Определение по дело №318/2023 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 576
Дата: 28 ноември 2023 г.
Съдия: Десислава Благоева Табакова
Дело: 20237110700318
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 октомври 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

     576                                                 

гр. Кюстендил, 28.11.2023 г.

      

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – КЮСТЕНДИЛ, в закрито заседание на двадесет и осми ноември две хиляди двадесет и трета година, в следния състав:

 

                                                                            СЪДИЯ: ДЕСИСЛАВА ТАБАКОВА

 

като разгледа докладваното от съдията административно дело № 318 по описа на съда за 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба на А.И.А. ***, против мълчалив отказ на кмета на община Кочериново да му предостави по реда на Закона за достъп до информацията (ЗДОИ), информация поискана със заявление вх. № БС-09-291/16.08.2023 г.

В жалбата се изразяват съображения, че мълчаливият отказ е незаконосъобразен, тъй като кметът имал задължение за произнасяне. Жалбоподателят поддържа, че ответникът притежава поисканата от същия информация, която попада в предметния обхват на ЗДОИ. Поддържа се, че отказът е незаконосъобразен, като се моли съдът да отмени същия.

Ответната страна – кметът на община Кочериново не изразява становище по жалбата.

Административен съд – Кюстендил, като се запозна с изложеното в жалбата и съобрази представените с административната преписка писмени доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Със заявление вх. № БС-09-291/16.08.2023 г., адресирано до кмета на община Кочериново, жалбоподателят е поискал да му бъдат предоставени скиците, издадени по удостоверенията по чл. 13, ал. 4 и 5 от ЗСПЗЗ, както и документите по реституционната преписка свързани с негови наследствени поземлени имоти. Въпросите се свеждат до две преписки, депозирани от името на наследодателите му за възстановяване на бивши земеделски имоти, попадащи към този момент в границите на урбанизираната територия на с. Бараково, общ. Кочериново.

Въз основа на така постъпилото заявление сезираният административен орган е издал писмо изх. № РД-01-11-1419/11.10.2023 г., с което е уведомил заявителя, че исканата информация не може да бъде предоставена, тъй като община Кочериново не разполага с нея относно релевираните във въпросите обстоятелства. Посочил също така, че скиците и удостоверения в оригинал, са дадени на заявителя към момента на издаване. В писмото подробно е описано за конкретните имоти, какви документи са налични в архива на община Кочериново.

При тези фактически обстоятелства, преценени в съответствие с приложимата нормативна уредба, съдът прави следните правни изводи:

Обществена информация по смисъла на чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти (чл. 4, ал. 1 във връзка с чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ). Условие за приложимостта на реда за достъп по ЗДОИ е исканите данни да представляват обществена информация по смисъла на чл. 2, ал. 1 ЗДОИ, в някой от нейните видове – официална или служебна, според разграничението по чл. 9, ал. 1 от закона.

Видно от формулираните в заявлението на жалбоподателя въпроси, същият желае да получи скиците, издадени по удостоверенията по чл. 13, ал. 4 и ал. 5 от ЗСПЗЗ, както и документите по реституционната преписка във връзка преписки, депозирани от наследодателите му за възстановяване на бивши земеделски имоти, които според твърденията му към настоящия момент попадат в границите на урбанизираната територия на с. Бараково, общ. Кочериново. В случая информацията, до която е поискан достъп е във връзка с неприключило административно производство по издаване на удостоверение и скица по чл. 13, ал. 4, 5 и 6 от ПП на ЗСПЗЗ за наследствени имоти на жалбоподателя. 

При така заявения интерес, съдът намира, че информацията, предмет на заявлението, е извън обхвата на понятието за обществена информация. В  случая става въпрос за вид административно обслужване на гражданите, в това число и приключване на административно производство с краен административен акт подлежащ на съдебен контрол, което не се регулира от разпоредбите на ЗДОИ, изхождайки от чл. 8, т. 1 от ЗДОИ, във вр. с чл. 4, ал. 1 от ЗДОИ. Следователно, в случая не се иска достъп до обществена информация по смисъла на чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ, а се иска извършване на административна услуга, поради което и на основание чл. 8, т. 1 от ЗДОИ, предвидения в закона ред е неприложим. След като поисканата информация не попада в приложното поле на ЗДОИ за органа не съществува задължение да се произнесе по искането, поради което не може да се формира мълчалив отказ при непроизнасяне в законоустановения срок.

Липсата на подлежащ на оспорване акт, и в хипотезата на чл. 58, ал. 1 от АПК, е абсолютна процесуална пречка за допустимост на съдебното производство и основание за неговото прекратяване. По тези съображения, жалбата следва да се остави без разглеждане, а производството по делото – да се прекрати.

Воден от горното и на основание чл. 159, т. 1 от АПК, Административен съд – Кюстендил,

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на А.И.А. ***, против мълчалив отказ на кмета на община Кочериново да предостави по реда на ЗДОИ, информация поискана с негово заявление вх. № БС-09-291/16.08.2023 г.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 318/2023 г. по описа на Административен съд - Кюстендил.

            Определението може да се обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му.

 

 

                                                 СЪДИЯ: