Решение по дело №184/2017 на Софийски градски съд

Номер на акта: 1024
Дата: 23 май 2018 г.
Съдия: Венета Николаева Цветкова-Комсалова
Дело: 20171100900184
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 12 януари 2017 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

гр. София, 23.05.2018 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, Търговско отделение, VІ-3 състав, в публично съдебно заседание на четиринадесети май две хиляди и осемнадесета година в състав:                                                        

СЪДИЯ: ВЕНЕТА ЦВЕТКОВА

         

при секретаря Р.Аврамова като разгледа докладваното от съдията т.д. № 184 по описа на СГС за 2017 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл. 704, ал. 3 ТЗ, чл. 705, ал. 2 ТЗ и чл. 707, ал. 1 ТЗ.

С определение от 18.09.2017 г. по т.д. № 184/2017 г. на СГС, ТО, VІ-3 състав не е допуснат до разглеждане от събрание на кредиторите на „Р.С.“ ООД /в несъстоятелност/ предложеният от длъжника план за оздравяване на предприятието.

С определение от 11.01.2018 г. по ч.т.д. № 5507/2017 г. по описа на Софийски апелативен съд в производство по чл. 613а, ал. 3 във вр. с чл. 701, ал. 3 ТЗ е отменено определението от 18.09.2017 г. по т.д. № 184/2017 г. на СГС, VІ-3 състав и е допуснат до разглеждане от събранието на кредиторите на „Р.С.“ ООД /в несъстоятелност/ на предложения от длъжника план за оздравяване на предприятието, приложен в окончателен вариант по делото с допълнителна молба вх. № 118158 от 14.09.2017 година.

На 12.03.2018 г. се проведе свиканото събрание на кредиторите за приемане на допуснатия до разглеждане оздравителен план с участието на длъжника „Р.С.“ ООД /н./, синдика и кредиторите НАП, Б.„ДСК“ ЕАД, „М.“ ЕООД и „К.“ АД /н/. По предложението за приемане на оздравителния план против приемането му са гласували кредиторът Държавата, представлявана от Националната агенция за приходите и Б.ДСК ЕАД. Планът за оздравяване е приет с общо 60,39 % от всички кредитори с приети вземания, независимо от класовете, според които се разпределят вземанията. Приемането на плана е обявено в търговския регистър.

В срока по чл. 703, ал. 5 ТЗ срещу приетия план е подадено възражение от кредитора Държавата, представлявана от Националната агенция за приходите и от Б.ДСК ЕАД, които в изпълнение процедурата по чл. 704, ал. 3 ТЗ настоящият съдебен състав е разгледал в публично съдебно заседание при закрити врата с призоваване на длъжника, синдика и направилите възражението.

Съдът, след като обсъди възраженията на кредиторите, събраните доказателства и условията за утвърждаване на плана, намира за установено следното:

 

I.             По възражението на Б.ДСК ЕАД. Същото е неоснователно.

1.   Относно процесуална незаконосъобразност на приетия план.

Съгласно чл. 703 ТЗ, право да гласува по плана има само кредитор, чието вземане е прието или му е признато право на глас по чл. 673, ал. 3, като кредиторите гласуват отделно по класове, посочени в ал. 2. Именно по този ред и начин е проведено и гласуването на събранието на кредиторите от 12.03.2018 година. Съгласно ал. 4, планът се приема от всеки клас с обикновено мнозинство от размера на вземанията от класа. Така планът е приет единствено в клас четвърти, като гласувалите в клас първи и трети кредитори са гласували против приемане на плана. Съгласно ал. 6, не се счита за приет план, против който са гласували кредитори с повече от половината от приетите вземания независимо от класовете, в които се разпределят.

Според чл. 704, ал. 1 ТЗ, съдът по несъстоятелността утвърждава приетия план, ако са спазени изискванията на закона. Условията за утвърждаване на плана изискват на първо място – спазване на изискванията на закона за приемане на прана от отделните класове /чл. 705, ал. 1, т. 1 ТЗ, вр. чл. 703 ТЗ /озаглавен „Приемане на плана“// и на второ – за приемане на плана да е образувано мнозинство на кредитори с повече от половината от приетите вземания /чл. 705, ал. 1, т. 2 ТЗ/.

При гласуване в отделния клас, решението се взима с обикновено мнозинство - чл. 703 ал. 4 ТЗ /като всеки кредитор има толкова гласа, каквато част представлява неговото вземане от размера на приетите вземания в класа и вземанията на лицата, на които е предоставено право на глас в класа от съда по несъстоятелността по чл. 673, ал. 3 ТЗ/.

Решаващо за приемането на плана, като условие за неговото утвърждаване /съгласно чл. 703, ал. 6 ТЗ/, е дали е формирано обикновено мнозинство от всички приети по реда на чл. 692, ал. 1 и ал. 4 ТЗ вземания, независимо от класовете, в които те се разпределят. Тоест, възможна е и хипотеза, при която планът не може да се счита за приет, въпреки, че по отделни класове е гласувано за приемането му, който подход е възприет от законодателя с оглед общия интерес на всички кредитори - чл. 703, ал. 6 ТЗ.

Или, планът се счита за приет, независимо дали всички класове кредитори са го приели поотделно, щом е налице като общ резултат от гласуването - обикновено мнозинство от общия размер на приетите по см. на чл. 705, ал. 1, т. 2 ТЗ вземания. В този аспект следва да се тълкуват и нормата на чл. 705, ал. 1, т. 2 ТЗ, в частта, в която въвежда допълнително изискване при предвидено в плана непълно плащане, както и на чл. 703, ал. 6 ТЗ, която би била излишна в хипотезата, когато всеки отделен клас е гласувал за приемане на плана, тоест, е сформирал обикновено мнозинство. Анализът на посочените разпоредби сочи именно на извод, че законодателят е предвидил приемане на плана при обикновено мнозинство от всички приети вземания, без кумулативно изискване той да е приет и от всеки клас кредитори. Нормата на чл. 705, ал. 1, т. 1 ТЗ всъщност е относима към проверката за законосъобразно провеждане на гласуването по отделни класове, съобразно правилата на чл. 703 ТЗ /в кой клас кои кредитори участват, как се извършва гласуването, необходимото мнозинство по класове и т.н./, а не въвежда като кумулативно изискване за утвърждаване на плана - приемането му във всеки представляван клас кредитори, участвали в събранието. И при това положение въведеното от закона условие за провеждане на гласуване по отделни класове не е лишено от своя смисъл, предвид хипотезите на изр. второ на чл. 705, ал. 1, т. 2 ТЗ и чл. 704, ал. 2, изр. второ ТЗ, които отчитат именно диференцираното гласуване по класове. Или, анализът на цялостната уредба на чл. 703 – 705 ТЗ сочи на целта за защита на мнозинството кредитори и общия интерес, отчитайки и индивидуалния такъв и именно в този смисъл следва да бъде тълкуван чл. 705, ал. 1, т. 1 ТЗ, като се отчете и фактът, че за утвърждаване на плана /с оглед защита и на малцинството кредитори/ следва да са налице и останалите, визирани в чл. 705, ал. 1, т. 3-7, предпоставки за това.

В частност в случая за приемане на плана са гласували кредитори, притежаващи 60,39 % от всички приети вземания, тоест, налице са условията на чл. 705, ал. 1, т. 1 и т. 2 ТЗ.

Предвид изложените съображения, възражението на Б.ДСК АД е неоснователно.

Следва изрично да се посочи във връзка с цитираната от възразилия кредитор съдебна практика /Решение № 158/30.11.2012 година на ВКС, по т.д. № 42/2012 година/, че постановеното от ВКС решение не е допуснато до касация по въпрос относно необходимите процесуалноправни предпоставки за утвърждаване на оздравителен план и по специално относно приложението на чл. 705, ал. 1, т. 1 ТЗ. От друга страна, в посоченото решение е прието, че съдът следи и служебно за съответствието на оздравителния план с императивните норми на чл. 700 ТЗ и чл. 705, ал. 1 ТЗ при постановяване на решението по чл. 705, ал. 2 ТЗ. Поради това, в този смисъл следва да се приеме, че е решение по т.д. № 8936/2012 г. на СГС, ТО – 1 състав, с което е утвърден оздравителен план при сходен резултат от гласуване по класове /планът не е приет с мнозинство от всеки клас по отделно, но е достигнато мнозинство от общия размер на приетите вземания/, потвърдено с  Решение от 15.5.2017г. по търговско дело 1563/2017г. на Апелативен съд – София /което от своя страна не е допуснато до касационно обжалване /Определение от 23.10.2017г. по Търговско дело 1634/2017 Върховен касационен съд//.

Относно материалната незаконосъобразност на приетия план.

         С нормата на чл. 703, ал. 5 ТЗ е предоставена възможност на кредиторите, несъгласни с приемане на плана, да направят своите възражения за противоречие на същия с императивни материални или процесуални норми. Проверката в частта за материалната законосъобразност на оздравителния план по чл. 700 ТЗ, би била допустима при постановяване на решението по чл. 707 ТЗ, само ако вече не е извършен инстанционен контрол при обжалване определението за допускане на плана по чл. 701 ТЗ. Или, в настоящия случай, проверката на материалните предпоставки по чл. 700 ТЗ е недопустима, тъй като инстанционният контрол по отношение на тях вече е упражнен. /в този смисъл са Решение № 177 от 20.01.2014 год. на ВКС, ТК, Първо търговско отделение по т.д. № 1389/2013 год., Решение № 158/30.11.2012 година на ВКС, по т.д. № 42/2012 година и др./.

При това положение, проверката по възражението на Б.ДСК АД в частите по т. 2, т. 3, т. 4, т. 5, т. 6, т. 7 е недопустима, доколкото касаят предпоставките по чл. 700 ТЗ.

За пълнота на изложението, обаче, следва да се посочи следното.

Изискването за изготвяне на пазарна оценка е при предвиждане в плана на продажба на цялото или обособена част от предприятието на длъжника по см. на чл. 700, ал. 2 и ал. 3 ТЗ, като законът не поставя изискване същата да е съобразена с взетите решения на събрание на кредиторите по чл. 677, ал. 1, т. 8 ТЗ. В този смисъл са неоснователни възраженията за това кои са лицата, изготвили оценките и начина, по който те са определени.

Налице са предвиждания по чл. 700, ал. 1, т. 3 ТЗ и чл. 700, ал. 1, т. 4 и т. 5 ТЗ, последните от които /по отношение на гаранциите/ са били предмет на обстойна преценка от въззивната инстанция, поради което не следва да се обсъждат, дори и за пълнота на изложението.

Във връзка с възраженията по чл. 189, ал. 1 ДОПК следва да се отбележи, че планът не предвижда отсрочване/нито намаляване /редуциране/ на задълженията към Държавата по смисъла на посочената разпоредба, а пълното им удовлетворяване в първия възможен момент – първия работен ден след влизане в сила на решението на съда за утвърждаване на плана /така решение № 2353/2014 година на САС, по т.д. № 3248/2014 година/. Най-ранният момент на плащане е именно от влизане в сила на плана. Липсата на предвиждане за намаляване на публичните вземания по отношение на лихвите означава именно, че е предвидено пълно погасяване на същите.

Срокът за изпълнение, заложен в плана е определяем и е обвързан единствено с влизане в сила на решението по утвърждаване на плана или от влизане в сила действието на плана, който е и основния момент, който би могъл да послужи за ориентир и критерий за определяне на сроковете за плащане.

Неоснователно е възражението по чл. 705, ал. 1, т. 4 ТЗ, тъй като планът предвижда плащане за несъгласните кредитори /НАП и Б.ДСК АД/, надхвърлящо или равняващо се на плащанията, които биха получили при разпределение на имуществото по предвиден от закона ред. Този извод може да се направи от предвижданията в плана и изготвената пазарна оценка, за която /както беше посочено/ няма изисквания да е съобразена с взето решение по реда на чл. 677, ал. 1, т. 8 ТЗ и която предоставя възможност за извършване на необходимото сравнение /а отделно, законът не поставяне изискване в плана да се предвижда пълно плащане за несъгласните кредитори/. Не се установи и нарушение на чл. 705, ал. 1, т. 3 ТЗ и поставяне в неравни условия на кредитори от един клас.

II.           По възражението на НАП.

НАП намира, че планът е изготвен в нарушение на чл. 189, ал. ДОПК /предвижда отсрочване на публични вземания и липса на предвиждане относно лихвите, дължими до окончателното погасяване сочи на тяхното редуциране/.

Възражението съдът намира за неоснователно, като мотивите за това са изложени по- горе - както по отношение на недопустимост на проверката, така и в частта, в която е направено изложението за пълнота.

 

Предвид изложените съображения, съдът намира, че направените от кредиторите възражения срещу приетия от събранието на кредиторите оздравителен план са неоснователни и следва да се отхвърлят.

ІIІ. По условията за утвърждаване на плана по чл. 705, ал. 1 ТЗ:

Съдът намира, че приетият план отговоря на условията за утвърждаване, определени в разпоредбата на чл. 705, ал. 1 ТЗ, тъй като са спазени изискванията на закона за гласуване на плана по отделните класове кредитори, формирано е изискуемото мнозинство за приемане на плана и са налице посочените в закона гаранции спрямо кредиторите и степента на удовлетворяване на вземанията им, като съображенията във връзка с чл. 705, ал. 1, т., т. 1, т. 2, т. 3 и т. 4 ТЗ са изложени по- горе.

Отново следва да се посочи, че с оглед дадения отговор в решение № 158/30.11.2012 г. по т.д. № 504/2008 г. на ВКС, ІІ Т.О., проверката на материалните предпоставки по чл. 700 ТЗ, относими към съдържанието на плана, е недопустима, тъй като тяхното наличие вече е било обект на инстанционен контрол, упражнен по повод обжалване на определението по чл. 701 ТЗ за недопускане на плана до разглеждане на събранието на кредиторите.

Изпълнени са и останалите условия, предвидени в чл. 705, ал. 1 ТЗ, т. 5 – 7 за утвърждаване на плана.

Предвид изложените съображения, съдът счита, че следва да утвърди приетия на проведеното общо събрание на кредиторите на 12.03.2018 г. план за оздравяване предприятието на длъжника „Р.С.“ ООД /н./.

С решението за утвърждаване на плана, производството по несъстоятелност следва да се прекрати, съгласно чл. 707, ал. 1 ТЗ.

Така мотивиран съдът

Р   Е   Ш   И :

 

         ОТХВЪРЛЯ като неоснователно възражение с вх. № 39403/20.03.2018 г. на кредитора Държавата, представлявана от Националната агенция за приходите, както и възражение с вх. № 38985/19.03.2018 г. на кредитора Б.ДСК ЕАД срещу приетия план за оздравяване на „Р.С.“ ООД АД /в несъстоятелност/, с ЕИК: ********.

 

         УТВЪРЖДАВА план за оздравяване предприятието на длъжника „Р.С.“ ООД АД /в несъстоятелност/, с ЕИК: ********, приет на събрание на кредиторите от 12.03.2018 г.

 

ПРЕКРАТЯВА производството по несъстоятелност спрямо „Р.С.“ ООД АД /в несъстоятелност/, с ЕИК: ******** по т.д. № 184/2017 г. по описа на СГС, ТО, VІ-3 състав.

 

Решението да се впише в търговския регистър при Агенцията по вписванията и да се впише в нарочната книга по чл. 634в, ал. 1 ТЗ на Софийски градски съд.

 

Решението подлежи на обжалване в 7-дневен срок от вписването му в търговския регистър пред Софийски апелативен съд.

 

 

СЪДИЯ: