Решение по дело №166/2023 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 32
Дата: 5 януари 2024 г.
Съдия: Йонита Цанкова Цанкова
Дело: 20237130700166
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 април 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

РЕШЕНИЕ

гр.Ловеч, 05.01.2024 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ЛОВЕЧ, ІІІ-ти административен  състав, в публично заседание на тринадесети декември през две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

                     ПРЕДСЕДАТЕЛ:    ЙОНИТА ЦАНКОВА

                              

 

при секретаря ДЕСИСЛАВА МИНЧЕВА като разгледа докладваното от съдия ЦАНКОВА Адм.д № 166 / 2023 год. и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по чл. 145 и сл., във вр. с чл. 21, ал. 3 от АПК и § 8 от ПЗР от АПК.

Постъпила е жалба от Н.Д.С., ЕГН **********,***, чрез адв. Б.Д. от ЛАК, с адрес: ***, офис 4, срещу изричен отказ за издаване на административен адрес на поземлен имот, обективиран в Удостоверение № УД-УТ-122/06.03.2023 г. на заместник-кмета на Община Троян.

В жалбата се сочи, че оспореното Удостоверение № УД-УТ-122/06.03.2023 г. представлява изричен отказ да бъде извършена административна услуга  по смисъла на чл. 21 от АПК във вр. с § 8 от ПЗР от АПК, като мотивите за това са, че Поземлен имот с идентификатор 02302.800.130 по КККР на с. Балабанско, общ. Троян попада извън регулационния план на с. Балабанско, поради което според заместник-кмета на Община Троян не може да се издаде искането удостоверение. Сочи се, че отказът е незаконосъобразен, защото е постановен в противоречие с чл. 126 от Наредба № РД-02-20-9 от 21.05.2012 г. за функциониране на Единната система за гражданска регистрация. В заключение жалбоподателят моли съда да отмени изричния отказ и да върне преписката на административния орган за ново произнасяне по нея, като даде задължителни указания по прилагане на закона. Претендира се и присъждане на сторените съдебно-деловодни разноски.

В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адв. Д., който поддържа жалбата. Представени и приети са допълнителни доказателства, въз основа на които процесуалният представител на жалбоподателя счита, че не са налице правни и фактически пречки да бъде издадено удостоверение за административен адрес на процесния имот. Претендира присъждане на разноски по делото въз основа на договор за правна защита и съдействие в размер на 1500 лв. и 10 лв. държавна такса. Представено е и писмено становище, с което се поддържа жалбата, както и искането за присъждане на разноски общо в размер на 1510 лв.

Ответникът – Заместник – кмет на Община Троян по „Устройство на територията, строителство, планиране и проекти“, в съдебно заседание чрез юрк. И.К.оспорва депозираната жалба като неоснователна, не представя писмени бележки.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства и становищата на страните, намира за установено от фактическа страна следното:

Административното производство е започнало по повод подадено до Община Троян заявление с вх. № ТСУ-19-17/24.02.2023 г. от Н.Д.С. за издаване на административен адрес на поземлени имоти (Уникален идентификатор на административната услуга – 2018). С подаденото заявление е поискано да бъде издадено удостоверение за административен адрес на Поземлен имот 02302.800.130 по плана на с. Балабанско, община Троян, област Ловеч, м. „Алдишки рът“, п.к. 5615.

Във връзка с подаденото заявление Заместник-кметът на Община Троян инж. Бистра Чолакова е постановила обжалвания в настоящото производство отказ, обективиран в Удостоверение № УД-УТ-122/06.03.2023 г., което е издадено на Н.С. в уверение на това, че имот с идентификатор 02302.800.130 по кадастралната карта на с. Балабанско, одобрена със заповед № РД-18-18/19.03.2009 г. на Изпълнителния директор на Агенция по геодезия, картография и кадастър – гр. София, попада извън границите на регулационния план на с. Балабанско, поради което не може да се издаде административен адрес.

Към административната преписка са приложени заверени копия на: Нотариален акт за собственост на недвижим имот № 060, том I, рег. № 535, дело № 048 от 2023 г., Разрешение за строеж № 105/16.09.2019 г., Удостоверение за въвеждане в експлоатация № 67/23.11.2022 г., Скица на поземлен имот № 15-136784-07.02.2023 г. и Заповед № 80/23.01.2017 г. на Кмета на Община Троян и др.

В съдебно заседание са представени от процесуалния представител на жалбоподателят допълнителни писмени доказателства – Удостоверение за сключен граждански брак на жалбоподателя и Удостоверение за настоящ адрес на съпругата му, видно от което за процесния адрес е издадено удостоверение за настоящ адрес на съпругата на жалбоподателя Н.Ц.С..

Съдът, след като прецени доказателствата по делото, доводите на страните и след служебната проверка по чл. 168 от АПК на законосъобразността на административния акт, намира за установено следното:

Жалбата отговаря на изискванията на чл.150 и чл.151 от АПК, подписана е и е подадена пред местно компетентния съд, от лице с активна процесуална легитимация– адресат на оспорения изричен отказ. Жалбата е редовна по отношение на форма и съдържание. Същата е подадена в срок предвид данните по делото – обжалваният административен акт е получен от жалбоподателя на 07.03.2023 г., видно от разпечатка от деловодната система на Община Троян л.24 от делото, а жалбата е получена в Община Троян на 20.03.2023 г., видно от поставения щемпел на първата страница от жалбата л. 4 от делото, с оглед на което жалбата е процесуално допустима.

Жалбата е основателна.

Съгласно изискванията на чл. 168, ал.1 от АПК, при служебния и цялостен съдебен контрол за законосъобразност, съдът извършва пълна проверка на обжалвания административен акт.

Жалбата е насочена срещу годен за оспорване акт – изричен отказ за издаване на административен адрес на поземлен имот, обективиран в Удостоверение № УД-УТ-122/06.03.2023 г. на заместник-кмета на Община Троян.

Заявлението за издаване на административен адрес на поземлени имоти /на л. 15 от делото/, представлява искане за извършване на административна услуга по смисъла на легалното определение на §1, т.2 от ДР на Закона за администрацията, като на основание §8 от ПЗР на АПК за тези производства са приложими нормите за издаване и обжалване на индивидуални административни актове. Удостоверението се издава с цел да послужи за удостоверяване на конкретни права, с цел да се извършват определени дейности. То е официален документ от значение за признаване на определени права на жалбоподателя в производството по делото. Следователно процесният отказ, обективиран в Удостоверение № УД-УТ-122/06.03.2023 г. на заместник-кмета на Община Троян, е индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 3 от АПК.

В случая жалбоподателят е адресирал заявлението за издаване на удостоверението за административен адрес до Община Троян, която е легитимирана да извърши или откаже извършване на исканата административна услуга. Издаването на удостоверение за административен адрес за поземлени имоти е част от Административно-технически услуги „Устройство на територията“, които извършва Община Троян, като е записана с уникален идентификатор на административната услуга – 2018.

Предвид изложеното съдът счита, че искането за издаване на удостоверение на административен адрес на поземлен имот правилно е било адресирано до общинската администрация на Община - Троян, като видно от Заповед № 80/23.01.2017 г. на Кмета на Община Троян /на л. 25 от делото/, същият е възложил на Бистра Минкова Чолакова – Заместник-кмет на Община Троян да подписва издадените удостоверения за идентичност на урегулиран поземлен имот и да подписва издадените удостоверения за факти и обстоятелства по ТСУ, поради което постановеният от нея отказ е валиден, като издаден от компетентен орган в кръга на правомощията му, поради което не е налице отменително основание по чл. 146, т. 1 от АПК.

По отношение на изискването за форма по чл. 146, т. 2 от АПК, във вр. с чл. 59, ал. 2 от АПК съдът съобрази следното:

 Изричният отказ, обективиран в оспореното удостоверение, съдържа наименование на издалия го орган, лаконично фактическо основание, че:  имот с идентификатор 02302.800.130 по КК на с. Балабанско попада извън границите на регулационния план на с. Балабанско, адресат на акта, както и разпоредителна част с ясно формирана воля на органа за отказ от извършване на услугата. В писмото не е посочено правно основание за постановения отказ, което ведно с лаконичното фактическо основание за отказа мотивира съда да приеме нарушение на изискването за форма по смисъла на чл. 146, т. 2 от АПК, във вр. с чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК.

В допълнение обжалваният административният акт не съдържа и посочени ред и срок за обжалване. Налице е основания за отмяна на административния акт по чл. 146, т. 2 от АПК.

В хода на протеклото административно производство не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, като следва да се посочи, че отменително основание по чл. 146, т. 3 от АПК са само съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

 Отказът е постановен в срока по чл. 57, ал. 2 от АПК – 7 дни от датата на започване на производството, като Заявлението е подадено на 24.02.2023 г., като срокът за издаване следва да изтече на 03.03.2023 г. /Националният празник на България – почивен ден/, който е петък, поради което срокът изтича в първия работен ден – 06.03.2023 г., когато е постановен оспореният отказ. Същевременно заявление за издаване на удостоверение за административен адрес /на л. 15 от делото/ е подадено от лице, доказало наличие на правен интерес от извършването на административната услуга – собственик на процесния имот, отправено до компетентния да извърши същата услуга орган, без данни в производството до издаване на оспорения отказ да е изисквано от заявителя да обосновава допълнително своя интерес от снабдяването с документа, и без давани указания за отстраняване на други недостатъци на заявлението.

След преценка на доказателствата по делото настоящият съдебен състав приема, че оспорваният административен акт е издаден в нарушение на материалния закон – отменително основание по чл. 146, т. 4 от АПК. Доводите са следните:

Всяко физическо или юридическо лице може да поиска извършването на административна услуга, която е от значение за удостоверяване, признаване, предявяване или погасяване на негови права или задължения, т. е. при наличие на правен интерес.

Издаването на удостоверение за административен адрес представлява административна услуга по смисъла на § 1, т. 2 от Закона за администрацията (ЗА). Съгласно разпоредбата на § 8 от ПЗР на АПК правилата на АПК се прилагат в производството по извършване на административни услуги, освен ако в специален закон не е предвидено друго.

В настоящия случай се установи, че компетентният административен орган е бил сезиран със заявление за извършване на административна услуга - издаване на удостоверение за административен адрес на Поземлен имот 02302.800.130 по плана на с. Балабанско, община Троян, област Ловеч, м. „Алдишки рът“, п.к. 5615. В производството до издаване на оспорения отказ административният орган няма данни да е изисквал от заявителя да обосновава допълнително своя интерес от снабдяването с удостоверението.

В оспорвания административен акт ответникът е обосновал отказа си единствено с факта, че имотът попада извън границите на регулационния план на с. Балабанско.

Изискваните от Община Троян документи за издаването на удостоверение за административен адрес са подадено заявление по образец, документ за собственост на имота и заплащане на дължимата държавна такса за извършване на услугата. В процесния случай е подадено заявление от Н.С., с което се иска издаването на удостоверение за административен адрес на Поземлен имот 02302.800.130 по плана на с. Балабанско, община Троян, област Ловеч, м. „Алдишки рът“, п.к. 5615. Видно от приложения Нотариален акт № 060, том I, рег. № 535, дело № 048 от 2023 г., С. е собственик на процесния имот и попадащата в този имот сграда с идентификатор № 02302.800.130.1 със застроена площ 170 кв. м., брой етажи 3 и предназначение – жилищна сграда еднофамилна, за която С. е представил Разрешение за строеж № 105/16.09.2019 г. и Удостоверение за въвеждане в експлоатация № 67/23.11.2022 г. Върху подаденото заявление е отбелязано, че е платена държавна такса в размер на 20 лв.

С оглед съдържанието на приложимите правни норми и представените доказателства безспорно е установено, че заявителят/жалбоподател в настоящото производство е обосновал наличието на интерес от издаване на искания административен акт предвид наличие на данни за собственост върху процесния имот.

Следователно, за да бъде извършена исканата от С. административна услуга, с оглед приложимите нормативни разпоредби, следва да се изхожда от правния интерес на заявителя, основан в заявена необходимост от удостоверяване, признаване, предявяване или погасяване на негови права или задължения. За да се издаде исканото от жалбоподателя, е следвало да бъде извършена проверка относно това съществува ли имотът, както и налице ли е правен интерес у заявителя да иска извършване на посочената административна услуга.

Всяко физическо или юридическо лице може да поиска извършването на административна услуга, която е от значение за удостоверяване, признаване, предявяване или погасяване на негови права или задължения, т. е. при наличие на заявен правен интерес. Административният орган е длъжен да извърши тази услуга, като отбележи всички данни и относими факти и обстоятелства върху документа, но не може да откаже издаването му. В това производство органът няма възможност и правомощие да подлага на преценка факти и обстоятелства извън кръга на очертаните по-горе. В случай че излезе от обхвата на релевантните за произнасянето си фактически обстоятелства, той допуска нарушение на приложимия материален закон, както е в разглежданата хипотеза. Преценяването на факти, извън кръга на посочените, е извън обхвата на обвързаната компетентност на органа, т.е. да се произнесе като издаде удостоверението или откаже извършване на услугата. Възприемането на тези факти като фактическо основание за оспорения отказ е обусловило материалната незаконосъобразност на процесния административен акт.

Съгласно разпоредбите на чл. 89 от Закона за гражданската регистрация:

Ал.1 „Адресът е еднозначното описание на мястото, където лицето живее или където то получава кореспонденцията си.“

Ал.2 „Адресът в Република България се състои задължително от името на областта, общината и населеното място.

Ал. 3 „В зависимост от мястото, което описва, адресът може да включва и наименование на локализационна единица (площад, булевард, улица, жилищен комплекс, квартал и други), номер, вход, етаж, апартамент. Номерът на локализационната единица може да се състои от комбинация, съдържаща до четири символа, като първите три задължително са цифри, а последният символ е буква. Входът се обозначава с една буква или с число до две цифри. Етажът се обозначава с число до две цифри. Апартаментът се обозначава с число до три цифри.“

Ал. 4 „Когато адресът е извън регулацията на населеното място, вместо данните по ал. 3 се вписва името на местността от землището му.“

Ал. 5 „Кметът на общината определя адресите на територията на общината, на които може да се извършва адресна регистрация.“

          Видно от сочените разпоредби на Закона за гражданската регистрация, независимо от това дали имотът е в регулация или извън регулация, същият следва да има адрес, още повече, че в процесния имот има законно построена жилищна сграда, видно от представените документи - Разрешение за строеж № 105/16.09.2019 г. /на л. 10 от делото/ и Удостоверение за въвеждане в експлоатация № 67/23.11.2022 г. /на л. 12 от делото/.

Отделно видно от приетото в съдебно заседание на 13.12.2023 г. Удостоверение за настоящ адрес, издадено на 16.10.2023 г. на съпругата на жалбоподателя /на л. 58 от делото/ се установи, че процесният имот има административен адрес – с. Балабанско, община Троян, област Ловеч, местност Алдишки рът № 130, което е видно и от Разрешение за строеж № 105/16.09.2019 г. /на л. 10 от делото/ и Удостоверение за въвеждане в експлоатация № 67/23.11.2022 г. /на л. 12 от делото/.

Издаването на Удостоверение за настоящ адрес се извършва съгласно разпоредбите на Наредба № РД-02-20-9 от 21.05.2012 г. за функциониране на Единната система за гражданска регистрация, издадена от министъра на регионалното развитие и благоустройството /Наредбата/.  

Съгласно чл. 140, ал. 2 от Наредбата - Органът по чл. 92, ал. 1 от Закона за гражданската регистрация незабавно извършва електронна обработка на заявленията за постоянен адрес и/или адресна карта за настоящ адрес, като въвежда данните от тях чрез приложните програмни средства, поддържащи регистъра на населението.

Съгласно ал. 3 - При електронната обработка по предходната алинея автоматизирано се извършва проверка дали адресът, посочен в заявлението за постоянен адрес и/или адресната карта за настоящ адрес, се съдържа в националния класификатор на настоящите и постоянните адреси.

Съгласно ал. 4 -  Когато адресът от заявлението за постоянен адрес или от адресната карта за настоящ адрес е включен в националния класификатор на настоящите и постоянните адреси, на лицето се издава Удостоверение за постоянен адрес или Удостоверение за настоящ адрес по образци, утвърдени с наредбата по чл. 24, ал. 2 от Закона за гражданската регистрация.

          Видно от гореизложеното няма как да се издаде удостоверение за настоящ адрес, ако същия не е включен в националния класификатор на настоящите и постоянните адреси, тоест ако такъв адрес не съществува, но в случая видно от Разрешение за строеж № 105/16.09.2019 г. /на л. 10 от делото/ и Удостоверение за въвеждане в експлоатация № 67/23.11.2022 г. /на л. 12 от делото/, адресът съществува и е посочен в същите административни актове, издадени от главния архитект на Община Троян.

Видно от гореизложеното, неправилно административният орган е отказал извършването на административна услуга, като не е издал административен адрес за поземления имот с мотива, че е извън границите на регулационния план на с. Балабанско. Достатъчно е заявителят да удостовери правен интерес за извършване на поисканата административна услуга, за да се иска изпълнение на същата от органа, действащ в случая в условията на обвързана компетентност. Още повече, че от представените в съдебно заседание писмени доказателства се установи, че процесният имот има административен адрес. В този смисъл отказът е незаконосъобразен.

По изложените съображения настоящият съдебен състав приема, че обжалваният административен акт, с който е отказано да бъде извършена заявената от жалбоподателя административна услуга, е издаден при неправилно приложение на материалния закон и следва да бъде отменен. В случая естеството на спора не позволява разрешаването на въпроса по същество от съда, поради което и на основание чл. 173, ал. 2 от АПК делото като преписка следва да бъде изпратено на административния орган за ново произнасяне и извършване на поисканата административна услуга при съобразяване със задължителните указания по тълкуване и прилагане на закона.

С оглед изхода на спора, в полза на жалбоподателя следва да се присъдят разноските за производството, които са доказани и своевременно поискани, а именно - 10 лева за заплатена държавна такса /л. 38/ и 1500 лева договорено и реално заплатено /в брой/ адвокатско възнаграждение, видно от представения договор за правна защита и съдействие на л. 52 от делото. От страна на ответника липсва възражение за прекомерност на заплатеното от жалбоподателя адвокатско възнаграждение. Поради това на основание чл. 143, ал. 1 от АПК следва да се осъди Община Троян в качеството на юридическо лице, в чиято структура е административният орган, който е издал обжалвания акт, да заплати на жалбоподателя сумата от 1510 лева, представляваща сторени съдебно-деловодни разноски.

На основание гореизложеното и чл. 172, ал. 2, предл. второ от АПК, чл. 173, ал. 2 от АПК и чл. 143, ал. 1 от АПК, Ловешкият административен съд

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ по жалба на Н.Д.С., ЕГН **********,***, подадена чрез адв. Б.Д. от ЛАК, с адрес: ***, офис 4, изричен отказ за издаване на административен адрес на поземлен имот, обективиран в Удостоверение № УД-УТ-122/06.03.2023 г. на заместник-кмета на Община Троян.

ИЗПРАЩА преписката на заместник – кмета на Община Троян по „Устройство на територията, строителство, планиране и проекти“ за ново произнасяне и извършване на поисканата административна услуга при съобразяване със задължителните указания по тълкуване и прилагане на закона.

ОПРЕДЕЛЯ на основание чл. 174 от АПК 7-дневен срок за извършване на административната услуга.

ОСЪЖДА Община Троян, с адрес: гр. Троян, пл. „Възраждане“ № 1, да заплати на Н.Д.С., ЕГН **********,***, сумата от 1510,00 /хиляда петстотин и десет/ лева, представляваща сторени разноски по делото.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС на РБ в 14-дневен срок от съобщението до страните.

Да се изпрати препис от решението на страните.

                                                

                                                                    АДМ. СЪДИЯ: