№ 1246
гр. София, 01.04.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 5-ТИ СЪСТАВ, в закрито заседание на
първи април през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:ВЪРБАН Т. ВЪРБАНОВ
като разгледа докладваното от ВЪРБАН Т. ВЪРБАНОВ Административно
наказателно дело № 20231110213125 по описа за 2023 година
Производството е по реда на чл. 58д-63 от Закона за административните
нарушения и наказания (ЗАНН).
Образувано е по жалба от ***, ЕИК: ***, против НП № 4180/28.08.2023г. на
председателя на Държавна агенция “Държавен резерв и военновременни запаси” /ДА
ДРВВЗ/, с което за нарушения на чл.4, ал.1 от Законa за запасите от нефт и нефтопродукти
/ЗЗНН/, на основание чл.60, ал.1 от ЗЗНН, на жалбоподателя са наложени имуществени
санкции в общ размер на 6000 лева, както следва:
1. 1 000 (хиляда) лева за нарушение, извършено на 16.02.2023г.;
2. 1 000 (хиляда) лева за нарушение, извършено на 16.03.2023г.;
3. 1 000 (хиляда) лева за нарушение, извършено на 19.04.2023г.;
4. 1 000 (хиляда) лева за нарушение, извършено на 16.05.2023г.;
5. 1 000 (хиляда) лева за нарушение, извършено на 16.06.2023г.;
6. 1 000 (хиляда) лева за нарушение, извършено на 17.07.2023г.
В жалбата се иска от съда да отмени постановлението като незаконосъобразно.
Твърди се, че през 2021 г. и 2022 г. *** не е осъществявало внос на смазочни масла, в т.ч.
базови масла, на територията на страната. Твърди се, че през 2021 г. е осъществило внос на
продукта лек течен парафин, фарма качество, което било видно от приложен сертификат от
анализ. Продуктът бил внасян от Индия, бил обмитяван, като били заплатени мито и ДДС,
видно от приложена митническа декларация, като пред Агенция „Митници“ било
декларирано, че продуктът няма да се ползва като гориво и/или негова съставка, а само за
козметични цели. Сочи се и че продуктът лек течен парафин не бил сред енергийните
продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) №1099/2008 и не се включвал в
обхвата на ЗЗНН. Поради това дружеството-жалбоподател не е имало качеството на
„задължено лице“ по смисъла на ЗЗНН и съответно не е подавало декларации по чл.4, ал.1
от ЗЗНН. На следващо място се твърди, че при съставянето на АУАН не е спазен срокът по
чл. 34, ал. 1 ЗАНН, като се оспорва и изложената в АУАН и в НП фактическа обстановка.
Претендират се сторените по делото разноски
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не изпраща представител.
1
Представителят на въззиваемата страна - председател на ДА ДРВВЗ поддържа НП и
моли постановлението да бъде потвърдено. Претендира разноски.
Софийска районна прокуратура не изпраща представител.
След преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установена
следната фактическа обстановка:
Със Заповед №РЗЛ-11/21.04.2022г. на председателя на ДА ДРВВЗ *** е вписано под
№128 в Регистъра на задължените лица по ЗЗНН за периода 01.07.2022 г. - 30.06.2023г.
С Разпореждане № Р-12-128/28.04.2022 г. на заместник-председателя на ДА ДРВВЗ на
„КОНТИНВЕСТ” ООД било определено ниво на запаси за извънредни ситуации под
формата на котелни горива в размер на 4,839 тона (четири тона осемстотин тридесет и девет
килограма).
Със Заповед № РД-10-433/18.07.2023г. временно изпълняващ длъжността
председателят на Държавна агенция "Държавен резерв и военновременни запаси"
разпоредил извършването на обобщаваща проверка на всички задължени за периода
01.07.2022г. - 30.06.2023г. лица по ЗЗНН, за изпълнението на задълженията им за подаване
на справки-декларации в срок до 15-то число на месеците от февруари 2023г. до юли 2023г.,
съдържащи информацията, регламентирана в чл. 4, ал. 1 от ЗЗНН, за месеците от януари
2023г. до юни 2023г. Проверката била извършена по документи на място в ЦУ на ДА ДРВВЗ
на адрес: гр. София, ул. Московска" № 3 от служители на ДА ДРВВЗ, упълномощени да
осъществяват контролни функции по ЗЗНН със Заповед № РД-10-409/14.06.2023г. на
председателя на ДА ДРВВЗ, съгласно чл. 55, ал. 4 от ЗЗНН. За резултатите от обобщаващата
проверка бил изготвен Констативен протокол № 4150/25.07.2023г.
При извършената проверка на „КОНТИНВЕСТ” ООД проверяващите констатирали,
че дружеството не е подало в законоустановения срок в ДА ДРВВЗ, на адрес: гр. София
1000, ул. „Московска” №3 следните справки-декларации: до 15 февруари 2023г. за
справката-декларация с информация за предходния календарен месец януари 2023г.; до 15
март 2023г. за справката-декларация с информация за предходния календарен месец
февруари 2023г.; до 15 април 2023г. за справката-декларация с информация за предходния
календарен месец март 2023г.; до 15 май 2023г. за справката-декларация с информация за
предходния календарен месец април 2023г.; до 15 юни 2023г. за справката-декларация с
информация за предходния календарен месец май 2023г.; до 15 юли 2023г. за справката-
декларация с информация за предходния календарен месец юни 2023г., като било прието, че
с това дружеството било извършило нарушения на чл. 4, ал. 1 от ЗЗНН.
Предвид тези констатации св.М. Ф. – младши експерт в отдел „Горива и масла” при
ДА ДРВВЗ, съставила АУАН № 4180/01.08.2023г., в който квалифицирала извършеното от
жалбоподателя като шест нарушения на чл.4, ал.1 от ЗЗНН. Било посочено, че задълженията
по ЗЗНН на „КОНТИНВЕСТ” ООД възникват във връзка с осъществения от дружеството
през 2021г. внос на смазочни масла, други масла, в т.ч. базови масла, поради което
„КОНТИНВЕСТ” ООД се явява задължено лице по смисъла на чл.23, ал.2 от ЗЗНН, във
връзка с т.11 на §1 от Допълнителните разпоредби на ЗЗНН.
Въз основа на АУАН било издадено и обжалваното НП на председателя на ДА
ДРВВЗ, с което за констатираните шест нарушения на чл.4, ал.1 от ЗЗНН, на основание
чл.60, ал.1 от ЗЗНН, на жалбоподателя са наложени имуществени санкции в общ размер на
6000 лева, както следва: 1 000 (хиляда) лева за нарушение, извършено на 16.02.2023г.; 1 000
(хиляда) лева за нарушение, извършено на 16.03.2023г.; 1 000 (хиляда) лева за нарушение,
извършено на 19.04.2023г.; 1 000 (хиляда) лева за нарушение, извършено на 16.05.2023г.; 1
000 (хиляда) лева за нарушение, извършено на 16.06.2023г.; 1 000 (хиляда) лева за
нарушение, извършено на 17.07.2023г.
Видно от представените от жалбоподателя документи - митническа декларация,
сертификат от анализ и здравен сертификат за продукта, през 2021 г. “КОНТИНВЕСТ” ООД
е осъществило внос на продукта лек течен парафин, фарма качество, като от страна на
2
дружеството-жалбоподател е било декларирано, че стоката ще се използва пряко в дейности,
които не представляват производство по смисъла на чл. 59 от ЗАДС и няма да се използва
като моторно гориво или гориво за отопление, както и няма да се използва като добавка или
за разреждане на моторни горива.
Изложената фактическа обстановка се установява с приложените писмени
доказателства, приобщени към доказателствения материал по реда на чл.283 от НПК вр.чл.
84 от ЗАНН и показанията на св.Ф.. Доказателствата са непротиворечиви и взаимно се
допълват, поради което не се налага подробното им аналитично обсъждане извън правната
оценка.
ПРАВНИ ИЗВОДИ:
Жалбата е процесуално допустима, подадена от санкционираното лице в предвидения
от закона срок - НП е връчено на 19.08.2023г., а жалбата е подадена на 11.09.2023г.
Разгледана по същество, жалбата е основателна.
В административната фаза на производството не са допуснати нарушения на
съществени процесуални правила - актът и НП са издадени от компетентен орган в рамките
и кръга на правомощията им. Съдържат изискуемите реквизити и при издаването им са
спазени сроковете за образуване и приключване на адм.наказателното производство в
предварителната фаза, като не са основателни възраженията на жалбоподателя в обратен
смисъл.
За да бъде едно лице определено като задължено съгласно ЗЗНН, следва да бъде
доказано, че то е внесло енергийни продукти от обхвата на Приложение А, т.3.4 от
Регламент № 1099/2008 през предходната година. Съгласно чл. 23, ал. 2 ЗЗНН, всяко лице,
внасяло такива продукти, е задължено да поддържа извънредни запаси, пропорционални на
дела му в общия нетен внос и вътрешнообщностните пристигания в страната. Съгласно § 1,
т.11 от ДР на ЗЗНН „задължено лице" е икономически оператор, който създава, съхранява,
обновява и възстановява със свои средства и за своя сметка запаси за извънредни ситуации
от нефт и нефтопродукти, като част от общото количество запаси за извънредни ситуации на
Република България, а от своя страна „икономическа оператор“ е лице, което осъществява
икономическа дейност с енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО)
№ 1099/2008.
Установява се по делото, като за това обстоятелство не се формира и спор между
страните, че през 2021 г. дружеството-жалбоподател е извършило внос на лек течен парафин
за козметика (фарма качество) на територията на Република България.
Разпоредбата на чл. 4, ал. 1 от ЗЗНН предвижда, че задължените лица изготвят и
представят в Държавна агенция "Държавен резерв и военновременни запаси" ежемесечно до
15-о число справка-декларация по образец за предходния календарен месец с информация за:
1. нивото, състоянието и местата за съхраняване на определените им запаси за извънредни
ситуации, създадени и съхранявани от тях както на територията на страната, така и на
територията на други държави - членки на Европейския съюз; 2. вида и количествата
търговски и оперативни запаси, поддържани от тях през предходния календарен месец на
територията на страната; 3. количествата енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от
Регламент (ЕО) № 1099/2008 и тежки горива, които през предходния календарен месец са: а)
внесени при режим на внос; б) доставени на територията на страната от
вътрешнообщностни пристигания; в) произведени на територията на страната, а в
3
процесното наказателно постановление е посочено, че дружеството- жалбоподател е внасяло
продукт, който е включен в приложение А, глава 3.4. (НЕФТ (суров нефт и нефтени
продукти)) от Приложение А към Регламент (ЕО) № 1099/2008, съответно в: т. 3.4.20. -
смазочни материали, доставени на територията на страната под код КН на Република
България - 271 01985 - „Бели масла, течен парафин“ - подкатегория на категорията
„Смазочни масла, други масла“. Поради това в случая е от решаващо значение въпросът
дали внасяният от въззивника през 2021 г. продукт лек течен парафин за козметика (фарма
качество) отговаря на дефиницията за „смазочно масло, друго масло, в т.ч. базово масло“,
както и дали същият е енергиен продукт по приложение А, глава 3.4 от Регламента.
Съобразно формираната по въпроса съдебна практика, която се споделя напълно от
настоящия съдебен състав (Решение № 679 от 23.01.2025 г. по адм. дело № 5049/2022г. по
описа на ВАС, шесто отделение, Решение № 12389 от 18.11.2024 г. по адм. дело №
6574/2023г. по описа на ВАС, шесто отделение, Решение № 3074 от 28.06.2023 г. по НАХД
№ 14777/2022 г. по описа на СРС, 15 с-в, потвърдено с Решение № 7807 от 14.12.2023 г. по
КНАХД № 9078/2023 г. по описа на АССГ, ХV касационен състав), парафиновият восък,
течният парафин за горива и фармацевтичният течен парафин са различни продукти,
различаващи се по относително тегло, агрегатно състояние и температура на топене. И
трите са въглеводороди, получени чрез дестилация на нефт, но имат различен вискозитет и
употреба. Фармацевтичният течен парафин се получава чрез пречистване на индустриален
течен парафин, който съдържа масла, с киселини и основи, и обезцветяване с активен
въглен. Според Регламент (ЕО) №1099/2008 на ЕС, фармацевтичният течен парафин (лек
течен парафин) не попада в категориите от приложение Б, т. 3.4.18 или т. 3.4.20, тъй като
няма дефиниция за „течен парафин“ и не отговаря на описанието на восъци в т.3.4.20.
Течният парафин с код КН27101985 няма кристална структура. Той не може да бъде
използван за намаляване на триенето между работни повърхности, защото има намалени
сили на триене в материалите. Следователно той не е „смазочно масло“.
Доколкото лекият течен парафин за козметика (фарма качество), внасян от
дружеството-жалбоподател, не е "смазочно масло" и не попада в категория "смазочни
масла", посочени в т. 3.4.20 на приложение А, Глава 3.4 от Регламента, а попада в
категорията с код по КН 27101985 "други масла", за които чл. 4, ал. 2 от ЗЗНН, препращайки
към приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 не изисква подаването на
справка-декларация, административно-наказващият орган неправилно е заключил, че *** е
лице, задължено да подава справки-декларации във връзка с извършен внос на "смазочни
масла, други масла, в т. ч. базови масла", поради което и в случая от страна на
жалбоподателя не са осъществени визираните в НП административни нарушения по чл.
чл.4, ал.1 ЗЗНН.
Ето защо съдът намери, че административнонаказващият орган е приложил
неправилно материалния закон, поради което обжалваното наказателно постановление
следва да бъде отменено като неправилно и незаконосъобразно.
При този изход на делото право на присъждане на разноски има жалбоподателят, но
доколкото от негова страна не са ангажирани доказателства за направени разходи във връзка
с производството, то такива не следва да се присъждат.
Така мотивиран и на основание чл.63, ал.2, т.1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 4180/28.08.2023г. на председателя на
Държавна агенция “Държавен резерв и военновременни запаси”, с което за нарушения на
чл.4, ал.1 от Законa за запасите от нефт и нефтопродукти /ЗЗНН/, на основание чл.60, ал.1 от
4
ЗЗНН, на ***, ЕИК: ***, са наложени имуществени санкции в общ размер на 6000 лева,
както следва:
1. 1 000 (хиляда) лева за нарушение, извършено на 16.02.2023г.;
2. 1 000 (хиляда) лева за нарушение, извършено на 16.03.2023г.;
3. 1 000 (хиляда) лева за нарушение, извършено на 19.04.2023г.;
4. 1 000 (хиляда) лева за нарушение, извършено на 16.05.2023г.;
5. 1 000 (хиляда) лева за нарушение, извършено на 16.06.2023г.;
6. 1 000 (хиляда) лева за нарушение, извършено на 17.07.2023г..
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд
София-град в 14-дневен срок от уведомяване на страните.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
5