Р Е
Ш Е Н
И Е
гр.Русе, 06.08.2020 год.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Русенският
Районен съд, четвърти наказателен състав в публично заседание на тридесети юни
през две хиляди и двадесета година в състав:
Председател:
Венцислав Василев
при секретаря Мирослава Пенева………..……….………………………………………………………
и в присъствието на прокурора. ……………………………………………………………………………
като разгледа докладваното от
съдията НАХ Дело № 713 / 2020 год. по описа на съда, за да се произнесе
съобрази следното :
Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на Д.А.Й. до Русенския Районен съд против Наказателно
постановление № 20-1085-000977 / 27.03.2020 г. на Началника на Сектор „Пътна
полиция” при ОД на МВР гр.Русе, с което за нарушение на чл.104б т.2 от ЗДвП, на осн. чл.175а ал.1 пр.3 от с.з. му
било наложено наказание “глоба” в размер на 3000 лв. и лишаване от право да
управлява МПС за срок от 12 месеца, за нарушение по чл.6 т.1 вр.чл.183 ал.2 т.1 от ЗДвП наказание „глоба“ в размер
на 20 лв. и наказание „глоба“ в размер на 20 лв. за нарушение по чл.186 ал.7
вр.чл.185 от ЗДвП.
Жалбоподателят моли съда да отмени наказателното
постановление, като необосновано и незаконосъобразно.
Жалбоподателят, редовно призован не се явява; вместо него
се явява процесуален представител, който поддържа жалбата.
Ответникът по жалбата, редовно призован не изпраща
представител.
Русенската Районна прокуратура редовно призована, не
изпраща представител и не взема становище по жалбата.
Съдът след преценка на събраните доказателства, приема за
установено от фактическа страна следното:
На 11.03.2020 г. в гр.Русе около 13,05 ч. жалбоподателят бил
спрял собствения си л.а. ”Мерцедес Ц компресор““ с ДК № *** на кръстовището на
ул.“П.Д.Петков“ и ул.“Муткурова“. В един момент направил обратен завой с цел да
се престрои на кръстовището на ул.“П.Д.Петков „ и бул.“Съединение“. Доколкото завил
в обратна посока и с оглед максимална бързина на тази маневра, автомобилът
изгубил устойчивост и задната му част се поднесла двукратно вдясно. Това негово
движение било възприето от преминаващ наблизо патрулен автомобил на сектор
„Пътна полиция„ Русе, в който бил полицейските служители Д.В. и Д. Г. В хода на
проверката се установило, че жалбоподателят е спрял по ул.“П.Д.Петков“, преди
да направи маневрата обратен завой, в нарушение на пътен знак, а също и че управлява
лекия автомобил с наложено наказание глоба с фиш, незаплатен в срока на
доброволно заплащане. Св.В. съставил АУАН против него, а въз основа на него АНО
издал обжалваното наказателно постановление.
Тази фактическа обстановка съдът приема за установена от
събраните в хода на настоящото производство доказателства.
Жалбата е процесуално допустима, тъй като е подадена в
срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН и от лице, което има право на жалба.
По същество обаче е неоснователна.
Следва да се посочи изрично, че жалбата е подадена
единствено срещу наказанието по чл.175а ал.1 пр.3 от ЗДвП, но в рамките на въззивната
проверка наказателното постановление следва да бъде отменено в необжалваните му
наказания, тъй като са налице основанията за това.
При съставяне на акта и издаване на наказателното
постановление не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, правилно
е приложен и материалния закон по отношение на първото нарушение. По отношение
на второто нарушение е допуснато съществено нарушение на процесуални правила, а по отношение на третото нарушение
материалният закон не е приложен правилно и в тези му части наказателното
постановление следва да бъде отменено ,като незаконосъобразно.
По отношение на
нарушението по чл.104б т.2 от ЗДвП - от показанията
на актосъставителя се установява съвсем ясно и недвусмислено, че жалбоподателят
с поведението е нарушил разпоредбата на чл.104б т.2 от ЗДвП. Именно и
неприсъщото и нетипично движение на автомобила , управляван от жалбоподателя е
привлякло вниманието на преминаващия в близост полицейски патрул. Съгласно тази
разпоредба на водачите на МПС е забранено да ползват пътищата, отворени
за обществено ползване, за други цели, освен в съответствие с тяхното
предназначение за превоз на хора и товари. Показанията на актосъставителя се потвърждават и от
изгледаните в съдебно заседание видеозаписи на нарушението. От тях по несъмнен
начин се възприема двукратното поднасяне на автомобила на жалбоподателя, т.е
налице е загуба на устойчивостта на същия, но не в резултат на случайност,а
съвсем целенасочено. Следва изрично да бъде посочено, че пътната настилка е ила
напълно суха, което изключва възможността загубата на устойчивост да е в
резултат на неблагоприятни атмосферни условия. Възприятията на св.В. , като
свидетел – очевидец са еднозначни – същият е възприел лично и непосредствено,
че веднага още с потеглянето си за извършването на обратен завой жалбоподателят рязко
е ускорил скоростта си движение, което е довело и до загуба на устойчивостта на
автомобила му.Именно това необичайно и рисково поведение е привлякло вниманието
на този свидетел, което е съвсем естествена и логична реакция и впоследствие е
довело до извършване на проверка по отношение на жалбоподателя. Всъщност с
поведението на си на пътя, той сам се и поставил и в нарушение на разпоредбите на чл.20 ал.1 и
ал.2 от ЗДвП, защото при подобен начин
на управление ненастъпването на ПТП, евентуално изразяващо се в неконтролирано движение
и навлизане по тротоара,удар на случайно преминаващ пешеходец или автомобил и
пр. следва да се отдаде единствено на случайността. Вероятността от настъпване
на подобно положение още повече проличава и от факта, че автомобилът изобщо не
е бил в изправно техническо състояние, предвид приложената по делото работна
карта № 120/10.03.2020г., издадена от автосервиз, л.6 от делото, от която се
установява, че същият е бил с криво задно дясно колело, тежко и затруднено
движение на волана, корозирал и закривен заден мост и крив заден десен шенкел.
Същественото в случая е, че самият жалбоподател е знаел за тези значителни
/опасни технически неизправности на автомобила си по см. на Наредба
№ Н-32 от 16.12.2011 г. и вместо изобщо да не го управлява по пътищата, отворени за обществено
ползване до отстраняването им, защото съчетанието между тях го прави
изключително опасен за останалите участници в движението, той извършва с висока
скорост опасна пътна маневра ; съдът приема, че извършването на маневрата
обратен завой с ниска скорост, очевидно не би довело да двукратното му
поднасяне, а оттам и посоченият по-горе потенциален риск. При преценка на
причините за поднасянето на автомобила следва да се има предвид, че пътната
настилка е била суха, а не мокра, заснежена, заледена, т.е. траекторията на
автомобила не се е изменила по описания начин и в резултат на отрицателни
атмосферни условия, съчетани с несъобразена скорост, което би изключило умисъла
за извършване на нарушението по чл.175а ал.1 пр.3 от ЗДвП. Всъщност с
поведението си жалбоподателят е демонстрирал умение да управлява технически
много компрометиран автомобил, по начин, радикално различен от обичайния и съответно
притежаването на необходимите шофьорски умения в тази насока. Това деяние би
било несъставомерно, но само в случай, че тази демонстрация бе извършена на място, което не е път отворен за
обществено ползване, като напр. земеделска земя, гора и др. под. по арг.чл.1
ал.1 от ЗДвП
От поведението на жалбоподателя, т.е. признаците от
обективна страна не оставя никакво съмнение, че деянието по чл.175а ал.1 ал.1
пр.3 от ЗДвП е извършено умишлено при форма вината пряк умисъл.
С оглед изложеното законосъобразно е ангажирана
административнонаказателната отговорност
на жалбоподателя и правилно е приложена санкционната норма на чл.175а ал.1 пр.3
от ЗДвП, която предвижда наказание глоба
в размер на 3000 лв. и ЛПУМПС за срок от
12 месеца. Санкцията е от характера на абсолютно определените и размерът и не
зависи от волята на АНО и съда, т.е. наказанията не подлежат на
индивидуализиране.
По
отношение на нарушението по чл.6 т.1 от ЗДвП – в наказателното постановление е
посочено, че жалбоподателят не съобразява поведението си пътен знак В 27 или В 28.
В този смисъл и доколкото двата знака въвеждат различни забрани с оглед
законовите дефиниции по чл.93 ал.1 и ал.2 от ЗДвП изобщо не става ясна волята
на АНО за коя от двете забрани е наложил наказанието по чл.183 ал.2 т.1 от
с.з., която санкционна норма освен това се състои от две предложения. По този
начин нарушителят е лишен от възможността да разбере за коя от забрани ,
въведени с посочените два пътни знака му е наложено наказание и в този смисъл
му е нарушено правото на защита. По тези причини наказателното постановление в
тази му част следва да бъде отменено, като незаконосъобразно.
По
отношение на нарушението по чл.186 ал.7 от ЗДвП - при описание на това нарушение в пункт 3 от НП, то
поведението на жалбоподателя неправилно е субсумирано под нормата на чл. 186, ал. 7 ЗДвП - "издаден фиш,
глобата по който не е платена доброволно в 7-дневен срок от датата на
издаването му, се смята за влязло в сила наказателно постановление и се изпраща
за събиране на публичния изпълнител". Цитираната норма не съдържа в себе
си правило за поведение, при несъобразяването с което, следва да се наложи
санкция на водач на МПС. Чл. 186, ал. 7 ЗДвП единствено разписва
принципното положение, че глобите по незаплатени доброволно фишове, следва да
бъдат изпратени за събиране на публичен изпълнител. Тоест, по своето същество
се въвеждат указания за начина и реда, по който следва да се събере глобата, наложена
с фиш. Посоченият текст не създава задължение спрямо водачите на МПС да не
шофират в случай, че не са заплатили доброволно наложените им глоби. Всъщност,
нарушение подобно на това, описано в пункт 3 от атакуваното наказателно
постановление въобще не съществува в ЗДвП. Последицата за водачите, които не са
заплатили доброволно наложена глоба не е забрана да управляват МПС до
погасяването й. Незаплащането на глобата в срок води до възможност
административният орган да организира събирането й по принудителен ред ( чрез
публичен изпълнител), с всички произтичащи от това допълнителни такси и
разноски. В тази връзка, интересът на правораздавателния орган е напълно
охранен и не съществува каквато и да било законодателна необходимост да се
налага глоба по административнонаказателен ред, за незаплащането на друга
такава. Обобщено казано с налагане на наказание за нарушение, което не
съществува АНО е допуснал нарушение на принципа на законоустановеност на
административните нарушения, визиран в чл.6 от ЗАНН.
По изложените съображения съдът намира
,че обжалваното постановление следва да бъде потвърдено, като обосновано и
законосъобразно.
Мотивиран така и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН ,съдът
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 20-1085-000977 / 27.03.2020г., издадено от
Началника на Сектор Пътна полиция при ОД на МВР гр.Русе, с което на Д. А.Й. с
ЕГН ********** в частта в която му е наложено административно наказание “глоба”
в размер на 3 000 лв. и ЛПУМПС за срок от 12 месеца на основание чл.175а ал.1 пр.3
вр.чл.104б т.2 от ЗДвП.
ОТМЕНЯ
наказателно постановление № 20-1085-000977 / 27.03.2020г., издадено от
Началника на Сектор Пътна полиция при ОД на МВР гр.Русе, с което на Д.А.Й. с
ЕГН ********** в частта в която са му наложени
административни наказания “глоба” в размер на 20 лв., всяко от тях на основание
чл.183 ал.2 т.1 и чл.185 от ЗДвП.
Решението
подлежи на обжалване пред Административен съд – гр.Русе чрез Районен съд –
гр.Русе, в 14-дневен срок от деня на съобщението, че е изготвено.
Районен
съдия: