Решение по дело №568/2016 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1575
Дата: 13 юли 2016 г. (в сила от 9 август 2016 г.)
Съдия: Тинка Атанасова Косева
Дело: 20167050700568
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 февруари 2016 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

____

 

гр. Варна,_______2016 г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

                                                   

Варненският административен съд, ХI-ти състав, в публичното заседание  на  шести юли  две хиляди и шестнадесета година в състав:

 

                    Административен съдия: ТИНКА КОСЕВА

 

 

при секретаря М.П., като разгледа докладваното от  съдията Тинка Косева  административно дело N 568 по описа на Административен съд Варна за 2016  год., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК във връзка с чл. 54, ал.6 от ЗКИР.

Образувано е по жалба на Б.Н.И. ***, против Заповед №18-11784/05.09.2014г. на началник  Служба по геодезия, картография и кадастър /СГКК/-Варна, с която е одобрено изменението на кадастрална карта и кадастрални регистри на гр. Варна, ЕКАТТЕ 10135, одобрена със Заповед № РД -18 – 92/14.10.2008 г. на изпълнителния директор на АГКК, по силата на което изменение на името на П.В.И. е попълнена сграда с идентификатор  10135.2560.296.7 с площ от 40 (четиридесет) кв.м. с предназначение „друг вид сграда за обитаване“, за която от Община Варна, Район Приморски има издадено Разрешение за строеж /РС/ № 7 от 28.04.1993г. В жалбата до съда заповедта на началник СГКК – Варна се оспорва като незаконосъобразно издадена. Твърди се, че не е съобщавана на останалите съсобственици в имота. Моли съда да отмени заповедта като незаконосъобразно издадена. В последното проведено по делото заседание   жалбоподателят Б. Н. И. се явява лично и с процесуален представител. Поддържат жалбата. Претендират присъждане на сторените по делото разноски, за които представят списък на основание чл.80 от ГПК.

Ответникът по жалбата – началник на Службата по геодезия, картография и кадастър - Варна, редовно призован, не се явява и не изпраща представител. Не взема отношение по жалбата. Към придружителното писмо, с което жалбата е изпратена на съда, е представено и становище, в което тя се оспорва като неоснователна и недоказана. Иска се от съда да я отхвърли.

Заинтересованите страни – С.И.Г., П.В.В. и И.Х.М. – всички редовно призовани за датата на съдебното заседание - не се явяват и не се представляват. Не изразяват становище по повдигнатия правен спор.

Жалбата е процесуално допустима за разглеждане. Лицата, на които чл. 54 от ЗКИР признава субективното право да обжалват актовете на административния орган от рода на процесната заповед, са определени в § 1, ал. 13 от ДР на ЗКИР (ред. до ДВ, бр. 49 от 13 юни 2014 г.), а именно собствениците и носителите на други вещни права на недвижими имоти, чиито права се засягат от изменението. Жалбоподателят Б.Н.И. е вписан в кадастралния регистър като собственик на жилище  и на 129 кв.м. идеални части от имот с идентификатор 10135.2560.296  с административен адрес ........, по отношение на който е одобрено изменението, предмет на оспорената заповед. Твърдението му за наличие на вещни права в имота се подкрепя от приложения към жалбата НА №3, том ХL, Дело № 10488 от 11.11.1996г. (лист 7 от делото). От изложеното следва, че жалбоподателят Б. Н. И. има качество на заинтересувано лице по смисъла на § 1, т. 13 от ДР на ЗКИР, съответно е активно легитимиран да оспори заповедта на началника на СГКК- Варна за одобряване на извършеното изменение в КК и КР по отношение на ПИ с идентификатор 10135.2560.296, независимо от характера на информацията, която се вписва по отношение на този имот. От приложеното на лист 12 от делото писмо на ответника с.д. № 4155/ 12.03.2016г. е видно, че за издадената заповед жалбоподателят и останалите заинтересовани лица в административното производство не са уведомявани. С оглед на изложеното настоящият състав на Административен съд – Варна приема, че жалбата на Б. Н. И. е допустима, като подадена в срок от лице, което има правен интерес от оспорване на индивидуалния административен акт. Разгледана по същество, жалбата е и основателна.

Видно от административната преписка, административното производство е инициирано от заинтересованата страна П.В. В.- С. със заявление вх. № 01-150495/ 07.07.2014г.до службата по география картография и кадастър /СГКК/ - гр. Варна. Със заявлението е поискано извършване на различни административни услуги, подробно изброени в 6 точки. С т.1 от заявлението е поискано в кадастралния регистър на недвижимите имоти /КРНИ/ да се нанесат настъпили промени по отношение на кадастрални обекти в ПИ 10135.2560.296 и нанасянето на сграда с идентификатор 10135.2560.296.7, а с т.3 от същото заявление е поискано направените изменения да се отразят в кадастралната карта /КК/. Пред органа заявителката П. В. се легитимира с нотариален акт №37, том. ХХІІ, дело № 6646 от 16.09.1992г. като собственик на втори етаж от сграда в етажна собственост (подробно описан в НА), както и на 169/458 идеални части от имота, в който е построена сградата, с административен адрес ......... От правоспособно лице по кадастър е изготвен проект за попълване на кадастралната карта  съобразно исканата промяна – приложен към административната преписка и като доказателство по делото. В обяснителната записка към проекта за изменение на КККР е посочено, че предмет на попълването е сграда, изградена в имот с идентификатор 10135.2560.296 по КК на гр. Варна. Новият кадастрален обект е с идентификационен № 10135.2560.296.7 и е със застроена площ от 40 кв.м. Според изложеното в записката към проекта, в документа, легитимиращ заявителката П. В.- С. като собственик в имота, сградата е отразена като част от описаните в НА „две стопански помещения в двора“. С проекта в действащата КК, одобрена със Заповед № РД -18-92/14.10.2008г., са извършени и съответните отбелязвания в регистъра досежно собствеността на сградата.  Изготвена е и скица-проект, която отразява предлаганата промяна в посочения по-горе смисъл.

Както бе изложено и по-горе, останалите собственици на самостоятелни обекти и на идеални части от същия имот с идентификатор 10135.2560.296, сред които и жалбоподателя Б.Н.И., не са уведомени от административния орган за откриване на административното производство и за неговия характер и обхват.

Въз основа на заявлението на заинтересованата страна П. В.- С., ведно с приложенията към нея, както и на останалите документи от административната преписка, началникът на СГКК – гр. Варна издал процесната Заповед №18-11784/05.09.2014г. С нея били извършени исканите изменения и в КККР бил нанесен нов кадастрален обект – сграда с идентификатор 10135.2560.296.7 с площ от 40 кв.м., описана като „друг вид сграда за обитаване“, а за собственик на същия обект е посочено лицето П.В.И.. На заинтересованите лица в административното производство заповедта не е съобщавана.

За изясняване на фактите по делото съдът е допуснал да се изготви съдебно-техническа експертиза /СТЕ/. По-късно е изготвена и допълнителна такава. Експертизите са своевременно представени от вещото лице. Същите не са оспорени от страните и се кредитират от съда като дадени обективно, компетентно и безпристрастно. От заключението на експерта по първоначалната експертиза е видно, че процесният ПИ с идентификатор 10135.2560.296 попада в строителните граници на гр. Варна и в този смисъл е в урбанизирана територия. Имотът попада и в обхвата на кадастралния план на гр.Варна от 1965г., както и на действащия регулационен план за 18 м.р., одобрен със Заповед № 17/ 01.08.1970г. на Председателя на ГНС – гр.Варна. Със Заповед №6 от 1992г. на Кмета на Община Варна е изработен проект за регулационен план на имота, съгласно който същият е обозначен с планоснимачен №2 и е отреден парцел ІІ-2 в кв.12. Съгласно този план, регулационните граници на имота съвпадат с имотните. Процесният имот ІІ-2, както и съседните му І-1, ІІІ-3 и ХХІІ-20 в кв.12 попадат в обхвана на ЧИЗРП, одобрен със Заповед № Г-239/22.08.1995г. на Кмета на община Варна, който е действащ и към настоящия момент.

При изготвяне на експертизата вещото лице е съобразило и приетия със Заповед №РД-02-14-1449/04.06.2012г. и Заповед № РД-02-14-2200/03.09.2012г. на Министъра на РРБ Общ устройствен план /ОУП/ на гр. Варна, както и Специфичните правила и нормативи към ОУП, одобрени със Заповед № РД-02-14-2197/03.09.2012г., одобрени от същия административен орган – Министъра на РРБ. Съгласно тези планове и специфични правила, процесният имот с идентификатор 10135.2560.296 попада в зона Жс (жилищна устройствена зона със средноетажно застрояване) – със застрояване на височина до 15м. Тази зона се отличава със следните показатели – плътност на застрояване – 50%; Коефициент на интерзивност на застрояването /КИНТ/ - 2; минимална степен на озеленяване – 40%, от които 1/3 с дървесна растителност; максимална кота корниз – 15м. (за жилищно строителство) и 20м. (за обществено строителство); начин на застрояване – свободно, сключено, групово. В първоначалната експертиза вещото лице е посочило, че за нанесената с изменението сграда с идентификатор 10135.2560.296.7 с площ от 40 кв.м. има издадено РС №7 от 28.04.1993г. на Община Варна, Район „Приморски“. С изготвената по-късно допълнителна експертиза вещото лице уточнява, че представените от заинтересованата страна П.В. В.- С. строителни книжа и по-конкретно РС №7/1993г., не съответства на извършеното изменение в КК и КР. Съгласно проекта за изменение и приложената към него обяснителна записка, изготвени за целите на административното производство пред Началник СГКК - Варна, заинтересованата страна П. В. В. е собственик на 169/458 ид.ч. от площта на имота, на етаж от жилищна сграда, както и на две стопански помещения в същия имот, които не са отразени в КК. Именно последните са предмет на производството по изменение на КК и КР. Представеното към документите РС №7/1993г., Строителен протокол №6 от 30.04.1993г. и др. книжа във връзка със строителството, извършено от заявителката през 1993г., сочат, че въз основа на посочените документи тя разполага с право да извърши строителство на перално помещение и баня-тоалет с площ от 19 кв.м. Към представените документи не са приложени архитектурни проекти, а от другите книжа е видно единствено местоположението на разрешения строеж и неговите контури. След оглед на място вещото лице е констатирало, че съществуващата сграда на място, която е и предмет на изменение в КК и КР, съществено се отклонява по площ и други технически характеристики от законно извършеното строителство. Вещото лице е отразило констатациите си в приложение комбинирана скица-извадка, която е неразделна част от СТЕ. Приложен е и снимков материал.

 

При така установените факти съдът достигна до следните правни изводи:

Правоотношенията в кадастъра възникват по повод на поддържането на актуални и точни данни за обектите на кадастъра, правата върху тях и техните носители. Съгласно разпоредбата на чл. 54, ал.1 от Закона за кадастъра и имотния регистър(ЗКИР) ред. до ДВ, бр. 49 от 13 юни 2014 г., измененията в кадастралната карта и кадастралните регистри на недвижимите имоти при отстраняване на непълнота или грешка се одобряват със заповед на началника на службата по геодезия, картография и кадастър по местонахождение на имота. Заповедта се придружава от скица-проект. В настоящия случай процесната Заповед №18-11784 е издадена на 05.09.2014г., т.е. при действието на тази редакция на приложимата норма. Имотът с идентификатор 10135.2560.296 е разположен на територията на гр. Варна, поради което компетентен да издава заповеди от рода на процесната е началникът на службата по геодезия картография и кадастър /СГКК/ - Варна. Към административната преписка е приложена заповед № РД-13-212 от 24.07.2014г., по силата на която на инж. Й.Н.А. са делегирани правомощията на началника СГКК – Варна за периода от 11.08.2014г. до 05.09.2014г. Въз основа на горното настоящият състав на съда приема, че процесната заповед е издадена от компетентен орган и това обстоятелство не е било спорно между страните в съдебното производство.

Процесната заповед е издадена и в изискуемата от закона писмена форма, но при допуснати съществени процесуални нарушения и в нарушение на материалния закон. В нея е посочено, че се издава на основание чл.21 от АПК  и на чл.54, ал.4 вр. чл.54, ал.1 от Закона за кадастъра и имотния регистър /ЗКИР/. От съдържанието на последната цитирана правна норма е видно, че тази процедура е предвидена само за случаите, в които са допълват непълноти или се поправят грешки в актуалните регистри – КК и КР. Според пар.1, т.16/нова- ДВ, бр. 49/13.06.2014 г./ от ДР на ЗКИР "непълноти или грешки" са несъответствия в данните за недвижимите имоти в кадастралната карта и кадастралния регистър на недвижимите имоти спрямо действителното им състояние към момента на одобряване на кадастралната карта и кадастралните регистри. Това административно производство е различно по своя характер от производството по изменение на КК и КР, разписано в чл.53а от ЗКИР, които се провеждат в условията на други хипотези. Тези производства се отличават и с това, че законодателят не предвижда за направените изменения по реда на чл.53а от ЗКИР да се  издаде изричен административен акт. В настоящия случай производството не е такова. Ето защо в този случай е приложимо общото правило за форма и съдържание на административния акт, установено в чл.59 от АПК. В ал.2, т.4 на чл.59 от АПК е посочено, че един от задължителните реквизити на акта са фактическите и правните основания за издаването му. Процесната заповед съдържа правните основания за издаването ú, но не и фактическите такива. Актът е лишен от мотиви. Не са посочени фактическите обстоятелства, послужили като основание за издаване на заповедта. В настоящия случай липсва изрично позоваване на административния орган кое го е мотивирало да издаде акта. Липсата на такива мотиви е било задължително и с оглед на констатираното от съда  несъответствие между фактическото положение на нанесената с изменението сграда с идентификатор 10135.2560.296.7 в и представените за него строителни книжа – различна квадратура, различни контури на сградата и различно предназначение. В настоящия случай, предвид гореизложеното, административният орган е пристъпил към отстраняване на непълнотата и/или грешката единствено въз основа на представената от П. В. В. - Соколова скица-проект без да е изяснил важни за изхода на административното производство обстоятелства. Разбира се, мотивите на акта могат да се съдържат и в друг акт, съставен в хода на административното производство, но само ако органът се е позовал на същия. В случая липсва такова позоваване, поради което настоящият състав на съда счита, че за издаване на процесната заповед липсва други мотиви, освен заявлението на заинтересованата страна и приложенията към него.

Като друго нарушение на административно-производствените правила съдът намира обстоятелството, че заинтересованите лица не са уведомени за неговото откриване. Към момента на направеното изменение с процесната заповед ЗКИР не предвижда изрично подписване на акт за непълноти или грешки от страна на съставителя, заявителя и пряко заинтересованите собственици. Същевременно обаче продължава да действа разпоредбата на чл. 31 от ЗКИР, препращаща относно съдържанието, условията и реда за създаването и поддържането на кадастралната карта и регистри към специално приетата Наредба № 3 от 28.04.2005 г. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри /Наредба № 3/2005 г./. Към настоящия момент, както и към момента на оспореното изменение в Наредба № 3/2005 г. продължава да е уредена и процедурата по изготвяне на акт за непълноти и грешки. Съгласно чл 62, ал.2 и ал.3 от Наредба № 3/2005 г. непълнотите или грешките се установяват от СГКК с акт, който се подписва от съставителя, заявителя и пряко заинтересуваните собственици, като при неподписване от заинтересувано лице това обстоятелство се отбелязва от съставителя и СГКК издава отказ за отразяване на непълнотата или грешката в кадастралната карта и кадастралните регистри. В този случай чл. 62, ал.6 от Наредба № 3/2005 г., в съответствие със ЗКИР, предвижда, че когато непълнотите или грешките са свързани със спор за материално право, те се отстраняват след решаването му по съдебен ред, което разрешение на проблема кореспондира с разпоредбата на чл. 54, ал.2 от ЗКИР в настоящата си редакция. В тази връзка следва да се има предвид, че спор за материално право е налице не само при висящ съдебен процес по вещно дело, но и всеки път когато твърденията на страните относно определено субективно материално право са разнопосочни, както е в случая. Съдът съобрази, че подадената от жалбоподателя Б.Н.И. е индиция за наличие на такъв спор, но като не е съставил акт по реда на чл 62, ал.2 и ал.3 от Наредба № 3/2005 г. ответникът е издал оспорената заповед без да изясни това обстоятелство.

На следващо място съдът констатира наличието и на друг порок. В заповедта е вписано, че производството е започнало по заявление вх.№ 01-150495/07.07.2014г. на заинтересованата страна П.В. В.- С.. В диспозитивната част на акта е посочено, че одобрява нанасяне на нов обект в КККР: „сграда с идентификатор 10135.2560.296.7: пощ : 40 кв.м. (…) собственост на П.В.И.…..“.  От становището на ответника, приложено към писмото, с което жалбата на Б. Н. И. е изпратена до съда, е видно, че към доказателствата по делото е представена цялата административна преписка. От съдържанието ú не става ясно, дали заявителката П.В. В.- С. и П.В.И. са едно и също лице. Органът не е положил нужните усилия да установи това обстоятелство чрез набавяне на доказателства от трети лица – Община Варна. Изложеното съдът приема като несъответствие между мотивите и диспозитивната част на административния акт, което е друго, самостоятелно основание за неговата отмяна.

Предвид гореизложеното, съдът намира, че подадената жалба се явява основателна, а процесната заповед като незаконосъобразна следва да се отмени.

С оглед изхода на спора основателно се явява направеното от жалбоподателя искане за присъждане на съдебно-деловодни разноски, поради което ответникът, на осн. чл. 143, ал. 1 от АПК, следва да бъде осъден да му заплати такива в доказан размер от 510 лв. /10 лв. държавна такса, 400 лв. – адвокатски хонорар и 100 лв. депозит за вещо лице/, за които жалбоподателят представя списък, съгласно изискванията на чл. 80 от ГПК.

 

На основание изложените мотиви процесната заповед следва да бъде отменена, поради което и на основание чл. 172, ал.2 от АПК, ХІ-ти състав на Административен съд - Варна

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Заповед №18-11784/05.09.2014г. на началник  Служба по геодезия, картография и кадастър /СГКК/-Варна.

ОСЪЖДА Служба по геодезия, картография и кадастър - гр.Варна да заплати на Б.Н.И. ***, направените по делото разноски в размер общо на 510.00 /петстотин и десет/ лева.

 

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

СЪДИЯ: