Решение по дело №62/2021 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 май 2021 г. (в сила от 19 юни 2021 г.)
Съдия: Даниела Иванчева Гишина
Дело: 20217090700062
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 март 2021 г.

Съдържание на акта

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

69

 

гр. Габрово, 28.05.2021 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДГАБРОВО в публично заседание на двадесет и девети април две хиляди двадесет и първа година в състав:

                                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА ГИШИНА

при секретаря РАДОСЛАВА КЪНЕВА и с участието на прокурора ……………… като разгледа докладваното от съдия Д. Гишина адм. дело 62 по описа за 2021 година и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 27, ал. 1 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/.

Производството е образувано по жалба на „********“ ООД – гр. Габрово против Решение на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност 2014-2020 година“ от 15.03.2021 година, обективирано в утвърдения от Ръководителя „Списък на предложените за отхвърляне проектни предложения и основанието за отхвърлянето им по 26-та оценителна сесия“ в частта му, с която по т. 3 е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедура BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ на „********“ ООД и е отхвърлено подаденото от дружеството проектно предложение с рег. № BG16RFOP002-2.073-25043-R002 от 27.05.2020 година. 

В жалбата се твърди, че оспореният акт е неправилен и незаконосъобразен, издаден при допуснати съществени нарушения на процесуалните норми и в противоречие с целта на закона. Развиват се доводи, че на оспорващото дружество бил определен срок за отстраняване на нередовност в документите за кандидатстване 1 /един/ ден, което е в нарушение на чл. 34, ал. 2, изр. 1 от ЗУСЕСИФ и на Опростените правила към Условията за кандидатстване  по процедурата, предвиждащи по-дълъг срок за отстраняване на нередовностите. Поради дадения на кандидата прекомерно кратък срок, указанията не е било възможно да бъдат изпълнени, което е довело до отхвърляне на проектното предложение. Прави се искане за отмяна на оспорения административен акт и връщане на преписката за ново произнасяне при съобразяване с указанията, дадени в мотивите на съдебния акт. Заявява се претенция за присъждане на направените по делото разноски.

В открито съдебно заседание оспорващото дружество „********“ ООД – гр. Габрово се представлява от надлежно упълномощен процесуален представител – адвокат, поддържа се жалбата, както и искането по същество.

Ответната страна Главен директор в главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ в Министерство на икономиката и Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 година не се явява и не се представлява в открито съдебно заседание. В придружаващото административната преписка писмо се заявява становище за неоснователност и недоказаност на жалбата /л. 21/.

Съдът намира жалбата за допустима, като подадена от надлежна страна, срещу административен акт, подлежащ на съдебен контрол, и в законоустановения срок по чл. 149, ал. 1 от АПК, надлежно указан и от административния орган.

След съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, на доводите и възраженията на страните, и като извърши служебна проверка за законосъобразност по реда чл. 168, ал. 1 във връзка с чл. 146 от АПК, съдът приема за установено следното от фактическа и правна страна:

Процесните обществени отношения са предмет на регулация не от общите разпоредби на Глава Трета ЗУСЕСИФ, а от утвърдените със Заповед № РД-16-381 от 14.05.2020 година на Ръководителя на УО на ОПИК 2014-2020 година и въз основа на изричната законова делегация по чл. 21, ал. 1, т. 2 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 година, и за преодоляване на последиците /Загл. доп. – ДВ, бр. 44 от 2020 г., в сила от 14.05.2020 г./ /обн., ДВ, бр. 28 от 24.03.2020 г., в сила от 13.03.2020 г./ /ЗМДВИП/ Опростени процедурни правила за работа на Оценителната комисия във връзка с предоставянето на безвъзмездна финансова помощ по процесната процедура. Редът за оценяване на проектните предложения се съдържа в Условията за кандидатстване и изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПИК 2014-2020 година по процедура за подбор на проекти № BGRFOP002-2. 073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“, наричани по-долу Условията. В документ, наименуван „Критерии и методология за оценка на проектни предложения по ОПИК 2014-2020 година, BG16 RFOP002-2. 073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“, наричани по-долу Критериите, са посочени критериите за оценка на съответствието и допустимостта на кандидатите и техните проектни предложения, както и източникът, от който ще бъде получена тази информация. Съгласно предписанието на т. 24, ІІ от Условията при установена липса на документ по букви от а/ до в1/ или друга нередовност, оценителната комисия изпраща до кандидатите уведомление за установените нередовности посредством ИСУН 2020; кандидатите следва да представят липсващите документи/отстранят нередовностите в срок от 3 /три/ работни дни от датата на изпращане на уведомлението в ИСУН 2020. Върховният административен съд е приел в своята практика, че постановените в рамките на гореописаната процедура откази, обективирани в одобрените списъци за отхвърляне на проектни предложения, подлежат на съдебен контрол по реда на чл. 145 и сл. от АПК във вр. с чл. 27, ал. 1 ЗУСЕСИФ -Определение № 15527 от 15.12.2020 г. по адм. дело № 12779/2020 г., VІІ отделение на ВАС; Определение № 15531 от 15.12.2020 г. по адм. дело № 12893/2020 г., VІІ отделение на ВАС; Определение № 16026 от 30.12.2020 г. по адм. дело № 13305/2020 г., VII отделение на ВАС и др.

Оспорващото дружество е участвало в процедура BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ за подбор на проекти с проектно предложение с рег. № BG16RFOP002-2.073-25043-R002 от 27.05.2020 година /л. 37-39/.           

На 12.03.2021 година до оспорващото дружество, на профила му в ИСУН, е изпратено съобщение за отстраняване на нередовност – представяне на административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедурата /образец/, подписан с валиден квалифициран електронен подпис /КЕП/ от лицето/лицата с право да представлява/т кандидата или от упълномощено лице, и прикачен в ИСУН, като е посочено, че договорът следва да бъде подписан с валиден КЕП на локалния компютър чрез attached signature- файл и подпис в един  документ, тъй като е констатирано, че административният договор не е подписан с валиден КЕП. Даден е срок за отстраняване на нередовността 13.03.2021 година.

В отговор на съобщението оспорващото дружество е представило само КЕП, без съдържание на административния договор.

Видно от оценителния лист /л. 54-66/, оценителната комисия е приела, че проектното предложение не отговаря на изискванията на т. 24. „Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване“, буква в/ от Условията и Критерий № 7 от Критериите, поради което е приела, че проектното предложение следва да бъде отхвърлено, като предложението е включено в „Списък на предложените за отхвърляне проектни предложения и основанието за отхвърлянето им по 26-та оценителна сесия“ под т. 3, одобрен /списъкът/ от Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност 2014-2020 година“ на 15.03.2021 година.

По предприето в срок оспорване е образувано настоящото съдебно производство.

Спорният въпрос в настоящото производство е дали е допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила при определяне на срок от 1 /един/ ден за отстраняване на нередовност по проектното предложение.

Даденият на кандидата срок за отстраняване на нередовността от 1 /един/ ден – 13.03.2021 година, който се оказва, че не е работен, а е почивен ден /събота/, е в нарушение на предвиденото в Условията за кандидатстване и изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПИК 2014-2020 година по процедура за подбор на проекти № BGRFOP002-2. 073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“. Според  т. 24, ІІ от Условията при установена липса на документ по букви от а/ до в1/ или друга нередовност, оценителната комисия изпраща до кандидатите уведомление за установените нередовности посредством ИСУН 2020; кандидатите следва да представят липсващите документи/отстранят нередовностите в срок от 3 /три/ работни дни от датата на изпращане на уведомлението в ИСУН 2020. Определянето на по-кратък срок от предвидения в Условията, който е изтичал и в почивен ден, в случая може да се приравни на липса на предоставен срок за отстраняване на нередовностите, което е поставило оспорващото дружество в невъзможност да отстрани своевременно и в съответствие с Условията съобщената му нередовност относно документите, представени към проектното предложение. Определянето на срок от 1 ден, който е и неработен, представлява съществено нарушение на административнопроизводствените правила, допуснато от оценителската комисия, което е довело до нарушение и от страна на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност 2014-2020 година“ от 15.03.2021 година, утвърдил „Списък на предложените за отхвърляне проектни предложения и основанието за отхвърлянето им по 26-та оценителна сесия“ в частта му на т. 3, който вместо да върне процесното проектно предложение за отстраняване на допуснатото нарушение, е одобрил Списъка, в който проектното предложение на оспорващото дружество е предложено за отхвърляне. Целта на предоставянето на разумен срок за представяне на липсващи документи/отстраняване на нередовности е да се осигури възможност на кандидатите да отстранят определени грешки при изготвяне на проектното предложение, без това да води до подобряване на качеството на последното, която цел в случая не е спазена предвид допуснатото нарушение, описано по-горе.

По изложените съображения настоящият съдебен състав намира, че процесното Решение на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност 2014-2020 година“ от 15.03.2021 година, обективирано в утвърдения от Ръководителя „Списък на предложените за отхвърляне проектни предложения и основанието за отхвърлянето им по 26-та оценителна сесия“ в частта му, с която по т. 3 е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедура BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ на „*********“ ООД и е отхвърлено подаденото от дружеството проектно предложение с рег. № BG16RFOP002-2.073-25043-R002 от 27.05.2020 година, е издадено от компетентен орган, в изискуемата форма и при спазване на материалноправните разпоредби, но при допуснато съществено нарушение на административно-производствените правила и в несъответствие с целта на закона, което налага неговата отмяна и връщане на преписката за ново произнасяне.

Искането на оспорващата страна за присъждане на направените по делото разноски е своевременно направено и основателно с оглед крайния изход на спора, поради което следва да бъде уважено. На оспорващата страна следва да бъде присъдена сумата от 725.84 /седемстотин двадесет и пет цяло и 84 ст./ лева – 45.84 лева платена държавна такса /л. 12/ и 680 лева договорено и заплатено в брой адвокатско възнаграждение съгласно Договор за правна защита и съдействие /л. 80/.

 

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. 2 във връзка с чл. 173, ал. 2 от АПК, съдът

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ Решение на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност 2014-2020 година“ от 15.03.2021 година, обективирано в утвърдения от Ръководителя „Списък на предложените за отхвърляне проектни предложения и основанието за отхвърлянето им по 26-та оценителна сесия“ в частта му, с която по т. 3 е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедура BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ на „********“ ООД и е отхвърлено подаденото от дружеството проектно предложение с рег. № BG16RFOP002-2.073-25043-R002 от 27.05.2020 година.

ВРЪЩА преписката на оценителната комисия по 26-та оценителна сесия за ново произнасяне по горепосоченото проектно предложение, при което произнасяне на кандидата да бъде даден срок за отстраняване на нередовностите съобразно Условията за кандидатстване и изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПИК 2014-2020 година по процедура за подбор на проекти № BGRFOP002-2. 073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“.

ОСЪЖДА Министерство на икономиката да заплати на „********“ ООД – гр. Габрово с ЕИК ******** сумата от 725.84 /седемстотин двадесет и пет цяло и 84 ст./ лева разноски по делото.    

 

 

Решението подлежи на оспорване с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                                                                          АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: