Решение по дело №478/2022 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 декември 2022 г. (в сила от 12 декември 2022 г.)
Съдия: Соня Димитрова Камарашка
Дело: 20227140700478
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 ноември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 508/12.12.2022г.

 

гр. Монтана

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Монтана, касационен състав, в публично заседание на девети декември през две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

                                                                          Председател: Соня Камарашка

                                                                                            Членове: Бисерка Бойчева

                                                                                                            Рени Цветанова

 

при секретаря Димитрана Димитрова и с участието на прокурор Камелия Цветкова при Окръжна прокуратура - Монтана, като разгледа докладваното от съдия Соня Камарашка касационно административно - наказателно дело № 478 по описа на съда за 2022г., за да се произнесе, взе предвид следното

 

Производството е по реда на чл.208 и сл. от АПК във връзка с чл.63в от ЗАНН.

 

Касационното производство е образувано по депозирана в законния срок жалба от П.М.П. в качеството му на кмет на Община Чипровци, чрез процесуалния му представител адвокат Л. А. *** против Решение №192 от 20.10.2022г. постановено по АНД №20221630200519 по описа за 2022г. на Районен съд – Монтана, с което е потвърдено издаденото от директор на АДФИ НП №11-01-865 от 19.04.2022г. за извършено административно нарушение по чл.185, т.3 от ЗОП, на основание чл.256а във вр. чл.261, ал.2 от ЗОП, по което е наложено административно наказание глоба в размер на 200,00лева /двеста/. В жалбата се излагат доводи за съставяне на АУАН при допуснато съществено нарушение на правилата на чл.40, ал.1 и ал.3 и чл.42, ал.1,т.3,4 и т.5 от ЗАНН, тъй като АУАН е съставен в присъствието на свидетел по връчване на акта, а не на съставянето му. Излагат се доводи за приложението на чл.28 от ЗАНН.

В съдебно заседание касатора чрез процесуалния си представител адвокат А. в писмено становище поддържа жалбата си по доводи изложени в нея. Моли се за отмяна на въззивното решение и издаденото въз основа на него НП. Претендира разноски по представен списък.

Ответника по касационната жалба Агенцията за държавна финансова инспекция гр.София чрез упълномощения от директора С*** Б*** процесуален представител старши юрисконсулт Е*** Т*** в писмени бележки по съществото на делото излага доводи че решението на въззивния съд е постановено при правилно приложение на материалния закон, не са допуснати нарушения на процесуалните правила, като моли за потвърждаване на въззивното решение, като правилно и законосъобразно. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Окръжна прокуратура – Монтана, с оглед задължителното участие в настоящето производство, чрез представителя си в съдебно заседание, дава мотивирано заключение, че жалбата е неоснователна, а атакуваното решение следва да се потвърди като правилно и законосъобразно.

Касационната жалба е подадена в срока по чл.211, ал.1 АПК от страна във въззивното производство, за която обжалваното съдебно решение е неблагоприятно, при което същата е допустима.

С касационната жалба не са представени доказателства свързани с касационните основания.

Разгледана по съществото си, същата е неоснователна.

Обстоятелствата установени във фактическата обстановка, която районният съд е приел се споделят и от Административният съд.

Не се спори, че П.М.П. в качеството му на кмет на Община Чипровци има качеството на лице по чл. 5, ал. 2, т. 9 от Закона за обществените поръчки и като такъв е длъжен да спазва разпоредите на ЗОП. Проведена е процедура за възлагане на обществена поръчка чрез публично състезание с предмет "Ремонт и реконструкция на улици и тротоари на територията на Община Чипровци" открита с Решение №9/08.02.2019г. на кмета на Община гр.Чипровци с което е одобрено обявлението за обществената поръчка. Решението и самото обявление на 08.02.2019 г. са вписани в Регистъра на обществените поръчки (РОП) по партидата на възложителя под № 01031/2019-0002. Спазени са изискванията на чл. 103, ал. 1 ЗОП, като със заповед възложителят е назначил петчленна комисия за разглеждане и оценка на офертите. Определен е за изпълнител на обществената поръчка "Строител К*** " ЕООД, с когото е сключен договор № 3Д-203/11.09.2019 г. с предмет "Ремонт и реконструкция на улици и тротоари на територията на Община Чипровци". Изпълнението на договора е приключило на 23.03.2020 г., когато е извършено последното плащане по издадените фактури.

При извършена финансовата инспекция относно възложената обществена поръчка, правно основание, изпълнение, плащания и всички други задължителни по закона действия е установено, че кмета на Община гр.Чипровци не е изпратил до РОП обявление за изпълнение на договора в законоустановения в чл.185, т.3 ЗОП 30-дневен срок от приключване изпълнението му. В периода от 24.03.2020 г. до 22.04.2020 г. по партидата на възложителя в РОП, под идент. номер 01031-20190002 липсва обявление за приключване на договор № 3Д-203/11.09.2019 г. т.е. към 23.04.2020 г. същото не е публикувано в РОП.

При тази фактическа обстановка въззивния съд е приел, че в случая е осъществен от обективна и субективна страна състава на нарушението по чл.185, т.3 от ЗОП, като е кредитирал приложените по административната преписка писмени доказателства и събраните гласни такива в хода на проведеното съдебно следствие. Наведените с касационната жалба оплаквания, направени и във въззивното производство не се споделят и от настоящият касационен състав, тъй като безспорно от приложените писмени доказателства е установено, че касатора в качеството му на възложител по проведена обществена поръчка не е изпратил до РОП обявление за изпълнение на сключения договора № 3Д-203/11.09.2019 г. с изпълнителя "Строител К*** " ЕООД с предмет "Ремонт и реконструкция на улици и тротоари на територията на Община Чипровци" в законоустановения 30 дневен срок – изтекъл на 23.04.2020г.

Изложените в касационната жалба доводи за допуснато съществено нарушение на разпоредбите на чл.40, ал.1 и ал.3 и чл.42, ал.1,т.3,4 и т.5 от ЗАНН, предвид установеното, че  АУАН е съставен в присъствието на свидетел по връчване на акта, а не на съставянето му, не се споделят от настоящия касационен състав. По аргумент от разпоредбата на чл.40, ал.3 от ЗАНН предвид факта, че нарушението е установено въз основа на официални документи – публикувани в РОП и надлежно приети и приобщени към доказателствата по делото, то актът може да се състави и в отсъствие на свидетели.

Разпоредбата на чл.185, т.3 от ЗОП създават задължение на възложителя на обществената поръчка в нормативно предвидения срок от 30 дни да изпрати до РОП обявление за изпълнение на сключения договора № 3Д-203/11.09.2019 г. с изпълнителя "Строител К*** " ЕООД с предмет "Ремонт и реконструкция на улици и тротоари на територията на Община Чипровци", което от обективна страна не е изпълнил. Извършеното административно нарушение е осъществено и от субективна страна предвид установеното бездействие и към момента на проверката. След като безспорно е било установено посоченото по-горе нарушение на ЗОП, то контролният орган законосъобразно и с оглед на правомощията му, изрично уредени в чл.256а във вр. чл.261, ал.2 от ЗОП е издал оспореното НП.

Правилно ответника е приложил и санкционната разпоредба касаеща извършеното административно нарушение като е наложил минималното предвидено за извършването му наказание.

Касационния състав споделя доводите на въззивния съд, че в случая е неприложима разпоредбата на чл.28 от ЗАНН предвид значимостта на обществените отношения, които се уреждат със ЗОП, както и факта, на известни на касационния състав и други нарушения от страна на касатора на разпоредбите на ЗОП.

Настоящият състав намира, че наказващия орган е изпълнил задълженията си по чл. 52, ал.4 от ЗАНН и преди издаването на НП е извършил цялостна проверка на законосъобразността на АУАН. Наложеното наказание е съобразено с разпоредбата на чл.27, ал.2 от ЗАНН, същото е правилно определено, в минималния размер от законоустановения по чл.256а във вр. чл.261, ал.2 от ЗОП и съобразено с целите на наказанието, определени в чл. 12 от ЗАНН.

При постановяване на обжалваното решение не са допуснати нарушения на материалния закон в случая ЗОП или съществено нарушение на процесуалните правила – релевираните с жалбата касационни основания. АУАН и НП са издадени от компетентен орган. Като е потвърдил процесното НП, първоинстанционният съд се е произнесъл с един мотивиран, обоснован и законосъобразен съдебен акт, който следва да бъде оставен в сила.

В обобщение на изложеното касационата инстанция не констатира наличието на поддържаните от касатора основания за отмяна на проверяваното решение на Районен съд – Монтана, други такива не бяха установени и при служебно дължимата проверка по чл.218, ал.2 от АПК, поради което решението следва да бъде оставено в сила като валидно, допустимо и в съответствие с материалния закон.

С оглед очерталия се изход на делото, в полза на ответната администрация, съгласно чл.63б, ал.4 във вр. ал.5 от ЗАНН /към Дв. бр. 109 от 2020 г./, следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в минимален размер от 80.00лева /осемдесет/, определен по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ ЗПП), респективно по реда на чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ (НЗПП).

По изложените съображения на основание чл.221, ал.2 от АПК във вр. с чл.63в от ЗАНН, настоящият касационен състав на Административен съд - Монтана,

 

                                                                       Р  Е  Ш  И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение №192 от 20.10.2022г. постановено по АНД №20221630200519 по описа за 2022г. на Районен съд – Монтана, с което е потвърдено наказателно постановление №11-01-865 от 19.04.2022г. издадено от Директора на АДФИ.

 

ОСЪЖДА П.М.П. *** да заплати на Агенция държавна финансова инспекция, сумата от 80.00лева /осемдесет/, представляваща сторените по делото разноски за юрисконсултско възнаграждение за настоящата инстанция и 5,00лева държавна такса при служебно издаване на изпълнителен лист.

 

            Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

ЧЛЕНОВЕ: