Р Е
Ш Е Н И Е
Номер 245 Дата
17.08.2020 година
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Пловдивски
апелативен съд -търговско отделение, Трети
търговски състав
Председател:
Красимир Коларов
Членове: Георги
Чамбов
Емил
Митев
Секретар: Златка
Стойчева
открито съдебно заседание на 22. юли. 2020 г.
разгледа докладваното от Емил Митев
въззивно търг.
дело номер № 230 / 2020 г. на ПАС
Производството
е въззивно по реда на чл. 258 и сл. ГПК.
Образувано
е по въззивна жалба на ответницата И. Т.Ш.
ЕГН********** ,представлявана от +
Адвокатско дружество Г. „,вписано в
регистъра на САК, с посочен
съдебен адрес против Решение № 7
от 16.01.2020 г.,постановено от
Пазарджишкият окръжен съд по
търг.дело № 326/2018 г.
По силата на обжалваното решение съдът
е осъдил И.Т. Ш.
ЕГН********** да заплати на „Б.ц. „К. „ЕАД- *** сумата 57 528.36 лева, дължима на основание чл.55,ал.1,предл. първо ЗЗД, с
която сума ответницата се е обогатила неоснователно за
сметка на Б. ц. „К.“ЕАД ***,ведно със
законната лихва върху главницата ,считано от
27.11.2018 г. до окончателното й заплащане.
Решението се обжалва в
осъдителната му част с подробни оплаквания за
постановяването му в нарушение
на материалния и процесуалния закон. Конкретно се поддържа оплакването ,че съдът е приложил неправилно
чл.34,ал.7 от ЗМСМА и не е съобразил
разпоредбата на §1 от Допънителните
разпоредби към Правилника за реда за упражняване правата на държавата в
търговските дружества с държавно участие
в капитала. Тази последна разпоредба съдържа легална дефиниция на понятието „ представител на държавата“ в
органите за управление и контрол на тълговските дружества с държавно участие в
капитала.
Претендира се за отмяна на обжалваното решение и постановяване на
въззивно решение по съществото на спора, по силата на което да се
отхвърлят обективно съединените искове.
Въззиваемата страна чрез процесуалният си представител по делото
адвокат И.Ц. в съд. Заседание пред въззивната инстанция поддържа становище, че жалбата е неоснователна.
Пловдивският апелативен съд
след преценка на изложените във
въззивната жалба оплаквания и доводи,
приема за установено следното:
Предявеният иск е за
неоснователно обогатяване в хипотезата
на чл.55,ал.1предл.1 от ЗЗД.
Ищецът претендира да му бъде
възстановена сумата в размер на 58 864.66 лева като получена от
ответницата без правно основание. Сумата е получена от отетницата И.Ш.,която през
искови я период от време е получавала
възнаграждение в качеството си на
изпълнителен директор на „
Б.ц. „К. „ЕАД- *** В същото
време е била и общински съветник
в Общински съвет – град В.. Правното основание за недължимост на исковата сума е, че същата е
получена от ответницата в нарушение на
чл.34,ал.7 ЗМСМА.
В отговора на исковата молба ответника прави възражение, че предявеният иск е
недопустим, поради липса на
надлежно взето решение от Общото събрание на
акционерите за предявяването на
иск. Становището си аргументира с
разпоредбата на чл.221,т.10 ТЗ, съгласно
която Общото събрание на акционерите е
компетентен да освободи от отговорност членовете на надзорния съвет,,на управителния съвет и на Съвета на директорите. След като ОСА не е дал
съгласие за предявяването на иска, то
последният е недопустим.
ПАС споделя становището изложено в обжалваното решеине,
че решение на ОСА за предявяване на иска е необходимо ,но само
при предявяване на иск по чл.240,ал.2 ТЗ – за вреди, причинени виновно на
дружеството.
В конкретния случай съдът е
сезиран с иск за неоснователно обогатяване в хипотезата
на чл.55,ал.1 предл. първо ЗЗД- получено
без основание. Този иск е напълно различен от иска по чл.240 ТЗ, с който се претентира обезщетение за причинени
вреди от управителите ,
.изп.директори от техни действия
или бездействия. В настоящия
случай правопораждащият отговорността
факт не са такива умишлени действия
,а получаване на суми без основание.
В този смисъл предявенияг иск е
допустим,а относно неговата основателност съдът
съобрази следните релевантни факти:
Няма спор, че ответницата
И. Т.Ш. е била член на Съвета на директорите и изпълнителен директор на ищцовото дружество
„Б.ц.К. „ЕАД- ***. Същата е била
избрана на тази длъжност,а не е
назначена и не работи по трудов договор.
Не се спори и относно факта, че през исковия период от време И.Ш. е била общински съветник
в Общинския съвет – град В..
Тезата на ищеца, че
получаваното от ответница възнаграждение като изпълнителен директор е
недължимо получена се основа на
разпоредбата на чл.34,ал.7 от ЗМСМА.
Съгласно цитираната разпоредба общинският съветник може да участва като
представител на държавата в органите за управление и контрол на търговските дружества с държавно участие в
капитала, за което не получава възнаграждение. Това е императивна правна
норма,установяваща забрана да се получава възнаграждение от общинския
съветник. Тази забрана не може да бъде преодоляна
по тълкувателен път и още по-малко чрез разпоредба, съдържаща се в
подзаконов нормативен акт. При това такъв акт,който не е по прилагането
на приложимия в случая материален закон – ЗМСМА. Жалбоподателят се
позовава конкретно на § 1 от Допълнителните разпоредби на ПРУПДВТДДУК, понастоящем
е отменен –ДВ.,бр.40/5.05.2020 г.
Според тази разпоредба
представители на държавата в органите на управление и контрол в
търговските дружества с държавно участие
в капитала „ са държавните служители и лицата, работещи по трудово правоотношение
в държавната адмитистрация,които са избрани или определени в органите за
управление и контрол на търговските дружества.
Това обаче н дефиниция, която се
определя съдържанието на това понятие по
смисъла на този правилник, т.е. не е легална дефиниция и не може да се
отнесе към разпоредбата на чл.34,ал.7 от ЗМСМА.
Следва да се отчете, че
ответницата Ш. е била член на Съвета на директорите на дружеството със
статут на ЕАД- собственик на държавата.
Именно в това си качество и като изпълнителен директор ответницата е представлявала Държавата в
отношенията на дружеството с трети лица.
Ясно е ,че ответницата не е работила по трудов договор – нещо повече:в чл.11 от договора за
възлагане на управление на ЕАД с държавно участие има изрична забрана изпълнителният директор да работи по трудов
договол. Тя е избрана от Съвета на
директорите на дружеството, като на основание чл.244,ал.7 ТЗ е сключен договор № 195 от 01.06.2017 г.. Сключен е от принзипала министъра на здравеопазването и Съвета на директорите,който приема да
управлява едноличното АД с държавно
участие. В договора подробно са
регламентирани правата и задълженията на изпълнителния директор. В
чл.12 от договора е предвидено, че членовете на Съвета на директорите не
получават възнаграждение за изпълнение на задълженията си по този договор,ако
заемат длъжността заместник-министър,областен управител,държавен служител или
служител, назначен по трудов договор в държавната в з администрация или „друга длъжност, която е посочена в закон,като пречка за получаване
на възнаграждение.
Именн разпоредбата на чл.34,ал.7 от ЗМСМА е тази правна разпоредба ,която установява забрана
да се получава възнаграждение от
общинските съветници. При това тази
забрана се отнася до всички
органи на управление и конкрол в търговските дружества с държавно участие в
капитала. Отнася се не само до членовете
на Съвета на директорите,но и изпълнителният директор, който управлява
и представлява държавното
дружество в отношенията му с третите
лица.
Тълкуването на разпоредбата,
че забраната да получават възнаграждение
се отнася само до тези членове на Съвета
на директорите,които не са изпълнителни
директори няма опора в закона. Не може
да се извлече аргумент от чл.27,ал.1 от
Правилника ,който предвижда специален ред
за определяне размера на възнаграждението на изпълнителния член на СД изпълнителният
директор.
Спорът по настоящото дело не е за размера на възнаграждението и начина на определянето му ,която
ответница получава като изпълнителен
директор, а за неговата дължимост с оглед императивната разпоредба на
чл.34,ал.7 от ЗМСМА.
Спор обачя няма, че през исковия
период от време ответницата е била общински съветник и като такава е получавала
възнаграждение като изп.директор в нарушение на чл.34,ал.7 от ЗМСМА.
Неоснователно е оплакването във
въззивната жалба, че липсват данни
исковата сума да е получена от
ответницата. От заключението на
първоначалната ССЕ се установява, че определените месечни възнаграждения са
били превеждани по банковата сметка на ответницата. Сумарно е получена сумата
от 57 528.36 лева и до този именно размер искът по чл.55,ал.1 предл.първо ЗЗД е бил уважен.
Следва да се потвърди
обжалваното решение с което съдът е приложил точно материалния закон – чл.34,ал.7 ЗМСМА.
В полза на въззиваемата страна следва да се
присъдят направените пред
въззивната инстанция разноски, които са
документално установени в размер на 720 лева,представляващи адвокатско възнагрждение.
По тези съображения Пловдивският
апелативен съд
Р
Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА Решение № 7/16.01.2020 г.,постановено от Пазарджишкият окръжен съд по
търг овско .дело№326/2018 г
ОСЪЖДА
И.Т.Ш. ЕГН:********** да
заплати на „Б.ц. „К.“*** ЕИК.. сумата
720 лева,представляваща съдебни разноски направени от ищеца пред въззивната
инстанция..
Решението може да се обжалва
пред Върховния касационен съд в
едномесечен срок от връчването му.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ:1. 2.