Решение по дело №14/2021 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 63
Дата: 28 февруари 2022 г. (в сила от 28 февруари 2022 г.)
Съдия: Силвия Минкова Сандева-Иванова
Дело: 20217100700014
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 януари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

                  

        Р Е Ш Е Н И Е

 

№……………/28.02.2022 г., гр.Добрич

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ДОБРИЧКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в открито съдебно заседание, проведено на тридесет и първи януари две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ : С. САНДЕВА

 

 

при секретаря ИРЕНА ДИМИТРОВА изслуша докладваното от председателя АД № 14/2021 год. и за да се произнесе, взе предвид следното :

 

Производството е по реда на чл. 211 от ЗМВР във вр. с чл. 145 и сл. от АПК.

Образувано е по подадена чрез пълномощник жалба от К.С.Н., с ЕГН **********, с адрес ***, против заповед с рег. № 855з-296/14.12.2020 год. на директора на РД “ПБЗН” - Добрич, с която на жалбоподателката, на длъжност инспектор по ЗН, ІV степен, на основание чл. 194, ал. 2, т. 1, чл. 197, ал. 1, т. 3, чл. 200, т. 1, т. 11 и чл.  204, т. 4 от ЗМВР, е наложено дисциплинарно наказание “порицание” за срок от шест месеца, считано от датата на връчване на заповедта. В жалбата се излагат доводи за незаконосъобразност на оспорения административен акт поради допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и нарушение на материалния закон. Твърди се, че заповедта е издадена при неизяснена фактическа обстановка и липса на доказателства за реално извършено дисциплинарно нарушение от страна на жалбоподателката. Иска се отмяна на обжалвания акт и присъждане на сторените разноски по делото.   

Ответникът по жалбата – директорът на РД “ПБЗН” - Добрич, оспорва допустимостта й по съображения, че процесното дисциплинарно наказание е заличено в хода на процеса, поради което за жалбоподателката не е налице правен интерес от оспорването му. Иска жалбата да бъде оставена без разглеждане и производството по делото да бъде прекратено. Алтернативно изразява становището за неоснователност на жалбата с мотива, че оспорената заповед е издадена при спазване на административнопроизводствените правила и правилно приложение на материалния закон. Счита, че е безспорно установено, че служителката е извършила нарушение на служебната дисциплина, поради което правилно и законосъобразно ДНО е ангажирал дисциплинарната й отговорност. Иска отхвърляне на жалбата и присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение.   

Добричкият административен съд, като взе предвид доказателствата по делото и становищата на страните, и извърши служебна проверка за законосъобразност на оспорената заповед на всички основания, посочени в чл.146 от АПК, намира следното :

Жалбата е подадена от лице, адресат на оспорения индивидуален административен акт, в рамките на 14-дневния срок от съобщаването му, поради което е процесуално допустима. Неоснователно е възражението на ответника, че не е налице правен интерес от обжалване на заповедта, тъй като дисциплинарното наказание е заличено по силата на чл. 213, ал. 1 от ЗМВР. Заличаването на дисциплинарното наказание в хода на съдебното производство поради изтичане на 6 месеца от изтърпяването му не води до отпадане на правния интерес на жалбоподателката да оспори законосъобразността на административния акт, с който то е наложено. Първо, това заличаване има действие само занапред съгласно чл. 213, ал. 6 от ЗМВР. Фактът на заличаването предполага, че дисциплинарното наказание е било законосъобразно, което се оспорва от жалбоподателката. Второ, наличието на правен интерес от обжалване се обуславя и от възможността гражданите, включително държавните служители да претендират претърпени вреди от незаконосъобразни административни актове, предпоставка за което е именно отмяната им.

Разгледана по същество, жалбата е и основателна, макар и не по изложените в нея съображения.

Не е спорно по делото, а това се установява и от представената по делото кадрова справка (л.81), че жалбоподателката К.С.Н. е била назначена на служба в МВР на 23.12.2009 г., както и че към датата на издаване на оспорената заповед тя е изпълнявала длъжността инспектор по ЗН ІV степен в група “Превантивен контрол и превантивна дейност” на сектор “Превантивна и контролна дейност” към РД „ПБЗН“ – Добрич.

