Решение по дело №6058/2019 на Софийски градски съд

Номер на акта: 3928
Дата: 3 юли 2020 г. (в сила от 3 юли 2020 г.)
Съдия: Виолета Иванова Йовчева
Дело: 20191100506058
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 8 май 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. София, 03.07.2020г.

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, ГО, ІІ „Г” въззивен състав, в публичното заседание на дванадесети декември двехиляди и деветнадесета година, в състав:

                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВИОЛЕТА ЙОВЧЕВА

                                                    ЧЛЕНОВЕ: МАРИАНА ГЕОРГИЕВА

                                                          СВЕТЛОЗАР ДИМИТРОВ

 

при секретаря Емилия Вукадинова, като разгледа докладваното от съдия Йовчева гр. дело № 6058 по описа за 2019г., за да се произнесе, взе предвид следното:

         

Производството е по реда на чл. 258 - чл. 273 от ГПК.

Образувано е по въззивна жалба на ЗД „Е.“ АД срещу решение от 05.02.2019г., постановено по гражданско дело № 8149 по описа за 2018г. на Софийски районен съд, 41 състав, с което са отхвърлени изцяло предявените от дружеството – жалбоподател срещу З. „Л.И.“ АД иск с правно основание чл. 410 вр. чл. 411 КЗ вр. чл. 17, т.1 от Конвенцията  за договора за международен автомобилен превоз на стоки /CMR/ за заплащане на сумата 1196. 87 лв. –застрахователно обезщетение по щета № ********** за повреди от „С.**“ ООД по стоки – два броя автомобилни стъкла по международна товарителница № LMX-2079405/15.11.2016г. и иск с правно основание чл. 86, ал. 1 ЗЗД за заплащане на сумата 74. 01 лв. – лихва за забава за периода 01.07.2017г. – 31.01.2018г. С решението са присъдени разноски съобразно изхода на спора.

Въззивникът – ищец обжалва първоинстанционното решение като неправилно, с доводи за нарушение на материалния закон и необоснованост. Поддържа, че процесното застрахователно събитие от 17.11.2016г. е настъпило в периода от момента на приемане на стоката за превоз до момента на доставянето й, респ. при разтоварването на стоката на мястото на доставяне. Сочи, че забележката в международната товарителница – „нарушена опаковка за С.М., възможен достъп до стоката“, ведно с вписаната от спедитора - превозвач забележка „нарушена опаковка на 1 палет, прилагам ЧМР“, по арг. от чл. 30 от Конвенцията за договора за международен автомобилен превоз на стоки, налага извод, че получателят е получил стоката с нарушена опаковка. Твърди, че тази констатация, ведно с отразеното в протестно писмо /рекламация/ от 21.11.2016г., установява настъпилото застрахователно събитие и вреди. Поддържа, че в случая се касае за нарушаване опаковката на автостъкла /предни стъкла на автомобил/, поради което, с оглед вида на товара, и най-лекото увреждане  води до невъзможност за възстановяването му и пълна негодност за ползването му по предназначение. Отделно поддържа, че СРС е приел тези факти за безспорни с доклада по делото, като не му е указано, че не сочи доказателства за застрахователното събитие. Моли съда да отмени първоинстанционното решение и да постанови ново, с което да уважи предявените искове, с присъждане на разноски.

Въззиваемият – ответник не е депозирал писмен отговор на жалбата. В хода на устните прения оспорва жалбата и моли съда да потвърди решението, като му присъди разноски.

Софийски градски съд, след преценка по реда на въззивното производство на твърденията и доводите на страните и на събраните по делото доказателства, намира следното:

При извършената служебна проверка по чл. 269, изреч. 1 от ГПК, въззивният съд намира, че първоинстанционното решение е валидно и процесуално допустимо.

При преценка правилността на първоинстанционното, съгласно разпоредбата на чл. 269, изреч. 2 от ГПК, въззивният съд намира следното:

Жалбата е неоснователна.

Производството пред СРС е образувано по предявени искове с правно основание чл. 411, ал. 1 КЗ вр. чл. 17, т.1 от Конвенцията  за договора за международен автомобилен превоз на стоки /CMR/ и чл. 86, ал. 1 ЗЗД.

Въззивникът - ищец ЗД „Е.“ АД претендира заплащане на сумата 1196. 87 лв. по щета № **********, представляваща регресно вземане за изплатено застрахователно обезщетение по договор за имуществена застраховка „Товари по време на превоз - Карго“ за вреди, настъпили на 17.11.2016г. в гр. София при разтоварването и представляващи стойността на повредени /счупени/ два броя предни стъкла /съответно на стойност 308. 46 евро и 303. 49 евро/, както и лихва за забава в размер на сумата 71. 49 лв., дължима за периода от 01.07.2017г. до 05.02.2018г.

В срока по чл. 131 ГПК ответникът е оспорил всички предпоставки за уважаване на иска, като изрично е заявил, че липсва представен констативен протокол от авариен комисар и не е доказано настъпването на събитие, представляващо покрит риск по застраховка „Отговорност на превозвача“. Оспорена е изрично отговорността на превозвача „Л.“ ЕАД за повреда на товара.

За да отхвърли изцяло предявените искове, първоинстанционният съд е приел, че по делото не е доказано настъпването на повреда на част от товара по време на превоз или при разтоварната дейност при пристигане на местоназначението, тъй като в товарителницата /международна и вътрешна/ е описана повреда на целостта на опаковката, но не и повреда на товара.

С плащане на застрахователното обезщетение, застрахователят придобива регресно право, до размера на платеното обезщетение и обичайните разноски, направени за неговото определянечл. 411 КЗ. В случая възникване на претендираното суброгационно право се обуславя от осъществяването на следните предпоставки: наличието на действително застрахователно правоотношение между увредения застрахован на превозвания товар и ищеца по застраховка „Товари по време на превоз - карго“; застрахователят по имущественото застраховане да е изплатил застрахователно обезщетение на увредения застрахован за настъпилото увреждане на застрахованата вещ; настъпване на застрахователното събитие – повреда на товар по време на действие на договор за международен автомобилен превоз, сключен при условията на CMR и наличие на застрахователно правоотношение по застраховка „Отговорност на превозвача“ между ответника и превозвача.

Съгласно чл. 17, ал. 1 от Конвенцията  за договора за международен автомобилен превоз на стоки /CMR/, приложима в случая, превозвачът отговаря за цялостната или частична липса или повреда на стоката от момента на приемането й за превоз до доставянето й, като отговорността на превозвача възниква при предвидините в Конвенцията предпоставки.  

По делото е безспорно установено наличието на  сключен договор за застраховка „Товари по време на превоз – Карго“ по полица № 20700100006717/15.11.2016г. между ищеца и „С.М.“ ЕООД, съгласно Общи условия, в сила от 01.03.2014г., на товар с тегло от 60 кг, с дестинация от Клагенфурт/Австрия до София /България.

Установено е също по делото, че „С.97“ ЕООД е извършил превоз на товар с влекач , рег. № ******и ремарке рег. № ******от гр. Виена до гр. София, като в представената международна товарителница № LMX-2079405/15.11.2016г. е направено отбелязване, че е нарушена опаковката за „С.М.“ /застрахования собственик/ с възможен достъп до стоката.

В представената вътрешна товарителница № 2844/17.11.2016г. с получател „С.М.“ ЕООД е описан товар от осем броя палети с тегло 779 кг, с отбелязване за нарушена опаковка на един палет.

Безспорно е установено по делото и наличието на застрахователно правоотношение по застраховка  „Отговорност на превозвача  между ответното дружество и превозвача „С.97“ ЕООД, валидна за периода 09.01.2016г.- 08.01.2017г. , както и плащане на сумата 1196. 87 лв. на „С.М.“ ЕООД по заведена щета при ищеца № **********/2016г.

Застрахованият собственик на товара „С.М.“ ЕООД е подал протестно писмо на 21.11.2016г. до „Л. С.“ ООД и до спедитора „Л. С.Б.“  ЕООД, в което се заявява, че при доставката са установени частични повреди на товара по товарителница   LMX-2079405/15.11.2016г., състоящ се от общо 8 броя колети с тегло 779/721 кг /Бруто /нето.

При така изложеното въззивният съд споделя изводите на първоинстанционния, за липса на доказано по делото застрахователно събитие – отговорност на превозвача за повреда  на товар по време на извършени международен автомобилен превоз при условията на CMR.

В представените международна и вътрешна товарителница е налице констатация само за нарушена опаковка, но не и за конкретни повреди на товар. Неоснователни са доводите в жалбата, че повредите са доказани, по арг. от  чл. 30, т. 1 от Конвенцията  за договора за международен автомобилен превоз на стоки /CMR/. В тази връзка СРС е изложил мотиви, които са правилни и законосъобразни. Съобразно цитираната разпоредба, когато получателят е получил стоката, без да е установил състоянието й съвместно с превозвача или е направил възражения пред превозвача най-късно в момента на доставянето, ако се касае за явни липси и повреди, или в срок от седем дни, считано от доставянето, ако се касае до скрити липси и повреди, като посочи общото естество на липсата или повредата, счита се, до доказване на противното, че е получил стоката в състоянието, описано в товарителницата. Тези възражения трябва да са направени писмено, когато се касае до скрити липси или повреди. Съгласно т. 2 от чл. 30, когато състоянието на стоката е установено съвместно от получателя и превозвача, резултатът от тази констатация може да бъде оспорван само, ако се касае за скрити липси или повреди и ако получателят е направил писмени възражения пред превозвача в срок от седем дни, без да се броят празничните и неделни дни, считано от деня на констатацията. В случая е безспорно, че получателят не е установил състоянието на стоката съвместно с превозвача, като противно на твърденията в жалбата, направените възражения в протестното писмо от 21.11.2016г. също не обективират дори общо описание на естеството на повредата по смисъла на чл. 30 от Конвенцията. Едва в уведомлението за щета до ищеца – застраховател вх. № 12923/23.11.2016г. са описани счупени два броя стъкла. Такова описание обаче липсва в подаденото протестно писмо от 21.11.2016г. до превозвача, извършил първоналния превоз на стоката до гр. Виена и спедитора. При така изложеното, съдът намира, че ищецът, в съответствие с носената  от него доказателствена тежест по арг. от чл. 154, ал.1  ГПК, не е доказал пълно и главно настъпването на застрахователно събитие, което да ангажира отговорността на превозвача за повреда на товар, на основание чл. 17 от CMR.

Неоснователно е оплакването в жалбата за извършени процесуални нарушения от първоинстанционния съд във връзка с доклада, с оглед приетото в определението по чл. 146 ГПК, че ответникът не оспорва изложените от ищеца факти и липсата на дадени изрични указания до ищеца за представяне на доказателства за настъпване на застрахователното събитие. С определението от 13.07.2018г., постановено по реда на чл. 146 ГПК, СРС изрично е посочил, че настъпването на застрахователно събитие е оспорен от ответника факт в срока по чл. 131 ГПК, като е указал на ищеца, че е негова доказателствената тежест да го докаже. В определението са описани всички твърдения в исковата молба и всички оспорени от ответника с отговора и факти, като правилно е разпределена доказателствената тежест. Изречението „изложените от ищеца факти не се оспорват от ответника“ вероятно е резултат на техническа грешка, тъй като не е в смислова и логическа връзка с изложението преди него, поради което не налага различен извод.

По изложените съображения, жалбата е неоснователна и недоказана и обжалваното решение следва да бъде изцяло потвърдено, като правилно и законосъобразно.

По разноските:

С оглед изхода на спора и на основание чл. 78, ал. 3 ГПК, на въззиваемия – ответник следва да се присъдят претендираните доказани разноски за настоящата инстанция в размер на 100 лв. – юрисконсултско възнаграждение.

Така мотивиран, Съдът

 

        Р Е Ш И:

 

ПОТВЪРЖДАВА решение от 05.02.2019г., постановено по гражданско дело № 8149 по описа за 2018г. на Софийски районен съд, 41 състав.

ОСЪЖДА ЗД „Е.“ АД, ЕИК ******** да заплати на З. „Л.И.“ АД, ЕИК********, на основание чл.78, ал. 3 ГПК, сумата 100 лв. –юрисконсултско възнаграждение за въззивната инстанция.

Решението не подлежи на касационно обжалване, на основание чл. 280, ал. 3 от ГПК.  

         

                                                                  

                                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ:                         

 

 

                                                                           ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

                                                                                            2.