Решение по дело №316/2023 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: 460
Дата: 15 юни 2023 г. (в сила от 25 юли 2023 г.)
Съдия: Биляна Стефанова Икономова
Дело: 20237260700316
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 март 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

460

 

от 15.06.2023 г., гр. Хасково

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Хасково, в открито съдебно заседание на шестнадесети май, две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

СЪДИЯ: БИЛЯНА ИКОНОМОВА

 

при участието на секретар Дорета Атанасова и прокурор Елеонора Иванова, като разгледа адм. дело № 316/2023 г. по описа на Административен съд – Хасково, докладвано от съдията, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 1 от Закона за отговорността на държавата и общините за вреди /ЗОДОВ/ във връзка с чл. 203 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по искова молба на „НЕВЕН“ ЕООД, ЕИ **********, против Агенция „Пътна инфраструктура“, със седалище – гр. С., за присъждане на сумата в размер на 880 лева – обезщетение за причинени имуществени вреди, представляващи заплатено адвокатско възнаграждение по АНД № 632/2018 г. по описа на Районен съд – Свиленград и по АНД /К/ № 60/2019 г. по описа на Административен съд – Хасково, ведно със законната лихва, считано от 10.04.2019 г. /влизане в сила на съдебното решение за отмяна на наказателно постановление № 3/15.10.2018 г., издадено от Директора на Областно пътно управление – Хасково/ до окончателното й заплащане.

Твърди, че са налице предпоставките за реализиране отговорността на ответника поради незаконосъобразно издадения спрямо дружеството ищец акт. Претендира разноски.

В съдебно заседание ищецът „НЕВЕН“ ЕООД, редовно призован, чрез процесуалния си представител, поддържа исковата молба и моли същата да бъде уважена, като бъде присъдена претендираната сума, с която ищецът бил увреден непозволено от ответника, ведно със законната лихва от датата на увреждането, посочена в исковата молба. Претендира разноски по списък. Депозирани са писмени бележки, в които посочва, че за осъщественото процесуално представителство в производството по оспорване на посоченото по-горе наказателно постановление /НП/ пред Районен съд – Свиленград и Административен съд – Хасково дружеството ищец е заплатил разноски за осъществената правна защита. На ищеца в резултат на незаконосъобразната административна дейност били причинени имуществени вреди, изразяващи се в заплащане на адвокатското възнаграждение, като акцентира върху това, че разноските, понесени от лицата в производствата по отмяна на НП, подлежат на обезщетяване по реда на ЗОДОВ. Била налице и причинната връзка между постановения незаконосъобразен акт и настъпилия вредоносен резултат, като се позовава на Тълкувателно постановление по тълк. дело № 2/2014 г. на ВКС и ВАС и на Тълкувателно решение по тълк. дело № 2/2016 г. на ВАС. Твърди, че искането за присъждане на законна лихва върху претендираната сума, считано от датата на влизане на решението на районния съд до окончателното й заплащане /т. 4 ТР № 3/2004 г. на ОСГК на ВКС/, е основателно, тъй като задължението по чл. 86 във връзка с чл. 84, ал. 3 ЗЗД има акцесорен характер и е обусловено от главното задължение. Моли искът да бъде уважен като основателен и доказан. Претендира разноски.

Ответникът Агенция „Пътна инфраструктура“, редовно призован, не изпраща процесуален представител. Постъпила е писмена молба, с която се оспорва иска като недопустим, неоснователен и недоказан. Позовава се на специалната разпоредба на чл. 63д, ал. 1 ЗАНН във връзка с чл. 143, ал. 1 АПК, като посочва, че претендираните разноски следва да се търсят по реда на чл. 144 АПК във връзка с чл. 248 ГПК.

Представителят на Окръжна прокуратура – Хасково, редовно призована, изразява становище исковата молба да бъде уважена като доказана по основание и размер.

Въз основа на твърденията на страните и приложените по делото писмени доказателства Административен съд – Хасково установи следното от фактическа страна:

За нарушение на чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „б“ и б. „в“ от Закона за пътищата във връзка с чл. 24, т. 2 от Наредбата за специалното ползване на пътищата с Наказателно постановление № 3/15.10.2018 г., издадено от Директора на ОПУ – Хасково, е наложено на „НЕВЕН“ ЕООД, ЕИ **********, административно наказание „глоба” в размер на 3000 лева на основание чл. 54, ал. 1 във връзка с чл. 53, ал.1 от Закона за пътищата.

НП е оспорено пред Районен съд – Свиленград, като в образуваното съдебно производство по АНД № 632/2018 г. жалбоподателят „НЕВЕН“ ЕООД /наказаното лице/ е представляван от адвокат Т.К. съгласно пълномощно и договор за правна защита и съдействие, приложени в кориците на делото, и двете – от 22.11.2018 г. Видно от договора, за оказване на правна защита и съдействие по делото и обжалване на процесното НП е договорено възнаграждение в размер на 440 лева, платено в брой. Видно от протокола от проведеното по делото открито съдебно заседание, жалбоподателят е представляван от упълномощения адвокат. По АНД № 632/2018 г. по описа на Районен съд - Свиленград е постановено Решение № 209/05.12.2018 г., с което се отменя издаденото от Директора на ОПУ – Хасково Наказателно постановление № 3/15.10.2018 г.

Решение № 209/05.12.2018 г., постановено по АНД № 632/2018 г. по описа на Районен съд- Свиленград, е оставено в сила с Решение № 222/10.04.2019 г. по АНД /К/ № 60/2019 г. по описа на Административен съд – Хасково. В образуваното съдебно производство пред Административен съд – Хасково ответникът по касационната жалба „НЕВЕН“ ЕООД е представляван от адвокат О. съгласно пълномощно и договор за правна защита и съдействие, приложени в кориците на делото, и двете – от 12.03.2019 г. Видно от договора, за оказване на правна защита и съдействие, изразяваща се в процесуално представителство по делото, е договорено възнаграждение в размер на 440 лева, платено в брой. Видно от протокола от проведеното по делото открито съдебно заседание, ответникът по касационната жалба е представляван от упълномощения адвокат.

При така установената фактическа обстановка Административен съд – Хасково формира следните правни изводи:

Искът е допустим като подаден от лице с активна процесуална легитимация, което твърди, че е претърпяло имуществени вреди, и насочен срещу юридическото лице, представлявано от органа, от чийто отменен като незаконосъобразен акт се твърди, че са причинени вредите /чл. 128, ал. 1, т. 6 във връзка с чл. 203, ал. 1, чл. 204, ал. 1 АПК във връзка с чл. 1, ал. 1 ЗОДОВ и чл. 205, ал. 1 АПК във връзка с чл. 7, ал. 1 ЗОДОВ във връзка с чл. 21, ал. 2 от Закона за пътищата във връзка с чл. 2, ал. 1 от Правилник за структурата, дейността и организацията на работа на Агенция „Пътна инфраструктура“/.

На основание чл. 7, ал. 1 от ЗОДОВ искът за обезщетение се предявява срещу органите, от чиито незаконни актове, действия или бездействия са причинени вредите. Съгласно чл. 205, ал. 1 от АПК „искът за обезщетение се предявява срещу юридическото лице, представлявано от органа, от чийто незаконосъобразен акт, действие или бездействие са причинени вредите“, като в § 1, т. 1 от Допълнителните разпоредби /ДР/ на АПК е дадена легална дефиниция на административен орган – „органът, който принадлежи към системата на изпълнителната власт, както и всеки носител на административни правомощия, овластен въз основа на закон, включително лицата, осъществяващи публични функции, и организациите, предоставящи обществени услуги“. В конкретния случай ответник е Агенция „Пътна инфраструктура“, доколкото издателят на отмененото като незаконосъобразно НП е Директорът на ОПУ – Хасково /специализирано звено съгласно чл. 21, ал. 2 от Закона за пътищата във връзка с чл. 2, ал. 1 от Правилника за структурата, дейността и организацията на работа на Агенция „Пътна инфраструктура“/.

Съгласно т. 4 от Тълкувателно решение № 3 от 22.04.2004 г. по тълк. дело № 3/2004 г. на ОСГК на ВКС: „при незаконни актове на администрацията началният момент на забавата и съответно на дължимостта на законната лихва върху сумата на обезщетението, както и началният момент на погасителната давност за предявяване на иска за неговото заплащане е влизане в сила на решението, с което се отменят унищожаемите административни актове, при нищожните - това е моментът на тяхното издаване, а за незаконни действия или бездействия на административните органи - от момента на преустановяването им“. Съгласно чл. 204, ал. 1 и ал. 2 АПК искът може да се предяви след отмяната на административния акт по съответния ред или заедно с оспорването му до приключване на първото заседание по делото. Спазено е изискването по чл. 110 от ЗЗД, приложим на основание § 1 от ЗР на ЗОДОВ, регламентиращ общата петгодишна давност за иницииране на производство за присъждане на обезщетение. Последното е преюдициален въпрос, чийто отговор определя и една от предпоставките за основателност на предявения иск за вреди.

          Разгледан по същество, искът е ОСНОВАТЕЛЕН.

1. Съгласно разпоредбата на чл. 203 от АПК юридическите лица могат да предявят искове за обезщетения за вреди, причинени им от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на административни органи и длъжностни лица, като въз основа на препращащата норма на чл. 203, ал. 2 от АПК за неуредените въпроси субсидиарно се прилагат правилата на ЗОДОВ. Производството за обезщетения е уредено от законодателя в глава единадесета от АПК, към които препраща и чл. 1, ал. 2 от ЗОДОВ.

На основание чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ „държавата и общините отговарят за вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност, както и за вредите, причинени от действието на отменени като незаконосъобразни или обявени за нищожни подзаконови нормативни актове“. Увреждането на юридическите лица, в случая претърпяването на имуществени вреди, представлява сложен юридически състав, чиито предпоставки следва да са налице кумулативно при търсене на отговорност на съответния административен орган. Ангажирането на отговорността и присъждането на обезщетение е допустимо при наличието на следните елементи: незаконосъобразен административен акт, вреда, причинна връзка между акта и вредата, а в случаите на деяние /действие или бездействие/, противоправност на деянието и причинно-следствената му връзка с настъпилата вреда. 3а целите на закона е от значение не съществуването на някаква причинна връзка, а същата да е пряка и непосредствена. Под преки вреди следва да се разбират онези, които са типична, нормално настъпваща по време и място последица от незаконосъобразния акт, действие или бездействие. Непосредствени вреди са тези, които са настъпили по време и място, следващо противоправното действие или бездействие, установения за незаконосъобразен акт. Липсата на който и да е елементите от посочения фактически състав води до невъзможност да се реализира отговорността на държавата и общината по предвидения от закона ред. В тежест на ищеца е да докаже наличието на причинна връзка между отменения по съдебен ред акт на административния орган /неговото незаконосъобразно действие или бездействие/ и твърдените претърпени имуществени и неимуществени вреди.

2. Елемент от фактическия състав по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ е незаконосъобразният акт да е издаден и незаконосъобразното поведение да е проявено при или по повод административна дейност. „Законодателят не е дал легална дефиниция на понятието „административна дейност“ за целите на ЗОДОВ в самия закон. Дефиниция на това понятие няма и в други актове на позитивното право. Това налага установяването на съдържанието му по тълкувателен път. /…/ В чл. 1 подходът е друг. Посочени са два признака, които определят основанието. Първият е незаконосъобразността на актове, действия и бездействия. Тоест, индивидуализацията е направена не по функционалното съдържание на акта, действието или бездействието, а единствено с оглед на неговата законосъобразност. И вторият - при и по повод изпълнение на административна дейност. „Административна дейност“ е субективно, формално понятие, което изразява осъществяващия дейността субект. То не е функционално понятие, не съответства на различните функции, които органите и длъжностните лица по чл. 1 ЗОДОВ имат и които различни функции осъществяват чрез различни по своята правна същност актове и действия, съответно бездействия. Субектите по чл. 1 ЗОДОВ, както бе посочено по-горе, могат да изпълняват различни функции и задачи. Много пъти един и същ орган е натоварен с няколко различни по същността си функции - нормотворчески, контролни, правораздавателни, изпълнителни. Не вида на функцията и задачата, а качеството на правния субект на орган /длъжностно лице/ на държавата или на общината и относимостта на акта, действието или бездействието към това му качество /при и по повод/, е релевантно за отговорността по чл. 1 ЗОДОВ“ /Определение № 6 от 16.02.2015 г. по адм. д. № 30/2014 г., смесен 5 чл. с-в ВАС/.

3. Съгласно мотивите на Тълкувателно решение № 3/22.04.2004 г. по тълк. д. № 3/2004 г. на ОСГК на ВКС „държавата отговаря за всички вреди, пряка и непосредствена последица от увреждането, която отговорност е обективна и не е обвързана от наличието или липсата на вина у длъжностното лице, пряк причинител на вредите. Елемент от фактическия състав на отговорността на държавата е установяване незаконосъобразността на акта, действието или бездействието на държавния орган - т. е. ако изобщо не са регламентирани в закона, или ако противоречат на материално правни и процесуални норми“.

4. В конкретния случай с влязло в сила съдебно решение е отменено като незаконосъобразно НП № 3/15.10.2018 г., издадено от Директора на ОПУ – Хасково. Доколкото искът по чл. 1, ал. 1 ЗОДОВ е за обезщетение за вреди, настъпили вследствие незаконосъобразно наказателно постановление, отменено с влязло в сила решение преди изменението на ЗАНН /стар чл. 63, ал. 3, създаден с § 9 от ПЗР на Закона за изменение и допълнение на ЗОДОВ -ДВ, бр. 94 от 29.11.2019 г., в сила от 03.12.2019 г., нов чл. 63д - в сила от 23.12.2021 г./, а именно – 10.04.2019 г., когато законодателят не предвижда ред за присъждане на разноски в производствата по ЗАНН, то исканията за обезщетяване на направени разноски в производството по обжалване на НП подлежат на разглеждане по ЗОДОВ. При формиране на този извод съдът съобрази ТП № 2 от 19.05.2015 г. по тълк. д. № 2/2014 г., ОСК на ГК на ВКС и I и II колегия на ВАС, в което е посочено: „Независимо че наказателното постановление, /бел. моя - като резултат от упражнената дейност по административно наказване, също представлява по естеството си правораздавателен акт/, не представлява индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 АПК, определящо за квалификацията на иска за вреди по чл. 1, ал. 1 ЗОДОВ, е обстоятелството, че актът се издава от административен орган, представлява властнически акт и въпреки че поражда наказателноправни последици, е правен резултат от санкционираща административна дейност. Неговото издаване е последица от изпълнение на нормативно възложени задължения, упражнена административнонаказателна компетентност, законово предоставена на органите в рамките на административната им правосубектност, което по своето съдържание представлява изпълнение на административна дейност“.

5. Съгласно чл. 4 от ЗОДОВ „държавата и общините дължат обезщетение за всички имуществени и неимуществени вреди, които са пряка и непосредствена последица от увреждането, независимо от това, дали са причинени виновно от длъжностното лице“. С оглед горното и разпоредбата на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ следва да се установи наличие на причинно-следствена връзка между претърпените вреди и незаконосъобразния акт. Вредата представлява отрицателна последица от увреждането, което засяга неблагоприятно защитени от правото имуществени права на увредените, както и техните законни интереси.

Съгласно Тълкувателно решение № 1 от 15.03.2017 г. по тълк. д. № 2/2016 г., ОСС на ВАС, I и II колегия: „При предявени пред административните съдилища искове по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ за имуществени вреди от незаконосъобразни наказателни постановления изплатените адвокатски възнаграждения в производството по обжалването и отмяната им представляват пряка и непосредствена последица по смисъла на чл. 4 от този закон“.

В конкретния случай ако Директорът на ОПУ – Хасково не беше издал незаконосъобразния акт, ищецът не би се лишил от собствените си средства, представляващи адвокатско възнаграждение за осъществените на две съдебни инстанции правна защита и съдействие, и възможността да ги ползва в своя изгода, т. е. налице е и пряка причинно-следствена връзка между отмененото като незаконосъобразно НП и имуществените вреди.

6. Наличието на всички елементи за ангажиране отговорността на държавата по реда на ЗОДОВ е предпоставка искът на „НЕВЕН“ ЕООД да бъде уважен като основателен. Този извод се основава и на утвърденото в практиката на ВАС, че след влизане в сила на съдебните актове, с които е обявена незаконосъобразност на акт, държавата дължи пълно репариране на понесените вреди с оглед спазването на принципите на равностойност, ефективност, пропорционалност, както и на правото на собственост, прогласено от чл. 17 от Хартата на основните права на Европейския съюз - ако някой бъде лишен от своята собственост в защита на обществения интерес, дължи му се справедливо и своевременно обезщетение за понесената загуба.

7. Възражението на ответника за приложимост на разпоредбата на чл. 63д, ал. 1 ЗАНН във връзка с чл. 143, ал. 1 АПК следва да бъде отхвърлено като неоснователно. Според цитираната по-горе промяна в законодателството, след 03.12.2019 г. сторените в съдебното производство по отмяна на НП разходи за адвокатско възнаграждение могат да се претендират в рамките на самото съдебно производство като съдебни разноски, какъвто безспорно не е настоящият случай, доколкото съдебното решение, с което е отменено НП, е влязло в сила преди промяната /така вж. Тълкувателно решение № 5 от 17.07.2022 г. по тълк. д. № 4/2020 г., ОСС на ВАС, I и II колегия/. По тези съображения не се споделя и твърдението, че приложима е била разпоредбата на чл. 144 АПК във връзка с чл. 248 ГПК /изменяне на решението в частта с разноските – вж. мотивите на Решение № 10792 от 25.11.2022 г. по адм. д. № 11272/2020 г., ІІІ отд. на ВАС, Определение № 853 от 17.01.2022 г. по адм. д. № 10854/2021 г., ІІІ отд. на ВАС/, като съдът следва да допълни, че не може да се произнася по приключил с влязло в сила съдебно решение правен спор и по друго съдебно производство.

8. В случаите, в които искът бъде уважен като основателен, се разглежда и акцесорното искане за присъждане на претендираната лихва, като за неговата допустимост също се изследва изтекла ли или не погасителната давност. Началният момент за неговото предявяване е моментът на преустановяването на незаконните действия или бездействия на административните органи, съответно – от момента на влизане в сила на решението, с което се отменят унищожаемите административни актове, при нищожните - това е моментът на тяхното издаване. Вземанията за лихви се погасяват с изтичането на тригодишен срок /чл. 111, б. „в“ от ЗЗД/ независимо, че главното вземане се погасява по давност с изтичането на петгодишния срок по чл. 110 ЗЗД /така вж. Решение № 17084 от 18.12.2013 г. по адм. д. № 12715/2012 г., ІІІ отд. на ВАС/.

В конкретния случай се констатира, че към датата на предявяване на исковата молба е изтекъл срокът по чл. 111, б. „в“ от ЗЗД, но възражение за погасяване по давност на исковата претенция в частта за лихвата не е направено от ответника по спора. По ЗОДОВ „давността не се прилага служебно, поради което длъжникът трябва да възрази и да заяви изрично пред съответния орган, че задължението му е погасено по давност“ /така вж. Решение № 2076 от 24.02.2023 г. по адм. д. № 7613/2022 г., ІІІ отд. на ВАС, Решение № 7480 от 28.07.2022 г. по адм. д. № 4094/2022 г., ІІІ отд. на ВАС, Решение № 3166 от 05.04.2022 г. по адм. д. № 7290/2021 г., ІІІ отд. на ВАС; Решение № 233 от 12.01.2022 г. по адм. д. № 3466/2021 г., ІІІ отд. на ВАС /.

Налице е предпоставката за разглеждане искането за основателност на вземането за лихва при преюдициално разрешен въпрос за основателността на главното вземане Основателна е претенцията на ищеца за присъждане на законната лихва за забава върху сумата, представляваща обезщетение, считано от 10.04.2019 г. /влизане в сила на съдебното решение за отмяна на наказателно постановление № 3/15.10.2018 г., издадено от Директора на Областно пътно управление – Хасково/ до окончателното й заплащане. Така вж. Тълкувателно решение № 5 от 17.07.2022 г. по тълк. д. № 4/2020 г., ОСС на ВАС, I и II колегия; Решение № 4076 от 28.04.2022 г. по адм. д. № 11367/2021 г., ІІІ отд. на ВАС.

9. С оглед изхода от спора и на основание чл. 10, ал. 3 ЗОДОВ в полза на ищеца следва да бъдат присъдени разноски съгласно списъка по чл. 80 ГПК в общ размер на 410 /четиристотин и десет/ лева, представляващи държавна такса и уговорено и платено в брой адвокатско възнаграждение по договор за правна защита и съдействие, своевременно поискани и за които по делото са представени доказателства.

Така мотивиран и на основание чл. 1 от ЗОДОВ във връзка чл. 203 и сл. от АПК, чл. 10, ал. 3 ЗОДОВ Административен съд – Хасково

 

Р Е Ш И:

 

ОСЪЖДА Агенция „Пътна инфраструктура“, със седалище – гр. С., да заплати на „НЕВЕН“ ЕООД, ЕИ **********, със седалище и адрес на управление – гр. С., ул. „С. з.“ № 7, представлявано от управителя П.Д. Г., сумата в размер на 880 /осемстотин и осемдесет/ лева – обезщетение за причинени имуществени вреди, представляващи заплатено адвокатско възнаграждение по АНД № 632/2018 г. по описа на Районен съд – Свиленград и по АНД /К/ № 60/2019 г. по описа на Административен съд – Хасково, ведно със законната лихва, считано от 10.04.2019 г. /влизане в сила на съдебното решение за отмяна на наказателно постановление № 3/15.10.2018 г., издадено от Директора на Областно пътно управление – Хасково/ до окончателното й заплащане.

 

ОСЪЖДА Агенция „Пътна инфраструктура“, със седалище – гр. С., да заплати на „НЕВЕН“ ЕООД, ЕИ **********, със седалище и адрес на управление – гр. С., ул. „С. з.“ № 7, представлявано от управителя П.Д. Г., сумата в размер на 410 /четиристотин и десет/ лева, представляваща направените по делото разноски.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба, подадена в 14-дневен срок от съобщаването му на страните до Върховен административен съд на Република България, чрез Административен съд – Хасково.

 

ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните на основание чл. 138, ал. 3 АПК.

 

                                                                     СЪДИЯ: