Р Е Ш Е Н И Е
№ 20.02.2020 г. гр. А.
В ИМЕТО НА НАРОДА
А.КИ РАЙОНЕН
СЪД НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ
На двадесет и четвърти януари две хиляди и двадесета година
в публично
заседание в състав:
Районен съдия: Таня Спасова
секретар
Росица Марковска
като
разгледа докладваното от съдия Спасова НАХД № 438 по описа за 2019 г., и
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството по делото е по реда на
чл.59 и следв. от ЗАНН. Образувано е по повод постъпила жалба от „***“ ЕООД със
седалище и адрес на управление ***, представлявано от М.Г.Л. против Наказателно
постановление № 431738-F423878 ОТ 05.03.2019 г. на
Началник на Отдел „Оперативни дейности“ – Б. в Централното управление на НАП, с
което за нарушение на чл.41, ал.1 от Наредба № Н-18 от
13.12.2006 г. на МФ вр. чл.118, ал.4 от ЗДДС на основание чл.185, ал.2 от ЗДДС
изр.2 вр. чл.185, ал.1 от ЗДДС е наложена имуществена санкция от 500 лева. Моли се съдът да
постанови решение, с което да отмени атакуваното наказателно постановление като
незаконосъобразно.
Административно наказващият орган, редовно
призовани, пледират за приложението на чл.3, ал.2 от ЗАНН.
След като обсъди доводите на страните и събраните по делото доказателства,
от фактическа и правна страна съдът приема следното:
При извършена
проверка на 11.10.2018 г. на обект – бистро ***, находящ се в гр. А., ул. ***, стопанисван
от дружеството-жалбоподател, било констатирано, че за месец 08.2018 г. от ФУ в
обекта не е отпечатан съкратен отчет на
фискалната памет в 7-дневен срок след изтичане на месец 08.2018 г. от наличното
в обекта фискално устройство модел„Datecs DP 25 KL“ с ИН на ФУ DT508328 и ИН на ФП № 02508328. В АУАН и НП нарушението е квалифицирано като нарушение на чл.41, ал.1 от
Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. на МФ вр. чл.118, ал.4 от ЗДДС.
Считано от 02.07.2019 г. разпоредбата
на чл. 41, ал. 1 от Наредбата е променена с ДВ, бр. 52 от 2019 г. Според новата уредба в 7-дневен срок след изтичане на всеки месец и
година лицето по чл. 3, използващо ЕСФП, отпечатва съкратен отчет на фискалната
памет от всяка ЕСФП в обекта за съответния период, изискването за отпечатване на
съкратен месечен отчет е останало само за лица, използващи ЕСФП. В чл. 2, ал. 2
от Наредбата са предвидени видовете фискални устройства - 1. електронни касови
апарати с фискална памет (ЕКАФП); 2. фискални принтери (ФПр); 3. електронни
системи с фискална памет (ЕСФП) за отчитане оборотите от продажби на течни
горива чрез средства за измерване на разход, които са одобрени по смисъла на Закона за измерванията или са с оценено съответствие по смисъла на Закона за техническите изисквания към продуктите; 4. фискално устройство,
вградено в автомат на самообслужване (ФУВАС). В случая в стопанисвания от
жалбоподателя обект данните в констативния протокол относно обекта (бистро)
и ФУ „Datecs DP 25 KL“ (вкл. след служебно извършена онлайн проверка на характеристиките на
модела) сочат, че е
въведено първото от тези устройства, а не ЕСФП. Електронна
система с фискална памет (ЕСФП) по смисъла на чл.2 и 3 от Наредбата се ползва и
служи само за регистриране и отчитане оборотите от продажби на течни горива
чрез средства за измерване на разход, които са одобрени по смисъла на Закона за
измерванията или са с оценено съответствие по смисъла на Закона за техническите
изисквания към продуктите, установяване на дистанционна връзка и подаване на
данни към Националната агенция по приходите.
В чл.3, ал. 1 от ЗАНН е
предвидено правилото, че за всяко нарушение се прилага законът, действал към датата на
извършването му. От цитираната
разпоредба е предвидено и изключение, а именно
ако до влизане в сила на акта за налагане на наказание влязат в сила
различни закони, прилага се законът, който е най-благоприятен за дееца. В
случая в чл.41 от Наредбата е предвидено задължение за отпечатване на съкратен
фискален отчет от всяка ЕСФП до всяко седмо число на всеки следващ отчетния
период календарен месец, а такива се
ползват само за
регистриране и отчитане оборотите от продажби на течни горива чрез средства за
измерване на разход, които са одобрени по смисъла на Закона за измерванията или
са с оценено съответствие по смисъла на Закона за техническите изисквания към
продуктите, установяване на дистанционна връзка и подаване на данни към
Националната агенция по приходите, т.е. санкционираното лице не попада в
обхвата на задължените лица след промяната на Наредбата. Предвид настъпилата законодателна промяна административно наказателната
отговорност за лицата, ползващи ЕКАФП, е отпаднала. В случая не се установява
жалбоподателят да е ползвал ЕСФП за отчитане на продажбите, поради което и няма
задължението по чл.41, ал.1 от посочената за нарушена Наредба.
Предвид всичко изложено наказателното постановление следва да бъде отменено
като незаконосъобразно.
Ето защо, съдът
Р Е Ш И
:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 431738-F423878 от 05.03.2019 г. на Началник на Отдел „Оперативни дейности“ – Б. в
Централното управление на НАП, с което на „***“ ЕООД, с ЕИК ***, със седалище и
адрес на управление ***, представлявано от М.Г.Л., с което за нарушение на чл.41, ал.1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. на МФ вр.
чл.118, ал.4 от ЗДДС на основание чл.185, ал.2 от ЗДДС изр.2 вр. чл.185, ал.1
от ЗДДС е наложена имуществена санкция от 500 лева.
Решението може да обжалва с касационна жалба пред Административен
съд - гр.Б. в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.
Районен съдия
:.....................................