РЕШЕНИЕ
№ 1207
Бургас, 29.11.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Бургас - X-ти състав, в съдебно заседание на десети октомври две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Съдия: |
ДАНИЕЛА ДРАГНЕВА |
При секретар ЙОВКА БАНКОВА като разгледа докладваното от съдия ДАНИЕЛА ДРАГНЕВА административно дело № 20237040701429 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е
по реда на чл.145 и следващите от Административно процесуалния кодекс (АПК),
във връзка с чл.28а, ал.2 от Закона за защита от шума в околната среда (ЗЗШОС).
Образувано е по жалба на И.М.М. с ЕГН: **********
*** против разпореждане на полицейски орган от 01.07.2023г. на мл.инспектор при
РУ на МВР гр.Приморско. Счита разпореждането за незаконосъобразно и прави
искане да бъде отменено. Твърди, че няма основания да бъде издадено, като
озвучителна техника не е работила, а установеният от контролните органи шум е
от хората, които са се намирали в заведението и са посрещали изгрева.
Ответникът – Мл.инспектор при РУ
гр.Приморско – Станчо Апостолов Переклиев, редовно уведомен, оспорва жалбата
като неоснователна.
Административен съд Бургас намира, че
жалбата е процесуално допустима като подадена в срока по чл.149, ал.1 от АПК от
надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването. Разгледана по същество е
основателна.
В резултат на получен сигнал за силно
озвучаване с музика през нощта на 01.07.2021г. около 00,20ч., от контролни
органи на РУ- Приморско е извършена проверка в снек-бар „Сен Тропе“, находящ се
в гр.Китен, къмпинг Китен ,южен плаж, стопанисван от „Ди Ем Тур“ ЕООД, с
управител И.М.. При проверката е установена силна
музика идваща от 6 тонколони и 1конзола/пулт, която озвучавала откритите площи
на заведението. Прието е, че е налице
хипотезата на чл.28а от ЗЗШОС и е издадено оспореното разпореждане, с което е разпоредено на И.М. да преустанови озвучаването с озвучително средство –
конзола/пулт и 6 бр.тонколони.
При така изложените фактически данни,
които се подкрепят от приложените по делото писмени доказателства съдът
достигна до следните правни изводи:
Съобразно разпоредбата на чл.168, ал.1 от АПК, съдът преценява законосъобразността на оспорения административен акт на
всички основания по чл.146 от АПК.
С нормата на чл.16а, ал.1 от
ЗЗШОС е въведена забрана за зареждане на обекти за производство, съхраняване и
търговия и на обекти в областта на услугите, разкрити и разположени в зони и
територии, предназначени за жилищно строителство, рекреационни зони и територии
и зони със смесено предназначение, както и в жилищни сгради и сгради със
смесено предназначение, за времето от 23,00 до 8,00 ч. В ал.2 е въведена забрана за озвучаването от физически лица или
от обекти по ал.1 и на открити площи в зони и територии, предназначени за
жилищно строителство, рекреационни зони и територии и зони със смесено
предназначение, включително когато озвучаването се излъчва от място извън
строителните граници на селищната територия или от неурбанизирана територия за
времето от 14,00 до 16,00 ч. и от 23,00 до 8,00 ч., с изключение на териториите
на религиозни храмове, железопътни гари, автогари, аерогари, морски гари и при
използването на системи за предупреждение и оповестяване на населението при
бедствия. Съответно в ал.3 е предвидена забрана за озвучаването на открити
площи в зони и територии, предназначени за жилищно строителство, рекреационни
зони и територии и зони със смесено предназначение от пътни транспортни
средства, с изключение на моторни превозни средства със специален режим на
движение и в случаите, определени с наредба на съответния общински съвет.
Съгласно чл.19, т.2 от ЗЗШОС,
министърът на вътрешните работи или определени от него длъжностни лица
осъществяват контрол за спазване изискванията на чл. 16а, ал. 2 и 3.
Съгласно чл.28, ал.1, т.2 от
ЗЗШОС, при констатиране на нарушение по чл.16а, ал.1,
2 и 3 определените от министъра на вътрешните работи длъжностни лица по чл.19
издават писмено разпореждане за преустановяване на озвучаването.
Обжалваното разпореждане е
издадено от компетентен орган – длъжностно лице по чл.19, определено със
заповед рег.№ 8121з-829/23.07.2019 г. на министъра на вътрешните работи.
Разпореждането е издадено в
предвидената от законодателя писмена форма, но същото не е мотивирано, тъй като
в него липсват изложени фактически и правни основания за издаването му.
Доколкото в приложимата норма
на чл.28а от ЗЗШОС,
освен изискването за писмена форма на разпореждането, не са въведени специални
правила, приложими са общите изисквания относно формата и реквизитите на
полицейските разпореждания, уредени в чл.64, ал.5 от ЗМВР.
Съгласно чл.64, ал.5, т.3 и т.4 от ЗМВР,
полицейско разпореждане издадено в писмена форма следва да съдържа фактически и
правни основания за издаването му (т.3) и разпоредителна част, с която се
определят правата или задълженията, начинът и срокът за изпълнението (т.4).
За да бъде издадено
разпореждане по реда на чл.28, ал.1, т.2 от ЗЗШОС е необходимо да бъде
констатирано нарушение по чл.16а, ал.1,
2 или 3 от ЗЗШОС. Във всяка една от посочените норми са предвидени забрани,
които се различават както по отношение на действията с които се извършват, така
и относно мястото и времето, съответно и относно лицата които следва да се
въздържат от посочените действия. Ето защо, при издаване на разпореждане по
този ред е необходимо да бъде изрично посочено какво нарушение е прието за
извършено, от кого, на кое място и по кое време, тоест всички белези,
които в съвкупността си представляват нарушение по чл.16а, ал.1, ал.2 или ал.3
от ЗЗШОС. Съответно, следва да бъде посочена и приложимата
материалноправна норма определяща правната квалификация на деянието, тъй като
конкретно приетото за извършено нарушение се явява основанието за издаване на
разпореждането. Това означава, че в обстоятелствената част на
разпореждането за спиране на озвучаването следва да се опишат фактически
констатации относно всички белези, които в съвкупността си представляват
нарушение по чл.16а, ал.1, ал.2 или ал.3 от ЗЗШОС, което нарушение се явява основание
за издаване на разпореждането.
В оспореното разпореждане липсва посочване
на фактическите и правни основания за неговото издаване. Посочено е, че то е издадено на 01.07.2023 г. в 01,00 ч.,
на основание чл.64 от ЗМВР, в изпълнение на възложени функции по чл.28а, ал.1,
т.2 от ЗЗШОС, като на жалбоподателя е разпоредено да преустанови озвучаването с
озвучително средство конзола/пулт и 6 броя тонклони, разположени в открита площ
в снек бар „Сен Тропе“, находящ се в гр.Китен, къмпинг „Китен“. Същевременно не
става ясно какво нарушение е прието за извършено, от кого е извършено и
посредством какви действия и/или бездействия, като не е посочена и приетата за
нарушена материалноправна норма. Това не става ясно и от приложените по делото
съпроводително писмо или друг документ към който разпореждането да препраща,
като по делото дори не се твърди на жалбоподателя да е съставен акт за
установяване на приетото за извършено административно нарушение, от който биха
могли да се установят мотивите на административния орган за издаване на
разпореждането.
Липсата на посочените
фактически и правни основания за издаване на разпореждането е съществено
процесуално нарушение, тъй като нарушава и правото на защита на жалбоподателя.
Той е лишен
от възможността да организира адекватно защитата си срещу конкретни факти и
обстоятелства, послужили като основание за издаването на разпореждането и съда
се поставя в невъзможност да извърши преценка за съответствие на
административния акт с приложимите материалноправни норми на закона, тъй като
фактическите основания очертават предмета на доказване.
В случая е налице и друго процесуално
нарушение, а именно на нормата на чл.64, ал.5, т.4 от ЗМВР, тъй като в
разпореждането не е определен срок за спиране на озвучаването в обекта, като по
този начин фактически е разпоредено това безсрочно, което не е допустимо от
гледна точка на уредбата на чл.16а от ЗЗШОС, налагаща рестрикции само в
определени часови зони. В този смисъл е и практиката на ВАС обективирана в
решение № 3860/25.03.2021 г. по адм.д.№ 1807/2021 г.
С
оглед на изложеното и на основание чл.172, ал.2 от АПК обжалваното разпореждане
следва да бъде отменено, като незаконосъобразно по смисъла на чл.146, т.3 АПК,
издаден в нарушение на чл.64, ал.5 от ЗМВР.
Мотивиран от изложеното, Административен
съд - Бургас, десети състав
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ разпореждане на
полицейски орган с рег.№ 4635р-5276/03.07.2023 г. издадено на 01.07.2023 г. от
младши инспектор Станчо Апостолов Переклиев при Районно управление
гр.Приморско, Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи гр.Бургас.
Решението може да се обжалва с
касационна жалба пред Върховния административен съд в 14- дневен срок от
съобщаването му на страните.
Съдия: |
|