Р
Е Ш Е
Н И Е № 21
гр. Сливен, 08.02.2021 г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на трети февруари, две хиляди двадесет и първа година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА
ЧЛЕНОВЕ: ГАЛЯ
ИВАНОВА
ИГЛИКА ЖЕКОВА
При участието на секретаря ГАЛЯ ГЕОРГИЕВА и на прокурора ХРИСТО КУКОВ, като разгледа докладваното от председателя касационно административно-наказателно дело № 7 по описа на съда за 2021 година, за да се произнесе, съобрази следното:
Производството е по реда на чл. 63, ал. 1, изр. 2 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/ във връзка с чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.
Образувано е по касационна жалба от „В.-85“ ЕООД, представлявано от В.Т.П.-С., чрез пълномощник адв. П.Н. ***, подадена против Решение № 260153 от 23.11.2020 г., постановено по АНД № 69/2020 г. по описа на Районен съд – Сливен, с което е потвърдено Наказателно постановление /НП/ № 470918-F494387 от 16.10.2019 год., издадено от Началник отдел "Оперативни дейности" – Бургас при ЦУ на НАП, с което на „В.-85“ ЕООД, Булстат ……….. , пр. от у. В.Т.П.-С. за нарушение по чл. 39, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства, издадена от МФ, във вр. с чл. 118, ал. 4 от ЗДДС и на основание чл. 185, ал. 2, изр. 2, във вр. чл. 185, ал. 1 от ЗДДС е наложена имуществена санкция в размер на 500, 00 (петстотин) лева. В жалбата касационният жалбоподател твърди, че обжалваното решение е неправилно, постановено в противоречие с материалния закон и необосновано. Изложени са подробни доводи в тази насока. Моли се съда да отмени обжалвания съдебен акт и отмени наказателното постановление.
В с. з. касационният жалбоподател, редовно и своевременно призован, се представлява от надлежно упълномощен адв. П.Н., който поддържа жалбата. Непретендира разноски.
В с. з. ответникът по касационната жалба, не се представлява в съдебно заседание. В представено писмено становище чрез упълномощен процесуален представител гл. юрисконсулт Ж. Д. оспорва жалбата като неоснователна, излага съображения за правилност на обжалваното решение и моли да бъде оставено в сила. Претендира юрисконсултско възнаграждение.
В с. з. представителят на Окръжна прокуратура Сливен дава становище за неоснователност на жалбата. Счита, че от съвкупната преценка на доказателствата не възникват съмнения относно това, че нарушението е извършено, във връзка с което решението било законосъобразно.
Настоящата съдебна инстанция, след като обсъди доводите в жалбата, изслуша становищата на страните и анализира събраните по делото доказателства, намери касационната жалба за подадена в срок, процесуално допустима, но по същество – неоснователна.
В жалбата са наведени оплаквания за незаконосъобразност на обжалвания съдебен акт. За да се отговори на същите, касационната инстанция следва да обсъди събраните по делото доказателства, от които се установява следното от фактическа страна:
На 05.06.2019 г. длъжностни лица при ТД на НАП извършили проверка в търговски обект (а. "В."***, Търговски комплекс, стопанисван от "В. – 85" ЕООД, при която извършили контролна покупка, чрез и. на а., като за плащането в брой на сумата от 6, 00 лв. не бил издаден фискален касов бон от ФУ. С цел установяване на паричните средства в касата била извършена проверка на ФУ и касовата наличност, с установена фактическа наличност от 158, 82 лв., и разчетена такава от ФУ в размер на 50, 00 лв. Изведен бил КЛЕН от ФУ, от който се установило, че заплатената услуга не е отразена. При проверката била установена и липса на дневен финансов отчет със запис във фискалната памет за 03.06.2019 г. в книгата за дневни финансови отчети. Тези фактически установявания били обективирани в Протокол за извършена проверка № 0340963/05.06.2019 г. На 24.06.2019 г. длъжностно лице – орган по приходите съставил Акт за установяване на административно нарушение, според чието съдържание, видно от разпечатан КЛЕН от ФУ в търговския обект на 03.06.2019 г. има регистрирани продажби за сумата от 12, 00 лв. и 14, 00 лв, като доказателство за извършено нарушение е съставения протокол (описан по – горе). В акта било прието, че за дата 03.06.2019 г. дружеството не е изпълнило задължението си да отпечатва пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет за всеки ден, през който в обекта са регистрирани продажби. Така описаното било квалифицирано като административно нарушение по чл. 39, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства, издадена от МФ. Въз основа на упоменатия АУАН, на 16.10.2019 г. Началникът на Отдел "Оперативни дейности" – Бургас при ЦУ на НАП издал Наказателно постановление № 470918-F494387/16.10.2019 г., с което на "В. – 85" ЕООД, за нарушение по чл. 39, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства, издадена от МФ и на основание чл. 185, ал. 2 изр. второ, във вр. с ал. 1 от ЗДДС наложил имуществена санкция в размер на 500, 00 (петстотин) лева.
За да потвърди наказателното постановление, Районен съд Сливен приел, че при съставянето на АУАН и издаването на наказателното постановление са спазени изискванията, визирани в разпоредбите на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН. Посочил, че не са допуснати съществени процесуални нарушения, спазени са изискванията на закона и от събраните по делото доказателства безспорно се установява извършеното от обективна страна административно нарушение, както и неговият извършител. Въз основа на така възприетата за безспорно установена от съда фактическа обстановка, решаващият състав приел за установено, че "В. – 85" ЕООД не е отпечатало дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет на функциониращо фискално устройство в края на работния ден на 03.06.2019 г., като към този момент за жалбоподателя съществувало подобно задължение. Деянието не може да се квалифицира като маловажен случай. Размерът на наложеното наказание е в рамките на предвидения от закона размер и то неговия минимум и отговаря в пълна степен на допуснатото нарушение. Поради което потвърдил издаденото НП.
Съдът извърши служебна проверка за валидността, допустимостта и съответствието на първоинстанционното решение с материални закон и констатира, че съдът е постановил правилен съдебен акт.
Наведените в касационната жалба доводи за неправилност на решението на районния съд, поради съществени процесуални нарушения и неправилно приложение на материалния закон, са неоснователни. Съдът е обсъдил всички събрани по делото доказателства и е изложил мотиви, които кореспондират на установената по делото фактическа обстановка. Всички наведени с жалбата и с изявления по делото възражения на жалбоподателя са обсъдени от съда и той е изложил мотиви защо ги счита за неоснователни. Тези мотиви се възприемат изцяло от касационния съд.
Съгласно чл.220 от АПК касационния съд преценява прилагането на материалния закон въз основа на фактите, установени от първоинстанционния съд в обжалваното решение.
Касаторът "В. – 85" ЕООД е санкциониран на основание чл. 185, ал. 2, вр. ал. 1 от ЗДДС. Нормата е бланкетна-предвижда административно наказание за нарушаване на реда за отчитане на фискалното устройство, без да посочва този ред, препращайки към правила и норми, регламентирани в други нормативни актове, които конкретизират дължимото поведение. За да се ангажира отговорността на търговеца за посоченото нарушение, е необходимо да се установи, че същият не е изпълнил задълженията, предписани от тези правила. В конкретния случай съставът на административното нарушение е попълнен с правилото на чл. 39, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства, което в приложимата редакция предвижда задължение за отпечатване на пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет за всеки ден, през който във фискалното устройство са регистрирани продажби. Това задължение не е изпълнено от касационния жалбоподател за посочената в наказателното постановление дата.
Според чл. 39, ал. 1 от Наредба №Н-18 от 13.12.2006 г. към датата на извършване на проверката /05.06.2019 г. /, съответно към датата на извършване на нарушението /03.06.2019 г. /, лицето по чл. 3 от наредбата отпечатва пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет за всеки ден, през който в устройството са регистрирани продажби/сторно операции. При продажби на стоки и услуги от автомати на самообслужване лицето по чл. 3 няма задължение да отпечатва дневен финансов отчет, той се генерира автоматично и се записва във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден /за всеки 24 часа/. Лице по чл. 3, използващо ИАСУТД, няма задължение за отпечатване на дневен финансов отчет. При продажби на течни горива в/от обекти, които са изцяло на самообслужване, дневният финансов отчет се генерира автоматично и се записва във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден /за всеки 24 часа/. Лице по чл. 3, използващо ЕСФП, отпечатва пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет за всеки ден, през който в ЕСФП са регистрирани продажби и/или зареждания на течни горива. Съгласно ал. 2 на текста, данните от дневния финансов отчет с нулиране се записват в данъчния терминал /ДТ/. Съгласно ал. 5 лицето по чл. 3 съхранява отчетите по ал. 1 в хронологичен ред в прономерована и прошнурована книга за дневните финансови отчети за календарната година, водена в единствен екземпляр за всяко ФУ и съдържаща страници за всеки календарен ден.
Според чл. 3, ал. 1 от ЗАНН за всяко административно нарушение се прилага нормативният акт, който е бил в сила по време на извършването му, като според ал. 2, ако до влизане в сила на наказателното постановление последват различни нормативни разпоредби, прилага се онази от тях, която е по-благоприятна за нарушителя.
Разпоредбата на чл. 39, ал. 1 от Наредба №Н-18 от 13.12.2006 г. е изменена във времето след установяване на нарушението, като действащото към момента правило е в сила от 02.07.2019 г. и гласи: всяко фискално устройство, включително вградено в автомат на самообслужване, както и ИАСУТД генерират автоматично пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в КЛЕН в 23: 59: 59 часа за всеки календарен ден /от 0: 00 до 24: 00 часа/, през който в устройството са регистрирани продажби/сторно или служебно въведени операции, в следните случаи: 1. когато не е генериран или отпечатан дневен финансов отчет за деня преди 23: 59: 59 часа; или 2. когато е генериран или отпечатан дневен финансов отчет за деня преди 23: 59: 59 часа и след генерирането му/отпечатването му в устройството са регистрирани продажби/сторно или служебно въведени операции.
Съгласно § 21,
ал. 1 от Преходните и заключителни разпоредби на Наредба №Н-18 от 13.12.2006 г.
/ обнародвани в Д. В., бр. 52 от 2019 г., в сила от 2.07.2019 г., изм. и доп. с
бр. 9 от 2020 г., в сила от 31.01.2020 г., изм., бр. 68 от 2020 г., в сила от
31.07.2020 г. / в срок до 30 октомври 2019 г. производителите/вносителите на ФУ
представят за функционално изпитване ФУ с коригирана версия на фърмуера, осигуряваща изпълнение на изискването за
генериране на дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в
КЛЕН за всеки ден /за всеки 24 часа, през който в устройството са регистрирани
продажби/сторно или служебно въведени операции, в
случай че през последните 24 часа такъв отчет не е отпечатан от лицето по чл.
3. Съгласно ал. 2 до привеждане на въведените в експлоатация ФУ в съответствие
с изискванията на чл. 39, ал. 1, но не по-късно от 30 септември 2020 г., лицето
по чл. 3 е длъжно да отпечатва дневен финансов отчет с нулиране и запис във
фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден /за всеки 24 часа/, през които в
устройството са регистрирани продажби/сторно или
служебно въведени операции. В тези случаи лицата по чл. 52, ал. 3 са длъжни да
обновят версията на фърмуера на въведените в
експлоатация ФУ при вписана в регистъра по чл. 10, ал. 9 нова версия в срока по
изречение първо. Законодателят на няколко пъти удължава крайният срок за
привеждане на ФУ в съответствие с новите изисквания на чл. 39, ал. 1 от
наредбата, съответно отпадането на задължението за отпечатване на дневен
фискален отчет за част от търговците, като първоначално е определен до
31.03.2020 г., в последствие до 31.07.2020 г., последно удължен, считано от
31.07.2020 г., до 30.09.2020 г. Т. е., едва след 30.09.2020 г. за част от
лицата по чл. 3 от наредбата отпада задължението да отпечатва дневен финансов
отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден, както и да
го съхранява по досега действащия ред. Това задължение /за отпечатване на ДФО/
обаче е действащо към датата на нарушението, която се визира от АНО. Предвид
неговата безспорна установеност, правилно РС е постановил решение, с което
потвърждава процесното НП.
Ето защо настоящата касационна инстанция приема, че обжалваният съдебен акт е постановен при правилно изяснена фактическа обстановка, при спазване на съдопроизводствените правила, а съдебният акт е постановен в съответствие с материалния закон. Решението на Районен съд Сливен като законосъобразно следва да бъде оставено в сила.
Основателно и своевременно се явява искането на ответника по касация за присъждане на разноски във вид на юрисконсултско възнаграждение. Същото следва да се определи в размер на 80,00 лева, съобразно нормата на чл. 63, ал. 5 от ЗАНН във връзка с чл. 37, ал.1 от Закона за правната помощ и чл. 27е от Наредбата за плащането на правната помощ и да се възложи в тежест на касатора.
Воден от гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 1, изр.
2 от ЗАНН във връзка с чл. 221, ал. 2 от АПК, Административен съд – Сливен
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 260153 от 23.11.2020 г., постановено по АНД № 69/2020 г. по описа на Районен съд – Сливен.
ОСЪЖДА „В.-85“ ЕООД, Булстат ………… , пр. от у. В.Т.П.-С., да заплати в полза на Национална агенция за приходите гр. София разноски в размер на 80,00 (осемдесет) лева, представляващи юрисконсултско възнаграждение
Решението е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: