гр. Силистра,01.02.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Силистренският
окръжен съд, гражданско отделение в
закритото заседание
проведено на първи февруари през
две хиляди и двадесет и първата година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТЕОДОРА ВАСИЛЕВА
1. ДОБРИНКА СТОЕВА
ЧЛЕНОВЕ:
2. мл.с. ОГНЯН МАЛАДЖИКОВ
при участието на съдебния секретар и в
присъствието на прокурора , като
разгледа докладваното от председателя в. гр. д. № 23/2021 г. по описа
на СОС и за да се произнесе, взе в предвид следното:
Производството е по чл. 435, ал.2 , т.2 ГПК.
Постъпила е жалба от от „АГРОИНВЕСТ-ВН“ ЕООД, ЕИК *********, представлявано от управителя и едноличен собственик на капитала Веселин Стоянов Д. против Постановление от 31.12.2020 г., постановено по изп. д. № 20207670401293 на ЧСИ Георги Георгиев, per. № 767, район на действие Силистренски окръжен съд , с което е ОТКАЗАЛ да вдигне наложения запор върху банковата сметка на дружеството в „Интернешънъл Асет Банк” АД, с IB AN BG03IABG74591000186100 по отношение на постъпилите на 17.12.2020 г. средства в размер на 114 741,45 лева (представляваща директно плащане по схема за единно плащане на площ за 2020 г. (СЕПП 2020) -субсидия по програмите на ЕС за развитие на селските райони) и на постъпилите на 23.12.2020 г. средства в размер на 14 317,53 лева, по банковата сметка на дружеството в Уникредит Булбанк с 1BAN: BG75UNCR70001524137313 {явяваща се целево финансиране - директно плащане по Програма „Де минимус суша” 2020 г. от Държавен фонд „Земеделие ” и представляваща субсидия по програмите на ЕС за развитие на селските райони - за компенсиране на щетите от сушата през 2020 г.). Счита, че постановлението е незаконосъобразно и моли да бъде отменено.
По делото не е постъпило писмено възражение от кредитора „ММ ТРЕЙД СС“ ООД, ЕИК *********, въпреки предоставената му от МСИ възможност по реда начл. 436, ал.2 ГПК.
В изложените по реда на чл.436, ал.3 ГПК мотиви, ЧСИ, чието действие се обжалва, счита жалбата за неоснователна, тъй като постъпилите по запорираната сметка на длъжника не са несеквестируеми, а и производството по делот е спряно, което препятства извършването на процесуални действия по него, каквото е частичното вдигане на запора, който иска жалбоподателя.
ОС, като съобрази доводите на страните и данните по делото, прие за установено следното: Жалбата е основателна
Изпълнителното производство е образувано по молба и приложен към нея изпълнителен лист от „ММ ТРЕЙД СС“ ООД, ЕИК ********* против жалбоподателя, въз основа на изпълнителен лист, издаден по Заповед № 1935/07.12.2020 г.. по ч.гр.д. № 20203420101119/2020 г. на СсРС, за обща сума в размер на 71 350,57 лв. Вземането произтича от запис на заповед, издаден на 12.05.2020 г., както и лихви и разноски.
От приложеното копие от изпълнителното дело е видно, че запорът върху сметките на жалбоподателя е наложена със запорно съобщение от 10.12.2020 г. Впоследствие, с определение № 1765/18.12.2020 г., постановено по ч.гр. дело № 20203420101119/2020 г. на СсРС , изпълнителното производство е спряно.
По изпълнителното дело са представени доказателства, от които е видно, че „АГРОИНВЕСТ-ВН” ЕООД, с ЕИК ********* е дружество, регистрирано като земеделски производител. В това му качество, след налагането на запорите, по сметката на АГРОИНВЕСТ ВН“ ЕООД в „Интернешънъл Асет Банк” АД с 1BAN BG031ABG74591000186100 и в Уникредит Булбанк с IBAN: ***ми като субсидии от Държавен фонд „Земеделие”, за подпомагане на дейността му по мерки и схеми по Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) и Регламент (ЕС) 31360/2013 г. На подадените молби с вх. №25551/17.12,2020 г. и с вх. №26082/23.12.2020 г. , депозирани от дружеството пред ЧСИ, същият отговорил с обжалваното постановление.
Законът за подпомагане на земеделските производители регламентира различни форми на финансово подпомагане. Според източника си финансовите средства, с които се субсидират земеделските производители, могат да бъдат разделени, най-общо, на две категории – средства от държавния бюджет и средства от бюджета на ЕС, като всяка от тези категории е подчинена на различен правен режим.
Съгласно чл. 96, ал. 1 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2020 г. е недопустимо използването за обезпечения на целево предоставяните средства от държавния бюджет на нефинансовите предприятия за субсидии, компенсации и капиталови трансфери за възложени от държавата дейности и услуги. Посочените средства не могат да се използват и за принудително погасяване на публични и частни държавни вземания, както и на вземания на трети лица (ал. 2). Доколкото според § 1, т. 1 от ДР на ЗПЗП "земеделски производители" са физически и юридически лица, които произвеждат непреработена и/или преработена растителна и/или животинска продукция, те не представляват финансови предприятия по смисъла на ЗДБ. Следователно цитираните разпоредби намират приложение по отношение на държавните субсидии, които се отпускат в тяхна полза.
Що се отнася до средствата, отпускани от фондовете на ЕС, коментираните разпоредби не разпростират своето действие по отношение на тях. Последните визират средства от държавния бюджет, а българското законодателство прокарва последователно разграничение между средствата от държавния бюджет и тези от ЕС. Аргумент в тази насока е чл. 141 от Закона за публичните финанси, съгласно който сметките за средства от ЕС не се включват в държавния бюджет, в общинските бюджети и в останалите бюджети. Последните се администрират и управляват от бюджетните организации чрез сметки за средства от ЕС, като тези сметки са финансово-правна форма за получаване, разпределяне и разходване от бюджетните организации на средства от ЕС и свързаното с тях национално съфинансиране (виж чл. 8, ал. 1 и 2 ЗПФ). Тези средства обаче са несеквестируеми на друго основание.
Цялостната регламентация на финансовите помощи от ЕС е подчинена на принципа за целево разходване на средствата. Същите имат за цел постигане на политиките на Съюза, поради което е от изключителна важност тяхното ефективно използване. На финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика в рамките на ЕС е посветен Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския Парламент и на Съвета от 17 декември 2013 г. В съображение 27 от същия се сочи, че помощта от Съюза следва да се изплаща на бенефициерите навреме, за да могат те да я използват ефективно. В чл. 11 пък е предвидено, че плащанията на бенефициерите по предвиденото в настоящия регламент финансиране се извършват в пълен размер. Последната разпоредба има съдържание и цели, аналогични на цитираните по-горе норми от ЗДБРБ. Регламентът е източник на вторичното право на ЕС, който има общо действие и обвързваща сила. Той е задължителен и непосредствено приложим във всяка от страните членки, в т. ч. Република България.
Поради изложеното настоящият въззивен състав приема, че и вземанията от ДФЗ, които имат за източник бюджета на ЕС, са несеквестируеми на основание чл. 11 от Регламента. В противен случай би следвало, че е възможно и допустимо с публични целеви средства от Европейския съюз да бъде погасен дълг на един частноправен субект към друг.
Обстоятелството, че изпълнителното производство е спряно не е пречка да бъде вдигнат частично запора върху сумите, постъпили по запорираните сметки на длъжника и касаещи субсидии в земеделието.
Предвид гореизложеното ОС счита, че обжалваното Постановление от 31.12.2020 г., постановено по изп. д. № 20127670400519 на ЧСИ Георги Георгиев, per. № 767, район на действие Силистренски окръжен съд , с което е ОТКАЗАЛ да прекрати изпълнителното производство по делото на основание чл. 433, ал.1, т.8 ГПК, както и да върне постъпилата по делото вследствие на наложения запор върху банковите сметки на длъжника сума, е незаконосъобразен и като такъв следва да бъде отменен, като се постанови вдигане на запора до посочените от жалбоподателя суми .
Водим от горното ОС
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Постановление от 31.12.2020 г., постановено по изп. д. № 20127670400519 на ЧСИ Георги Георгиев, per. № 767, район на действие Силистренски окръжен съд , КАТО ВМЕСТО ТОВА ПОСТАНОВЯВА:
ВДИГА запора, наложен на „АГРОИНВЕСТ-ВН” ЕООД по горепосоченото изпълнително дело, в размер на 114 741,45 лева, представляваща целево финансиране - директно плащане по Схема за единно плащане на площ за 2020 г. (СЕПП 2020) от Държавен фонд „Земеделие”и представляваща субсидия по програмите на ЕС за развитие на селските райони по банкова сметка *** „Интернешънъл Асет Банк” АД с IBAN ***17,53 лева, явяваща се целево финансиране - директно плащане по Програма „Де минимус суша” 2020 г. от Държавен фонд „Земеделие” и представляваща субсидия по програмите на ЕС за развитие на селските райони - за компенсиране на щетите от сушата през 2020 г. по банкова сметка ***: ***лучените суми от Държавен фонд „Земеделие“ (формирани от несеквестируеми субсидии).
Решението е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ:1. 2.