С докладни записки с рег. № 855р-984/29.05.2020 г. и № 855р-1544/25.08.2020 г. (л.181-196) прекият ръководител на служителката - началник на група “ПКПД”, е отправил предложение до директора на РД “ПБЗН” – Добрич за наказването й с дисциплинарно наказание “писмено предупреждение” на основание чл. 109 от ЗМВР, тъй като системно не спазва реда в службата, като не изпълнява негови разпореждания, демонстрирайки неподчинение, не уплътнява работното си време и не носи униформа, проявява небрежност в служебната си дейност, водеща до забавено и лошо изпълнение на задачите.    

Със заповед № 855з-210/ 01.09.2020 г. на директора на РД “ПБЗН” – Добрич (л.206-207) е наредено на основание чл. 205, ал. 2 от ЗМВР да се извърши проверка за изясняване на постъпилите данни и да се установи извършено ли е дисциплинарно нарушение от страна на инспектор К.С.Н.. Със заповедта е определена комисия, която да извърши проверката и да изготви писмена справка за резултатите от нея в срок до 05.10.2020г. Оспорващата е запозната срещу подпис със заповедта на 02.09.2020 г. съгласно отбелязването на ръка.         

Със заповед № 855з-229/29.09.2020 г. на директора на РД “ПБЗН” – Добрич (л.202) е удължен срокът за провеждане на проверката с още един месец по искане на дисциплинарноразследващия орган.

По повод на проверката е извършен преглед на документите по случая и са снети писмените обяснения на жалбоподателката, нейния пряк ръководител и множество други служители в РД “ПБЗН” и трети лица.

За резултатите от проверката е изготвена обобщена справка с рег. № 855р-2038/28.10.2020 г. (л.55-73) в която е констатирано, че жалбоподателката е допуснала нарушения на чл. 18, ал. 1, т. 1, 2 и 3 от Вътрешните правила за документооборота в МВР, изразяващи се в незавеждане на изготвяните от нея седмични планове и отчети в деловодството на службата; неизпълнение на служебните й задължения, възложени в длъжностната характеристика, както и неизпълнение на чл. 17, ал. 2, т. 1 и т. 8 от ЗМВР, изразяващо се в неоказване на методическа и експертна помощ по защита при бедствия на служителите в общините, за които е отговаряла; нарушение на т.6 от указания относно общите изисквания за мрежова и информационна сигурност, изпратени с писмо на директор дирекция КИС с рег. № 5290р-14057/07.08.2018 г. (за служебна кореспонденция служителят трябва да използва служебен е-мейл адрес ххх@mr.bg – не трябва да се използват пощенски кутии на свободни пощенски сървъри в Интернет -  abv.bg, mail.bg и др.), изразяващо се в използването на неофициални електронни пощенски кутии в периода 15.01.2020 г. – 31.08.2020 г., а именно: cp_dobrich@abv.bg, вместо специално създадената за нуждите на група “ПКПД” електронна пощенска кутия : fire-ppdk-dobrich@mvr.bg; нарушение на чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-1010/2015 г. за униформеното облекло и работното облекло за служебно ползване в МВР, изразяващо се в неносене на задължително униформено облекло по време на работа. Отправено е предложение на служителката да бъде наложено дисциплинарно наказание “порицание” за срок от осем месеца на основание чл. 200, ал. 1, т. 11 и т. 15 от ЗМВР.  

На 29.10.2020 г. жалбоподателката е запозната с обобщената справка и всички материали от проведеното дисциплинарно производство съгласно протокол с рег. № 855р-2052 от 29.10.2020 г. и покана с рег. № 855р-2040/28.10.2020 г. на л. 78 – 79 от делото.        

На 30.10.2020 г. К.Н. е подала възражения срещу констатациите в обобщената справка.           

На 04.11.2020 г. е изготвено становище с рег. № 855р-2099 от 04.11.2020 г. от дисциплинарноразследващата комисия, в което са разгледани възраженията на жалбоподателката и след като са приети за неоснователни, е отправено същото предложение да й бъде наложено дисциплинарно наказание “порицание” за срок от осем месеца. В становището е посочено, че за установяване на извършено нарушение за неправомерно използване на неофициална пощенска кутия с адрес  cp_dobrich@abv.bg ДРО е извършил проверка на изпращаните писма от пощенската кутия, при която е констатирано, че за периода 18.02.2020 г. – 19.10.2020 г. са изпратени най-малко 40 броя писма. В повечето случаи изпратените и-мейли не са подписани с име на изпращача и връзката може да бъде направена единствено чрез съпоставка на утвърдения списък на обектите, подлежащи на контрол рег. № 53/10.01.2018 г. При проверката е установено, че на 19.08.2020 г. има изпратено писмо от инспектор К.Н. до пощенска кутия riodobrich@gmail.com съгласно приложен към становището снимков материал на пощенска кутия cp_dobrich@abv.bg. По делото липсват данни за запознаване на служителката с това становище.         

На 09.11.2020 г. справката е изпратена на директора на РД “ПБЗН”, който с резолюция от същата дата е отбелязал, че се е запознал с нея.   

На 11.11.2020 г. е изпратена покана по чл. 206, ал. 1 от ЗМВР до К.Н. за даване на писмени обяснения относно констатираните нарушения.

На 13.11.2020 г. служителката е дала писмени обяснения с рег. № 855р-2152/13.11.2020 г., в които е възразила срещу констатациите в обобщената справка.

На 17.11.2020 г. директорът на РД “ПБЗН” – Добрич е изискал допълнителни писмени обяснения по чл. 206, ал. 1 от ЗМВР от служителката. Жалбоподателката е подала такива с рег. № 855р-2176 от 18.11.2020 г.

На 14.12.2020 г. е издадена обжалваната заповед № 855з-296/14.12.2020 г. на директора на РД „ПБЗН“ - Добрич, с която на основание чл. 200, ал. 1, т. 11 от ЗМВР на жалбоподателката е наложено дисциплинарно наказание “порицание” за срок от шест месеца за извършено дисциплинарно нарушение по чл. 194, ал. 2, т. 1 от ЗМВР – неизпълнение на служебните задължения. ДНО не е споделил по-голямата част от констатациите на ДРО за неспазване на служебната дисциплина от страна на служителката. Приел е, че е налице установено и доказано едно единствено нарушение, изразяващо се в това, че на 19.08.2020 год. е изпратено писмо с указания до електронна пощенска кутия riodobrich@gmail.com, ползвана от Регионален инспекторат по образование - Добрич, като е-мейлът е подписан от инспектор К.Н.. В мотивите към заповедта е посочено, че служителката е изпратила писмо с указания до електронна пощенска кутия riodobrich@gmail.com от служебния си компютър на работното си място в РДПБЗН-Добрич чрез неофициална електронна пощенска кутия cp_dobrich@abv.bg, а не със специално създадената за нуждите на група „ПКПД електронна пощенска кутия: fire-ppdk-dobrich@mvr.bg или друга пощенска кутия в интернет домейна на МВР /MVR- DOMAIN/. Не са приети за основателни възраженията на Н., че няма достъп до електронна пощенска кутия: fire-ppdk-dobrich@mvr.bg, както и че компютърът й не е свързан в мрежата на МВР, с което не би могла да наруши комуникационно-информационните системи в МВР. Посочено е, че служителката предоставя седмичните и месечните си задачи на прекия си ръководител по вътрешна електронна поща, поради което с деянието си лесно би могла да пренесе зловреден софтуер в мрежата на МВР, което е в противоречие с вътрешните правила за мрежова и информационна сигурност. Изложено е, че не са установени случаи, в които инспектор Н. да е докладвала за липсата на достъп до електронна пощенска кутия: fire-ppdk-dobrich@mvr.bg, което би й попречило да изпълнява служебните си задължения. Направен е извод, че с деянието си служителката виновно е нарушила т. I, т. 6 от указания относно общите изисквания за мрежова и информационна сигурност, изпратени с писмо на директор дирекция КИС с peг. № 5290р-14057/07.08.2018 год., и чл. 9, ал. 3, т. 2 от Вътрешни правила за мрежова и информационна сигурност на комуникационните и информационни системи в МВР, утвърдени със заповед 8121з—774/29.07.2020 г. на министъра на вътрешните работи. Поведението на Н. е квалифицирано като нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл. 194, ал. 2, т. 1, предл. второ от ЗМВР (неизпълнение на заповеди и разпореждания на министъра на вътрешните работи), за което на основание чл. 200, ал. 1, т. 11 от ЗМВР е предвидено налагане на дисциплинарно наказание „порицание за срок от шест месеца до една година.

Заповедта е връчена на жалбоподателката при условията на отказ на 05.01.2021 г., а жалбата срещу нея е подадена на 11.01.2021 г.

В хода на производството по делото са представени заверени копия на протокол рег. № 1473/20.08.2018 г. за запознаване на служителите  на РД “ПБЗН” – Добрич с писмо рег. № 5290р-14057/07.08.2018 г. на директора на ДКИС – МВР и протокол рег. № 855р-1490/19.08.2020 г. за запознаване на служителите на РД “ПБЗН” – Добрич с МЗ № 774/ 29.07.2020 г., от които е видно, че служителката е запозната с указанията относно общите изисквания за мрежова и информационна сигурност и Вътрешните правила за мрежова и информационна сигурност на комуникационните и информационни системи в МВР съответно на 30.08.2018 г. и 05.08.2020 г.

От приложената по делото заповед № з-176/18.05.2017 г. на директора на РД “ПБЗН” – Добрич и приложения № 1 и № 2 към нея се установява, че жалбоподателката е включена в списъка на лицата, които имат достъп до мрежата за предаване на данни (МПД) в МВР и права за ползване на групова електронна пощенска кутия в интернет домейна на МВР fire-ppdk-dobrich@mvr.bg, като в двата списъка е посочено и потребителското й име за достъп до груповата пощенска кутия в МПД в МВР. 

От приложените по делото справка с рег. № 855р-920/22.04.2021 г. (л.278) и справка с рег. № 855000-658/27.09.2021 (л.290-291) от РД “ПБЗН” - Добрич се установява, че в кабинет 306, в който се е намирало работното място на служителката, е имало два стационарни компютъра и два лаптопа, като за работа в мрежата за предаване на данни (МПД) е ползван само единият компютър. Този компютър не е бил зачислен на нито един служител, а в кабинет 306, като се е използвал съвместно от работещите в кабинета в зависимост от служебните нужди.     

В хода на производството по делото по искане на жалбоподателката е изслушана съдебнотехническа експертиза, която съдът кредитира като обективно и компетентно изготвена и неоспорена от страните. От заключението на вещото лице по нея се установява, че в сградата на РД ПБНЗ - Добрич има изградена затворена Интранет компютърна мрежа, която е част от изградената за територията на България и обслужва нуждите на всички служби на МВР. Системата е защитена на хардуерно и софтуерно ниво, като при служебна необходимост за всеки конкретен служител се дава достъп до VRM (Виртуално работно място). В стаята, в която е било работното място на инспектор Н., има на разположение два персонални настолни компютъра. Единият е свързан с Интернет, а другият - с Интранет мрежа на МВР, която е без достъп до Интернет. При проверката на място вещото лице е установило, че липсват допълнителни устройства (биометрични скенери и др. подобни устройства), свързани към тези компютри, които да възпрепятстват ползването им от други хора. Единствено за компютъра, който е свързан с Интранет, се изисква име и парола за влизане във Виртуално работно място - VRM. В заключението е посочено, че е възможно да се прехвърли злонамерен софтуер чрез изпращане на електронно писмо от пощенска кутия извън мрежата на МВР. В съдебно заседание вещото лице е пояснило, че чрез изпращане на електронно писмо от пощенска кутия извън мрежата на МВР до пощенска кутия също извън мрежата на МВР не може да се зарази пощенска кутия в домейна на МВР. Това е възможно само ако чрез флаш памет бъде прехвърлена информация от този компютър на компютър в интранет домейна. Съгласно експертизата от компютър, който не е част от вътрешната мрежа на МВР, може да се осъществи достъп до съдържанието на пощенската кутия от домейна на МВР. Това става чрез използване на който и да е интернет браузър на адрес: https://wmail.mvr.bg/ с предварително известно име и парола. В частност може да се осъществи достъп до пощенска кутия: fire-ppdk- dobrich@mvr.bg посредством компютър извън вътрешната мрежа на МВР чрез използване на интернет браузър. При извършената проверка на място вещото лице е констатирало, че на единия компютър, който има пълен достъп до Интернет, се е ползвала поща посредством интернет браузър. Намерил е следи в браузъра Chrome, но е приел, че няма как да се определи, кой от ползвателите на компютъра е бил поради липса на допълнителни биометрични или други хардуерни устройства или софтуер за идентифициране. След освобождаването на Н. от работа нейният акаунт и съответната виртуална машина са изтрити. В сървърите на МВР не се пазят архиви, в резултат на което не могат да се извлекат записи за влизания и ползвания на имейла от проверявания период. На единия компютър се е ползвала и пощенска кутия ср_ dobrich@abv.bg, находяща се извън домейна на МВР. В заключението си вещото лице е посочило, че няма как категорично да се каже дали инспектор Н. е ползвала или не е ползвала пощенска кутия fire-ppdk-dobrich@mvr.bg и ако е ползвала, кога, как и с какво потребителско име и парола. Поради липса на електронен подпис или друг вариант за електронно верифициране, всеки може да напише писмо при включен компютър и активна сесия на виртуална машина от собствено или от чуждо име, което ще е само един текст, който няма как да се отъждестви с конкретно лице.

По делото е разпитана и св. В.К.К., която е работила в един кабинет с жалбоподателката през процесния период. В показанията си тя е потвърдила, че в стаята им е имало два стационарни компютъра и два лаптопа, като тя е ползвала единият стационарен компютър и лаптоп, а Н. е ползвала другият стационарен компютър. Достъпът до груповата пощенска кутия fire-ppdk-dobrich@mvr.bg свидетелката осъществявала на лаптопа чрез потребителско име и парола. До 2020 г. двете служителки изпращали кореспонденцията с външни лица и по двете пощи : fire-ppdk-dobrich@mvr.bg и ср_ dobrich@abv.bg. След започване на дисциплинарното производство спрели да използват втората поща.      

От приложеното по делото удостоверение с рег. № 855000-69/31.01.2022 г. на РД “ПБЗН” - Добрич и протокол с рег. № 855р-193/25.01.2022 г. на РД “ПБЗН” - Добрич се установява, че жалбоподателката е освободена от длъжност на основание чл. 226, ал. 1, т. 4 от ЗМВР, считано от 01.02.2021 г., а наложеното й дисциплинарно наказание “порицание” за срок от шест месеца е заличено на основание чл. 213, ал. 1 от ЗМВР и чл. 75, ал. 1, т. 2 от Инструкция № 8121з-877/06.07.2021 г. за дисциплината и дисциплинарната практика в МВР, считано от 25.01.2022 г.                                                      

Въз основа на така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи : 

Оспорената заповед е издадена от компетентен орган, в кръга на правомощията му по закон съгласно чл. 204, т. 3 от ЗМВР. Наказаната служителка е назначена на длъжността инспектор по ЗН в група “ПКД” към РД “ПБЗН” - Добрич, поради което и директорът на тази дирекция е овластен да й налага дисциплинарно наказание по чл. 197, ал. 1, т. 3 от ЗМВР.

Заповедта е издадена в сроковете по чл. 195, ал. 1 от ЗМВР и в необходимата писмена форма, но при допуснати съществени нарушения на административнопроизвоствените правила, водещи до нарушаване на правото на защита на наказаното лице.  

Дисциплинарната отговорност на служителите от МВР се реализира в рамките на дисциплинарно производство, което се провежда по строго установени правила и ред.    

За да пристъпи към налагане на дисциплинарно наказание, ДНО трябва да установи наличието на конкретно извършено нарушение на служебната дисциплина с всичките му съставомерни признаци от обективна и субективна страна, като лицето, срещу когото се води дисциплинарното производство, следва да е запознато с резултатите от разследването, за да може да осъществи правото си на защита в пълен обем.

В случая няма спор, че дисциплинарната отговорност на К.Н. е ангажирана за това, че на 19.08.2020 е изпратила писмо с указания до електронна пощенска кутия riodobrich@gmail.com от служебния си компютър на работното си място в РДПБЗН-Добрич чрез неофициална електронна пощенска кутия cp_dobrich@abv.bg, а не със специално създадената за нуждите на група „ПКПД електронна пощенска кутия: fire-ppdk-dobrich@mvr.bg или друга пощенска кутия в интернет домейна на МВР /MVR- DOMAIN/. Това нарушение в този му вид е индивидуализирано за първи път едва със самата заповед за налагане на дисциплинарно наказание.  

От материалите по делото е видно, че дисциплинарното производство е започнало по две докладни записки на прекия ръководител на Н. за множество извършени от нейна страна нарушения на служебната дисциплина, които нямат нищо общо с вмененото в заповедта деяние. В хода на разследването дисциплинарноразследващият орган е констатирал, че в периода 15.01.2020 г. – 31.08.2020 г. служителката е използвала неофициална електронна пощенска кутия cp_dobrich@abv.bg, а не специално създадената за нуждите на група „ПКПД електронна пощенска кутия: fire-ppdk-dobrich@mvr.bg или друга пощенска кутия в интернет домейна на МВР /MVR-DOMAIN/, с което е нарушила т. 6 от указания относно общите изисквания за мрежова и информационна сигурност, изпратени с писмо на директор дирекция КИС с peг. № 5290р-14057/07.08.2018 год. Това нарушение е описано в обобщената справка, в която са обективирани резултатите от проверката по чл. 205, ал. 2 от ЗМВР. След направените възражения срещу констатациите в обобщената справка е изготвено становище по чл. 207, ал. 12 от ЗМВР, в което вече е посочено, че за установяване на извършено нарушение за неправомерно използване на неофициална пощенска кутия с адрес cp_dobrich@abv.bg е извършена проверка на изпращаните писма от пощенската кутия, при която е установено, че за периода 18.02.2020 г. – 19.10.2020 г. са изпратени най-малко 40 броя писма, като на 19.08.2020 г. има изпратено писмо от инспектор К.Н. до пощенска кутия riodobrich@gmail.com съгласно приложен към становището снимков материал на пощенска кутия cp_dobrich@abv.bg. Именно въз основа на това становище директорът на РД “ПБЗН” - Добрич е приел кое е конкретно извършеното от служителката нарушение на служебната дисциплина, позовавайки се на приложените към него доказателства. Няма пречка дисциплинарните нарушения да бъдат индивидуализирани и в друг документ след обобщената справка по чл. 207, ал. 7 от ЗМВР, ако той е станал достояние на служителя, което в случая не е така. От данните по делото е видно, че нито становището, нито приложения към него снимков материал са били сведени до знанието на жалбоподателката. Действително в закона не е предвидено становището по чл. 207, ал. 12 от ЗМВР да се връчва на държавния служител, защото то е адресирано до ДНО, но когато в него са направени нови констатации въз основа на допълнителни доказателства, ДРО е следвало да го предостави за запознаване на засегнатото лице заедно с новосъбраните доказателства. В случая това не е сторено нито от ДРО, нито по-късно от ДНО. В отправените по чл. 206, ал. 1 от ЗМВР покани за даване на писмени обяснения от 11.11.2020 г. и 17.11.2020 г. ДНО не е конкретизирал нарушението по начина, по който го е направил в заповедта за налагане на дисциплинарно наказание. В първата покана той е посочил, че нарушението се състои в обмен на информация и кореспонденция с външни институции и лица от неофициална електронна пощенска кутия cp_dobrich@abv.bg, а не от специално създадената за нуждите на група „ПКПД електронна пощенска кутия: fire-ppdk-dobrich@mvr.bg или друга пощенска кутия в интернет домейна на МВР /MVR-DOMAIN/, като е поискал Н. да отговори дали за периода от 01.01.2020 г. до 28.10.2020 г. е изпращала писма и документи на външни институции и лица от служебния си компютър чрез електронна пощенска кутия cp_dobrich@abv.bg и ако отговорът е да, да посочи колко често и колко пъти, на кого и какви документи. Във втората покана нарушението е индивидуализирано по същия начин, като е прието, че освен т. І, т. 6 от указанията относно общите изисквания за мрежова и информационна сигурност на директора на дирекция КИС са нарушени т. 8.5. от заповед № 8121з-382/20.04.2016 г. на МВР и чл. 9, ал. 3, т. 2 от Вътрешни правила за мрежова и информационна сигурност на комуникационните и информационни системи в МВР, утвърдени със заповед № 8121з-774/29.07.2020 г. на МВР. Посочено е, че съгласно заповед № з-176/18.05.2017 г. на директора на РД “ПБЗН” - Добрич на служителката са предоставени персонални права и достъп до групова пощенска кутия в интернет домейна на МВР fire-ppdk-dobrich@mvr.bg, поради което е поискано тя да посочи каква е причината за периода от 01.01.2020 г. до 28.10.2020 г. да продължи да изпраща писма, указания и друг вид документи на външни институции и лица от служебния си компютър чрез електронна пощенска кутия cp_dobrich@abv.bg.

От съпоставката на фактическите обстоятелства в изброените документи се налага извод, че ДНО не е създал възможност на Н. да упражни правото си да бъде изслушана или да даде писмени обяснения относно конкретно установеното в заповедта нарушение. Действително описаното в заповедта изпълнително деяние има общи белези с посоченото в обобщената справка и поканите, но не е идентично най-малкото заради времето на извършване, което е един от основните индивидуализиращи белези на нарушението. В единия случай се говори най-общо за извършване на обмен на информация и кореспонденция с външни институции и лица чрез неофициална електронна пощенска кутия за определен период от време, който дори е различен като продължителност в обобщената справка (15.01.2020 г. – 31.08.2020 г.) и в поканите (01.01.2020 г. – 28.10.2020 г.), а в другия случай - за изпращане на конкретно писмо до конкретна институция на конкретен ден и година. Очевидно е, че в двата случая е налице съществена разлика в описанието на нарушението и обстоятелствата, при които е извършено, както и в доказателствата, които го установяват, поради което директорът на РД “ЗНБП” - Добрич е бил длъжен, преди да наложи наказанието да осигури възможност на служителката да се запознае с представения снимков материал и да даде своите обяснения по новите фактически констатации. Вменявайки й нарушение, чиито обективни и субективни признаци са определени за първи път в заповедта, ДНО е ограничил правото й на защита, с което е допуснал неизпълнение на императивната норма на чл. 206, ал. 1 от ЗМВР. Изслушването на засегнатия служител или приемането на писмените му обяснения трябва да е по повод на конкретното нарушение, за което се налага наказанието, а не просто по повод на констатирано неспазване на служебната дисциплина. Иначе процедурата няма да изпълни своето предназначение да гарантира правото на защита на лицето, срещу когото се води дисциплинарното производство, както и да даде възможност на ДНО да прецени всички обстоятелства, свързани с констатираното дисциплинарно нарушение.            

С оглед на изложеното следва да се приеме, че ДРО и ДНО са допуснали съществени процесуални нарушения, които са довели до опорочаване на процедурата по налагане на дисциплинарно наказание до степен на незаконосъобразност по смисъла на чл. 146, т. 3 от АПК. Това от своя страна съставлява абсолютно основание за отмяна на заповедта, без да се разглежда спора по същество.

С оглед на изхода от спора на жалбоподателката следва да бъдат присъдени разноски по делото в размер на 910 лева, съставляващи платено адвокатско възнаграждение в размер на 500 лева, платен депозит за вещо лице в размер на 400 лева и платена държавна такса в размер на 10 лева, съгласно приложения по делото списък на разноските по чл. 80 от ГПК.                    

Така мотивиран и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Добричкият административен съд

 

                              Р    Е    Ш    И   :

 

ОТМЕНЯ по жалба на К.С.Н., с ЕГН **********, с адрес ***, заповед с рег. № 855з-296/14.12.2020 год. на директора на РД “ПБЗН” - Добрич, с която на жалбоподателката, на основание чл. 194, ал. 2, т. 1, чл. 197, ал. 1, т. 3, чл. 200, т. 1, т. 11 и чл.  204, т. 4 от ЗМВР, е наложено дисциплинарно наказание “порицание” за срок от шест месеца, считано от датата на връчване на заповедта.    

ОСЪЖДА РД „ПБЗН“ - Добрич да заплати на К.С.Н., с ЕГН **********, с адрес ***, сумата от 910 (деветстотин и десет) лева, сторени разноски по делото.    

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

 

 

                                      Административен съдия :