Решение по дело №774/2021 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 542
Дата: 29 октомври 2021 г.
Съдия: Венелин Димитров Николаев
Дело: 20217170700774
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

Р E Ш Е Н И Е

 542

 

гр. Плевен,  29.10.2021 год.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

Административен съд - гр. Плевен, втори касационен състав, в открито съдебно заседание на деветнадесети октомври две хиляди двадесет и първа година, в състав:                                        

 Председател: Цветелина Кънева

                                              Членове: Снежина Иванова

                                                             Венелин Николаев

 

при секретаря Цветанка Дачева и с участието на прокурора Иво Радев, като разгледа докладваното от съдия Николаев касационно административно-наказателно дело774 по описа за 2021 г. на Административен съд - Плевен и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

            Производството е по чл. 63, ал. 1, изр. 2 ЗАНН във връзка с чл. 348 НПК и чл.208 и сл. АПК.

Образувано е по касационна жалба от ТД на НАП Велико Търново, офис, гр. Плевен, ул. "Дойран" № 43, срещу решение № 260064/11.02.2021 г. по а. н. д. № 2145/2020 г. на Районен съд – гр. Плевен.

С посоченото решение е отменено наказателно постановление № 480395-F513179 от 27.11.2019 г. на началник на отдел "Оперативни дейности"-Велико Търново в ЦУ на НАП, с което на "Проучване и добив на нефт и газ "АД, БУЛСТАТ ********* със седалище и адрес на управление гр. София, ***, представлявано от П.К.Н и Л.Т.Ч., за това, че при извършена проверка на 13.09.2019 година в 10:00 часа във ведомствена бензиностанция "ГСМ-Долни Дъбник" № 2, гр. Д. Дъбник, ул. *** стопанисван от дружеството е установено, че за периода от 01.05.2019 г. – 31.05.2019 г. в срок до 7 дни от изтичане на месец май до 07.06.2019 година не е отпечатан съкратен отчет на фискалната памет от ЕСФП – нарушение на чл. 41, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ и на основание чл.185, ал. 2, вр. с чл. 185, ал. 1 от Закона за данък върху добавената стойност /ЗДДС/ е наложена имуществена санкция в размер на 700 /седемстотин / лева.

В жалбата се сочи, че за да отмени оспорваното наказателно постановление съдът е приел, че административнонаказващият орган е допуснал нарушение на разпоредбата на чл. 40, ал. 1 от ЗАНН и чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН. Доводите на съда се считат за неправилни и незаконосъобразни, като се сочи, че съгласно чл. 40, ал. 1 от ЗАНН АУАН се съставя в присъствието на нарушителя и свидетелите, които са присъствали при извършване или установяване на нарушението. Твърди се, че в конкретния случай съдът смесва понятията установяване на нарушението и момента на съставяне на акта за установяване на нарушението. Счита се, че тълкуването от страна на съда на посочената по-горе норма е неправилно, тъй като законодателят никъде не споменава наличието на повече от един свидетел, до какъвто извод е достигнат съдът. Сочи се, че в конкретния случай проверката е извършена на 13.09.2019 г. 10:00 часа във ведомствена бензиностанция „ГСМ“ – Д. Дъбник № 2 стопанисвана и експлоатирана от дружеството жалбоподател. Проверката е извършена от М.М.М. и Г.В.А.. Констатираните обстоятелства са материализирани в ПИП № 0373424/13.09.2019 г., който е официален документ съгласно разпоредбата на чл. 50 от ДОПК. Твърди се, че АУАН F513179 е съставен на 03.10.2019 г., т.е. след момента на установяване на нарушението, в присъствието на двама други свидетели, неприсъствали на извършване на проверката, а именно Н.П.П. и Р.Г.Й., като това обстоятелство изрично е отбелязано в акта, предвид разпоредбата на чл. 40, ал. 3 от ЗАНН. Счита се, че липсва твърдяното от съда процесуално нарушение на разпоредбата на чл. 40 и следващите от ЗАНН. Относно посоченото от съда като допуснато нарушение на разпоредбата на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН, а именно, че НП не съдържа дата на извършване на нарушението, а само дата на установяването му, се твърди, че съгласно разпоредбата на чл. 6 от ЗАНН административно нарушение е онова деяние/действие или бездействие/, което нарушава установения ред на държавно управление, извършено е виновно и е обявено за наказуемо. Сочи се, че за конкретното нарушение формата на деянието е бездействие, т.е. пропускане от страна на задълженото лице на определено действие, поради тази причина точна датата на извършване на нарушението не може да бъде определена, тъй като със своето бездействие е пропуснато вмененото от законодателя действие.  Счита се, че самоволното изписване на някаква дата би довела до ограничаване правото на защита на лицето, чиято административнонаказателна отговорност е потърсена. В заключение се прави искане да бъде отменено Решение № 260064 от 11.02.2021 г., постановено по АНД № 2145/2020 г. по описа на Районен съд - гр. Плевен.

По делото е постъпило и възражение от "Проучване и добив на нефт и газ" АД, в което се посочва, че възразяват срещу касационната жалба, подадена от Териториална дирекция на НАП-Велико Търново, офис Плевен, срещу решение № 260064/11.02.2021 г. по а. н. д. № 2145/2020 г. на Районен съд - Плевен, като считат същата за неоснователна. Молят съда да остави в сила постановеното решение по а. н. д. № 2145/2020 г. по описа на Районен съд – Плевен, като правилно и законосъобразно. Счита се, че решаващият състав правилно и законосъобразно е приел в мотивите си, че са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила в хода на административно-наказателното производство при постановяване на наказателно постановление № 4803950 - F513179 от 27.11.2019 г., издадено от началника на отдел "Оперативни дейности" - Велико Търново в ЦУ на НАП (НП), поради което е отменил НП като незаконосъобразно. Сочи се, че в АУАН и впоследствие в НП е допуснато съществено нарушение, което води до незаконосъобразност на постановеното НП.  Излагат се съображения, че  съгласно чл. 42, т. 3 и чл. 57, ал.1, т. 5 от ЗАНН в АУАН и НП следва да е посочена недвусмислено датата на извършване на нарушението, а в конкретния случай липсва посочване на точна дата. Твърди се, че е извършено нарушение на чл. 42, т. 5 от ЗАНН и чл. 57, ал. 1, т. 6 от ЗАНН, тъй като не е посочено кои конкретно законни разпоредби на чл. 118 от ЗДДС са нарушени.  Навеждат се доводи, че Наредба Н-18/2006 г. е издадена на основание чл. 118. ал. 2 и ал. 4 от ЗДДС, но в тези разпоредби се съдържат различни хипотези. Непосочването на законните разпоредби, които са нарушени в АУАН и НП е съществено нарушение, водещо до незаконосъобразност на обжалваното НП. Твърди се, че в проверения обект ведомствена бензиностанция не се извършва покупко-продажби на горива, а се зареждат МПС на дружеството, поради което съкратеният месечен отчет по чл. 41, ал. 1 от Наредба № Н-18 от 13 декември 2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин (Наредба № Н-18) не служи за данъчно или счетоводно отчитане на заредените горива. Сочи се, че в обекта не се извършва покупко-продажба на стоки и горива и в системата на ЕСФП е заложена „условна цена“ в размер на 1 лв. с ДДС при зареждане на 1 литър гориво, независимо от вида на горивото Бензин А-95 и дизелово гориво. Въвеждането на единична цена е изискване за функциониране на софтуера на ЕСФП, като това е видно от отпечатаните Дневни финансови отчети, които са приложени в касовите книги на обекта и са били налични при извършването на проверката. Твърди се, че дневните финансови отчети са приложени в касовите книги, били са налични и предоставени при проверката и НАП получава пълна информация за количествата горива, заредени в деня на обекта - ведомствена бензиностанция, посредством осигурена постоянна дистанционна връзка между ЕСФП и НАП и съобразно изискванията на НАРЕДБА № Н- 18/2006 г. Посочва се, че отпечатването на съкратен месечен отчет не носи информация за количеството заредено гориво /Бензин А95 и Евродизел/, а само стойност на оборота и то по “условна цена", която няма отношение за данъчното отчитане и за счетоводното отчитане. Излагат се твърдения, че констатираното нарушение не нанася щета на бюджета, предвид това, че не са констатирани данъчни задължения, както и не влияе на счетоводната отчетност в дружеството. Сочи се, че горивата, с които се зареждат служебните автомобили в обекта - ведомствена бензиностанция за закупени с фактури за покупка на съответното гориво и са начислени и платени всички дължими данъци. Твърди се, че в случая се касае за организационен пропуск, който не е извършен умишлено, за което е наложено административно нарушение за неотпечатването на съкратен месечен отчет от фискалната памет на ЕСФП, който се съставя автоматично и е наличен в паметта на ЕСФП. Счита се, че в случая е налице маловажно нарушение но смисъла на чл. 28 от ЗАНН.

В съдебно заседание касаторът - ТД на НАП Велико Търново, офис, гр. Плевен, ул. "Дойран" № 43, се представлява от юрк. М., която счита, че решението е неправилно и следва да бъде отменено.

В съдебно заседание ответникът – "Проучване и добив на нефт и газ" АД, гр. София, ул. *** не се представлява.

Представителят на Окръжна прокуратура – Плевен изразява становище, че касационната жалба е основателна, първоинстанционното решение не е мотивирано и не е съобразено с доказателствата, поради което следва да бъде отменено.

Административен съд – Плевен, втори касационен състав, като съобрази наведените доводи и провери обжалваното решение при спазване разпоредбата на чл. 218 от АПК, прие за установено следното:

Касационното оспорване е извършено от надлежна страна в срока по чл. 211 от АПК и е процесуално ДОПУСТИМО.

Разгледано по същество е ОСНОВАТЕЛНО.

С посоченото решение е отменено наказателно постановление № 480395-F513179 от 27.11.2019 г. на началник на отдел "Оперативни дейности" – Велико Търново в ЦУ на НАП, с което на "Проучване и добив на нефт и газ "АД, БУЛСТАТ ********* със седалище и адрес на управление гр. София, ***, представлявано от П.К.Н и Л.Т.Ч., за това, че при извършена проверка на 13.09.2019 година в 10:00 часа във ведомствена бензиностанция "ГСМ-Долни Дъбник" № 2, гр. Д. Дъбник, ул. *** стопанисван от дружеството е установено, че за периода от 01.05.2019 г. – 31.05.2019 г. в срок до 7 дни от изтичане на месец май до 07.06.2019 година не е отпечатан съкратен отчет на фискалната памет от ЕСФП – нарушение на чл. 41, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ и на основание чл. 185, ал. 2, вр. с чл. 185, ал. 1 от Закона за данък върху добавената стойност /ЗДДС/ е наложена имуществена санкция в размер на 700 /седемстотин / лева.

Настоящата инстанция намира, че решението е валидно, допустимо, но постановено при неправилно прилагане на закона. В случая съдът е отменил НП на процесуално основание като е приел, че АУАН е съставен  в нарушение на чл. 40, ал. 1 от ЗАНН,  тъй като в него не са посочени   необходимия брой свидетели присъствали при  установяване на нарушението  и липсва датата на извършване на нарушението. В решението не са изложени мотиви по същество на спора.

Неправилен е изводът на решаващия съд за наличие на съществени процесуални нарушения в административно-наказателното производство.

В случая съдът намира, че не са налице сочените две процесуални нарушения. В АУАН и в НП подробно са описани всички обстоятелство по отношение на установеното нарушение на чл. 41, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ. Съгласно цитираната норма в 7-дневен срок след изтичане на всеки месец и година лицето по чл. 3, използващо ЕСФП, отпечатва съкратен отчет на фискалната памет от всяка ЕСФП в обекта за съответния период. В случая не се спори, че дружеството използва ЕСФП и следователно за него е налице задължение да отпечатва съкратен отчет. Както в АУАН, така и в НП са описани подробно извършените действия по проверката, проверените документи, представените такива и е посочена именно нормата на чл. 41, ал. 1 от Наредба Н-18 като нарушена, а не чл. 118 от ЗДДС, съгласно който е издадена горепосочената наредба. Отговорността е ангажирана по реда на чл. 185, ал. 2 от ЗДДС – за нарушение на нормативен акт по прилагане на чл. 118, тъй като Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г на МФ е издадена по реда на законова делегация по чл. 118, ал. 4 от ЗДДС.

Изводите на решаващия съд, че  липсата на втори посочен в АУАН свидетел се явява съществено нарушение на административно наказателната процедура и е основание за отмяна на НП, е неправилен и необоснован на събраните по делото доказателства. За да прецени това нарушение като съществено и обосноваващо отмяна на НП, съдът се е позовал на разпоредбата на чл. 40, ал. 1 от ЗАНН, според която актът за установяване на административно нарушение следва да бъде съставен в присъствието на свидетели, присъствали при извършването или констатирането на нарушението.   ПлРС е направил извод, че за да бъде спазено изискването на чл. 40, ал. 1 от ЗАНН  в АУАН следва да бъдат посочени двама свидетели в присъствието, на които  е установено нарушението.              Касационната инстанция преценява тези изводи за допуснати съществени процесуални нарушения за неправилни, предвид, че актът за нарушение е съставен в хипотезата на чл. 40, ал. 3 от ЗАНН, според която  при  липса на свидетели, присъствали при извършване на нарушението, актът следва да бъде съставен в присъствието на други двама свидетели, като това обстоятелство съгласно нормата на чл. 40, ал. 3 от ЗАНН се отразява изрично в самия акт.  В случая актът е съставен от М.М.М., който е извършил проверка, в  присъствието   на двама други свидетели,  които не са присъствали при  извършване на проверката, тоест при установяване на нарушението, поради което не е налице  опорочаване на процедурата по съставяне на  АУАН. На следващо място АУАН  е съставен въз основа на ПИП № 0373424/13.09.2019 г., който е официален свидетелстващ документ и като такъв е годно основание за съставяне на акт за нарушение, като в този случай самият закон – ЗАНН, регламентира, че  актът може да се състави и в отсъствие на свидетели.  

Не може да се приеме и твърдението, че в АУАН и в НП не е посочена датата на извършване на нарушението. И в двата акта е посочена датата, на която то е констатирано – 13.09.2019 г. Нарушението по същество се изразява в бездействие – неспазване на реда и начина за отчитане на фискалните устройства, чрез неотпечатване на съкратен отчет на фискалната памет в обекта за периода 01.05.2019 г. – 31.05.2019 г.  в 7-дневен срок след изтичането  на месец май. На практика е констатиран факта на бездействие в определения от наредбата преклузивен срок – до 07.06.2019 г., поради което не е необходимо и възможно да бъде посочена конкретна дата на извършване на нарушението.  

 С обжалваното решение наказателното постановление е отменено на формално /процесуално/ основание, без да са изложени каквито и да е било мотиви относно извършена преценка на събраните по делото доказателства, кои факти и обстоятелства съдът е приел за установени, въз основа на кои доказателствени материали и какви правни изводи следват от тях. Предвид въведената забрана за нови фактически установявания в касационната инстанция, не е налице законова възможност за произнасяне по съществото на спора, при липса на установени фактически обстоятелства и разглеждането им от районния съд в обжалваното решение, по които се дължи произнасяне от касационния състав на съда по чл.220 от АПК. Ето защо решението на Районен съд – Плевен, с което е  отменено наказателно постановление № 480395-F513179 от 27.11.2019 г. на началник на отдел "Оперативни дейности"-Велико Търново в ЦУ на НАП, следва да бъде отменено, като на основание чл.222, ал.2   от АПК делото  да  се върне за ново разглеждане от друг състав на същия съд. 

 Водим от горното и на основание чл. 222, ал. 2, т.1,   Административен съд Плевен, II-ти касационен състав

 

 

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ Решение № 260064/11.02.2021 г. по а. н. д. № 2145/2020 г. на Районен съд – гр. Плевен.

 ВРЪЩА делото за ново разглеждане от друг състав на Районен съд Плевен по жалбата на "ПРОУЧВАНЕ И ДОБИВ НА НЕФТ И ГАЗ "АД, БУЛСТАТ ********* със седалище и адрес на управление гр. София, ***, представлявано от Л.К.Н. и Л.Т.Ч.  против      наказателно постановление № 480395-F513179 от 27.11.2019 г. на началник на отдел "Оперативни дейности"-Велико Търново в ЦУ на НАП.

Решението   не подлежи на обжалване.

Препис от решението за се изпрати на страните.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                              ЧЛЕНОВЕ:

 

1.     ……………….                          

2.     ……………….