О П Р Е Д Е Л Е
Н И Е
№ 576
гр. Кюстендил, 28.11.2023
г.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – КЮСТЕНДИЛ, в закрито
заседание на двадесет и осми ноември две хиляди двадесет и трета година, в
следния състав:
СЪДИЯ: ДЕСИСЛАВА ТАБАКОВА
като разгледа докладваното от съдията
административно дело № 318 по описа на
съда за 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по
реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
Образувано е по жалба
на А.И.А. ***, против мълчалив отказ на кмета на община Кочериново да му предостави
по реда на Закона за достъп до информацията (ЗДОИ), информация поискана със заявление
вх. № БС-09-291/16.08.2023 г.
В
жалбата се изразяват съображения, че мълчаливият отказ е незаконосъобразен, тъй
като кметът имал задължение за произнасяне. Жалбоподателят поддържа, че
ответникът притежава поисканата от същия информация, която попада в предметния
обхват на ЗДОИ. Поддържа се, че отказът е незаконосъобразен, като се моли съдът
да отмени същия.
Ответната
страна – кметът на община Кочериново не изразява становище по жалбата.
Административен
съд – Кюстендил, като се запозна с изложеното в жалбата и съобрази
представените с административната преписка писмени доказателства, приема за
установено от фактическа страна следното:
Със заявление вх. №
БС-09-291/16.08.2023 г., адресирано до кмета на община Кочериново, жалбоподателят
е поискал да му бъдат предоставени скиците, издадени по удостоверенията по чл.
13, ал. 4 и 5 от ЗСПЗЗ, както и документите по реституционната преписка
свързани с негови наследствени поземлени имоти. Въпросите се свеждат до две
преписки, депозирани от името на наследодателите му за възстановяване на бивши
земеделски имоти, попадащи към този момент в границите на урбанизираната
територия на с. Бараково, общ. Кочериново.
Въз
основа на така постъпилото заявление сезираният административен орган е издал
писмо изх. № РД-01-11-1419/11.10.2023 г., с което е уведомил заявителя, че
исканата информация не може да бъде предоставена, тъй като община Кочериново не
разполага с нея относно релевираните във въпросите обстоятелства. Посочил също
така, че скиците и удостоверения в оригинал, са дадени на заявителя към момента
на издаване. В писмото подробно е описано за конкретните имоти, какви документи
са налични в архива на община Кочериново.
При
тези фактически обстоятелства, преценени в съответствие с приложимата нормативна
уредба, съдът прави следните правни изводи:
Обществена информация по смисъла на чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България
и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по
закона субекти (чл. 4, ал. 1
във връзка с чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ). Условие за приложимостта на реда за достъп по ЗДОИ е исканите данни
да представляват обществена информация по смисъла на чл. 2, ал. 1 ЗДОИ, в някой
от нейните видове – официална или служебна, според разграничението по чл. 9,
ал. 1 от закона.
Видно от формулираните в
заявлението на жалбоподателя въпроси, същият желае да получи скиците, издадени
по удостоверенията по чл. 13, ал. 4 и ал. 5 от ЗСПЗЗ, както и документите по
реституционната преписка във връзка преписки, депозирани от наследодателите му
за възстановяване на бивши земеделски имоти, които според твърденията му към
настоящия момент попадат в границите на урбанизираната територия на с.
Бараково, общ. Кочериново. В случая
информацията, до която е поискан достъп е във връзка с неприключило
административно производство по издаване на удостоверение и скица по чл. 13, ал. 4, 5 и 6 от ПП на ЗСПЗЗ за наследствени имоти на
жалбоподателя.
При така заявения
интерес, съдът намира, че информацията, предмет на заявлението, е извън обхвата
на понятието за обществена информация. В случая
става въпрос за вид административно обслужване на гражданите, в това число и
приключване на административно производство с краен административен акт
подлежащ на съдебен контрол, което не се регулира от разпоредбите на ЗДОИ,
изхождайки от чл. 8, т. 1 от ЗДОИ, във вр. с чл. 4, ал. 1 от ЗДОИ. Следователно, в случая не се
иска достъп до обществена информация по смисъла на чл. 2, ал. 1 от
ЗДОИ, а се иска извършване
на административна услуга, поради което и на основание чл. 8, т. 1
от ЗДОИ, предвидения в
закона ред е неприложим. След като поисканата информация не попада в приложното
поле на ЗДОИ за
органа не съществува задължение да се произнесе по искането, поради което не
може да се формира мълчалив отказ при непроизнасяне в законоустановения срок.
Липсата на подлежащ на оспорване акт, и в
хипотезата на чл. 58, ал. 1 от АПК, е абсолютна процесуална пречка за допустимост на съдебното
производство и основание за неговото прекратяване. По тези съображения, жалбата следва да се
остави без разглеждане, а производството по делото – да се прекрати.
Воден от горното и на основание чл. 159, т. 1 от АПК, Административен съд – Кюстендил,
О П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата
на А.И.А. ***, против мълчалив отказ на кмета на община Кочериново да
предостави по реда на ЗДОИ, информация поискана с негово заявление вх. №
БС-09-291/16.08.2023 г.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело №
318/2023 г. по описа на Административен съд - Кюстендил.
Определението
може да се обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен
срок от съобщаването му.
СЪДИЯ: