ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№____________
гр.
Варна, двадесет и четвърти януари 2022г.
Варненският
административен съд – ІІ-ри състав, в закрито заседание на двадесет
и четвърти януари през две хиляди и двадесет и втора година в състав:
Административен
съдия: ВЕСЕЛИНА ЧОЛАКОВА
като разгледа докладваното от съдията Веселина
Чолакова адм. дело № 2800 по описа
за 2021 год. за да се произнесе, взе
предвид:
Производството е по реда
на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, вр.чл.45,ал.4 от Закона
за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА).
Образувано е по жалба на
Областен управител на област с административен център гр. *** против Решение №
***-3/10.12.2021 г. и Решение № ***-3-1/10.12.2021 г. от Протокол № ** от
заседание на Общински съвет-Варна, проведено на 10.12.2021 г.
Постъпила е молба вх.№
994/21.01.2022 г. от жалбоподателя, чрез юрисконсулт Д. Моли да се конституира
като заинтересована страна Министъра на икономиката, както и да се уведоми
Окръжна прокуратура –Варна за образуваното дело.
По
искането за конституиране на заинтересована страна:
Жалбоподателят обосновава
искането си с обстоятелството, че с Решение № ***-2/02.05.2017 г. от заседание
на Общински съвет Варна, проведено на 02.05.2017 г. по Протокол № 18 е взето
решение за безвъзмездно прехвърляне от Община Варна на Държавата чрез Министъра
на икономиката на 16 314 400 броя безналични акции от капитала на
„Международен панаир“ АД.
Искането
е неоснователно при следните мотиви:
Разпоредбата на чл. 153, ал.
1 АПК, определя страните в съдебното административно производство,
извън органа, издал оспорения административен акт, и адресата на акта. Като
страни в съдебното производство могат да бъдат конституирани и заинтересованите
лица. Административнопроцесуалният
кодекс не съдържа легална дефиниция на понятието
"заинтересовани лица" за целите на съдебното административно
производство. Когато оспореният административен акт поражда за едно лице
благоприятни правни последици, когато поражда за него права или удовлетворява
негови законни интереси, то придобива качеството на заинтересована страна, тъй
като съдебното решение би могло да засегне създадените от акта негови права или
защитени интереси, или би могло да породи за него задължения.
Налице е разлика между
качеството на заинтересована страна в административното и в съдебното
административно производство, която е функция на различния предмет на двете
производства. Лицата – страни в административното производство, за които актът
е неблагоприятен, разполагат с право на оспорване на този акт и ако не са го
упражнили по отношение на тях актът е влязъл в сила, поради което съдебното
решение не може да засегне техни права или законни интереси. Но за лицата –
страни в административното производство, за които актът е благоприятен,
съдебното решение би могло да породи неблагоприятни правни последици и именно
поради това законът определя тези лица като заинтересовани страни в съдебното
административно производство. В подкрепа на това са и изричните разпоредби на чл. 162, ал.
1 и 2 АПК,
които регламентират различни задължения на съда по отношение на лицата, за
които актът е благоприятен и е неблагоприятен.
Направеното от жалбоподателя искане може да се
квалифицира като такова за встъпване на
трето лице помагач по чл. 218 ГПК.
В административното производство по оспорване на административен акт, не
съществува правната фигура на трето лице- помагач. В това производство страните
се конституират служебно от съда, на основание чл. 154, ал.
1 от АПК, в зависимост от това към коя от посочените в чл. 153, ал.
1 АПК категории се отнасят. В чл. 153, ал.
1 АПК са посочени страните в производството по оспорване на
индивидуални административни актове пред първата съдебна инстанция. В този
текст липсва правната фигура на третото лице-помагач, която е чужда на
административното производство. Встъпването по делото на трето лице -помагач,
както и привличането на такова е уредено в чл. 218
- чл. 223 ГПК, които текстове не се прилагат
в административния процес, тъй като страните по него са уредени изчерпателно в чл. 153, ал. 1 АПК.
По
направеното искане за уведомяване на Окръжна прокуратура-Варна:
Образуваното съдебно
производство не изисква „задължително по закон“ участие на прокурор. В
правомощията на прокурора съгласно чл.16,ал.1,т.3 от АПК е да встъпва във вече
образувани по този кодекс производства и когато прецени, че това се налага от
важен държавен или обществен интерес. Съдът следва да уведомява само страните
по делото, а към настоящия момент ОП-Варна няма качеството на страна в
образуваното съдебно производство.
Водим от горното ,Варненският
административен съд, ІІ-ри състав
ОПРЕДЕЛИ:
ОТХВЪРЛЯ
исканията
на Областен управител на област с административен център гр. *** , чрез
юрисконсулт Д. обективирани в молба вх.№ 994/21.01.2022 г.
Определението не подлежи
на обжалване.
Административен
съдия: