Решение по дело №3051/2019 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 1801
Дата: 8 октомври 2019 г. (в сила от 5 февруари 2020 г.)
Съдия: Мария Бончева
Дело: 20193110203051
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 юли 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

 

Номер.................                Година 2019                       Град Варна

 

                                               В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненският районен съд                        двадесет и девети състав

На  трети октомври               Година две хиляди и  деветнадесета

В публично заседание в следния състав:                              

 

                                                                            Съдия  Мария Бончева

Секретар  Калинка Димитрова

като разгледа докладваното от съдията

НАХД №  3051 по описа на съда за 2019г.,

за да се произнесе взе предвид следното:

 

          Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН и е образувано по жалба на  „Е.” ЕООД, против Наказателно Постановление   В- 0046970 / 27.05.2019г. на  Директора на регионална дирекция за областите Варна, Добрич, Шумен, Разград, Търговище и Силистра към КТЗП, с което на „Е.” ЕООД  е наложено в пункт първи административно наказание "ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ" в размер  на  700 лева, на основание чл. 197 от Закона за защита на потребителите и в пункт втори административно наказание "ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ" в размер  на  500 лева, на основание чл. 209 от Закона за защита на потребителите.

         Жалбоподателят оспорва констатациите в акта, твърди че не е извършено нарушението, описано в постановлението, както и че същото е постановено при процесуални нарушения.  Моли то да бъде отменено.

          В съдебно заседание редовно призован, не се явява.         Въззиваемата страна, редовно призована, явява се упълномощен процесуален представител, който оспорва жалбата и моли наказателното постановление да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно.

         След преценка на доводите на жалбоподателя и с оглед събраните по делото доказателства, съдът прие за установено от фактическа страна следното:

            Проверката е извършена във връзка с потребителска жалба В- 03- 2323/02.11.2018г. от Георги Костов. Съгласно текста на жалбата потребителят е пожелал да закупи климатик, като единственото му изискване е в размера на вътрешното тяло/ дължината да не бъде повече от 104 см. В жалбата си до КЗП- РД- Варна, г- н Костов заявява, че е посетил и други обекти предлагащи за продажба климатици, но единствено в обекта, от който е закупил климатика са му предложили стока отговаряща на неговото изискване като му е предоставена информация за размера на вътрешното тяло- 99 см (990мм) на климатик с търговска марка „Daikin". Г- н Костов заявява, че на 18.10.2018г. заявения от него климатик „Daikin", серия Sensira- FTXF, модел FTXC50A е доставен до адреса. При монтажа потребителя установява, че вътрешното тяло на климатика не е 99 см (990мм), а 110 см. (ПООмм) и „стърчи" извън стената, на която е трябвало да бъде монтиран. Към жалбата входирана в КЗП- РД- Варна потребителя прилага копие от ценовата листа с информация за основните характеристики на климатизатори с търговска марка „Daikin"- предоставена му от търговеца; копие от гаранционна карта № А140215455/2018 за покупка на климатик марка „Daikin", модел FTXC50A. На 9.11.2018Г. е извършена проверка в обект стопанисван от „Е." ЕООД. Обектът работи и се обслужват клиенти. На търговеца е дадено нареждане да представи становище по жалбата и извадка или копие от предоставената информация на потребителя за модела климатик обект на жалбата. На 27.11.2018г. търговецът предостави изисканата информациязаведена под вх. № В- 03- 2323. Видно от предоставеното копие с информация за техническите характеристики на модела климатик, закупен от потребителя е с технически данни на вътрешното тяло, а именно размери 295 мм/ 990 мм/ 263 мм. В становището си до КЗП- РД- Варна търговецът потвърждава, че вътрешното тяло на климатизатора е по-голямо от посочените размери. „Е." ЕООД не е изпълнил административното си задължение преди продажба на стоката да предостави на потребителя вярна информация за основните характеристики на клематик с търговска марка „Daikin", серия Sensira, модел FTXC50A, а именно размерите на вътрешното тяло, с което е нарушил чл. 5, ал. 2 от Закон за защита на потребителите /ЗЗП/ във връзка с чл. 4, ал. 1, т.1 от ЗЗП.Нарушението е извършено в гр. Варна, на 11.10.2018г., когато потребителя е направил своя избор, в следствие на предоставената информация за размера на вътрешното тяло, по писменна информация от * търговеца вх. № В- 03- 2323/27.11.2018г. в КЗП- РД- Варна. т. 2 При проверката е установено, че в обекта се предлага за продажба стока- климатици с намалена цена, като е обявена стара цена и изписан процент на намаление, като по устни сведения новата цена се изчислява от служител в обекта.

Търговецът е нарушил разпоредбата на чл. 64, която му вменява задължение съобщението за намаление нацените да се прави по един от следните начини: 1. чрез поставяне на новата цена до старата, която е зачертана или 2. чрез думите „нова цена" и „стара цена", последвани от съответните суми или 3. чрез посочване на процент на намалението, като новата цена се поставя до старата цена, която е зачертана. Нарушението е извършено на 09.11.18г. в гр. Варна.

        Своите констатации служителите отразили в Констативен протокол. Въз основа на тях против въззивното дружество, бил съставен и акт за установяване на административно нарушение, в който били описани констатираните нарушения и същите били квалифицирани като такива по чл.5 ал.2 и по чл.64 от ЗЗП от ЗЗП.

            Въз основа на  акта за установяване на административно нарушение е издадено и атакуваното пред настоящата инстанция наказателно постановление, с което административно-наказващият орган е възприел изцяло фактическите констатации в акта.

           В хода на съдебното производство бе разпитана свид.Алиева, чиито показания съдът кредитира като дадени безпристрастно и обективно. 

           Гореописаната фактическа обстановка се установява от събраните по делото доказателства по административно наказателната преписка и  събраните в хода на съдебното производство гласни , които са последователни,взаимно обвързани и безпротиворечиви и анализирани в съвкупност не налагат различни изводи.

           При така установената по делото фактическа обстановка и въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно постановление относно законосъобразността му,обосноваността му и справедливостта на наложеното административно наказание , съдът прави следните правни изводи:  

 Въззивната жалба е депозирана в законния срок и от легитимен субект, поради което е процесуално допустима, а разгледана по същество се преценява като неоснователна.

         Наказателното постановление е издадено от компетентен орган- от Директора на регионална дирекция за областите Варна, Добрич, Шумен, Разград, Търговище и Силистра към КЗП, съгласно заповед № 171/09.03.2017г. на Председателя на КЗП.

         В хода на административнонаказателното производство не са били допуснати съществени процесуални нарушения. Наказателното постановление е било издадено в шестмесечния преклузивен срок, като същото е съобразено с нормата на чл. 57 от ЗАНН. Вмененото във вина на въззивника нарушение е индивидуализирано в степен, позволяваща му да разбере в какво е обвинен и срещу какво да се защитава. Не са допуснати съществени процесуални нарушения при постановяване на постановлението и  по никакъв начин не е накърнено правото на защита на жалбоподателя, което той е упражнил с подаването на жалба до въззивната инстанция. Посочени са нарушените материално правни норми, като наказанията за нарушенията са индивидуализирани.

   Съдът намира, че правилно АНО е приел, че от страна на жалбоподателя е бил нарушен чл.5 ал.2 вр.чл.4 ал.1 т.1 от ЗЗП. Съгласно посочената за нарушена разпоредба Търговецът е длъжен да предоставя информацията за стоката или услугата в писмена форма или по друг подходящ начин, който позволява възприемането и от потребителя. Когато се предоставя в писмена форма, информацията задължително трябва да е на български език и да е изразена в единиците на величините от Международната система единици SI. Информацията трябва да бъде вярна, пълна, четлива, ясна и разбираема. В конкретния случай търговецът не е изпълнил задължението си да предостави на потребителя вярна информация по отношение на основни характеристики на климатик, а именно относно размерите на вътрешното тяло. Целта на законодателя е чрез предоставянето на посочената информация потребителят преди да вземе на решение дали да закупи или не определена стока да бъде наясно с нейната единична цена и с общата цена на стоките и да си направи съответната преценка дали същата го устройва или не. По този начин наличието на разминаване между обявените размери и реалните такива води до невъзможност потребителя да извърши съответната преценка преди извършване на покупката и до невъзможност правилно да се ориентира. Поради изложеното, настоящият състав намира, че дружеството-жалбоподател като не е предоставило на потребителя по ясен и разбираем начин вярна информация относно размерите на стоката, като нейни основни характеристики преди продажба на стоката, е допуснало неизпълнение на задължението, визирано в разпоредбата на чл.5, ал.2 вр.чл.4, ал.1, т.1 от ЗЗП

       Съдът намира, че правилно административно-наказващият орган е констатирал нарушение на чл.64 от ЗЗП, като е съотнесъл установените обстоятелства към хипотезата на правната норма. В ЗЗП е предвидено, че всяко съобщение за намаление на цените трябва да се направи чрез поставяне на новата цена до старата, която е зачертана. Видно от събраните по делото гласни и писмени доказателства тези обстоятелства не са били отразени. Поради всичко изложено до тук, съдът намира че от страна на  жалбоподателя като продавач е осъществен състава на нарушение именно на чл.64 от ЗЗП. В тази връзка съдът не споделя възражението на жалбоподателят, че не бил извършил нарушение. Вътрешната организация на работа в обекта е без значение. Следвало е жалбоподателя да има дължимото по закон законосъобразно поведение. Същият не може да черпи права от собственото си неправомерно поведение.

 Съдът счита, че при преценка дали се касае за маловажен случай  е необходимо да се обсъди степента на обществена опасност на нарушението, като негово обективно качество, за да  бъде социално необходимо и оправдано да се прибегне до прилагане на административно наказателната отговорност. В конкретния случай съдът намира, че конкретните нарушения не могат да се квалифицират като маловажни, тъй като то по нищо не се отличават от останалите от същия вид. Следвало е жалбоподателят да има дължимото законосъобразно поведение за спазване  на принципите, условията и реда на ЗЗП. Поради изложеното до тук, съдът намира че извършените  нарушения не следва да се приемат като маловажни.

Правилно административно наказващият орган е посочил и санкционните норми. При определяне на размера на наложената санкция, административно-наказващият орган се е съобразил с тежестта на извършеното и с обстоятелството, че нарушенията са извършени за първи път. Съдът намира, че наказанията са определени в предвидения в закона минимум и са справедливи и ще изпълнят целите на чл.12 от ЗАНН.

          Водим от горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът

                                                Р  Е Ш  И:

 

          ПОТВЪРЖДАВА Наказателно Постановление   В- 0046970 / 27.05.2019г. на  Директора на регионална дирекция за областите Варна, Добрич, Шумен, Разград, Търговище и Силистра към КТЗП, с което на „Е.” ЕООД  е наложено в пункт първи административно наказание "ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ" в размер  на  700 лева, на основание чл. 197 от Закона за защита на потребителите и в пункт втори административно наказание "ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ" в размер  на  500 лева, на основание чл. 209 от Закона за защита на потребителите.

         Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му пред Административен Съд-Варна по реда на АПК.

         След влизане в сила на съдебното решение, административно-наказателната преписка да се върне на наказващия орган по компетентност.                                             

                              РАЙОНЕН СЪДИЯ: