Решение по дело №308/2019 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 59
Дата: 17 февруари 2020 г. (в сила от 5 март 2020 г.)
Съдия: Галина Васкова Герасимова
Дело: 20197080700308
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 април 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 59

гр. Враца,  17.02.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ВРАЦА, IV състав, в публично заседание на 15.01.2020г. /петнадесети януари две хиляди и двадесета година/ в състав:

 

  АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: ГАЛИНА ГЕРАСИМОВА

 

при секретаря ДАНИЕЛА МОНОВА и с участието на прокурора ВЕСЕЛИН ВЪТОВ като разгледа докладваното от съдия ГЕРАСИМОВА адм. дело № 308 по описа на Адм.С-Враца за 2019 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е образувано по жалба на „В.К.“ ЕООД, ЕИК *, със седалище и адрес на управление ***, против Решение № ВР-2-П/2019г. на Директора на РИОСВ – Враца за прекратяване на процедура по глава шеста от Закона за опазване на околната среда /ЗООС/, в това число и съвместната процедура по чл. 31 от Закона за биологичното разнообразие /ЗБР/ по внесено уведомление за инвестиционното предложение /ИП/ с вх. № ОВОС-ЕО-266/27.09.2018г. за „Инсталация за изгаряне на RDF и въглищен прах в пламъчнотръбен котел * на площадката на ТЕЦ „Г.“ на „Т. – В.“ ЕАД – гр. В.“ в поземлен имот с идентификатор 12259.1021.45 по кадастралната карта на гр. В., *.

Жалбоподателят оспорва решението като незаконосъобразно, неправилно и необосновано. Поддържа, че административният орган е допуснал съществено нарушение на административнопроизводствените правила, като не е изяснил фактите и обстоятелствата от значение за случая. Релевират се доводи за нарушение на приложимия материален закон. Сочи се, че с подаването на процесното заявление дружеството – жалбоподател се намира в „най-ранния етап“ за  писмено информиране на компетентния орган по смисъла на чл. 4, ал. 1 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда /НУРИОВОС/, а именно етапът, на който е налична информацията в обхвата и съдържанието по чл. 4, ал. 3 за определяне и провеждане на приложимата процедура по глава шеста от ЗООС. Твърди се, че след като административният орган е преценил първоначално представената информация за непълна, в отговор на две писмени уведомления жалбоподателят е предоставил информация съгласно дадените предписания. Поддържа се, че „В.К.“ ЕООД като наемател на парен котел, тип *, съгласно Договор за наем с „Т. – В.“ ЕАД има качеството на „възложител на инвестиционно намерение“ по смисъла на § 1, т. 20 от ДР на ЗООС. Твърди се, че исканата схема за инсталацията е изпратена с писмо вх. № ОВОС-ЕО-266-(6) от 01.03.2019г. По отношение на искането за представяне на документ от главния архитект на Община В., от който да е видно, че реализирането на инвестиционното предложение не е в противоречие с изискванията на действащия Подробен устройствен план за площадката, на която ще се осъществи инвестиционното предложение, както и с предвижданията на разработвания Общ устройствен план за територията на Община В., както и по отношение на искането за предоставяне на становище от Община В., че предвидените дейности не са в противоречие с програма за управление на качеството на атмосферния въздух на Община В. за периода 2019-2023г., дружеството – жалбоподател било изпратило писма съответно да главния архитект на Община В. и до кмета на Община В.с отправена молба за извършване на проверка и издаване на съответен документ. По изложените съображения жалбоподателят отправя искане за отмяна на атакуваното решение и за връщане на преписката на компетентния орган за продължаване на процедурата по ОВОС. Претендират се направените по делото разноски.

Ответната страна, директор на РИОСВ - Враца оспорва жалбата като неоснователна и отправя искане за нейното отхвърляне. Развива съображения за законосъобразност на постановеното решение.

Участващият по делото прокурор от ОП - Враца излага мотивирано становище за неоснователност на жалбата.

Съдът, след преценка представените по делото писмени доказателства,  поотделно и в тяхната съвкупност, намира за установено от фактическа страна следното:

Жалбоподателят „В.К.“ ЕООД *** е инициирал процедура по оценка на въздействието върху околната среда за инвестиционно предложение  с вх. № ОВОС-ЕО-266/27.09.2018г. за „Инсталация за изгаряне на RDF и въглищен прах в пламъчнотръбен котел * на площадката на ТЕЦ „Г.“ на „Т. – В.“ ЕАД – гр. В.“ в поземлен имот с идентификатор 12259.1021.45 по кадастралната карта на гр. В., * гр. В..

Към уведомлението за ИП са приложени: Договор за наем от 08.08.2018г. между „Т.-В." ЕАД (*) и „В.К." ЕООД (*) с предмет предоставяне за временно ползване на парен котел тип * с инвентарен № * за срок от три години от датата на подписване на договора /л. 20-21 по делото/; Акт № 6887 от 21.07.94г. за държавна собственост на недвижим имот /л. 22/; Скица на поземлен имот № 15-602302-23.08.2018г. за поземлен имот с идентификатор 12259.1021.45 /л. 23-24/.

В изпълнение на изискванията на чл. 4, ал. 2 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда е осигурен обществен достъп до информацията за инвестиционното предложение чрез средствата  за  масово осведомяване, а именно чрез съобщение във вестник „К*", бр. *от *г., декларирано от възложителя в Декларация от 25.09.2018 г. /л. 18/. За инвестиционното предложение е уведомена и община Враца чрез Уведомление за ИП с вх. № 2600-3187/26.09.2018г. /л. 19/.

Съгласно изискванията на чл. 37 от Закона за управление на отпадъците (ЗУО) е извършена проверка относно допустимостта на инвестиционното предложение спрямо разполагане на площадката за третиране на отпадъци на територията на санитарно-охранителни зони на водоизточниците и съоръженията за питейно-битово водоснабдяване и около водоизточниците на минерални води, използвани за лечебни, профилактични, питейни и хигиенни нужди.

Съгласно становище на директора на Басейнова дирекция «Дунавски район» с изх. № ОБ-6138(1) от 12.10.2018г. (вх. № ОВОС-ЕО-266-(2) от 12.10.2018г. на РИОСВ - Враца), в района на ИП няма:

-  санитарно- охранителни зони (СОЗ), определени по реда на Наредба № 3/16.10.2000г. за условията и реда за проучване, проектиране, утвърждаване и експлоатация на СОЗ около  водоизточниците  и  съоръженията  за  питейно-битово водоснабдяване и около водоизточниците на минерални води, използвани за профилактични, питейни и хигиенни нужди;

-   налични съоръжения за питейно  водоснабдяване  без  определени  СОЗ,  за които  е необходимо спазване на ограничения в буферни зони съгласно Приложение № 1 към Национален каталог от мерки към План за управление на речните басейни (ПУРБ) 2016-2021г. в Дунавски район.

С писмо изх. № ОВОС-ЕО-266-(3) от 22.10.2018г. на РИОСВ – Враца, на основание чл. 5, ал. 4 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда, от «В.К. ЕООД е изискана допълнителна информация/документация, както следва: данни за контакти с възложителя; доказателства за качеството на „възложител на инвестиционно предложение“  по смисъла на т. 20 от § 1 на ДР на ЗООС; становище от главния архитект на Община В. за допустимост на ИП спрямо действащия Подробен устройствен план и предвижданията на разработвания в момента Общ устройствен план за територията на Община В., в частност град В.; становище от Община В. за допустимост на ИП спрямо Програмата за управление на качеството на атмосферния въздух на Община В. за периода 2019 – 2023 г.; технологични процеси (технологични схеми), както и технологично оборудване (технически данни); информация за капацитета на инсталацията, вида и количествата на предвидените горива; отстояние до най-близко разположените жилищни сгради и най-близко разположения повърхностен воден обект;  конкретно предвидените мерки за недопускане на рискови ситуации; въздействието върху биоразнообразието. Определен е 14-дневен срок от датата на получаване на писмото. Възложителят е уведомен, че при неспазване на посочения срок процедурата по разглеждане на уведомлението се прекратява.

В горепосочения срок с писмо изх. № 62/03.01.2019г.  «В.К. ЕООД е предоставило допълнителна информация вх. № ОВОС-ЕО-266(4) от 04.01.2019 г. на РИОСВ – Враца. Приложени са писма до главния архитект и кмета на Община В. с искане за извършване на проверка и издаване на документ относно допустимостта на инвестиционното предложение спрямо изискванията на действащия Подробен устройствен план и предвижданията на разработвания Общ устройствен план за територията на град В., както и спрямо Програмата за управление на качеството на атмосферния въздух на Община В. за периода 2019-2023г.

С писмо изх. № ОВОС-ЕО-266-(5) от 16.01.2019г. на РИОСВ – Враца от «В.К. ЕООД е изискана допълнителна информация/документация, както следва: пълна информация относно данните за контакти с възложителя; доказателства за качеството на „възложител на инвестиционно предложение“  по смисъла на т. 20 от § 1 на ДР на ЗООС по отношение местоположението на контейнера за съхранение RDF и въглищен прах; схема на инсталацията в подходящ мащаб относно разположението на ИП спрямо площадката на ТЕЦ „Г." на „Т. – В." ЕАД- гр. В.; становище от главния архитект на Община В. за допустимост на ИП спрямо действащия Подробен устройствен план и предвижданията на разработвания в момента Общ устройствен план за територията на Община В., в частност град В.; становище от Община В.за допустимост на ИП спрямо Програмата за управление на качеството на атмосферния въздух на Община В. за периода 2019 – 2023 г.; подробна информация по отношение на технологични процеси (технологични схеми), както и технологично оборудване (технически данни); съоръжения, инсталации и други конструкции - съществуващи и предвидени за изграждане, тяхното предназначение, РЗП, обем, височина, диаметър или други необходими площи; всички дейности, които ще бъдат извършвани на площадката - съществуващите и предвидените с разглежданото ИП; вида и количествата на предвидените горива; конкретно предвидените мерки за недопускане на рискови ситуации; опазване чистотата на атмосферния въздух; управление на отпадъците; въздействието върху биоразнообразието. Определен е 45-дневен срок от датата на получаване на писмото. Възложителят е уведомен, че при неспазване на посочения срок процедурата по разглеждане на уведомлението се прекратява.

Писмото е получено от представител на възложителя на 18.01.2019г., видно от представеното по делото известие за доставяне на „Б. п.“ ЕАД /л. 46/.  

В определения срок с писмо изх. № 68/22.02.2019г.  «В.К. ЕООД е предоставило допълнителна информация вх. № ОВОС-ЕО-266(6) от 01.03.2019 г. на РИОСВ – Враца.

С решение № ВР-2-П/2019г. от 19.03.2019г. директорът на РИОСВ – Враца е прекратил процедурата по реда на глава шеста от Закона за опазване на околната среда, в т.ч. и съвместната процедура по чл. 31 от Закона за биологичното разнообразие, по внесено уведомление на дружеството – жалбоподател за инвестиционно предложение с вх. № ОВОС-ЕО-266/27.09.2018г. за „Инсталация за изгаряне на RDF и въглищен прах в пламъчнотръбен котел * на площадката на ТЕЦ „Г.“ на „Т. – В.“ ЕАД – гр. В.“. Съгласно мотивите на решението, независимо от предоставената на два пъти възможност за отстраняване на непълноти, пропуски и неточности, „В.К.“ ЕООД не е представило в указания срок доказателства за качеството на „възложител на инвестиционно предложение“  по смисъла на т. 20 от § 1 на ДР на ЗООС по отношение на инвестиционното предложение като цяло, в т.ч. и по отношение местоположението на контейнера за съхранение RDF и въглищен прах; схема на инсталацията в подходящ мащаб спрямо площадката на ТЕЦ „Г." на „Т. – В." ЕАД- гр. В., от която да става ясно разположението на ИП като цяло; документ от Община В., от който да е видно, че реализирането на ИП не е в противоречие с изискванията на действащия Подробен устройствен план и предвижданията на разработвания в момента Общ устройствен план за територията на Община В., в частност град В.; становище от Община В., че дейностите предвидени с разглежданото ИП не са в противоречие с Програмата за управление на качеството на атмосферния въздух на Община В. за периода 2019 – 2023 г.

Това решение е получено от дружеството на 28.03.2019г., което на 11.04.2019г. е депозирало жалба против него чрез РИОСВ - Враца до Административен съд - Враца, по която е образувано настоящото дело.

При така установената фактическа обстановка, Административен съд – Враца, намира от правна страна следното:  

Жалбата е процесуално допустима като подадена от надлежна страна в срока по чл. 197, ал. 1 от АПК против подлежащ на оспорване индивидуален административен акт. Разгледана по същество, същата е неоснователна.

Оспореното решение е издадено от компетентен орган. Съгласно чл. 93, ал. 1, т. 1 от ЗООС необходимостта от извършване на ОВОС се преценява за инвестиционните предложения съгласно Приложение № 2 към закона, а съгласно ал. 3, компетентността за произнасяне е определена на директора на РИОСВ, който се е произнесъл в случая с оспореното решение.

Съдът намира, че оспореното решение е издадено в установената форма, при спазване на административно-производствените правила и в съответствие с материалноправните разпоредби.

При провеждане на процедурата по глава шеста от ЗООС възложителят не е представил в пълен обем необходимата информация и документация за разглеждане на инвестиционното предложение. Не са представени доказателства за качеството „възложител на инвестиционно предложение“ по смисъла на т. 20 от § 1 на ДР на ЗООС по отношение местоположението на контейнера за съхранение RDF и въглищен прах. Именно в този смисъл са дадените на дружеството конкретни указания. Представеният договор за наем е с предмет временно ползване на парен котел тип * с инвентарен № *, собственост на „Т.-В." ЕАД. В договора не е упоменат контейнер за съхранение RDF и въглищен прах. От възложителя не са представени документ от Община В., от който да е видно, че реализирането на ИП не е в противоречие с изискванията на действащия Подробен устройствен план и предвижданията на разработвания Общ устройствен план за територията на Община В., в частност град В., както и становище от Община В., че дейностите, предвидени с разглежданото ИП, не са в противоречие с Програмата за управление на качеството на атмосферния въздух на Община В. за периода 2019 – 2023 г.

Възложителят е уведомен от компетентния орган за констатираните пропуски в представената информация и документация, съгласно изискването на чл. 5, ал. 4 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда, като за отстраняването им е определен подходящ срок. Процедурата е прекратена в съответствие с разпоредбата на чл. 5, ал. 5 от НУРИОВОС.

По изложените съображения съдът намира, че жалбата е неоснователна и следва да се отхвърли.

Водим от горното и на основание чл. 172 от АПК, съдът

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „В.К.“ ЕООД, ЕИК *, със седалище и адрес на управление ***, против Решение № ВР-2-П/2019г. на Директора на РИОСВ – Враца за прекратяване на процедура по глава шеста от Закона за опазване на околната среда, в това число и съвместната процедура по чл. 31 от Закона за биологичното разнообразие по внесено уведомление за инвестиционното предложение с вх. № ОВОС-ЕО-266/27.09.2018г. за „Инсталация за изгаряне на RDF и въглищен прах в пламъчнотръбен котел * на площадката на ТЕЦ „Г.“ на „Т. – В.“ ЕАД – гр. В.“ в поземлен имот с идентификатор 12259.1021.45 по кадастралната карта на гр. В., * на гр. В., като НЕОСНОВАТЕЛНА.

 

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание чл. 138 АПК да се изпрати препис от същото.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: