РЕШЕНИЕ
Номер 119 16.06.2020г. град Хасково
Хасковският Районен съд наказателен състав
На петнадесети юни през две хиляди и двадесета година
В публичното заседание в следния състав :
Председател: Мартин Кючуков
Секретар Велислава Ангелова Прокурор
като разгледа докладваното от Съдията
а.н. дело 345 по описа за 2020 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалван е Електронен фиш серия К №1976196/14.03.2018г. на ОД-МВР- Хасково, с който за нарушение по чл.21 ал.1 от ЗДвП и на основание чл.182 ал.1 т.2 от ЗДвП на Д.П.З. ЕГН ********** *** е наложено административно наказание „глоба" в размер на 50 лева.
Недоволна от така наложеното наказание е останала жалбоподателката З., поради което го обжалва в срок. Ел.фиш бил неправилен, издаден при съществено нарушение на процесуалните правила и в противоречие със закона. Не било извършено твърдяното нарушение на ЗДвП. Липсвали неговите обективни и субективни елементи. Наложеното наказание било незаконосъобразно и несправедливо.
Иска от съда да отмени изцяло атакувания Електронен фиш.
Ответникът по жалбата - ОД-МВР-Хасково не оспорват и не изпращат представител.
Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в съвкупност, приема за установено от фактическа страна следното:
На 14.03.2018г., в 12,49 часа, в гр.Хасково, на бул.Т.С.Раковски", срещу бензиностанция „ОМВ", в населеното място, е било извършено засичане на скоростта и заснемане с автоматизирано техническо средство TFR1-M №597 на преминал лек автомобил марка „Мерцедес С430" с регистрационен номер X 55 25 КА. Техническото средство отчело, че автомобилът се движи със скорост от 68 км/ч, в населеното място - при разрешена максимална скорост от 50 км.ч. Установено е, че лекият автомобил е регистриран на името на жалбоподателката Д.З..
При тази фактическа обстановка от ОД-МВР-Хасково е издаден Електронен фиш серия К №1976196, с който на жалбоподателя е наложена глоба в размер на 50 лв.
При така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното:
Министерството на вътрешните работи, чрез своите органи е длъжно да осъществява цялостен контрол и когато се установи, че нарушителят е извършил деянието виновно, наказващият орган издава наказателно постановление, с което налага на нарушителя съответно административно наказание в съответствие с разпоредбата на чл.53 от ЗАНН.
Електронният фиш е относително нов инструмент в административно- наказателните производства. С измененията в ЗАНН законодателят приравни същия на наказателно постановление. Това приравняване на наказателно постановление не е откъм реквизити, а откъм правни последици - иначе казано с електронен фиш могат да се налагат наказания за нарушения по ЗДвП, установени и заснети с техническо средство, така както такива могат да се налагат с наказателно постановление.
Няма изискване електронният фиш да има реквизитите на наказателно постановление по чл.57 от ЗАНН.
Напротив, реквизитите на електронния фиш са уредени в специалния закон - ЗДвП - в разпоредбата на чл.189 ал.4 от ЗДвП. Цитираният текст изрично предвижда, че електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението - в случая е посочена
- ОДМВР-Хасково, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението - в случая са посочени, регистрационния номер на моторното превозно средство - в случая е посочен, собственика, на когото е регистрирано превозното средство - в случая е посочен, описание на нарушението - направено е, нарушените разпоредби - в случая са посочени, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й заплащане
- в случая са посочени.
Иначе казано атакуваният електронен фиш съдържа всички реквизити, изискуеми по закон - чл.189 ал.4 от ЗДвП.
Нещо повече - предвидено е, че образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи.
Такъв образец е утвърден със Заповед 1з-305 от 04.02.2011г. и атакуваният електронен фиш е именно по бланката на утвърдения образец от Министъра на вътрешните работи.
Използваното в конкретния случай техническото средство е калибровано - видно от представените протоколи за проверка.
В административната преписка са представени Удостоверение №10.02.4835 за одобрен тип средство за измерване на Българския институт по метрология - именно за техническото средство, използвано за измерване на скоростта и Протокол за извършена проверка №2-53-12/ на система тип „TFR1-M" със фабричен номер 597/10 - от които става ясно, че използваното техническо средство е одобрено за употреба от БИМ и е извършено последващо калиброване в гр.София на мобилната система за видеоконтрол.
Замерената от техническото средство скорост е 68 км.ч, а отразената в ЕФ - 65 км.ч. Това означава, че АНО е намалил скоростта с 3 км.ч. - което разбира се е в полза на жалбоподателката. Това не е случайно. Използваната мобилна система за видеоконтрол дава възможно отклонение/ грешка/ при измерване до 3%. Ето защо с Писмо вх.№14399/20.07.2011 г. на МВР до Директорите на СДВР и ОД-МВР/ в адм.преписка/ е указано за определени трафик контрол системи /измежду които и използваната/ при издаване на ЕФ да се изваждат 3 % над 100 км/ч от отчетената скорост
- като гаранция за правилно измерена скорост - в полза на водача.
Детайлната уредба на работата с система за автоматизиран технически контрол се съдържа в Наредба 8121з-532 на МВР - последното изменение - в сила от 16.01.2018г., действащо към момента на деянието.
Чл.8 от Наредбата предвижда, че при контрол на въведено с пътен знак ограничение на скоростта мястото за разполагане на АТСС се определя така, че АТСС да извършва измерване след навлизане на превозното средство в зоната с ограничение на скоростта. В случая МПС се е движело в населено място срещу бензиностанция ОМВ в гр.Хасково.
По-насетне чл.9 от Наредбата описва начина на работа с АТС.
Първо- служителят позиционира служебен автомобил или мотоциклет или временно разполага АТСС на участък от пътя и насочва уреда в контролираната посока. Второ - служителят включва автоматизираното техническо средство или система и извършва необходимите първоначални настройки за започване на автоматизирания контрол и поставя начало на работния процес. Трето - по време на измерване на скоростта от мобилно АТСС служителят може да осъществява наблюдение за функционирането на уреда или да осъществява регулиране и подпомагане на движението, както и контрол за спазване правилата за движение. Четвърто - след изтичане на времето за контрол служителят изключва автоматизираното техническо средство или система, като информацията със запаметените от уреда данни се съхранява в локална компютърна конфигурация или локален сървър за издаване на административни документи във връзка с установените нарушения, което се отразява в протокола по чл.10
Всичко това е било сторено в конкретния случай.
Видно от представения Протокол за използване на техническо средство или система е, че е било изпълнено изискването на чл.10 ал.1 от Наредбата и е попълнен Протокола по приложението по чл.10 ал.1.
Така в крайна сметка жалбоподателката Д.З. е нарушила задължението си по чл.21 ал.1 от ЗДвП.
Превишението на скоростта е с 15 км.ч. За това нарушение нормата на чл.182 ал.1 т.2 от ЗДвП предвижда наказание глоба в размер на 50 лв. Твърд размер. Няма възможност за индивидуализация.
Това е и наказанието, наложено на жалбоподателката.
Ел.фиш е правилен и законосъобразен и като такъв ще следва да се
потвърди.
з |
Предвид изложеното, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш серия К №1976196/14.03.2018г. на ОД- МВР-Хасково, с който за нарушение по чл.21 ал.1 от ЗДвП и на основание чл.182 ал.1 т.2 от ЗДвП на Д.П.З. ЕГН ********** *** е наложено административно наказание „глоба" в размер на 50 лева.
Решението подлежи на
касационно обжалване пред ХАС, в 14-дневен срок от съобщаването му.
Районен
съдия: