О
П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 593
гр.
Кюстендил, 11.12.2023 г.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – КЮСТЕНДИЛ, в закрито заседание на единадесети декември две хиляди
двадесет и трета година, в състав:
СЪДИЯ:
ДЕСИСЛАВА ТАБАКОВА
като разгледа докладваното от съдията
административно дело № 326/2023 г. по описа на съда и за да се произнесе взе
предвид следното:
Производството е по реда на чл. 40 от Закона за достъп до обществена
информация (ЗДОИ) във вр. с чл. 145 и сл. от
Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
Образувано е по жалба н.Н.Г.С. ***, против писмо рег. № ЗДОИ-21/21.08.2023
г. н.и.д.на А. „К.“ ЕАД, ***, с което е отказан достъп до обществена информация
по заявление с вх. № ЗДОИ-28/08.08.2023 г. Намира оспорвания отказ за
незаконосъобразен. Моли отказът да бъде отменен и да й се предостави исканата
информация по съображения подробно изложени в жалбата, както и в и допълнително
депозирано по делото уточнение.
Ответникът - изпълнителният директор на АЕЦ „Козлодуй“ ЕАД оспорва жалбата,
намира същата за недопустима, респективно неоснователна по подробни съображения
изложени в депозирана по делото писмена молба.
Административен съд - Кюстендил, след
като обсъди релевираните с жалбата основания и прецени събраните по делото
доказателства, намира за установено следното от фактическа страна:
Жалбоподателката е подала заявление за достъп до информация, с вх. № ЗДОИ-28/08.08.2023
г., с което е поискана информация относно броя на бързите антигенни тестове за
коронавирус, извършени от служители н.СТМ АЕЦ „Козлодуй“ за периода от
01.04.2020 г. до 01.08.2023 г. С писмо рег. № ЗДОИ-21/21.08.2023 г. н.и.д.на А.
„К.“ ЕАД, *** заявителката е уведомена, че подобна информация вече й и
предоставена. Това писмо е получено от заявителката на 22.08.20123 г. видно от
приложеното по делото известие за доставяне.
Доколкото в писмото не е посочен срок за
оспорване и може да се претендира приложимост на разпоредбата на чл.
140, ал. 1 от АПК, съдът приема недопустимост на оспорването
на друго основание:
По
силата на чл. 2, ал. 1 ЗДОИ обществена информация е всяка информация,
свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на
гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по
закон субекти. Съгласно разпоредбата на чл. 3 ЗДОИ този закон се прилага за
достъп до обществена информация, която се създава или се съхранява от
държавните органи, техните териториални звена и органите на местното
самоуправление в Република България. В приложното поле на закона се включват и
физически и юридически лица, но само относно извършвана от тях дейност,
финансирана със средства от консолидирания държавен бюджет и средствата за
масова информация, ако исканата информация е свързана с прозрачността на
тяхната дейност (чл. 3, ал. 2, т. 2 ЗДОИ) или дружеството е публичноправна организация по
смисъла на § 1, т. 4 от ДР във връзка с чл. 3, ал. 2, т. 1 от ЗДОИ.
Понятието "публичноправна организация" е дефинирано в § 1,
т. 4 от ДР на ЗДОИ, като по същия начин дефиницията е дадена и в § 1,
т. 21 от Закона за обществените поръчки (ЗОП). АЕЦ „Козлодуй“ ЕАД е
оператор на атомната електроцентрала АЕЦ „Козлодуй“ ЕАД, собственост на „Български
енергиен холдинг“ ЕАД. АЕЦ „Козлодуй“ ЕАД не е публичноправна организация по
смисъла на закона, тъй като дружеството не е създадено с цел задоволяване на
обществени интереси. Точно обратното се установява от събраните по делото
доказателства. Видно от представеното по делото удостоверение за актуално състояние,
АЕЦ „Козлодуй“ ЕАД е юридическото лице, с предмет на дейност: използване на
ядрената енергия за производство на електрическа и топлинна енергия, 2 – внос и
износ на свежо и отработено ядрено гориво, 3 – инвестиционна дейност във връзка
с дейността на дружеството, определена в предмета на дейност, 4 – строителна,
монтажна и ремонтна дейност в областта на електропроизводството, 5 – продажба
на електроенергия на високо и средно напрежение и на топлоенергия, 6 –
експлоатация на съоръжения за управление на радиоактивни отпадъци, при наличие
на валидна лицензия, съгласно Закона за безопасно използване на ядрена енергия.
Фактът,
че АЕЦ „Козлодуй“ ЕАД е
най – голямото производствено предприятие в България не го прави публичноправна
организация по смисъла на §
1, т. 4 от ДР на ЗДОИ, нито пък води до извод, че е създадено
с цел да задоволява обществени интереси. АЕЦ „Козлодуй“ ЕАД е участник на пазара на
електрическа енергия и е страна по сделки с електрическа енергия (чл.
92 от Закона за енергетиката). Дружеството
упражнява търговска дейност в областта на енергетиката и е частноправен субект,
участващ в гражданския оборот. Отделно, обстоятелството, че едноличен
собственик на капитала на енергийното предприятие е акционерно дружество,
собственост на държавата, не води до извод, че АЕЦ „Козлодуй“ ЕАД е публичноправно
организация, която е създадена с цел да задоволява обществени интереси по
смисъла на закона. АЕЦ „Козлодуй“ ЕАД заедно с разпределителните и снабдителни
енергийни предприятия осигурява всеобщо предлагани услуги по смисъла на Закона за
енергетиката, но от това не следва, че същото е
създадено с цел да задоволява обществените интереси.
Следователно, не може да се приеме, че АЕЦ „Козлодуй“ ЕАД е публичноправна
организация по смисъла на ЗОП, което обуславя и липсата на качеството на
задължен субект по ЗДОИ.
В тази връзка, след като АЕЦ „Козлодуй“ ЕАД не се включва в кръга на
задължените по чл. 3, ал. 2, т. 2 от ЗДОИ субекти да предоставят достъп до
обществена информация, то не е налице и подлежащ на оспорване изричен отказ по
заявлението на Н.Г.С. с вх. № ЗДОИ-28/08.08.2023 г., който да подлежи на
оспорване.
Изложеното е основание подадената жалба да бъде оставен.без разглеждане, а
образуваното въз основа н.нея производство - прекратено.
Водим от горното и на основание чл. 159, т. 1 от АПК, Административен
съд – Кюстендил,
О П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Н.Г.С. ***, против писмо рег. №
ЗДОИ-21/21.08.2023 г. на и.д.на А. „К.“ ЕАД, ***.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. д.
№ 326/2023 г. по описа на Административен съд – Кюстендил.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО
подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7 – дневен срок от съобщаването му.
СЪДИЯ: