Определение по дело №387/2023 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 31 юли 2023 г.
Съдия: Райна Димова Тодорова
Дело: 20237240700387
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 юни 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е

 

 

 485       31.07.2023г.       град Стара Загора

 

 

Старозагорският административен съд, V състав, в закрито заседание на тридесет и първи юли през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

                                            

СЪДИЯ: РАЙНА ТОДОРОВА

 

 

при секретар                                                                                                            и с участието

            на прокурор                                                                                                като разгледа

            докладваното от съдия    Р. ТОДОРОВА   административно дело № 387 по описа за  2023г., за да се произнесе, съобрази следното:                                                       

 

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.    

 

Образувано е по жалба на „АБВ СОФТ“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Стара Загора, кв. „Три чучура“, бл.17, ап.16, вх. А, представлявано от управителя Р.Д.Г., срещу Решение № 2567 от 23.05.2023г. на Общински съвет – Стара Загора.

В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспореното решение, по съображения за приемането му при допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила и в нарушение на закона.  Жалбоподателят поддържа, че оспореният акт е в противоречие с по-ранно взетото Решение № 2425 от 30.03.2023г. на Общински съвет – Стара Загора за одобряване на Подробен устройствен план – Парцеларен план за оптично трасе в землището на с. Пряпорец, общ. Стара Загора и прави невъзможно реализирането на изготвения проект за оптично трасе поради преминаването му през частен имот. Направеното е искане за отмяна на обжалваното решение в частта му по т.1, т.2 и т.4.

 

С оспореното Решение № 2567 по Протокол № 54 от проведено на 23.05.2023г. заседание на Общински съвет – Стара Загора, в обжалваната му част, е прието следното:

1. На основание чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА във вр. с чл. 52, ал.1, т.3 от ЗКИР, Общински съвет – Стара Загора дава съгласие за изготвяне на проект за изменение на КК, предвиждащ обособяване на нови съсобствени поземлени имоти с НТП – нива, а именно 1.1 ПИ с проектен идентификатор 58743.7.14 с обща площ 29 280кв.м, образуван от ПИ 58743.7.12 с площ 28 181кв.м – частна собственост и ПИ с проектен идентификатор 58743.6.96 с площ 1 099кв.м – общинска собственост; 1.2 ПИ с проектен идентификатор 58743.10.10 с обща площ 16 926кв.м, образуван от ПИ 58743.10.6 с площ 16 320кв.м – частна собственост и ПИ с проектен идентификатор 58743.10.8 с площ 606кв.м – общинска собственост; 1.3 ПИ с проектен идентификатор 58743.84.18 с обща площ 31 184кв.м, образуван от ПИ 58743.84.16 с площ 30 816кв.м – частна собственост и ПИ с проектен идентификатор 58743.20.27 с площ 368кв.м – общинска собственост; 1.4 ПИ с проектен идентификатор 58743.84.19 с обща площ 35 968кв.м, образуван от ПИ 58743.84.15 с площ 34 078кв.м – частна собственост и ПИ с проектен идентификатор 58743.20.30 с площ 1 890кв.м – общинска собственост и 1.5 ПИ с проектен идентификатор 58743.20.38 с обща площ 48 589кв.м, образуван от ПИ 58743.20.20 с площ 47 802кв.м – частна собственост и ПИ с проектен идентификатор 58743.20.31 с площ 787кв.м – общинска собственост.

С т.2 от решението, на основание чл. 21, ал.1, т.8 от ЗМСМА и чл.40, ал.1 от НРПУРОС, Общински съвет – Стара Загора дава съгласие за сключване на предварителен договор с Я.Г.Я. за обособяване на съсобствени поземлени имоти  - ПИ с проектен идентификатор 58743.7.14 с обща площ 29 280 кв.м, ПИ с проектен идентификатор 58743.10.10 с обща площ 16 926кв.м, ПИ с проектен идентификатор 58743.84.18 с обща площ 31 184кв.м, ПИ с проектен идентификатор 58743.84.19 с обща площ 35 968кв.м и ПИ с проектен идентификатор 58743.20.38 с обща площ 48 589кв.м, при посочване в решението на квотите/идеалните части от всеки един ПИ за Община Стара Загора и за Я.Г.Я..

С т.4 от решението, на основание чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА, чл.36, ал.1, т.2 от ЗОС и чл.50, ал.3 във вр. с ал.1, т.3 от НРПУРОС, след влизане в сила на изменението на КК, Общински съвет – Стара Загора дава съгласие за прекратяването на съсобствеността между Община Стара Загора и Я.Г.Я. в новообразуваните поземлени имоти чрез закупуване от страна на Я.Г.Я. на общинската част от имотите, при определяне на цените за идеалните части от ПИ, собственост на Община Стара Загора.

 

Съдът намира, че подадената от „АБВ СОФТ“ ООД, гр. Стара Загора жалба срещу Решение № 2567 от 23.05.2023г. на Общински съвет – Стара Загора в оспорените му части, е процесуално недопустима, по следните съображения: 

 

Правото на жалба възниква и може да бъде упражнено при наличието на определени процесуални предпоставки, които обуславят и процесуалната допустимост на съдебното производство. По аргумент от разпоредбите на чл.159, т.1 и т.4 от АПК две от предпоставките за възникване и съществуване правото на жалба, са наличието на акт, подлежащ на съдебно оспорване и правен интерес от обжалването. Тези процесуални предпоставки са от категорията на абсолютните, за които съдът следи служебно. 

 

Подлежащи на съдебно обжалване са административните актове /индивидуални, общи и подзаконови нормативни/, доколкото не са изключени от приложното поле на действие на АПК. В случая оспореното Решение № 2567 по Протокол № 254 от 23.05.2023г. на Общински съвет – Стара Загора в обжалваната му част, по своята правна същност не представлява индивидуален административен акт по см. на чл.21, ал.1 – ал.4 от АПК, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност по реда на АПК, по следните съображения:

 

Обжалваното решение в частта му, с която на основание чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА във вр. с чл. 52, ал.1, т.3 от ЗКИР,  Общински съвет – Стара Загора е дал съгласие за изготвяне на проект за изменение на КК, предвиждащ обособяване на нови поземлени имоти с НТП – нива, образувани от ПИ – частна собственост и ПИ – общинска собственост, по същество представлява волеизявление за иницииране на процедура за изменение на КК в хипотезата на чл.52, ал.1, т.3 от ЗКИР. Предметното съдържание на това волеизявление (обективиращо съгласие на общинския съвет за изготвяне на проект за изменение на КК включително относно имоти – общинска собственост), обуславя извод, че правното значение и последици на обжалваното решение в частта му т.1, се свеждат до даване на съгласие за започване и провеждане на съответната процедура по реда и на основание ЗКИР, поради което решението в тази му част, съгласно разпоредбата на чл.21, ал.5 от АПК, не представлява индивидуален административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност. С оглед на което жалбата в частта й, с която се оспорва т.1 от Решение № 2567 от 23.05.2023г. на ОбС – Стара Загора, се явява процесуално недопустима и следва да бъде оставена без разглеждане, на основание чл.159, т.1 от АПК.

 

Оспореното решение в частта му т.2 (с която Общински съвет – Стара Загора е дал съгласие за сключване на предварителен договор с Я.Г.Я. за обособяване на съсобствени поземлени имоти) и в частта му по т.4, (с която след влизане в сила на изменението на КК, ОбС – Стара Загора е дал съгласие за прекратяването на съсобствеността между Община Стара Загора и Я.Г.Я. в новообразуваните поземлени имоти чрез закупуване от страна на Янко Янков на общинската част от имотите на определените с решението цени), е взето в изпълнение на правомощията на колективния орган на местно самоуправление съгласно чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА. Обективираните в т.2 и в т.4 от решението волеизявления не представляват властнически такива на административен орган в това му качество, а са волеизявления на органа, определен от закона да упражнява правомощия по управление и разпореждане с общински имоти, като изцяло в преценката на този орган е да вземе решение кога и какви по вид и обем действия по управление или разпореждане с общинското имущество да предприеме. Ето защо волеизявленията на общинския съвет по т. 2 и т. 4 от решението не представляват индивидуални административни актове. Съгласно чл.8, ал.11 от ЗОбС, актовете на общинския съвет за придобиване, управление и разпореждане с имоти и вещи - общинска собственост, подлежат на контрол и могат да бъдат оспорвани единствено по реда на чл.45 от ЗМСМА и от посочените субекти -  областния управител, кмета на общината, както и прокурорът в изпълнение на правомощията по чл. 16 от АПК. С оглед на което жалбата в частта й, с която се оспорва т.2 и т.4 от Решение № 2567 от 23.05.2023г. на ОбС – Стара Загора също се явява процесуално недопустима и следва да бъде оставена без разглеждане, на основание чл.159, т.1 от АПК.

 

Освен изложените по-горе-съображения за недопустимост на жалбата в хипотезата на чл.159, т.1 от АПК, не е изпълнена и още една абсолютна процесуална предпоставка за допустимост на оспорването - за жалбоподателя „АБВ СОФТ“ ООД не е налице и правен интерес за оспорването. Задължително условие, обуславящо правния интерес и респ. възникване правото на жалба, е наличието на “засягане” на права и/или на защитени от правото интереси от акта, който се оспорва. Правото на жалба принадлежи на това лице, спрямо което материалноправните последици на акта са неблагоприятни и пряко засягат негативно неговата правна сфера. В този смисъл неблагоприятно засягане е всяка правна последица от акта, състояща се в прекратяване, ограничаване или застрашаване на съществуващи субективни права или създаване на нови респ. разширяване на съществуващи правни задължения. В случая оспореното решение в обжалваната част не представлява пряк правопроменящ, правопогасяващ или правопрекратяващ юридически факт по отношение на оспорващото лице и в този смисъл не засяга пряко и непосредствено правната сфера на жалбоподателя. „АБВ СОФТ“ ООД не е адресат на волеизявленията, обективирани в т.1, т.2 и т.4 на Решение № 2567 от 23.05.2023г. на ОбС - Стара Загора. С акта не се засягат съществуващи права на дружеството - жалбоподател, нито пък се създават задължения за оспорващия. Не води до извод за ограничаване на съществуващи субективни права, съотв. за невъзможност за тяхното упражняване, обстоятелството, че по подадено от „АБВ СОФТ“ ООД заявление, с предходно прието от ОбС Стара Загора решение (Решение № 2425 от 30.03.2023г.), на основание чл. 21, ал.1, т.11 от ЗМСМА във вр. с чл.129, ал.1 от ЗУТ е одобрен Подробен устройствен план – Парцеларен план за оптично трасе в землището на с. Пряпорец, общ. Стара Загора, в което трасе попадат два от ПИ – общинска собственост – предмет на оспореното решение. На първо място служебно известно на съда е, че Решение № 2425 от 30.03.2023г. на ОбС – Стара Загора за одобряване на ПУП – Парцеларен план, не е влязло в сила – решението е обжалвано по съдебен ред, като производството по образуваното адм. дело 370/2023г. по описа на АС – Стара Загора не е приключило с влязъл в сила съдебен акт. Противно на твърдяното от жалбоподателя, с посоченото решение на ОбС не е дадено предварително съгласие за право на прокарване и преминаване на трасе за електронна съобщителна мрежа в полза „АБВ СОФТ“ ООД през ПИ – общинска собственост, а се сочи необходимост от учредяване на такива права. Отделно от това при влизането в сила на Решение № 2425 от 30.03.2023г. на ОбС – Стара Загора и съотв. на одобрения с решението ПУП – Парцеларен план за оптично трасе в землището на с. Пряпорец, общ. Стара Загора, предвижданията по този ПУП ще са задължителни за поземлените имоти, включени в предметния и в териториалния обхват на плана, независимо от настъпилата след одобряването на ПУП промяна в собствеността върху имотите. В този смисъл не намира каквото и да е било основание твърдяното от жалбоподателя, че с приемането на оспореното решение ще стане невъзможно реализирането на изготвения проект за оптичното трасе поради преминаването му през частен имот – евентуалната промяна на собствеността върху имотите ще доведе до промяна единствено на реда и начина на учредяване на правото на преминаване през чужди поземлени имоти по реда на чл.192 от ЗУТ, респ. на право на прокарване на отклонения от общи мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура през чужди имоти по чл.193 от ЗУТ.

 

С оглед на изложеното съдът приема че оспорването, като направено против  акт, които не подлежи на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност по реда на АПК и при липса на правен интерес за жалбоподателя, е процесуално недопустимо, поради което следва да бъде оставено без разглеждане, а производството по делото – прекратено.

 

Водим от горните мотиви и на основание чл.159, т.1 и т.4 от АПК, съдът

 

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на „АБВ СОФТ“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Стара Загора, кв. „Три чучура“, бл.17, ап.16, вх. А, представлявано от управителя Р.Д.Г., срещу т.1, т.2 и т.4 от Решение № 2567 от 23.05.2023г. на Общински съвет – Стара Загора, като недопустима.

            ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 387/ 2023г. по описа на Административен съд – Стара Загора. 

 

            Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от неговото съобщаване. 

                       

 

 

                                                                                               СЪДИЯ: