Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 59
гр. Враца, 17.02.2020 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД
ВРАЦА, IV състав,
в публично заседание на 15.01.2020г. /петнадесети януари две хиляди и двадесета
година/ в състав:
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: ГАЛИНА ГЕРАСИМОВА
при секретаря ДАНИЕЛА
МОНОВА и с участието на прокурора ВЕСЕЛИН ВЪТОВ като разгледа докладваното от
съдия ГЕРАСИМОВА адм. дело № 308 по описа на Адм.С-Враца за 2019 г., и за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството е
образувано по жалба на „В.К.“ ЕООД, ЕИК *, със седалище и адрес на управление ***,
против Решение № ВР-2-П/2019г. на Директора на РИОСВ – Враца за прекратяване на
процедура по глава шеста от Закона за опазване на околната среда /ЗООС/, в това
число и съвместната процедура по чл. 31 от Закона за биологичното разнообразие
/ЗБР/ по внесено уведомление за инвестиционното предложение /ИП/ с вх. №
ОВОС-ЕО-266/27.09.2018г. за „Инсталация за изгаряне на RDF и въглищен прах в пламъчнотръбен
котел * на площадката на ТЕЦ „Г.“ на „Т. – В.“ ЕАД – гр. В.“ в поземлен имот с
идентификатор 12259.1021.45 по кадастралната карта на гр. В., *.
Жалбоподателят оспорва
решението като незаконосъобразно, неправилно и необосновано. Поддържа, че
административният орган е допуснал съществено нарушение на
административнопроизводствените правила, като не е изяснил фактите и
обстоятелствата от значение за случая. Релевират се доводи за нарушение на
приложимия материален закон. Сочи се, че с подаването на процесното заявление
дружеството – жалбоподател се намира в „най-ранния етап“ за писмено информиране на компетентния орган по
смисъла на чл. 4, ал. 1 от Наредбата за условията и реда за извършване на
оценка на въздействието върху околната среда /НУРИОВОС/, а именно етапът, на
който е налична информацията в обхвата и съдържанието по чл. 4, ал. 3 за
определяне и провеждане на приложимата процедура по глава шеста от ЗООС. Твърди
се, че след като административният орган е преценил първоначално представената
информация за непълна, в отговор на две писмени уведомления жалбоподателят е
предоставил информация съгласно дадените предписания. Поддържа се, че „В.К.“
ЕООД като наемател на парен котел, тип *, съгласно Договор за наем с „Т. – В.“
ЕАД има качеството на „възложител на инвестиционно намерение“ по смисъла на §
1, т. 20 от ДР на ЗООС. Твърди се, че исканата схема за инсталацията е
изпратена с писмо вх. № ОВОС-ЕО-266-(6) от 01.03.2019г. По отношение на
искането за представяне на документ от главния архитект на Община В., от който
да е видно, че реализирането на инвестиционното предложение не е в противоречие
с изискванията на действащия Подробен устройствен план за площадката, на която
ще се осъществи инвестиционното предложение, както и с предвижданията на
разработвания Общ устройствен план за територията на Община В., както и по
отношение на искането за предоставяне на становище от Община В., че
предвидените дейности не са в противоречие с програма за управление на
качеството на атмосферния въздух на Община В. за периода 2019-2023г.,
дружеството – жалбоподател било изпратило писма съответно да главния архитект
на Община В. и до кмета на Община В.с отправена молба за извършване на проверка и издаване на
съответен документ. По изложените съображения жалбоподателят отправя искане за
отмяна на атакуваното решение и за връщане на преписката на компетентния орган
за продължаване на процедурата по ОВОС. Претендират се направените по делото
разноски.
Ответната
страна, директор на РИОСВ - Враца оспорва жалбата като неоснователна и отправя
искане за нейното отхвърляне. Развива съображения за законосъобразност на
постановеното решение.
Участващият по делото прокурор
от ОП - Враца излага мотивирано становище за неоснователност на жалбата.
Съдът,
след преценка представените по делото писмени доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, намира за
установено от фактическа страна
следното:
Жалбоподателят „В.К.“
ЕООД *** е инициирал процедура по оценка на въздействието върху околната среда
за инвестиционно предложение с вх. №
ОВОС-ЕО-266/27.09.2018г. за „Инсталация за изгаряне на RDF и въглищен прах в пламъчнотръбен
котел * на площадката на ТЕЦ „Г.“ на „Т. – В.“ ЕАД – гр. В.“ в поземлен имот с
идентификатор 12259.1021.45 по кадастралната карта на гр. В., * гр. В..
Към уведомлението за ИП
са приложени: Договор за наем от 08.08.2018г. между „Т.-В." ЕАД (*) и „В.К."
ЕООД (*) с предмет предоставяне за временно ползване на парен котел тип * с
инвентарен № * за срок от три години от датата на подписване на договора /л.
20-21 по делото/; Акт № 6887 от 21.07.94г. за държавна собственост на недвижим
имот /л. 22/; Скица на поземлен имот № 15-602302-23.08.2018г. за поземлен имот
с идентификатор 12259.1021.45 /л. 23-24/.
В
изпълнение на изискванията на чл. 4, ал. 2 от Наредбата за условията и реда за
извършване на оценка на въздействието върху околната среда е осигурен обществен
достъп до информацията за инвестиционното предложение чрез средствата за
масово осведомяване, а именно чрез съобщение във вестник „К*", бр. *от
*г., декларирано от възложителя в Декларация от 25.09.2018 г. /л. 18/. За
инвестиционното предложение е уведомена и община Враца чрез Уведомление за ИП с
вх. № 2600-3187/26.09.2018г. /л. 19/.
Съгласно изискванията
на чл. 37 от Закона за управление на отпадъците (ЗУО) е извършена проверка
относно допустимостта на инвестиционното предложение спрямо разполагане на
площадката за третиране на отпадъци на територията на санитарно-охранителни
зони на водоизточниците и съоръженията за питейно-битово водоснабдяване и около
водоизточниците на минерални води, използвани за лечебни, профилактични,
питейни и хигиенни нужди.
Съгласно становище на
директора на Басейнова дирекция «Дунавски район» с изх. № ОБ-6138(1) от
12.10.2018г. (вх. № ОВОС-ЕО-266-(2) от 12.10.2018г. на РИОСВ - Враца), в района
на ИП няма:
- санитарно- охранителни
зони (СОЗ), определени по реда на Наредба № 3/16.10.2000г. за условията и реда
за проучване, проектиране, утвърждаване и експлоатация на СОЗ около водоизточниците и
съоръженията за питейно-битово водоснабдяване и около водоизточниците
на минерални води, използвани за профилактични, питейни и хигиенни нужди;
- налични съоръжения за
питейно водоснабдяване без
определени СОЗ, за които
е необходимо спазване на ограничения в буферни зони съгласно Приложение
№ 1 към Национален каталог от мерки към План за управление на речните басейни
(ПУРБ) 2016-2021г. в Дунавски район.
С писмо изх. № ОВОС-ЕО-266-(3) от 22.10.2018г. на РИОСВ – Враца,
на основание чл. 5, ал. 4 от Наредбата
за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната
среда, от «В.К. ЕООД е изискана допълнителна
информация/документация, както следва: данни за контакти с възложителя;
доказателства за качеството на „възложител на инвестиционно предложение“ по смисъла на т. 20 от § 1 на ДР на ЗООС;
становище от главния архитект на Община В. за допустимост на ИП спрямо
действащия Подробен устройствен план и предвижданията на разработвания в
момента Общ устройствен план за територията на Община В., в частност град В.;
становище от Община В. за допустимост на ИП спрямо Програмата за управление на
качеството на атмосферния въздух на Община В. за периода 2019 – 2023 г.;
технологични процеси (технологични схеми), както и технологично оборудване
(технически данни); информация за капацитета на инсталацията, вида и
количествата на предвидените горива; отстояние до най-близко разположените
жилищни сгради и най-близко разположения повърхностен воден обект; конкретно предвидените мерки за недопускане
на рискови ситуации; въздействието върху биоразнообразието. Определен е
14-дневен срок от датата на получаване на писмото. Възложителят е уведомен, че при неспазване на посочения срок процедурата
по разглеждане на уведомлението се прекратява.
В горепосочения срок с писмо изх. № 62/03.01.2019г. «В.К. ЕООД е предоставило допълнителна
информация вх. № ОВОС-ЕО-266(4) от 04.01.2019 г. на РИОСВ – Враца. Приложени са
писма до главния архитект и кмета на Община В. с искане за извършване на
проверка и издаване на документ относно допустимостта
на инвестиционното предложение спрямо изискванията на действащия Подробен
устройствен план и предвижданията на разработвания Общ устройствен план за
територията на град В., както и спрямо Програмата за управление на качеството
на атмосферния въздух на Община В. за периода 2019-2023г.
С писмо изх. № ОВОС-ЕО-266-(5) от 16.01.2019г. на РИОСВ – Враца от
«В.К. ЕООД е изискана допълнителна информация/документация, както следва: пълна
информация относно данните за контакти с възложителя; доказателства за
качеството на „възложител на инвестиционно предложение“ по смисъла на т. 20 от § 1 на ДР на ЗООС по отношение местоположението на
контейнера за съхранение RDF
и въглищен прах; схема на инсталацията в подходящ
мащаб относно разположението на ИП спрямо площадката на ТЕЦ „Г." на „Т. –
В." ЕАД- гр. В.; становище от главния архитект на Община В. за допустимост
на ИП спрямо действащия Подробен устройствен план и предвижданията на
разработвания в момента Общ устройствен план за територията на Община В., в
частност град В.; становище от Община В.за допустимост на ИП спрямо Програмата
за управление на качеството на атмосферния въздух на Община В. за периода 2019
– 2023 г.; подробна информация по отношение на технологични процеси
(технологични схеми), както и технологично оборудване (технически данни); съоръжения,
инсталации и други конструкции - съществуващи и предвидени за изграждане,
тяхното предназначение, РЗП, обем, височина, диаметър или други необходими
площи; всички дейности, които ще бъдат извършвани на площадката -
съществуващите и предвидените с разглежданото ИП; вида и количествата на
предвидените горива; конкретно предвидените мерки за недопускане на рискови
ситуации; опазване чистотата на атмосферния въздух; управление на отпадъците;
въздействието върху биоразнообразието. Определен е 45-дневен срок от датата на
получаване на писмото. Възложителят е
уведомен, че при неспазване на посочения срок процедурата по разглеждане на
уведомлението се прекратява.
Писмото е получено от
представител на възложителя на 18.01.2019г., видно от представеното по делото известие
за доставяне на „Б. п.“ ЕАД /л. 46/.
В определения срок с писмо изх. № 68/22.02.2019г. «В.К. ЕООД е предоставило допълнителна
информация вх. № ОВОС-ЕО-266(6) от 01.03.2019 г. на РИОСВ – Враца.
С решение № ВР-2-П/2019г. от 19.03.2019г. директорът на РИОСВ –
Враца е прекратил процедурата по реда на глава шеста от Закона за опазване на
околната среда, в т.ч. и съвместната
процедура по чл. 31 от Закона за биологичното разнообразие, по внесено уведомление
на дружеството – жалбоподател за инвестиционно предложение с вх. №
ОВОС-ЕО-266/27.09.2018г. за „Инсталация за изгаряне на RDF и въглищен прах в пламъчнотръбен
котел * на площадката на ТЕЦ „Г.“ на „Т. – В.“ ЕАД – гр. В.“. Съгласно мотивите
на решението, независимо от предоставената на два пъти възможност за
отстраняване на непълноти, пропуски и неточности, „В.К.“ ЕООД не е представило
в указания срок доказателства за качеството на
„възложител на инвестиционно предложение“
по смисъла на т. 20 от § 1 на ДР на ЗООС по отношение на инвестиционното
предложение като цяло, в т.ч. и по отношение местоположението на контейнера за
съхранение RDF
и въглищен прах; схема на инсталацията в подходящ
мащаб спрямо площадката на ТЕЦ „Г." на „Т. – В." ЕАД- гр. В., от
която да става ясно разположението на ИП като цяло; документ от Община В.,
от който да е видно, че реализирането на ИП не е в противоречие с изискванията
на действащия Подробен устройствен план и предвижданията
на разработвания в момента Общ устройствен план за територията на Община В., в
частност град В.; становище от Община В., че дейностите предвидени с
разглежданото ИП не са в противоречие с Програмата за
управление на качеството на атмосферния въздух на Община В. за периода 2019 –
2023 г.
Това решение е получено от дружеството на 28.03.2019г., което на
11.04.2019г. е депозирало жалба против него чрез РИОСВ - Враца до
Административен съд - Враца, по която е образувано настоящото дело.
При
така установената фактическа обстановка, Административен съд – Враца, намира от
правна страна следното:
Жалбата е процесуално допустима като подадена от
надлежна страна в срока по чл. 197, ал. 1 от АПК против подлежащ на оспорване
индивидуален административен акт. Разгледана
по същество, същата е неоснователна.
Оспореното решение е
издадено от компетентен орган. Съгласно чл. 93, ал. 1, т. 1 от ЗООС
необходимостта от извършване на ОВОС се преценява за инвестиционните
предложения съгласно Приложение № 2 към закона, а съгласно ал. 3,
компетентността за произнасяне е определена на директора на РИОСВ, който се е
произнесъл в случая с оспореното решение.
Съдът намира, че
оспореното решение е издадено в установената форма, при спазване на административно-производствените
правила и в съответствие с материалноправните разпоредби.
При
провеждане на процедурата по глава шеста от ЗООС възложителят не е представил в
пълен обем необходимата информация и документация за разглеждане на
инвестиционното предложение. Не са представени доказателства за качеството
„възложител на инвестиционно предложение“ по смисъла на т. 20 от § 1 на ДР на
ЗООС по отношение местоположението на контейнера за съхранение RDF и въглищен прах. Именно в този смисъл
са дадените на дружеството конкретни указания. Представеният договор за наем е
с предмет временно ползване на парен котел тип * с инвентарен № *, собственост
на „Т.-В." ЕАД. В договора не е упоменат
контейнер за съхранение RDF
и въглищен прах. От възложителя не са представени документ
от Община В., от който да е видно, че реализирането на ИП не е в противоречие с
изискванията на действащия Подробен устройствен план
и предвижданията на разработвания Общ устройствен план за територията на Община
В., в частност град В., както и становище от Община В., че дейностите,
предвидени с разглежданото ИП, не са в противоречие с Програмата
за управление на качеството на атмосферния въздух на Община В. за периода 2019
– 2023 г.
Възложителят е уведомен от компетентния орган за констатираните
пропуски в представената информация и документация, съгласно изискването на чл.
5, ал. 4 от Наредбата за
условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда,
като за отстраняването им е определен подходящ срок. Процедурата е прекратена в
съответствие с разпоредбата на чл. 5, ал. 5 от НУРИОВОС.
По
изложените съображения съдът намира, че жалбата е неоснователна и следва да се
отхвърли.
Водим от горното и на
основание чл. 172 от АПК, съдът
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на „В.К.“ ЕООД, ЕИК *, със
седалище и адрес на управление ***, против Решение № ВР-2-П/2019г. на Директора
на РИОСВ – Враца за прекратяване на процедура по глава шеста от Закона за
опазване на околната среда, в това число и съвместната процедура по чл. 31 от
Закона за биологичното разнообразие по внесено уведомление за инвестиционното
предложение с вх. № ОВОС-ЕО-266/27.09.2018г. за „Инсталация за изгаряне на RDF и въглищен прах в пламъчнотръбен
котел * на площадката на ТЕЦ „Г.“ на „Т. – В.“ ЕАД – гр. В.“ в поземлен имот с
идентификатор 12259.1021.45 по кадастралната карта на гр. В., * на гр. В., като
НЕОСНОВАТЕЛНА.
Решението подлежи на обжалване
пред ВАС в 14-дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание чл.
138 АПК да се изпрати препис от същото.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: