Решение по дело №1102/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 214
Дата: 18 февруари 2022 г.
Съдия: Даниела Динева Драгнева
Дело: 20217040701102
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 май 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 214         Година 18.02.2022        Град Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - БУРГАС, Х състав, на осемнадесети януари две хиляди двадесет и втора година, в публично заседание, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Даниела Драгнева

 

Секретаря Йовка Банкова

Прокурор

Като разгледа докладваното от съдия Драгнева административно дело № 1102 по описа за 2021 година и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.219, ал.1 от Закона за устройство на територията (ЗУТ).

Образувано е по жалби на В.Л.С. ***, и на „С. и синове“ ООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Пловдив, ул.„Комитовско шосе“ № 72, представлявано от В.Л.С. против решение № 1148/05.09.2019 г. на Общински съвет Несебър, с което е одобрен ПУП- план за регулация за кадастрални райони ***77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86 в местността „Кокалу“, землище на гр. Несебър, като с жалбите се оспорва и решение № 19/20.08.2019г. на комисията по чл.210 от ЗУТ, назначена със заповед № 1266/25.07.2018г. на кмета на Община Несебър, в частта, с която са приети експертни оценки на собствените на жалбоподателите поземлени имоти с идентификатори № ***86.4 и № ***86.17 по КККР на гр.Несебър, местността „Кокалу“, преди и след урегулирането им. С жалбите се прави искане да се отменят оспорените решения.

Ответникът – Общински съвет Несебър, редовно уведомен, в съдебно заседание, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата.

Ответникът – Община Несебър, редовно уведомен, в съдебно заседание, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата.

Производството по делото е висящо за втори път пред Административен съд Бургас, след като с решение № 5807/13.05.2021г. постановено по адм.д.№ 347/2021г. по описа на ВАС е отменено решение № 1421/28.10.2020г.  постановено по адм.д.№ 2663/2019г. по описа на Административен съд Бургас. Делото е върнато за ново разглеждане с указания да се уточни дали се оспорва решение № 1148/05.09.2019г. на Общински съвет Несебър в неговата цялост, или само в частта относно имотите които са собственост на жалбоподателя и в зависимост от уточненията да се проведе процедурата по чл.218, ал.3 от ЗУТ. Дадени са указания и да се конституира като ответник и Община Несебър по оспорването на решението на комисията по чл.210 от ЗУТ и съдът да се произнесе по това оспорване.

Съгласно влязло в сила определение № 1498/14.07.2021г. предмет на оспорване по делото е решение № 1148/05.09.2019г. на Общински съвет Несебър, с което е одобрен ПУП-план за регулация за кадастрални райони ***77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86 в местността „Кокалу“, землище на гр.Несебър и решение № 19/20.08.2019г. на комисията по чл.210 от ЗУТ, в частта, с която са приети експертни оценки на поземлени имоти с идентификатори № ***86.4 и № ***86.17 по КККР на гр.Несебър, местността „Кокалу“, преди и след урегулирането им.  

Извършено е обявяване на оспорването, което е публикувано в ДВ бр.82/01.10.2021г. и на таблото на съда, като по делото не са постъпили искания за конституиране на заинтересувани страни в производството.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, от фактическа страна намира за установено следното:

С нотариален акт за продажба на недвижим имот № 72/07.06.2002г., том ІІІ, рег. № 1943, дело № 521/2002г. на нотариус с район на действие НРС (л.6 от адм.д.№ 2663/2019г.), В.Л.С. е закупил недвижим имот, представляващ лозе с площ от 2.341 дка, в местността „Кокалу“ (Хендек Тарла), четвърта категория, образуващо имот № 086017 по плана за земеразделяне на гр.Несебър, понастоящем ПИ с идентификатор ***86.17 по КККР на гр.Несебър, видно от представеното към жалбата копие от кадастралната карта с данни от КРНИ  (л.7 от адм.д.№ 2663/2019г.)

Дружеството „С. и синове“ ООД е собственик на ПИ с идентификатор ***86.4 по КККР на гр.Несебър, с номер по предходен план 086028, видно от представеното копие от кадастралната карта с данни от КРНИ  (л.9 от адм.д.№ 2663/2019г.). Към жалбата е представен и нотариален акт за продажба на недвижим имот № 159/24.06.2002г., том ІІІ, рег. № 2220, дело № 603/2002 г. на нотариус с район на действие НРС, вписан в регистъра на НК под № 208 (л.10 от адм.д.№ 2663/2019г.), представляващ лозе с площ от 3500 дка, в местността „Кокалу“, четвърта категория, образуващо неурегулиран имот № 086004 по плана за земеразделяне на гр.Несебър, за който няма спор по делото, че е идентичен с ПИ с идентификатор ***86.4 по КККР на гр.Несебър.

С решение по т.6 от Протокол № 1/03.02.2016 г. (л.580 от адм.д.№ 2663/2019г.),  ЕСУТ при Община Несебър е приел задание за изработване на проект за ПУП-ПР за землище на гр.Несебър, местност „Кокалу”, кадастрални райони ***77,78,79,80,81,82,83,84,85 и 86 по КК на гр.Несебър.

С писмо изх.№ Н2-УТ-4656/20.07.2016г. на Община Несебър до Директора на РИОСВ Бургас е подадено искане за преценяване на необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) (л.579 от адм.д.№ 2663/2019г.). С решение № БС-117-ПР/2016г. на директорът на РИОСВ Бургас е дадено становище, че за конкретното инвестиционно предложение не се изисква извършване на ОВОС (лист 188-190 от адм.д.№ 2663/2019г.).

Заданието е прието от Общински съвет Несебър с решение № 386 по т.56 от дневния ред на заседание, проведено на 24.11.2016г., видно от препис- извлечение от протокол № 11/ 24.11.2016г. (лист 192 от адм.д.№ 2663/2019г.), с което е допуснато изработване и процедиране на ПУП – ПР за кадастрални райони ***77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86 в местността „Кокалу“, землище на гр. Несебър.

Проектът за ПУП-ПР е изработен и окомплектован по части: План за регулация (графична и текстова част) с приложени баланси по трайно предназначение и схеми Ел и ВиК към ПУП. Проектът и схемите към него (Ел и ВиК) е съгласуван с АПИ-Областно пътно управление Бургас (л.182,183 от адм.д.№ 2663/2019г.), „Енергоразпределение-Юг“ ЕАД  (л.177,178 от адм.д.№ 2663/2019г.), „ВиК“ ЕАД гр.Бургас (л.175 от адм.д.№ 2663/2019г.), БТК /Vivacom (л.170 и 173 от адм.д.№ 2663/2019г.), „Напоителни системи” ЕАД, клон Бургас (л.174 от адм.д.№ 2663/2019г.) и МЗ-РЗИ Бургас (л.176 от адм.д.№ 2663/2019г.), за което са дадени писмени съгласувателни становища, писма и здравно заключение.

Проектът с приложени към него удостоверение за поливност на „Напоителни системи” ЕАД-Бургас (л.184 и л.186 от адм.д.№ 2663/2019г.), скица-проект за изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри и удостоверение № 25-5133-09.01.2019 г. за приемане на проект за изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри, издадено от Началника на СГКК – Бургас (л.90 от адм.д.№ 2663/2019г.), е разгледан и приет от ЕСУТ при Община Несебър с решение по т.7 от Протокол № 8/12.06.2019г. (лист 193-221 от адм.д.№ 2663/2019г.).

Проектът е обявен със съобщение изх.№ Н2-УТ-4476/02.07.2019г. (л.225 от адм.д.№ 2663/2019г.) в сайта на Община Несебър и на таблото за обявления в Община Несебър, като съобщението е публикувано и в местен вестник „Слънчев бряг прес“, брой 17/2034 от 01.08.2019г. (л.224 от адм.д.№ 2663/2019г.) и в ДВ бр.54/09.07.2019г. (л.227 от адм.д.№ 2663/2019г.). Видно от приложен по делото акт от 16.08.2019г. (л.223 от адм.д.№ 2663/2019г.), в законния срок не са постъпили възражения по проекта.

Проектът за ПУП–ПР и схемите към него (Ел и ВиК), окомплектован със съгласувателните становища и писма и решение № КЗЗ-03 от 28.02.2019г. на Комисията за земеделските земи (л.179 от адм.д.№ 2663/2019г.), е приет с решение на ЕСУТ при Община Несебър по т.5 от протокол № 10/ 21.08.2019г. (л.222 от адм.д.№ 2663/2019г.).

С докладна записка на кмета на Община Несебър вх.№451/21.08.2019г. (л.267-322 от адм.д.№ 2663/2019г.), проектът за ПУП-ПР е внесен в Общински съвет Несебър. Той е одобрен с решение № 1148/05.09.2020г. на Общински съвет Несебър (л.11-33 от адм.д.№ 2663/2019г.), прието по т.26 от дневния ред на заседание, проведено на 05.09.2020г.

Решение № 1148/05.09.2019 г. на Общински съвет Несебър е съобщено на заинтересуваните собственици с обявление в ДВ бр.75/24.09.2019г. (лист 34-51 от адм.д.№ 2663/2019г.).

В хода на производство е възложено на независим лицензиран оценител на недвижими имоти, да изготви пазарна оценка на поземлените имоти, с цел на всеки собственик на засегнат от плана имот да бъде предоставен равностоен урегулиран имот. В изпълнение на така възложената задача, са изготвени експертни оценки, в които е определила пазарната стойност на засегнатите недвижими имоти, във връзка с процедурата по чл.16 от ЗУТ, съответно преди и след урегулирането им с процесния ПУП-ПР. Пазарните оценките на имотите, собственост на жалбоподателите, са изготвени на 17.07.2018 год. (л.449-456 и л.482-489 адм.д.№ 2663/2019г.). Съгласно експертната оценка, стойността на ПИ с идентификатор № ***86.17 по КККР на гр.Несебър е 157 753 лева, а на УПИ III-17 в кв.12 по плана на гр.Несебър е 163 859 лева, съответно на ПИ с идентификатор № ***86.4 по КККР на гр.Несебър е 235 720 лева, а на УПИ VIII-4 в кв.12 по плана на гр.Несебър е 244 137 лева.

На проведено на 20.08.2019г., заседание на комисията по чл.210 от ЗУТ при Община Несебър, назначената със заповед № 1266/25.07.2018г. на кмета на общината (л.412 от адм.д.№ 2663/2019г.), е взето решение № 19 (л.232-266 адм.д.№ 2663/2019г.), с което са приети и определи изготвените от лицензирания оценител експертни оценки на съответните имоти, посочени подробно в приложени таблици, неразделна част от решението.

При първото разглеждане на делото е допусната и приета съдебно-техническа експертиза, изготвена от вещото лице арх.Ангелова-Динева (л.565-л.598 от адм.д.№ 2663/2019г.). Вещото лице сочи, че територията, предмет на обжалвания ПУП-ПР, е включена в строителните граници с решение № 141 на Общински съвет Несебър от протокол № 26/26.11.1997г. по приемане ТУП на Община Несебър, одобрен със заповед № 104/19.12.1997г. (л.587 от адм.д.№ 2663/2019г.), и е предвидена „За жилищно и курортно строителство”, във връзка с което е бил разработен проект за устройствено зониране на курортната зона северно от с.Равда и военното поделение гр.Несебър, включително и кадастрални райони ***77, 78, 80, 81, 82, 83, 84,85 и 86 по КК на Община Несебър. Съгласно обяснителните записки към заданието по чл.125 от ЗУТ (л.583 от адм.д.№ 2663/2019г.) и заключението на вещото лице, проектът обхваща територията между първокласен път І-9 Бургас-Варна на север, военно поделение, кадастрални райони ***76, ***87, м.”Кокалу” на изток, четвъртокласен път Несебър-с.Равда (ул.Несебър), на юг и на запад границата между землищата на гр.Несебър и с.Равда, която е предвидена за урегулиране на имотите и отреждането им за жилищно и курортно строителство. Всички неурегулирани поземлени имоти - частна собственост, се отреждат „За жилищно — курортно строителство и обслужващи функции“. Предвиждат се урегулирани поземлени имоти с отреждане за трафопостове и за търговия и техническа инфраструктура, които ще станат собственост на Община Несебър. За всеки от имотите е отреден УПИ, като целта на процесната разработка е да се процедира ПУП-ПР по реда на чл.16 от ЗУТ, като в максимална степен се запазят вътрешните имотни граници и се осигурят трасета с необходимите габарити за изграждане на улици и паркинги, при съобразяване с действащите планове за регулация на с.Равда и м.”Кокалу” и с реализираното застрояване за повечето от имотите в южната част на територията, за които са проведени процедури по промяна на предназначението (по реда на ЗУТ и ЗОЗЗ) с процедирали индивидуални ПУП-ПЗ, за които са изградени Ел и ВиК захранващи, комуникации, но не са обвързани с общи схеми за района. В заключението е посочено също, че с проекта се предвижда доизграждане на пътя с.Равда-гр.Несебър - участъкът между военното поделение и първото кръстовище за центъра на с.Равда, с габарит: 10,50 м. за уличното платно, 4,0 м. за южен тротоар и 3,0 м. за северен тротоар; предвижда се ситуиране на ново кръстовище за влизане и отливане от първокласен път І-9 „Варна-Бургас” по землищната граница Несебър-Равда, с което ще се разтовари уличната мрежа на гр.Несебър и с.Равда от транзитното движение и ще обслужва едновременно зона „Кокалу” , зона „Хендек тарла” и курортна зона „Акротирия”. Според вещото лице, с плана са предвидени оптимални габарити за двете главни улици, затварящи територията, предмет на проекта, в направление „север-юг” и свързващи пътя „Равда-Несебър” с първокласен път І-9 „Варна-Бургас”. От имотите по реда на чл.16 от ЗУТ с проекта се предвижда „отнемане” на площи в размер от 8% до 12%, като процентът е еднакъв за всеки от кварталите, с изключение на минимален брой имоти, в които разположението на изграденото застрояване не позволява достигането на съответния процент „редукция” за квартала. С така предвидената улична мрежа, в територията се образуват 11 нови квартала - кв.12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 и 22.

Вещото лице сочи, че с процесната разработка за ПИ ***86.17, собственост на В.С., който е с площ от 2 341 кв.м., е обособен нов УПИ III-17 в кв.12 с отреждане: „За жилищно-курортно строителство и обсл. функции”, в устройствена зона „Ок” и с площ от 2 072 кв.м. Новообособеният УПИ III-17 в кв. 12 е с достъп на две улици - от юг е път IV клас „Равда-Несебър” (от о.т.1006 до о.т. 1013), а от север - обслужваща улица от о.т. 1029 до о.т. 1074, като двустранно за новите габарити на двете улици от ПИ ***86.17 „се отнемат” площи с широчина от 3,0 м., предвидени за тротоари и обособени като ПИ, съответно: от север към улица от о.т. 1029 до о.т. 1074- ПИ ***86.33 с площ от 130 м2; от юг към улица от о.т. 1006 до о.т. 1013- ПИ ***86.65 с площ от 125 м2, а в североизточния ъгъл на ПИ ***86.17 е „отнета” площ от 9 м2 с триъгълна форма, която попада в нов УПИ ХХ-общ., кв. 12 с отреждане „ За трафопост“.

С разработката за ПИ ***86.4, собственост на „С. и синове” ООД, с площ от 3 498 кв.м., е обособен нов УПИ VIII-4 в кв.12 с отреждане: „За жилищно-курортно строителство и обсл. функции”, в устройствена зона „Ок” и с площ от 3104 кв.м. Новообособеният УПИ VIII-4 в кв.12 е с достъп на две улици - от юг е път IV клас „Равда-Несебър” (от о.т. 1006 до о.т. 1013), а от север-обслужваща улица от о.т.1029 до о.т.1074, като двустранно за новите габарити на двете улици от ПИ ***86.4 „се отнемат” площи с широчина от 3,0м., предвидени за тротоари и обособени като ПИ с идент., съответно: от север към улица от о.т.1029 до о.т.1074-ПИ ***86.38 с площ от 200м2; от юг към улица от о.т.1006 до о.т.1013-ПИ ***86.61 с площ от 194 м2.

Според вещото лице, за имотите, обхванати от плана, одобрен с обжалваното решение на Общински съвет Несебър, няма одобрен предходен ПУП-ПР, съответно няма данни за прилагане на такъв план. По отношение на имотите, собственост на жалбоподателите, е посочено, че са налице предходно одобрени разработки за частичен ПУП-ПЗ за двата имота, както следва: със заповед № 1292/28.12.2005г. на кмета на Община Несебър е одобрен частичен ПУП-ПЗ за имот № 086028 в масив 86, м.”Кокалу”, землище на гр.Несебър, съставляващ настоящ имот ***86.4 по КК на гр.Несебър, а със заповед № 1293/28.12.2005г. на кмета на Община Несебър е одобрен частичен ПУП-ПЗ за имот № 086017 в масив 86, м.”Кокалу”, землище на гр.Несебър, съставляващ настоящ имот ***86.17 по КК на гр.Несебър. При извършения оглед на място и справка в Община Несебър, вещото лице е установило, че тези имоти не са застроени и са без материализирани граници – огради и за тях не са одобрявани инвестиционни проекти и не са издавани разрешения за строеж.

Заключението на експертизата е, че обжалваният ПУП-ПР не противоречи и е съобразен като местоположение на уличнорегулационните и страничните регулационни линии с предходно одобрените разработки за частичен ПУП-ПЗ за имотите, собственост на жалбоподателите. Новообразуваният УПИ XX-„за трафопост” в кв.12, е съобразен със съществуващото застрояване в УПИ IV-18, кв.12 и с бъдещото застрояване за новообразувания УПИ III-17, кв.12, предвидено по частичен ПУП-ПЗ за имот № 086017 в масив 86, м.”Кокалу”, землище на гр.Несебър, одобрен със заповед № 1293/28.12.2005г. Обжалваната разработка за ПУП-ПР е процедирана при условие на запазване в максимална степен на вътрешните имотни граници, по които преминават новите регулационни линии. Застрояването в новообособения УПИ IV-18, кв.12 е реализирано въз основа на предходна разработка за частичен ПУП-ПЗ, съответно е съобразено с минимално изискуемите отстояния от новата странична регулационна линия към новообособения УПИ III-17, кв.12. Обжалваната разработка е ПУП-ПР и в нея са отразени само съществуващите сгради, нанесени в КК на гр.Несебър, но не е отразено бъдещото застрояване в новообособения УПИ III-17, кв.12.

Предвиденото по ПУП-ПЗ, одобрен със заповед № 1293/28.12.2005г., застрояване за имот № 086017, съставляващ настоящ ПИ ***86.17 по КК, е с височина до 10,00м. и застроителното петно е отдръпнато на 7м. навътре от северозападната имотна граница към обслужваща улица с о.т.1029-1074, въз основа на което вещото лице счита, че при бъдещо реализиране на застрояването в новообособения УПИ III-17, кв.12 ще бъдат спазени минимално изискуемите нормативни отстояния през улицата. Вещото лице посочва, че при конкретизиране в ПУП-ПР на габаритите на улиците, освен съблюдаването на минимално изискуемите параметри за улично платно, радиуси на завиване, широчина на тротоари и паркинги, се съобразяват и параметрите за прокарването на необходимите трасета на техническата инфраструктура - електро, водопровод, канал и др. Предвиденият тротоар от южната страна на обсл.улица от о.т.1029 до о.т.1074 в участъка на УПИ Ш-17, кв.12 е с широчина от 3,00м. и не противоречи на нормативните изисквания.

При първото разглеждане на делото е допусната и приета и съдебно-оценъчна експертиза изготвена от в.л.Чанкинова (л.555-565 от адм.д.№ 2663/2019г.). Според заключението на вещото лице, определената от служебния оценител пазарна оценка на ПИ с иденти­фикатори №№ ***86.4 и ***86.17 по КККР е съобразена с това, че се намират в урбани­зирана територия, като са използвани оферти на земеделски имоти, намиращи се извън регулация, незастроени, като единичната пазарна цена е коригирана с коефициенти от 1,1 до 1,3. Дадено е становище, че определената пазарна стойност на процесните имоти преди и след урегулиране във връзка с чл.16 от ЗУТ е определена съгласно изискванията на българ­ските и международни стандарти за оценяване и пазарната конюнктура за недвижими имоти. Вещото лице е определило и пазарна оценка на имотите, собственост на жалбоподателите, към датата на решението на комисията по чл.210 ЗУТ – 20.08.2019г. При определяне стойността на имотите по метода на пазарните аналози, вещото лице е използвало за информация и ориентир пазарни аналози за незастроени урегулирани поземлени имоти в гр.Несебър – офертни данни от „Ало-Бургас“ около 20.08.2019г., като същите са коригирани за местоположение, площ, начин на трайно ползване и пазарна реализация. Определените от вещото лице пазарни оценки са в размер на 343 993 лева за ПИ ***86.4, и в размер на 359 102 лева за УПИ VIII-4, кв.12, съответно в размер на 230 214 лева за ПИ ***86.17 и в размер на 239 710 лева за УПИ III-17, кв.12.

При настоящото разглеждане на делото от процесуалния представител на новоконституирания ответник – Община Несебър е направено изрично изявление в проведеното на 02.11.2021г. открито съдебно заседание, че е запознат с извършените при предходното разглеждане на делото процесуални действия, включително и с допуснатите и приети съдебни експертизи, не ги оспорва и не желае повторното им изслушване.

При така изложените фактически данни, които се подкрепят от приложените по делото писмени доказателства съдът достигна до следните правни изводи:

Съобразно разпоредбата на чл.168, ал.1 от АПК, съдът преценява законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл.146 от АПК.

Оспореното решение е издадено от компетентен орган и в предвидената от закона писмена форма.

Съгласно чл.129, ал.1 ЗУТ, в приложимата редакция към момента на издаване на решението ДВ бр.25/2019г., подробният устройствен план се одобрява с решение на общинския съвет по доклад на кмета на общината в едномесечен срок след приемането на проекта за подробен устройствен план от експертен съвет. Нормата сочи и начина, по който следва да бъде извършено оповестяване на решението на административния орган. Решението е взето на основание чл.129, ал.1 от ЗУТ, във връзка с чл.21, ал.1, т.11 от ЗМСМА, от компетентен орган – общински съвет Несебър. То е прието е с единодушие, тоест с изискващото се по чл.27, ал.3 от ЗМСМА мнозинство, при наличие на необходимия кворум по чл.27, ал.2 от ЗМСМА, а именно 19 от всички 21 общински съветника.

В хода на административното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да са довели до незаконосъобразност на приетото решение.

Заданието за изработване на процесния проекта за ПУП-ПР, е одобрено от ЕСУТ при Община Несебър, по т.6 от протокол № 1/03.02.2016г., съответно с решение № 386 от протокол № 11/24.11.2016г. на Общински съвет Несебър (л.192 от адм.д.№ 2663/2019г.), на основание чл.124а, ал.1 и чл.16, ал.1 от ЗУТ е разрешено да бъде изработен и процедиран проект на ПУП-ПР, за посочените кадастрални райони и на основание чл.124б, ал.1 от ЗУТ са одобрени приложените към проекта задание за изработване на ПУП-ПР. Извършени са изискващите се съгласувания на проектът за ПУП-ПР с експлоатационните дружества и заинтересуваните администрации, след което той е обявен със съобщение изх.№ Н2-УТ-4476/02.07.2019г. (л.225 от адм.д.№ 2663/2019г.) в сайта на Община Несебър и на таблото за обявления в общината, публикувано е в местен вестник „Слънчев бряг прес“ бр.17/2034 от 01.08.2019г. и в ДВ бр.54/09.07.2019г., като в законоустановения срок не са постъпили възражения по проекта, видно от приложения акт от 16.08.2019г. (л.223 от адм.д.№ 2663/2019г.).

С оглед така извършеното обявяване на изготвения проект за ПУП-ПР, не е налице твърдяното от жалбоподателите нарушение на чл.26 и чл.34 от АПК, те са били уведомени за образуваното административно производство, съобразно законовите изисквания и са имали възможност да участват в него, поради което правото им на защита не е нарушено, както твърдят в жалбите.

Безспорно обжалвания план е изработен на базата на одобрената кадастрална карта за територията на Община Несебър, тоест в съответствие с изискванията на чл.16, ал.2 от ЗУТ.

Решението на Общински съвет Несебър е мотивирано, като в него са изложени фактическите и правни основания за издаването му. То е издадено на основание чл.129, ал.1 от ЗУТ, при условията на чл.16, ал.1 от ЗУТ.

Съгласно чл.16, ал.1 ЗУТ, в приложимата редакция ДВ бр.101/2015г., с подробен устройствен план за територии с неурегулирани поземлени имоти, както и за територии с неприложена първа регулация по предходен устройствен план се определят необходимите площи за изграждане на обектите на зелената система, на социалната и на техническата инфраструктура – публична собственост. За осъществяване на тези предвиждания с влизането в сила на плана собствениците на недвижими имоти прехвърлят в полза на общината процентна част от площта на имотите си, определена с плана, но не повече от 25 на сто. Според ал.2 и ал.3 на чл.16 от ЗУТ, подробният устройствен план се изработва на базата на кадастралната карта, одобрена по реда на Закона за кадастъра и имотния регистър, като лицето и площта на новообразуваните урегулирани имоти, конкретното им предназначение, характерът и начинът на застрояването им се определят със самия подробен устройствен план. В чл.16, ал.4 от ЗУТ е предвидено, че в случаите по ал.1 на всеки собственик на недвижим имот общината определя равностоен урегулиран имот, като се съобразява с местоположението на имотите в местността, но не и с точните им кадастрални граници. Когато имотът попада в различни устройствени зони, новообразуваният урегулиран имот се предоставя в зоната, в която имотът е имал преобладаващо местоположение. Урегулираните имоти са с пазарна стойност не по-малка от пазарната стойност на имотите преди урегулирането им, което се доказва с решение на комисията по чл.210. Решението на комисията се съобщава на заинтересованите лица заедно с проекта за подробен устройствен план и може да се обжалва в производството по обжалване на акта за одобряване на подробния устройствен план по ал.1. Съобразно чл.16, ал.6 от ЗУТ, собствениците на поземлени имоти по ал.4 и ал.5 придобиват собствеността върху новообразуваните с плана урегулирани поземлени имоти, а общината придобива собствеността върху отстъпените ѝ части по ал.1 от датата на влизане в сила на плана. За всеки отделен урегулиран поземлен имот кметът на общината или упълномощено от него лице издава заповед с точно индивидуализиране на имота. Заповедите се изпращат на службата по вписванията, а копие от влезлия в сила план по ал. 1 - на АГКК - за служебно вписване в имотния регистър и нанасяне в кадастъра.

От събраните в хода на съдебното производство доказателства, се установява, че обжалваното решение е прието при наличието на предвидените от законодателя материалноправни предпоставки.

Видно от заключението на вещото лице, което не е оспорено от страните и се кредитира от съда, като компетентно и безпристрастно, одобреният ПУП-ПРЗ е първоначален такъв по чл.16 от ЗУТ и с него имотите предмет на плана се урегулират за първи път. Действително по отношение на имотите собственост на жалбоподателя е налице предходен ПУП, но същите са само планове за застрояване, но не и за регулация и са във връзка с промяна на предназначението на земята от земеделски за неземеделски нужди, видно от представените по делото заповеди за одобряването им (л.589 и л.594 от адм.д.№ 2663/2019г.). ПР и ПЗ са два различни плана, видно от нормата на чл.110, ал.1 от ЗУТ, като видно от цитираните заповеди, с конкретните планове за застрояване не е извършена регулация на имотите, съответно не са променени номерата на имотите и не е посочено, че от поземлени имоти, същите стават урегулирани поземлени имоти. Нещо повече, в обяснителните записки към единия от плановете за застрояване (л.592гръб от адм.д.№ 2663/2019г.) изрично е посочено, че петното за застрояване е ситуирано по начин да се позволи проектиране и изграждане на тротоар, при посочена ширина, при бъдещото урегулиране. Също така, видно от представените по делото нотариални актове и копие от кадастралната карта (л.6-7 и л.9-10 от адм.д.№ 2663/2019г.), площта на имотите по нотариален акт е 2,341 дка, съответно 3 500 дка (3498 кв.м. по КК), като при одобряване на плана за застрояване, тази площ не е редуцирана и едва за първи път при приемане на процесния ПР площта е променена на 2 072 кв.м., съответно 3 104 кв.м.

На следващо място, вещото лице, при извършения оглед на имотите е установило, че предвиденото с плановете застрояване не е реализирано, тоест този план не е приложен. Наличието на други застроени имоти, не би могло да доведе до извод различен от изложения, доколкото нормата на чл.16, ал.1 от ЗУТ, не поставя изрично изискване да не са приложени плановете за застрояване на имотите, изискването е да няма план за регулация или същия да не е приложен, което обстоятелство в случая е налице, видно от заключението на вещото лице.

Нормата на чл.16, ал.1 от ЗУТ, допуска, че когато планът не е приложен по отношение на регулацията, за съответния имот може да се изработи ПУП по този ред. Съответно този ПУП трябва да се съобразява със законно изградените в имотите строежи – задължение, което произтича от нормата на чл.125, ал.5 ЗУТ. Ето защо, наличието на частичен и неприложен ПУП–ПЗ за имоти на жалбоподателите не е пречка за създаване на план по чл.16, ал.1 ЗУТ, но той следва да е съобразен и с предвиденото вече застрояване. В случая това е сторено, видно от отговора по т.4 от заключението на вещото лице, съгласно който процесният ПУП-ПР не противоречи и е съобразен като местоположение на уличнорегулационните и страничните регулационни линии с предходно одобрените разработки за частичен ПУП-ПЗ за имотите и с предвиденото по тях застрояване.

Съгласно чл.16, ал.1 от ЗУТ с устройствения план се определят необходимите площи за изграждане на обектите на зелената система, на социалната и на техническата инфраструктура – публична собственост. В чл.67 ЗУТ е въведено общото правило, че общите мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура се проектират и изграждат в общински и държавни поземлени имоти. По реда на чл.16, ал.1-6 ЗУТ общината придобива необходимите площи за изграждане на обектите за зелени системи, за социална и техническа инфраструктура в обхвата на плана без отчуждителни процедури от деня на влизане в сила на плана, т. е. планът има непосредствено отчуждително действие. По отношение на имотите, които се урегулират с влизане в сила на плана, собствениците придобиват за сметка на неурегулираните си имоти нови УПИ, с ново местоположение, граници, площ и предназначение. Отстъпените части от неурегулираните ПИ се придобиват от общината и са публична общинска собственост със строго определено предназначение, което не може да бъде променяно. Непосредственият вещноправен ефект на плана по чл.16 от ЗУТ настъпва с влизането му в сила. При прилагането на този механизъм, трансформацията на собствеността настъпва безусловно. Съгласно §22, т.1, б.а от ЗР на ЗУТ, планът по чл.16 е приложен с влизането му в сила. Общината придобива онези имоти и реални части от тях, които попадат в трасетата на улици и др. обекти, предвидени в нормата. 

В случая, видно от заключението на вещото лице (отговор на въпрос 16), в обжалвания план са предвидени необходимите площи за изграждане на обекти на техническата инфраструктура, като от имотите попадащи в обхвата на плана се предвижда отнемане на площи от 8% до 12%, като процента е еднакъв за всеки от кварталите, с изключение на минимален брой имоти, в които разположението на изграденото застрояване не позволява достигане на съответния процент „редукция“ за квартала (л.6 от заключението).

Така изложеното се отнася и до имотите на жалбоподателите, като ПИ ***86.17 е редуциран с 11,49 %, като той е бил с площ от 2 341 кв.м., а съгласно плана новообразувания УПИ ІІІ-17, в кв.12 е с площ от 2 072 кв.м. Съответно ПИ ***86.4 е редуциран с 11,26 %, като е бил с площ от 3 498 кв.м., а съгласно плана новообразувания УПИ VІІІ-4, в кв.12 е с площ от 3 104 кв.м. Така отнетите в полза на общината площи от имотите, са в рамките на нормативно установения максимум от 25%.

Неоснователни са възраженията на жалбоподателите, че процесният ПУП-ПР е одобрен в нарушение на чл.16, ал.1 ЗУТ, тъй като отнетите от имотите им площи в полза на общината са отнети за други нужди, извън посочените в цитираната разпоредба. Както беше посочено вече, от заключението на вещото лице се установява, че в обжалвания ПУП-ПР са предвидени необходимите площи за изграждането на обекти на техническата инфраструктура – улици, паркинги, трафопостове. Улиците, като необходима част за обслужване на имотите в квартала, безспорно следва да се считат за част от приложното поле на плана по  чл.16, ал.1 ЗУТ, тъй като представляват линейни инженерни мрежи на транспорта – част от техническата инфраструктура, съгласно даденото легално определение в нормата на §5, т.31 от ДР на ЗУТ, „техническа  инфраструктура е система от сгради, съоръжения и линейни инженерни мрежи на транспорта, водоснабдяването и канализацията, електроснабдяването, топлоснабдяването, газоснабдяването, електронните съобщения, хидромелиорациите, третирането на отпадъците и геозащитната дейност. В този смисъл е и практиката на ВАС обективирана в решения № 4221/13.04.2020г., постановено по адм.д.7715/2019г. и № 14106 от 21.11.2017 г. постановено по по адм.д.№ 1370/2017г.

В подкрепа на изложеното становище е и нормата на чл.70 ЗУТ, съгласно която проводите на техническата инфраструктура и съоръженията на транспортната инфраструктура, свързани с движението на превозни средства и пешеходци, се проектират и изграждат като улични мрежи и съоръжения. Ето защо, чл.16, ал.1 от ЗУТ е приложим за процесния ПУП за прокарване и отчуждаване за улици и инженерна инфраструктура и не е налице твърдяното нарушение на материалния закон, което да обуславя незаконосъобразността на процесното решение.

При изготвяне и приемане на обжалваният план е спазено изискването на чл.16, ал.4 от ЗУТ, на собствениците на недвижими имоти да се определи равностойни урегулирани имоти, които са съобразени с тяхното местоположение от преди урегулирането. За доказване, че урегулираните имоти са с пазарна стойност не по-малка от пазарната стойност на имотите преди урегулирането им, е налице решение на комисия по чл.210 от ЗУТ. Действително, това решение не е съобщено заедно с проекта за ПУП-ПР, но това обстоятелство не е съществено процесуално нарушение, доколкото законодателя не изисква решението на комисията по чл.210 от ЗУТ да е влязло в сила преди одобряване на съответния ПУП-ПР. Нещо повече, решението подлежи на обжалване в производството по обжалване на акта за одобряване на подробния устройствен план по ал.1, тоест в настоящото производство, като жалбоподателите са се възползвали от тази възможност и правото им на защита не е нарушено.

С решение № 19/20.08.2019г. на комисията по чл.210 от ЗУТ при Община Несебър (л.232-256 от адм.д.№ 2663/2019г.), назначена със заповед № 1266/25.07.2018г. на кмета на Община Несебър (л.412-412 от адм.д.№ 2663/2019г.), са приети и определени изготвените от лицензиран оценител експертни оценки за съответните имоти, преди и след регулирането им, включително и за тези на жалбоподателите.

Това решение е прието от компетентен орган по смисъла на чл.210, ал.1 от ЗУТ и в предвидената писмена форма, като съдържа фактически и правни основания, обусловили неговото издаване. Съответно в хода на производство по неговото приемане, не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да са довели до нарушаване правото на защита на заинтересуваните лица.

В производството по чл.16, ал.1 от ЗУТ общината не е задължена да предостави парично обезщетение на собствениците на засегнатите имоти за отнетите от тях площи, а равностойни урегулирани имоти, чиято пазарна стойност следва да не е по-малка от пазарната стойност на имотите преди урегулирането им, като бъдат спазени и останалите условията по чл.16, ал.4 от ЗУТ. Решението на комисията по чл.210 от ЗУТ, във връзка с процедирането на план по чл.16, ал.1 от ЗУТ се издава именно с цел да бъде  удостоверено изпълнението на сочените изисквания на закона. Ето защо, в случая следва да се установи единствено верността на преценката на комисията, че определената пазарна стойност на УПИ е по-висока от тази на съществувалия преди него поземлен имот.

В настоящия случай, с решение 19/20.08.2019г. на комисията по чл.210 от ЗУТ при Община Несебър е приета и определена пазарна стойност в размер на 235 720 лева на неурегулиран ПИ ***86.4. и в размер на 244 137 лева за УПИ VIII-4, кв.12, съответно 157 753 лева на неурегулиран ПИ ***86.17 и в размер на 163 859 лева за УПИ III-17, кв.12, т.е. прието е че пазарната стойност на урегулираните имоти, които се предоставят на жалбоподателите, е по-висока от пазарната стойност на техните имоти преди урегулирането им.

В хода на съдебното производство е допусната и приета съдебно-оценъчна експертиза, вещото лице по която е определило пазарна стойност на имотите както следва: на неурегулиран ПИ ***86.4 в размер на 343 993 лв. и в размер на 359 102 лв. за УПИ VIII-4, кв.12, и в размер на 230 214 лв. за неурегулиран  ПИ ***86.17 и в размер на 239 710 лева за УПИ III-17, кв.12.

Видно от изложеното, определените и приети от комисията по чл.210 от ЗУТ при Община Несебър пазарни стойности на имотите на жалбоподателите преди и след регулация, се различават от тези определени от вещото лице, но доколкото пазарната стойност на урегулираните имоти и в двата случая надвишава тази преди регулацията им, решението се явява прието в съответствие с нормата на чл.16, ал.4, изр.3 от ЗУТ. В тази норма е предвидено изискването за предоставяне на равностоен урегулиран имот, който е с пазарна стойност не по-малка от пазарната му стойност преди урегулирането, тъй като отчуждаването настъпва по силата на одобрения ПУП, без да се дължи обезщетение от страна на общината, поради което абсолютна стойност на тези две оценки е ирелевантна за спора. При това положение, както заключението на вещото лице, така и обжалваното решение на комисията по чл. 210 ЗУТ, водят все до един и същ извод за спазване на основното нормативно изискване в условията на устройственото планиране по чл.16, ал.1 ЗУТ, а именно обезщетението на собствениците за отнетите им с плана идеални части от площта на имотите, да се извърши с равностоен урегулиран поземлен имот, поради което подадените срещу решението жалби са неоснователни.

Видно от изложеното в хода на съдебното производство не се констатираха допуснати нарушения на процесуалния и материален закон при издаване на процесните решения на Общински съвет Несебър и на комисията по чл.210 от ЗУТ при Община Несебър, поради което подадената срещу тях жалби на основание чл.172, ал.2 от АПК, следва да бъдат отхвърлени, като неоснователни.

Мотивиран от изложеното, Административен съд Бургас, десети състав

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбите на В.Л.С. *** и на „С. и синове“ ООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Пловдив, ул.„Комитовско шосе“ № 72, представлявано от В.Л.С. против решение № 1148/05.09.2019 г. на Общински съвет Несебър, с което е одобрен ПУП-план за регулация за кадастрални райони ***77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86 в местността „Кокалу“, землище на гр.Несебър.

ОТХВЪРЛЯ жалбите на В.Л.С. *** и на „С. и синове“ ООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Пловдив, ул.„Комитовско шосе“ № 72, представлявано от В.Л.С. против решение 19/20.08.2019г. на комисия по чл.210 от ЗУТ при Община Несебър, в частта в която са приети експертни оценки на поземлени имоти с идентификатори № ***86.4 и № ***86.17 по КККР на гр.Несебър, местността „Кокалу“, преди и след урегулирането им.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба в 14 -дневен срок, от съобщаването на страните пред Върховен административен съд.

СЪДИЯ: