Решение по дело №296/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 581
Дата: 27 март 2023 г.
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20237180700296
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 януари 2023 г.

Съдържание на акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен съд  Пловдив

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 581/27.3.2023г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд – Пловдив, XXIV състав, в открито заседание на шестнадесети март през две хиляди двадесет и трета година, в състав :

 

                                                                           Председател : Здравка Диева                                                                                          Членове : Величка Георгиева

Светлана Методиева

 

при секретаря Г.Г. и с участието на прокурор М.Пелтеков, като разгледа докладваното от съдия Диева касационно административно дело № 296 / 2023г., взе предвид следното :

            Производство по реда на чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

            Й.В.Г.,***, обжалва Решение № 2175 / 21.11.2022г., постановено по АНД № 3553 по описа за 2022г. на Районен съд-Пловдив, с което е потвърдено Наказателно постановление /НП/ № 36 - 0000314/19.05.2022г. изд. от и.д. Директор на РД „Автомобилна администрация“ - Пловдив, за наложена му глоба в размер на 1000 лв., за нарушение на чл.139 ал.1 т.2 пр.2 от Закона за движение по пътищата /ЗДв.П/ във вр. с чл.6 ал.1 т.3 б.”а” от Наредба № 11 от 03.07.2001г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС, на основание чл.177 ал.3 т.1 пр.2-ро ЗДв.П.

Касаторът обжалва решението като незаконосъобразно с твърдение, че при издаване на НП и съставяне на АУАН са допуснати съществени нарушения на материалния и процесуалния закон, които не са възприети от ПРС.

Ответникът РД „Автомобилна администрация“, гр.Пловдив не е изразил становище по касационната жалба и по същество.

Окръжна прокуратура – Пловдив, представлявана от Прокурор Пелтеков предлага решението да бъде оставено в сила като законосъобразно.

Жалбата е процесуално допустима - подадена в срока по чл.211 ал.1 АПК от страна в първоинстанционно производство против неблагоприятно съдебно решение.

1. НП е издадено от орган, административно наказателната компетентност на който произтича от упълномощаване със Заповед № РД-08-30/24.01.2020г. на Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията, приета по делото /чл.92 ал.2 от ЗАвт.П; чл.189 ал.12 ЗДв.П/. АУАН № 316364 от 03.05.2022г. e съставен от длъжностно лице /ст.инспектор, Т.Г./ при РД „АА“-Пловдив, с правомощия от обхвата на чл.92 ал.1 ЗАвт.П.

Според текстовата част на НП : Нарушението на Й.Г.,*** се изразява в това, че на 03.05.2022г., около 11.30ч. на път III-565 с посока на движение за гр.Пловдив – 59 км., като водач на влекач „Ивеко” АС440СТ ПЦНГ, рег.№ **** от категория N 3, с прикачено полуремарке „Шмитц” СГФ С3 с рег.№ **** от категория О4 – и двете собственост на ПИМК ЕООД, извършва обществен превоз на товари – ж.п. фракция 31.5/50, от с.Гарваново до 7 км. гр.Пловдив, видно от пътен лист серия ВА № 879903/03.05.2022г., товарителница серия Т № 46797/03.05.2022г., кантарна бележка № 2696/03.05.2022г. със заверено копие № *********/01.01.2017г. за международен превоз на товари – като извършва описания превоз на товари /ж.п. фракция 31.5/50/, управлявайки посоченото МПС с рег.№ **** с две оси и прикачено полуремарке с три оси – общо пет оси, с обща маса 47 620кг., видно от кантарна бележка № 2696/03.05.2022г., като масата надвишава нормите на максимално допустима маса на ППС за движение по пътищата, отворени за обществено ползване, от 40 000кг. – със 7 620 кг.

В НП е отразено, че към момента на проверката не е представена квитанция за претоварване от АПИ. АУАН е съставен след настъпване на ПТП и оказано съдействие от органите на МВР. В НП е посочено още, че при проверка на основание чл.52 ал.4 ЗАНН, административно-наказващият орган е установил, че водачът управлява МПС с маса, която надвишава с 19 % нормите, като увеличава опасността за останалите участници в движението. Вписано е, че размерът на наложената глоба е съобразен и с факта, че в Регламент 2016/403 от 18.03.2016г., т.4 „Групи нарушения на Директива 96/53/ЕО на Съвета /5/ Правила за масата и размерите от Приложение I, претоварването със 7 620 кг попада в т.3 и деянието е класифицирано като „най-тежко нарушение”. Административно-наказващият орган е посочил, че при преценка за прилагане на чл.28 ЗАНН не е установил предпоставки за това.

В АУАН не са отразени обяснения и/или възражения, като е вписано „НЕ”.

Фактическата установеност е обвързана с правна квалификация – нарушение на чл.139 ал.1 т.2 пр.2 ЗДв.П във вр. с чл.6 ал.1 т.3 б.”а” от Наредба № 11 от 03.07.2001г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС : „Движещите се по пътя пътни превозни средства трябва да бъдат: 2. (изм. - ДВ, бр. 68 от 2013 г., в сила от 2.08.2013 г., бр. 14 от 2015 г.) с размери, маса и натоварване на ос, които не надвишават нормите, установени от министъра на регионалното развитие и благоустройството, и с товари, които не представляват опасност за участниците в движението;”; „Допустимата максимална маса на ППС за движение по пътищата, отворени за обществено ползване, е за: т.3 - съчленени ППС с пет, шест и повече оси, както следва: б.”а” - моторно превозно средство с две оси с полуремарке с три и повече оси - 40 t;”. Наложена е санкция по чл.177 ал.3 т.1, предл.2 ЗДв.П : „(Нова - ДВ, бр. 39 от 2011 г., изм., бр. 60 от 2012 г., в сила от 7.08.2012 г., бр. 68 от 2013 г., в сила от 2.08.2013 г., бр. 14 от 2015 г., бр. 97 от 2017 г.) Наказва се с глоба от 500 до 3000 лв. водач, който, без да спазва установения за това ред: 1. управлява пътно превозно средство с размери, маса или натоварване на ос, които надвишават нормите, определени от министъра на регионалното развитие и благоустройството;”.

2. В жалбата против НП е заявено, че проверяващите не са ползвали измервателни уреди. Поддържана е прекомерност на наказанието по размер, вкл. при несъответствие с обществената опасност на деянието, както и е посочено, че управляваният автомобил е служебен и водача не може да откаже да го управлява.

Доказателствата от преписката и показанията на актосъставителя са обосновали верен извод на РС - Пловдив за извършено административно нарушение, коректно квалифицирано от правна страна. ПРС приел, че жалбоподателят, като водач на влекач "Ивеко" и прикачено полуремарке „Шмитц“ и двете собственост на Пимк ЕООД, е управлявал ППС с маса, надвишаваща нормите, определени от Министъра на регионалното развитие и благоустройство в чл. 6, ал. 1, т. 3 б. "а" от Наредба № 11/03.07.2001г. за движение на извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства. Съгласно посочената разпоредба допустимата максимална маса на ППС за движение по пътищата, отворени за обществено ползване, с две оси с полуремарке с три и повече оси е 40 тона. Водачът е извършвал превоз на товари с бруто тегло 47 620кг., според съдържанието на кантарна бележка № 2696/03.05.2022г., от което следва, че същият е превишил нормите, определени от Министъра на регионалното развитие и благоустройство в чл. 6, ал. 1, т. 3 б. "а" от Наредба № 11/03.07.2001 г. на МРРБ, с 7620 кг., представляващо претоварване от 19%.

Правилно ПРС е посочил, че в конкретиката на фактите не е приложима разпоредбата на чл.35 ал.3 от Наредба № 11/03.07.2001г. /”Проверката се извършва със средства за измерване, отговарящи на изискванията на Закона за измерванията.”/, тъй като случаят не попада в обхвата на чл.14 ал.3 от наредбата – средства за измерване се ползват от контролните органи само в случаите, в които се извършва проверка за съответствие между масата и габаритните размери на извънгабаритно и/или тежко ППС със записаните данни в разрешителното по чл. 8 ал. 2 и 3 и в документа за платена такса по чл. 14 ал. 3 от наредбата. Възприема се и извода на ПРС за доказателствената тежест – „…общата маса на натоварване е установена въз основа на документ, представен от самия жалбоподател, който той е приел без възражение досежно извършеното претегляне и резултата от него. При това положение именно в тежест на Г. е да опровергае съдържанието на документа, като в хода на съдебното производство доказателства в тази насока не се ангажираха.”.

Административно-наказателната отговорност по см. на чл.177 ал.3 т.1 пр.2 ЗДв.П е предвидена за водача, поради което жалбоподателят като водач на ППС е бил длъжен да съобрази поведението си с изискванията на чл. 6, ал. 1, т. 3, б. "а" от Наредба № 11 от 03.07.2001 година за движение на извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства. Кантарната бележка, въз основа на която органът е приел, че пътното превозно средство е с обща маса от 47 620 кг. представлява частен свидетелстващ документ, изхождащ от трето лице, като при извършване на проверката жалбоподателят не е оспорил верността му и не е поискал претегляне на пътното превозно средство. При това положени не е имало обективна пречка удостоверените с нея факти и обстоятелства да бъдат зачетени както от актосъставителя, така и от административнонаказващия орган. Както бе посочено, в АУАН не са вписани обяснения и/или възражения, а е отразено „НЕ”, вкл. други доказателства в хода на административно-наказателното производство не са представени.

По отношение размер на санкцията съображенията на ПРС са основани на посочения в НП - Регламент 2016/403 от 18.03.2016 г. на Комисията. Според т. 4 Групи нарушения на Директива 96/53/ЕО на Съвета /Правила за масата и размерите/, надхвърлянето на максимално допустима маса за превозни средства от категория N3 /която категория изрично е вписана в обстоятелствената част на НП и не е спорен факт/ в границите от 10% до 20% представлява много тежко нарушение – МТН, а не най-тежко нарушение – НТН, както е отбелязано в НП – т.3. При най-тежко нарушение надхвърлената максимално допустима маса трябва да бъде повече от 20%. РС – Пловдив правилно е съобразил, че надвишаването на товара е с близо 8 тона, което представлява претоварване с 19 % - много тежко нарушение по квалификацията на Регламент 2016/403 от 2016г. на Комисията и обстоятелството не позволява определяне размер на глобата в минимума, установен със закона. Минимумът би бил съответен на „тежко нарушение” по квалификацията на регламента.

Изложени са съображения от ПРС, с които обосновано е прието, че административното нарушение не би могло да бъде определено като такова с по-ниско степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения от този вид. Съобразено е също, че жалбоподателят не е заявил конкретни факти и обстоятелства, обосноваващи извод за наличие на предпоставки за квалифициране на случая като маловажен с прилагане нормата на чл.28 ЗАНН. Данни в тази насока не са поддържани и пред АС – Пловдив.

Мотивиран с изложеното и на основание чл.221 ал.2 АПК, Административен съд-Пловдив, XXIV състав,

 

 

Р Е Ш И:

 

Оставя в сила Решение № 2175 / 25.11.2022г., постановено по АНД № 3553 по описа за 2022г. на Районен съд-Пловдив.

Решението не подлежи на обжалване.

 

    

    Председател :

 

 

 

                                                                                         Членове :