Определение по дело №135/2020 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 23 октомври 2020 г. (в сила от 11 ноември 2020 г.)
Съдия: Маргарита Русева Славова
Дело: 20207210700135
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 юни 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕ   №767

гр.Силистра, 23.10.2020 година

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

Административният съд гр.Силистра, в закрито заседание на 23.10.2020г., след проведено публично такова на тридесети септември през две хиляди и двадесета година,в състав:съдия Маргарита Славова,при секретаря Антония Стоянова и с участието на прокурор …………….,като разгледа докладваното от съдия Славова адм.дело №135 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба на ЕТ“ЗДП-П.-К.П.“ с адрес на управление гр.Дулово, ул.“Васил Левски“ №47; ЕИК:*********, подадена чрез представител по пълномощие адв.Й.Ц. ***, срещу мълчалив отказ, формиран от Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ за произнасяне с Уведомително писмо по общо Заявление за подпомагане с УИН 19/10 0614/99727, подадено от жалбоподателя, ведно с Приложение за кандидатстване по мярка 213 „Плащания по Натура 2000 и плащания,свързани с Директива 2000/60 /ЕО - за земеделски земи“ за кампания 2014 година.

Не се спори, че с влязло в сила Решение №138/14.12.18г., постановено по адм. дело №165/18г. на АС гр.Силистра, оставено в сила с Решение №2778/20.02.2020г. по адм.дело №1278/19г. по описа на ВАС, Четвърто отделение, е отменено оспорено пред съда Уведомително писмо /УП/ изх.№01-6500/5837 от 08.08.2018г. на заместник изпълнителен директор на ДФЗ,с делегирани правомощия,а преписката е изпратена за ново произнасяне, при съобразяване с мотивите на съдебното решение, на компетентния орган. Проведен е пълен инстанционен контрол на отменения акт, в което производство неизменно страна е бил ответният орган и е взел активно участие. Следователно, той не само е уведомен за резултата, но и е обвързан от силата на пресъдено нещо,въпреки което до първото по делото открито съдебно заседание (19. 08.2020г.) не се е произнесъл с дължимия акт, съгласно чл.10б ал.1 от Наредба №5/ 27.02.2009г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания /Загл.изм.ДВ,бр.14/10г./, издадена по законовата делегация от чл. 47 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/.

С нарочна молба вх.№02-190-7600/3388 от 29.04.20г. /л.13/, оспорващият е поискал да бъде издадено нормативно регламентираното (като задължително) с чл. 10б ал.1 Наредба №5/09г., Уведомително писмо по подадено от него Общо заявление за подпомагане на 10.05.2014г., за кампания 2014 година, ведно с Приложението за кандидатстване по мярка 213 „Плащания по Натура 2000“ /л.63-л.64/,тъй като предходното такова /л.208-л.212/ е отменено окончателно от съда, с ретроактивен ефект, поради което и практически няма произнасяне на задължения административен орган по искането му за кампания 2014 година.

Към момента на сезирането на настоящия съд - 16.06.2020г. /изпратено по пощата на 12.06.20г./ се твърди,че не е постановено дължимото Уведомително писмо, поради което, в хипотезата на чл.58 л.1 АПК, е формиран мълчалив отказ от органа да издаде искания акт. Оспорващият, чрез упълномощен представител адв.Й.Ц. /л.15/ поддържа, че нормативната фикция е създадена с цел пълноценна защита на правата на страните в административните производства,което по хипотеза означава,че непроизнасянето на органа в съответния срок,вкл. когато не е определен такъв - по общите правила, е налице годен за съдебен контрол административен акт, представляващ отказ от издаването му.Предвид на всичко това счита, че жалбата му е не само процесуално допустима, но и основателна, с оглед на влезлия в сила съдебен акт,поради което настоява да бъде прогласена нищожността на оспорения мълчалив отказ на ответника или да бъде отменен като незаконосъобразен с връщане на преписката за ново произнасяне и определяне на срок за това от съда.

В съдебно заседание на 30.09.2020г. представя Уведомително писмо изх.№01-6500/5837#9/18.09.2020г., издадено от изпълнителния директор на ДФЗ-РА /л.218-л.224/, с което счита, че вече спорът е останал без предмет, защото искането му е удовлетворено, вкл. и с изплащане на оторизираната от ДФЗ-РА сума за кампания 2014г. по мярка 213 „Натура 2000“. Ето защо намира за правилно производството да бъде прекратено и, в хипотезата на чл.143 ал.2 АПК, претендира присъждане на съдебни разноски, съгласно списък по чл.80 ГПК, в който отсъства, а и не е заявено отделно искане за присъждане на платената държавна такса за делото (л.16).

Ответникът по жалбата-Изпълнителен директор на Държавен фонд ”Земеделие”,чрез представител по пълномощие гл.юрисконсулт Л.Ж. /л.23/, счита оспорването за недопустимо по изложени съображения в Писмено становище /л.195-л.196/. Черпейки доводи от противоречивата съдебна практика поддържа, че в хипотеза като настоящата, не може да бъде формиран мълчалив отказ, защото, от една страна, в ЗПЗП и в Наредба №5/2009г. не е посочен срок за извършване на задължителните проверки (арг.чл.37 и др.ЗПЗП) и съответно генериране на УП, представляващо нормативното „уведомяване“ на кандидатите. А от друга страна счита, че специалната регулация на отношенията от процесния вид, посредством ЗПЗП и относимите наредби в националното право, както и приложимите Регламенти на ЕС, не допускат произнасяне на ответния орган с т.нар.“мълчалив акт“. Напротив, и към настоящия момент от приложимите разпоредби (динамиката в това законодателство е голяма), чл.10б ал.1 Наредба №5/2009г., предвижда абсолютно задължение за компетентния административен орган да постанови изричен отказ, когато прецени, че са налице предпоставките за такъв. /Вж. Определение № 6809/21.05.14г., адм.д.№2626/ 2014г., на ВАС IIIО/.

В по-новата практика на ВАС се срещат актове с подобно съдържание, в които обаче водещият аргумент е, че срокът от чл.75 §1 от Регламент (ЕС) №1306/ 2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17.12.2013г относно финансирането,управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика и за отмяна на регламенти (ЕИО)№352/78;(ЕО)№165/94; (ЕО)№2799/98; (ЕО)№814/2000; (ЕО)№1290/ 2005 и (ЕО)№485/2008 на Съвета, към момента на сезиране на органа,вкл. и към датата на постъпване на жалбата срещу мълчаливия отказ в съда, не е бил изтекъл,което препятствало процесуалната възможност за релевирането на такъв пред съда, при отсъствие на условията за неговото формиране. /Вж.Определение № 10607/31.07.20г., адм.д.№ 6363/20г.; Определение №11172/20.08.20г., адм.д.№8194/20г. - двете на ВАС, Пето отделение и др./ .

Настоящият случай очевидно не попада в кръга на обсъдените по-горе. Напротив, изминалият продължителен период от време от подаване на Заявлението до настоящото сезиране на съда (шест календарни години) е пречка за извършване на каквито и да е административни, кръстосани и други проверки, с някакво правно значение за кампания 2014г.,преди оторизиране на сумите за подпомагане на жалбоподателя по мярка 213 „Натура 2000“. Предходното произнасяне с УП е било подложено на съдебен контрол и отменено,като на органа са дадени конкретни указания по тълкуването и прилагането на закона. Вярно е, че нито АС гр.Силистра, в хипотезата на чл.174 АПК е определил срок за новото произнасяне на ответника, нито касационната инстанция е отстранила това /Вж.Решение №2778/20.02.20г. по адм.д.№1278/ 19г. на ВАС, състав на Четвърто отделение - л.9-л.12/, но при условията на общите правила за добра администрация, изведени от чл.57 ал.1 АПК, жалбоподателят е сезирал ответния орган да издаде процесното УП, каквото не е последвало не само в срока от посочения по-горе текст, но и до първото заседание по делото. Ето защо настоящият състав приема,че е налице формиран мълчалив отказ и така образуваното административно дело е с ясно очертан предмет.

Полезни в тази насока са Определение №16295/28.12.18г., адм.д.№13738/18г., IIIО; Определение № 1543/07.02.17г., адм.д.№1244/17г. VIIIО; Определение №6765/ 23.05.18г., адм.д.№5067/18г. IVО - всички на ВАС/. Настоящият състав счита,че разписаните правила в приложимата нормативна рамка относно подпомагането на ЗП по различните схеми и мерки,свързани с изискването за изрично произнасяне (т.е. винаги и задължително) от компетентния орган, което априори не допускало „мълчалив административен акт“, както и допълнителния аргумент, че щом в същото законодателство няма предвиден срок за издаване на въпросното УП, то няма и как (по какви правила; извън дефиницията от чл.58 ал.1 АПК) да бъде формиран такъв акт, не дерогират, не са в състояние да отменят приложението на чл.58 АПК и съответно възможността на засегнатите лица да оспорват пред съда формирания от административния орган мълчалив отказ при условията на чл.149 ал.2 АПК. Нещо по- вече, при съобразяване с аргумента от чл.75 §1 Регламент (ЕС) №1306/2013г.,че плащанията по схемите и мерките за подпомагане се осъществяват в периода от 01 декември до 30 юни на следващата календарна година,буквално възпроизведен в националното право, вкл. в чл.10 ал.1 от Наредба №3/23.02.2011г.за условията и реда за прилагане на мярка 213 „Плащания по Натура 2000 и плащания, свързани с Директива 2000/60/ЕС- за земеделски земи“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013г./Обн.ДВ,бр.18/01.03.11г.,посл.изм.ДВ,бр.59/14г./, не може да не отбележим, че настоящият случай е нетипичен. Още повече, че в процеса става въпрос за сезиране на компетентен орган да се произнесе с УП, съгласно нормативната регулация, след проведен пълен инстанционен контрол на предходно УП за същата кампания 2014г., с изрично дадени указания по тълкуването и прилагането на закона. Сезирането на ответния орган е извършено на 29.04.2020г. с искане за произнасяне по Заявление за подпомагане подадено на 10.05.14г., което сочи, че инструктивните срокове от чл.75 §1 от Регламент (ЕС) №1306/2013г. са изтекли към 30 юни 2015 година, след което са изминали още 5 пълни календарни години и няма правен механизъм да бъде оправдано бездействието (мълчанието на органа), след нарочното му сезиране след влизане в сила на Решение №138/14.12.18г. по адм.д. №165/18г. на Административен съд гр.Силистра. Предвид аргументацията в по-новата съдебна практика, полезно може да бъде в случая Определение №6765/23.05.18г., адм.д. №5067/18г. на IV Отделение на ВАС.

По хипотеза фингираният с чл.58 ал.1 АПК административен акт е процесуално незаконосъобразен, което детерминира съдебния контрол единствено до материалната законосъобразност на оспорения отказ и съответствието му с нормативната цел.Настоящият състав приема, че е формиран мълчалив отказ от ответния орган и съдебният процес е валидно образуван по оспорване на административен акт,съгласно дефиницията от чл.21 пр.“посл. АПК. А щом това е така и в хода на процеса при условията на чл.156 ал.1 АПК, органът е издал процесното Уведомително писмо изх.№01-6500/5837#9/18. 09.2020г. /л.218-л.224/ и, по изричните изявления на двете страни, е превел оторизираната сума на жалбоподателя, то настоящото производство е останало без предмет и при условията на чл.159 т.3 АПК следва да бъде прекратено. Ответният орган настоява за произнасяне по съществото на спора с отхвърляне на жалбата, като счита, че при нормативна невъзможност за формиране на мълчалив отказ в хипотези като процесната,то производството е било изначално недопустимо, но след като съдът го е образувал, настоява за отхвърляне на жалбата и присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Заявява възражение за прекомерност в контекста на чл.78 ал.5 ГПК.

При така очерталия се изход на процеса, като основателно следва да бъде преценено искането за присъждане на разноски на жалбоподателя с оглед изричния регламент от чл.143 ал.2 АПК,удостоверени в размер на 1550 лева,от които се претендира само адвокатско възнаграждение в размер на 1500 лева (л.226), вкл. и Списък по чл.80 ГПК на л.225, а заплатената ДТ от 50 лева (л.16) - не. Предвид липсата на каквито и да е усложнения в процеса от фактическа и правна страна,съдът намира за основателно възражението по чл.78 ал.5 ГПК на ответния орган, тъй като съгласно чл.8 т.7 от Наредба №1/09.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, за дела по ЗПЗП минималният хонорар е 500 лева, а по делото е удостоверено заплащане на адвокатско възнаграждение от 1500 лева, което е прекомерно с оглед на фактическата и правна сложност на спора. Последното следва да бъде редуцирано до минималното от Наредба №1/2004г.

При прекратяване на съдебното производство с обратна сила за заличават и всички извършени в хода му процесуални действия, съгласно правната теория /Вж. “Българско гражданско процесуално право“ проф.Ж.Сталев, проф.д-р Ан. Мингова, д-р В.Попова, Ружа Иванова; Осмо доп.изд.; 2006г.,София, стр.474-476/. Поради изчерпване на спора (безпредметност на процеса поради новонастъпили факти, удовлетворяващи спорното право), делото следва да бъде прекратено, а процесуалните действия по прекратеното дело са обезсилени, поради което не се налага с нарочен акт да се отменя хода по същество, воден от което и на основание чл.159 т.3 АПК, Административният съд гр.Силистра

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.дело №135/2020 година по описа на Административен съд гр.Силистра.

 

ОСЪЖДА Държавен фонд “Земеделие“,с административен адрес:гр.София 1618, бул.“Цар Борис ІІІ“ №136, да заплати на ЕТ“ЗДП-П.-К.П.“ УРН: 182441, с адрес на управление:гр.Дулово, ул.“В.Левски“ №47; ЕИК:*********, с управляващ К.З. П. с ЕГН:**********, сумата от 500.00 /Петстотин/ лева - съдебни разноски.

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му пред ВАС.

 

           

                                                                                                        СЪДИЯ: