Решение по дело №169/2020 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 6 август 2020 г.
Съдия: Михаил Драгиев Русев
Дело: 20207240700169
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 юни 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

219                                        06.08.2020 год.                     гр. Стара Загора

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Старозагорски административен съд, публично съдебно заседание на девети юли две хиляди и двадесета год., в състав        

                                                                 

Председател: ГАЛИНА ДИНКОВА

 

                                                          Членове: ДАРИНА ДРАГНЕВА

                                                                            МИХАИЛ РУСЕВ

                       

при секретаря Пенка Маринова и в присъствието на прокурора Нейка Тенева, като разгледа докладваното от Михаил Русев КАН дело №169  по описа  за 2020 год., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.63, ал.1, изр. второ  от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/. 

Образувано е по касационна жалба на „Сити бетон“ЕООД гр. Стара Загора, подадена чрез пълномощника му адв. И.И., против Решение №191/08.04.2020 год., постановено по АНД № 3401/2019 год. по описа на Районен съд Стара Загора, с което е потвърдено Наказателно постановление /НП/ №62/28.11.2019 год.,  издадено от Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите /РИОСВ/ - Стара Загора. В жалбата се твърди, че решението е постановено при неправилно приложение на материалния закон – касационно основание по чл.348, ал.1, т.1 от НПК във вр. с чл.63, ал.1, изр. второ от ЗАНН Първият довод представлява искане за косвен съдебен контрол върху законосъобразността на даденото и неизпълнено предписание, а именно твърди се, че въззивния съд е следвало да провери по реда на кой закон са изискани документи – ЗУО или ЗООС. По отношение на датата на нарушението се твърди, че липсва ясно и точно описание на фактите кога е извършено нарушението и кога е установено. Кратко било споменато, че нарушението е извършено на 11.07.2019 год. без да е изрично упоменато в какво се състои то. АУАН е бил съставен в отсъствие на нарушителя, което въззивният съд не е установил служебно като съществено нарушение на правото на защита. Видно от НП, отговорността на касатора е била ангажирана за нарушение на чл.113 ал.3 от ЗУО, според която разпоредба при извършване на проверки контролните органи съставят констативни протоколи, а при констатирани нарушения. дават задължителни предписания с определен срок за тяхното отстраняване или съставят актове за установяване на административни нарушения. Следователно тази разпоредба не съдържала правило за поведение със субект санкционираното дружество и не би могла да бъде нарушена от него. Даденото предписание е административен акт, а не нормативно установен ред на държавното управление, поради което неговото неизпълнение не може да бъде основание за налагане на имуществена санкция. По тези съображения се иска от съда да бъде отменено въззивното съдебно решение и да се постанови друго за отмяна на наказателното постановление.

Ответникът – РИОСВ - Стара Загора, чрез процесуалния си представител, излага подробни съображения за законосъобразност на обжалваното въззивно решение и иска от съда да бъде оставено в сила. В писмена защита аргументира теза против правните съображения на касатора.

Представителя на Окръжна прокуратура Стара Загора дава заключение за законосъобразност на въззивното съдебно решение и предлага на съда да бъде оставено в сила. Касационният състав на съда, след като обсъди събраните по делото доказателства, наведените от жалбоподателя касационни основания, доводите и становищата на страните и като извърши на основание чл.218, ал.2 от АПК служебна проверка на валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в законоустановения срок, от надлежна страна, за която съдебният акт е неблагоприятен и е процесуално допустима.

Разгледана по същество, се явява неоснователна.

Предмет на съдебен контрол пред Районен съд – Стара Загора е наказателно постановление №62/28.11.2019 год., издадено от Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите /РИОСВ/ - Стара Загора, с което на „Сити бетон“ЕООД е наложена имуществена санкция в размер на 5 200.00 лв., на основание чл.156 във връзка с чл.113 ал.3 от Закона за управление на отпадъците. Обстоятелствата по извършване на нарушението са следните: Дружеството „Сити бетон“ЕООД ЕИК123749110 със седалище и адрес на  управление гр. Стара Загора, ул. Захари Стоянов“ №14, представлявано от управителя Мирослав Колев притежава регистрационен документ №13-РД-317/14.07.2015г за дейности по третиране на отпадъци, издаден от директора на РИОСВ Стара Загора. В тази връзка на 03.07.2019 год. на площадката на „Сити бетон“ЕООД гр. Стара Загора, кв. „Индустриален“ е извършена проверка от експерти на РИОСВ Стара Загора, отразена в протокол №006691/03.07.2019 год. При проверката са изисквани документи, удостоверяващи дейностите с отпадъци, но такива не са представени и е установено, че не са и налични на проверяваната площадка. Предвид гореизложеното в констативен протокол №006691/03.07.2019 год. е дадено задължително предписание №4 до управителя на „Сити бетон“ЕООД със срок на изпълнение до 10.07.2019 год. да се представят в РИОСВ Стара Загора копия на документи, доказващи реализирани и транспортирани количества произведен бетон с вложен в него отпадъци от стъклени опаковки за периода 01.01.2014 год. – 03.07.2019 год.. На 05.07.2019 год. управителя заявява в писмо до РИОСВ Стара Загора с вх. №КОС-04-006691-1/05.07.2019 год., че оригиналите на изисканите документи се намират в Икономическа полиция гр. София. С писмо изх. №ПО-03-6691/08.07.2019 год. до СДВР е отправено запитване за наличие или липсата на изисканите документи, в отговор на което ГД „Национална полиция“ гр. София, в писмо вх. №ПО-03-6691-1/22.07.2019 год. заявява, че в отдел „Икономическа полиция“ не са изисквани, предоставяни и приобщавани оригинали на документи, касаещи „Сити бетон“ЕООД. С писмо изх. №РД-05-3260/09.07.2019 год.. на РИОСВ Стара Загора същото запитване е отправено до ТД на НАП – Пловдив. В отговор е получено писмо с вх. №РД-05-3260-1/26.07.2019 год. от ТД на НАП Пловдив, с което се удостоверява, че след приключване на тяхната проверка документите по управление на отпадъците са върнати на „Сити бетон“ЕООД. В резултат на това е извършена повторна проверка на „Сити бетон“ЕООД по документи, отразена в протокол №006809/30.07.2019 год., при която е констатирано, че изисканите с предписание №4 от констативен протокол №006691 от 03.07.2019 год. копия от документи не са представени в РИОСВ Стара Загора. На 22.08.2019 год. е съставен АУАН №63 в присъствието на двама свидетели и по документи, като същият е връчен на управителя на 26.08.2019 год., на която дата е и подписан от него.

За да потвърди наказателното постановление, Районен съд - Стара Загора е приел, че фактическите обстоятелства, доказващи извършеното формално по своя характер административно нарушение са доказани от съставените и представени официални документи – констативни протоколи, уведомлението на управителя на дружеството до РИОСВ Стара Загора, че документите се намират в Икономическа полиция гр. София, получените удостоверителни изявления от ГД „ИП“ гр. София и ТД на НАП Пловдив за липса на каквито и да било документи на „Сити бетон“ЕООД. Въз основа на фактическите обстоятелства – обективни факти от реалността, сочещи на съставомерно бездействие /отрицателен факт/, което осъществява конкретния състав на чл.156 ал.1 вр. с чл.113 ал.3 от ЗУО, въззивния съд е заключил правно, че е налице основание за ангажиране на имуществената отговорност на дружеството за това, че в срок до 10.07.2019 год. не е изпълнил задължително предписание по смисъла на чл.113 ал.3 от ЗУО  като не е представило изисканите копия от документи за периода от 01.01.2014 год. до 03.07.2019 год. Тежестта на оборване на отрицателния факт е на жалбоподателят, който обаче не е ангажирал доказателства в тази насока. Не е констатирал съществени нарушения на процесуалните правила, които да са били допуснати при реализирането на административнанаказателната отговорност на търговеца. Не е намерил факти, сочещи и на основание да се приложи чл.28 от ЗАНН, тъй като деянието не разкрива по-ниска степен на обществена опасност. Размера на имуществената санкция е близка до минималния и отчита тежестта на нарушението, поради което няма основание да бъде намалена.

 Решението на районния съд е постановено при неправилно приложение на материалния закон.

В случая административнонаказателната отговорност на ответника по касация е ангажирана на основание чл.156, ал.1 от ЗУТ, съгласно която разпоредба за неизпълнение на предписание по чл.113, ал.3 или чл.120 от ЗУО на физическите лица се налага глоба в размер от 2000 лв. до 10 000 лв., а на юридическите лица имуществена санкция в размер от 5000 до 20 000 лв. Съгласно чл.113 ал.3 от ЗУО директорът на РИОСВ или оправомощено от него длъжностно лице дава задължителни предписания с определен срок за отстраняване на констатирани нарушения при извършена проверка и/или съставя актове за административни нарушения. Следователно, за да бъде осъществен състава на чл.156 ал.1 вр. с чл.113 ал.3 от ЗУО е необходимо предписанието по своето съдържание да изисква поведение за отстраняване на констатирано нарушение. В настоящия случай, видно от фактическото обвинение, при извършена проверка на 03.07.2019 год. от „Сити бетон“ЕООД са изискани документи, удостоверяващи дейности с отпадъци, но такива не са представени и е установено, че не са налични на проверяваната площадка. Предвид на този факт е бил определен срок до 10.07.2019 год. /седем дни/, в който дружеството да представи копия на документи, доказващи реализирани и транспортирани количества произведен бетон с вложен в него отпадъци от стъклени опаковки за периода 01.01.2014 год. – 03.07.2019 год. Следователно квалификацията на разпореждането за представяне на документи, която АНО е приел, а именно предписание по чл.113, ал.3 от ЗУО не съответства на неговото съдържание, доколкото същото  обективира упражнени правомощия по чл.119 ал.5, т.2 от ЗУО – да бъдат изисквани документи от проверяваните лица и съответно определяне на срок /7-дневен/ на задължените лица за тяхното представяне. В случай, че не бъде изпълнено в срок задължението да се представят изискани документи, законодателят е предвидил отделен административнонаказателен състав, а именно разпоредбата на чл.135, ал.1 т.1 от ЗУО, която регламентира и друг размер на имуществената санкция – от 2000 лв. до 6000 лв.

Административните нарушение се наказват с предвидената за тях административно наказателна или имуществена отговорност, поради което е правно недопустимо да се прилага като основание за нейното ангажиране административнонаказателна разпоредба, чийто състав не се осъществява от установените факти. Ето защо неправилната правна квалификация на релевантните факти обуславя незаконосъобразност на издаденото наказателно постановление.

Като е стигнал до изводи различни от изложените първоинстанционният съд е постановил решение при неправилно приложение на материалния закон и е налице визираното касационно основание по чл.348, ал.1, т.1 от НПК, вр. с чл.63, ал.1 от ЗАНН, което налага отмяната му, ведно с отмяна на незаконосъобразното наказателно постановление.

Предвид изхода на делото искането на касационният жалбоподател за присъждане на направените разноски следва да бъде уважено, като на основание чл.63, ал.3 от ЗАНН /ДВ бр.94/  29.11.2019г./, Регионална инспекция по околната среда и водите – Стара Загора следва да бъде осъдена да заплати на „Сити бетон“ЕООД, гр. Стара Загора сумата от 500.00 лева, представляваща договорено и заплатено адвокатско възнаграждение за един адвокат за осъществено процесуално представителство в касационното производство по Договор за правна защита и съдействие №0226272 от 20.05.2020 год.

Водим от горното и на основание чл. 222 ал.1 от АПК, Старозагорският административен съд

 

Р     Е     Ш     И     :

 

 

ОТМЕНЯ Решение №191/08.04.2020 год., постановено по АНД №3401/2019 год. по описа на Районен съд - Стара Загора и вместо него постановява:

ОТМЕНЯ наказателно постановление №62/28.11.2019 год.,  издадено от Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите - Стара Загора.

ОСЪЖДА Регионална инспекция по околната среда и водите – Стара Загора, представлявана от Директора Х. П. и със седалище гр. Стара Загора, ул.“Стара планина“№2 да заплати на „Сити бетон“ ЕООД, ЕИК *********, представлявано от управителя М.К.А. и със седалище и адрес на управление: гр. Стара Загора, ул.“Захари Стоянов“№14, сумата от 500.00 /петстотин / лева, представляваща направени разноски в съдебното производство пред касационната инстанция.

 Решението не подлежи на обжалване и протестиране.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:     

                                                              

     ЧЛЕНОВЕ: 1.  

                                                                                                       

2.