Р Е Ш Е Н И Е № 260010
06.10. 2020 год. гр. Чирпан
В ИМЕТО НА НАРОДА
Районен съд Чирпан, втори състав
На 05. 10. 2020 год.
В публично заседание в състав:
Председател: ТИХОМИР КОЛЕВ
Секретар: МАРИЯ
ХАЛАЧЕВА
Сложи за разглеждане докладваното от председателя ТИХОМИР КОЛЕВ
АНД номер 209 по описа за 2020 година
и за да се произнесе взе предвид следното:
Производство по чл. 59 и сл. от Закона за
административните нарушения и наказания (ЗАНН).
Съдът е сезиран с жалба от А.С.Г., ЕГН **********
против наказателно постановление (НП) № 18-1228-002500/26.06.2018г. издадено от
Иван Димов Манев, на длъжност „началник сектор“ към ОДМВР - Стара Загора,
Сектор „Пътна полиция“ Стара Загора, с което на
жалбоподателя на основание чл. 183,
ал. 1, т. 1, пр. 1 от ЗДвП, за нарушение на чл. 100, ал. 1, т. 1 от ЗДвП, му е
била наложена глоба в размер на 10.00 лв.; на основание чл. 183, ал. 1, т. 1,
пр. 2 от ЗДвП, за нарушение на чл. 100, ал. 1, т. 1 от ЗДвП, му е била наложена
глоба в размер на 10.00 лв.; на основание чл. 179, ал. 6, т. 2 от ЗДвП, за нарушение на чл.
139, ал. 1, т. 1 от ЗДвП, му е била наложена глоба в размер на 200 лв.; на
основание чл. 179, ал. 3, т. 4 от ЗДвП, за извършено нарушение по чл. 10,
ал. 1, т. 1 от ЗП му е била наложена глоба в размер на 300 лв.
Жалбоподателят твърди, че НП е
незаконосъобразно, и моли същото да бъде отменено.
Въззиваемата страна ОД МВР
– Стара Загора, в съпроводителното писмо изразяват становище, обжалваното НП да
бъде потвърдено.
Съдът, като прецени събраните
доказателства и служебно провери изцяло законосъобразността на обжалваното НП,
намери за установено следното:
Жалбата е с правно основание чл.
59, ал. 1 от ЗАНН, подадена в преклузивния срок по
ал. 2 от този текст, от легитимиран субект и при наличие на правен интерес от
обжалване, поради което е процесуално допустима.
Разгледана по същество, жалбата
е частично основателна.
С обжалваното НП, издадено въз
основа на акт за установяване на административно нарушение (АУАН), № 18-2500 от
10.06.2018г., серия Д, бл. № 410937, жалбоподателят е
санкциониран за четири нарушения по
ЗДвП (Закон за движението по пътищата), извършени на 10.06.2018г. около 11.52
часа, при управление на л.а. БМВ, с
рег. № *******, негова собственост, по АМ Тракия, км. 165, общ. Братя
Даскалови, в посока на запад, както следва:
По т. 1 от НП, жалбоподателят е
санкциониран на основание чл. 183, ал. 1, т. 1, предложение първо от ЗДвП
("Наказва се с глоба 10 лв. водач, който не носи определените документи -
свидетелство за управление, контролен талон и свидетелство за регистрация на
управляваното моторно превозно средство"), за нарушение на чл. 100, ал. 1,
т. 1 от ЗДвП ("Водачът на моторно превозно средство е длъжен да носи
свидетелство за управление на моторно превозно средство от съответната
категория и контролния талон към него"), изразяващо се в това, че не е
представил на органите на МВР, респективно – не е носил свидетелството си за
управление на моторно превозно. Тези фактически констатации, отразени
в АУАН и възпроизведени в НП, се потвърждават от материалите от
административно-наказателната преписка, които кореспондират с показанията на актосъставителя А.С.К. и свидетеля по акта С.М.Д. и
отразеното от тях в АУАН. За оборването им не бяха ангажирани доказателства от
жалбоподателя, поради което и съдът намира за доказани конкретното нарушение и
извършването му от жалбоподателя. Що се отнася до наложеното наказание по т. 1
от НП – глоба от 10 лева, същото съответства по вид и размер на предвиденото
такова в закона във фиксиран размер,
поради което съдът намира за безпредметно да обсъжда въпроса съобразено ли е
било наказанието с тежестта на нарушението и вината на нарушителя. Ето защо
съдът намира, че обжалваното НП в частта му по т. 1 следва да бъде потвърдено,
като законосъобразно.
По т. 2 от НП, жалбоподателят е
санкциониран на основание чл. 183, ал. 1, т. 1, предложение второ от ЗДвП
("Наказва се с глоба 10 лв. водач, който не носи определените документи -
свидетелство за управление, контролен талон и свидетелство за регистрация на
управляваното моторно превозно средство"), за нарушение на чл. 100, ал. 1,
т. 1 от ЗДвП ("Водачът на моторно превозно средство е длъжен да носи
свидетелство за управление на моторно превозно средство от съответната
категория и контролния талон към него"), изразяващо се в това, че не е
представил на органите на МВР, респективно – не е носил,
контролния талон към свидетелството си за управление на моторно превозно. Тези
фактически констатации, отразени в АУАН и възпроизведени в НП, се потвърждават
от материалите от административно-наказателната преписка, които кореспондират
напълно с показанията на актосъставителя А.С.К. и
свидетеля по акта С.М.Д., както и с отразеното от тях в АУАН. За оборването им
не бяха ангажирани доказателства от жалбоподателя, поради което и съдът намира
за доказани конкретното нарушение и извършването му от жалбоподателя. Що се
отнася до наложеното наказание по т. 2 от НП – глоба от 10 лева, същото
съответства по вид и размер на предвиденото такова в закона във фиксиран
размер, поради което съдът намира за безпредметно да обсъжда въпроса съобразено
ли е било наказанието с тежестта на нарушението и вината на нарушителя. Ето
защо съдът намира, че обжалваното НП в частта му по т. 2 следва да бъде
потвърдено, като законосъобразно.
По т. 3 от НП, жалбоподателят е
санкциониран на основание чл. 179, ал. 6, т. 2 от ЗДвП ("Който управлява
технически неизправно пътно превозно средство, се наказва с глоба от двеста
лева – при констатирани значителни неизправности"), за нарушение на чл. 139, ал. 1, т. 1 от ЗДвП
("Движещите се по пътя пътни превозни средства трябва да бъдат технически
изправни"), изразяващо се в
това, че управлявания от него автомобил е бил технически неизправен, със
спукано предно обзорно стъкло. Съобразно Параграф 6, т. 72 (Нова – ДВ, бр. 2 от 2018 г., в сила от
20.05.2018 г.) от Допълнителните
разпоредби на ЗДвП - "Значителни неизправности", включително при
укрепването на товара, са откритите по време на проверка неизправности, които
могат да засегнат безопасността на превозното средство или да имат въздействие
върху околната среда, или да породят риск за други участници в движението по
пътищата, както и други по-значителни несъответствия. Разпоредбата на чл. 101,
ал. 4 от ЗДвП предвижда, че неизправностите
и тяхната класификация се определят с наредбата по чл. 147, ал. 1, а именно –
Наредба № Н-32 от 16.12.2011 г. за периодичните прегледи за проверка на
техническата изправност на пътните превозни средства, в сила от 20.05.2018 г.
Съобразно чл. 31 от цитираната наредба, периодичните прегледи на ППС обхващат комплектността и изправността на агрегатите, уредбите и
механизмите, които имат връзка с безопасността на движението, отделянето на
отработилите газове, нивото на шума и изправността на шумозаглушителните
им устройства и се извършват при спазване на методиката по приложение № 5. Съобразно чл.
37 от същата наредба, за всеки елемент, който се проверява, в приложение № 5 се съдържа минимален
списък на възможните неизправности и нивото на тяхната сериозност. Неизправностите,
установени при извършването на периодичните прегледи на ППС, се категоризират в
три групи в зависимост от въздействието им върху безопасността на превозното
средство, въздействието им върху околната среда и риска, който пораждат за
участниците в движението, както следва: 1. незначителни неизправности; 2.
значителни неизправности; 3. опасни неизправности. Съобразно т. 3.2 от
приложение № 5, пукнато или променило цвета си стъкло или прозрачна плоскост
(когато е разрешена), може да се квалифицира, като значителна или незначителна
неизправност. В случая, АНО в нарушение на разпоредбата на чл. 57, ал. 1,
т. 5 от ЗАНН, не е изложил в достатъчна степен фактическите обстоятелства,
релевантни към състава по чл. 179, ал. 6, т. 2 от ЗДвП, че констатираното спукване
на предното панорамно стъкло на процесното ППС,
представлява именно „значителна неизправност“. Допуснатото нарушение е
съществено, тъй като нарушава правото на защита на санкционираното лице и
неотстранимо в съдебна инстанция с оглед контролните и функции, което налагат отмяна на наказателното постановление
в тази му част.
По т. 4 от НП, жалбоподателят е
санкциониран на основание чл. 179, ал. 3, т. 4 от ЗДвП (каквато разпоредба
липсва в ЗДвП- отменена към момента на постановяване на НП), за нарушение
на чл. 139, ал. 5 от ЗДвП ("Движението на пътни превозни средства по път,
включен в обхвата на платената пътна мрежа, се извършва след изпълнение на
съответните задължения, свързани с установяване размера и заплащане на пътните
такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата"), изразяващо се в това, че
управлявания от него автомобил е бил без
заплатена винетна такса по реда на чл. 10, ал. 1, т.
1 от ЗП, като в обжалваното НП е отразено, че на предното обзорно стъкло на процесното МПС не е имало залепен валиден винетен стикер за 2018 г. Наказващият
орган при налагане на административното наказание неправилно е посочил
несъществуваща санкционната разпоредба, вместо приложимата към конкретната
хипотеза санкционна норма в ЗДвП. Неправилното
приложение на санкционната норма към състава на конкретно описаното нарушение е
основание за отмяна на наказателното постановление, което има характер на
правораздавателен акт на особена юрисдикция, издадено в опростено състезателно
производство, след сезиране за решаване на конкретен административнонаказателен
правен спор, при самостоятелност и независимост на произнасящия се орган и отменимост единствено по съдебен ред. Като акт от
посоченото естество, наказателното производство се характеризира със своите
специфики. Такива са изискванията за форма, включително посочването на
правилната санкционна норма. Липсата или неправилното й отразяване опорочава
издаденото НП, тъй като съществено накърнява правото на защита на
санкционираното лице и препятства осъществяване на контрол за законосъобразност
от страна на съда, тъй като наказаното лице и съдът не могат да преценят дали
правилно е определен размера на наказанието, както и дали същото е съответно на
извършеното нарушение. По изложените съображения съдът намира, че обжалваното НП
в частта му по т. 2 следва да бъде отменено, като незаконосъобразно.
Водим от горните мотиви и на
основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА наказателно
постановление №
18-1228-002500/26.06.2018г. издадено от Иван Димов Манев, на длъжност „началник
сектор“ към ОДМВР - Стара Загора, Сектор „Пътна полиция“ Стара Загора, в частта му по
т.1, с което на А.С.Г., ЕГН **********, с адрес ***, за нарушение на чл. 100,
ал. 1, т. 1 от ЗДвП, на основание чл. 183, ал. 1, т. 1, предложение първо от ЗДвП, му е наложена глоба в размер на 10 лева, като правилно и законосъобразно.
ПОТВЪРЖДАВА наказателно
постановление №
18-1228-002500/26.06.2018г. издадено от Иван Димов Манев, на длъжност „началник
сектор“ към ОДМВР - Стара Загора, Сектор „Пътна полиция“ Стара Загора, в частта му по
т. 2, с което на А.С.Г., ЕГН **********, с адрес ***, за нарушение на чл. 100,
ал. 1, т. 1 от ЗДвП, на основание чл. 183, ал. 1, т. 1, предложение второ от ЗДвП, му е наложена глоба в размер на 10 лева, като правилно и законосъобразно.
ОТМЕНЯ наказателно постановление
№
18-1228-002500/26.06.2018г. издадено от Иван Димов Манев, на длъжност „началник
сектор“ към ОДМВР - Стара Загора, Сектор „Пътна полиция“ Стара Загора, в частта му по
т. 3, с което на А.С.Г., ЕГН **********, с адрес ***, за нарушение на чл. 139,
ал. 1, т. 1 от ЗДвП, на осн. чл. 179, ал. 6, т. 2 от ЗДвП, му е наложена глоба в размер на 200 лева, като незаконосъобразно.
ОТМЕНЯ наказателно постановление
№
18-1228-002500/26.06.2018г. издадено от Иван Димов Манев, на длъжност „началник
сектор“ към ОДМВР - Стара Загора, Сектор „Пътна полиция“ Стара Загора, в частта му по т. 4, с което на А.С.Г., ЕГН **********,
с адрес ***, за нарушение на чл. 139, ал. 5 от ЗДвП, на осн.
чл. чл. 179, ал. 3, т. 4 от ЗДвП, му е наложена глоба в размер на 300 лева,
като незаконосъобразно.
Решението подлежи на касационно
обжалване пред Административен съд – Стара Загора в четиринадесет дневен срок
от съобщението до страните, че е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: