Определение по дело №828/2022 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 21 септември 2022 г.
Съдия: Антоанета Вълчева Митрушева
Дело: 20227260700828
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 23 август 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е № 720

 

21.09.2022 г., гр.Хасково

 

Административен съд – Хасково, в закрито заседание на двадесет и първи септември през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

                                                                  Съдия: АНТОАНЕТА МИТРУШЕВА

 

като разгледа докладваното от съдия А.Митрушева

адм. дело № 828 по описа на съда за 2022 г.

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 197, вр. чл. 103, т. 3 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба с вх. № 5730/23.08.2022 г. по описа на Административен съд – Хасково, подадена от „АГРОСЕН” ЕООД гр.Х. чрез упълномощен представител, против писмо № 94-1327 от 16.08.2022 г. на Главния секретар на Министерство на земеделието, по отношение на което се твърди, че обективира отказ на Министъра на земеделието да допусне възобновяване на производството по издаване на АУПДВ № 02-260 -2600/8773#3 от 08.10.2021 г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие” - София, респективно против мълчалив отказ на Министъра на земеделието да се произнесе по искането, ако се приеме, че такъв е налице, тъй като писмото било издадено от Главния секретар на Министерство на земеделието.

Твърди се, че оспореното писмо е издадено от некомпетентен орган и актът му бил нищожен, като за образуване на производството жалбоподателят не бил уведомен изрично. В жалбата се цитира съдебен акт на Върховния административен съд и се твърди, че според същия и съобразявайки разпоредбата на чл. 99, т. 1 – 7, вр. чл. 29, ал. 3 от Закона за подпомагане на земеделските производители, компетентен да разгледа искането за възобновяване на производството по издаване на АУПДВ бил именно Министърът на земеделието.

Административен съд - Хасково, след като се запозна с доказателствата по делото, намира за установено от фактическа страна следното:

На 08.10.2021 г. Заместник –изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие” е издал спрямо „АГРОСЕН” ЕООД гр.Х. Акт за установяване на публично държавно вземане № 02-260 -2600/8773#3 от 08.10.2021 г. за сумата 24 010.41 лева.

На 14.07.2022 г. „АГРОСЕН” ЕООД гр.Х. е депозирало до Министъра на Земеделието, ДФ „Земеделие” и Окръжен прокурор - Хасково искане за възобновяване на административното производство по издаване на цитирания АУПДВ.

В Министерство на земеделието искането е заведено с рег. Индекс № 70-4025 от 14.07.2022 г., а в ДФ”Земеделие с рег. № 02-260-2600/8776#4 от 14.07.2022г.

Искането е изпратено по компетентност на Директора на Дирекция „Директни плащания” при ДФЗ с писмо № 70-4021 от 19.07.2022 г, а впоследствие отново върнато в министерство на земеделието.

С обжалваното в настоящото производство писмо № 94-1327 от 16.08.2022 г. на Главния секретар на Министерство на земеделието искането на „АГРОСЕН” ЕООД гр.Х. за възобновяване на административното производство по издаване на процесния АУПДВ е изпратено по компетентност на Директора на Държавен фонд”Земеделие”.

Писмото е връчено на пълномощник на дружеството на 19.08.2022 г. с известие за доставяне, а жалба срещу същото е депозирана в Административен съд - Хасково на 23.08.2022 г. чрез Системата за сигурно електронно връчване.

Въз основа на така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна страна, че жалбата е недопустима за разглеждане, поради следните съображения.

Като засягаща стабилитета на административния акт, процедурата по възобновяване е строго регламентирана в АПК и може да бъде проведена само от компетентен орган, в нормативно установените срокове и на посочените в чл. 99 от АПК основания. Кой е компетентният да допусне възобновяване на производството по издаване на съответния административен акт орган, е визирано в чл. 99 от АПК и това е непосредствено по-горестоящият административен орган, в случаите когато актът е подлежал на оспорване по административен ред, или от органа, който го е издал, в случай че актът не е подлежал на оспорване по административен ред. В случая искането за възобновяване административен акт, издаден от Заместник-изпълнителния директор на ДФ „Земеделие”- София, е отправено до Министъра на земеделието.

Разпоредбата на чл. 29, ал. 3 от Закона за подпомагане на земеделските производители предвижда, че Министърът на земеделието, храните и горите е компетентният непосредствено по-горестоящ административен орган при оспорването по административен ред на индивидуалните и общите административни актове, издавани при прилагането на същия закон. Актът за установяване на публично държавно вземане обаче не е по прилагане на ЗПЗП (това е видно и от нормата на чл. 1 на ЗПЗП, в която е посочено приложното поле на същия закон), а цели събиране на държавните вземания на Държавен фонд „Земеделие” – РА, възникнали на база административен договор или административен акт (чл. 27, ал. 5 от ЗПЗП). В този смисъл разпоредбата на чл. 29, ал. 3 от ЗПЗП е неприложима спрямо АУПДВ, издавани от изпълнителния, респективно заместник-изпълнителния директор на ДФЗ. Относимите в случая разпоредби са тези чл. 20а, ал. 5 и ал. 6 от ЗПЗП, според които Изпълнителният директор на ДФЗ, респективно заместник–изпълнителните директори на фонда, на които е делегирал това свое правомощие, издават актове за установяване на публични държавни вземания по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс и решения за налагане на финансови корекции по реда на глава пета, раздел III от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове. В чл.166, ал. 3 от ДОПК изрично е посочено, че актът за установяване на публично държавно вземане може да се обжалва пред ръководителя на съответната администрация по реда на Административнопроцесуалния кодекс. Министърът на земеделието не е ръководител на администрацията на ДФ „Земеделие”, а е ръководител на администрацията на Министерство на земеделието. Съответно издадените от Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие”, респективно заместниците му актове за установяване на публично държавно вземане не подлежат на административно обжалване по реда на АПК пред Министъра на земеделието. Ето защо депозираното пред Министъра на земеделието искане на „АГРОСЕН” ЕООД гр.Х. за възобновяване на административното производство по издаване на процесния АУПДВ е подадено пред некомпетентен да проведе производство по глава 7 от АПК орган. В този смисъл правилно с оспореното в настоящото производство писмо № 94-1327 от 16.08.2022 г. на Главния секретар на Министерство на земеделието искането е изпратено по компетентност на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” - РА. Това писмо не съставлява отказ за възобновяване на производство по издаване на ИАА. Това е така, тъй като видно от съдържанието му със същото не е налице произнасяне по същество на отправеното искане. Писмото не представлява и индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 от АПК, подлежащ на оспорване по съдебен ред, тъй като с него не се създават права или задължения за оспорващото дружество, нито непосредствено се засяга правната сфера на последното. Писмото има за адресат Ръководителя на администрацията на ДФЗ, на когото искането се изпраща по компетентност и има само уведомителен характер спрямо „АГРОСЕН“ ЕООД, доколкото със съобщаването му се цели уведомяване на дружеството за препращане НА искането по чл. 99 от АПК по компетентност. Предвид това, неправилно в жалбата се твърди, че е налице изричен, респективно мълчалив отказ на Министъра на земеделието да допусне възобновяване на производството по издаване на АУПДВ № 02-260 -2600/8773#3 от 08.10.2021 г. на Заместник-изпълнителния директор на ДФ „Земеделие”- София.

За пълнота следва да се посочи, че Изпълнителният директор на ДФ „Земеделие” разполага с правната възможност да повдигне спор за компетентност по реда на чл. 19 от АПК, в случай че намира, че не е компетентен да се произнесе по процесното искане.

В случая, предвид липсата на годен предмет за обжалване по съдебен ред, то на основание чл. 159, т. 1 от АПК жалбата следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото следва да бъде прекратено.

С оглед на така изложеното, съдът

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И  :

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ ЖАЛБА с вх. № 5730/23.08.2022 г. по описа на Административен съд – Хасково, подадена от „АГРОСЕН” ЕООД гр.Х., против писмо № 94-1327 от 16.08.2022 г. на Главния секретар на Министерство на земеделието, по отношение на което се твърди, че обективира отказ на Министъра на земеделието да допусне възобновяване на производството по издаване на АУПДВ № 02-260-2600/8773#3 от 08.10.2021 г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие” - София, респективно против мълчалив отказ на Министъра на земеделието да се произнесе по искането.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 828/2022 г. по описа на Административен съд - Хасково.

Определението може да бъде обжалвано с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му пред Върховен административен съд.

СЪДИЯ: