Определение по дело №560/2023 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 октомври 2023 г.
Съдия: Галина Колева Динкова
Дело: 20237240700560
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 септември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е

                     

№648                                                11.10.2023 г.                            град Стара Загора

 

          Старозагорският административен съд, в закрито заседание на единадесети октомври през две хиляди двадесет и трета година, втори състав:       

           

                                                                                           СЪДИЯ: ГАЛИНА ДИНКОВА

 

като разгледа административно дело № 560 по описа за 2023 год., за да се произнесе съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 27, ал. 5 във връзка с ал. 7 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/, във връзка с чл.166, ал. 2 от ДОПК /Данъчно – осигурителен процесуален кодекс/.

Образувано е по жалба от Г.Х.Г. ***, подадена чрез пълномощника му адв.И.С., срещу Акт за установяване на публично държавно вземане № 24/06/3/0/05792/04/01, издаден от Директора на Областна дирекция на Държавен фонд „Земеделие“ – Хасково, с който е отказано изплащането на финансова помощ в размер на 9 779.00лв., представляващо втора плащане по реда на чл.3, ал.2, т.2 по Административен договор № BG06RDNP001-6.007-1955-C01 от 14.04.2021г. и е прекратен договора, както и е определено подлежащо за възстановяване публично държавно вземане в размер на 19 558.00лв.

След преценка на материалите по делото съдът намира че подадената жалба е процесуално недопустима, по следните съображения:

Правото на жалба възниква и може да бъде упражнено при наличието на определени процесуални предпоставки, които обуславят и процесуалната допустимост на съдебното производство. По аргумент от разпоредбата на чл.159, т.5 от АПК, една от тези предпоставки за надлежно упражняване правото на жалба, от категорията на абсолютните, за която съдът следи служебно, е оспорването да е направено в законово регламентирания срок за подаване на жалба срещу съответния административен акт.

В случая от приложената на л. 26 по делото разпечатка от Информационната система за управление и наблюдение на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове /ИСУН/ се установява, че оспореният акт е изпратен на жалбоподателя чрез ИСУН на 04.08.2023г. Това е редовен, нормативно уреден способ за  връчване на процесния акт, доколкото административното производство, в което той е постановен, е провеждано посредством ИСУН. Съгласно чл.22, ал.1 от ЗУСЕФСУ информационната система за управление и наблюдение на средствата от ЕФСУ се поддържа от Централното координационно звено и осигурява електронния обмен на информация и документи между него, органите за управление и контрол на средствата от ЕФСУ и кандидатите и бенефициентите на финансова подкрепа, като в ал.2 е визирано, че производства пред управляващите органи по този закон може да се провеждат и посредством ИСУН при условия и по ред, определени с акта по чл. 23. Този акт е Наредбата за определяне на условията, реда и механизма за функциониране на Информационната система за управление и наблюдение на средствата от Европейските структурни и  инвестиционни фондове и за провеждане на производствата пред управляващите органи посредством ИСУН /Наредбата/. Съгласно разпоредбата на чл.22, ал.3 от ЗУСЕФСУ когато производствата пред управляващите органи по този закон се провеждат посредством ИСУН, съобщаването на индивидуалните административни актове, издадени в тези производства, се извършва чрез съобщение в ИСУН до съответния кандидат или бенефициент, като към съобщението е прикачен съответния акт или в него се препраща към публикувания в ИСУН акт. Актът се счита за връчен с изпращането на съобщението в ИСУН. В чл.13, ал.5 от Наредбата е регламентирано, че съгласието на кандидатите/бенефициентите за приемане на електронни изявления и за приложимия ред за съобщаване по ал. 3 и 4 се приема за дадено с подаването на формуляра за кандидатстване посредством ИСУН. Съгласно чл.13, ал.2 от Наредбата изпращането на електронни документи и изявления до кандидатите и бенефициентите за нуждите на производствата пред управляващите органи/междинните звена се осъществява само посредством ИСУН, като в ал.1 изрично е регламентирано, че електронен документ и/или електронно изявление се счита за получено от съответния управляващ орган/междинно звено, кандидат или бенефициент с изпращането му в ИСУН.

С оглед на цитираната нормативна уредба, релевантната дата, на която оспорения АУПДВ се счита надлежно съобщен и връчен на жалбоподателя, е именно 04.08.2023г.  Обстоятелството кога съобщението е отворено и към кой момент жалбоподателят се е запознал със съдържанието на процесния акт, е ирелевантно в случая. Още повече, че в оспорения АУПДВ изрично е посочено, че за дата на получаване на съобщението се счита датата, на която същото е изпратено през системата, като е указана и възможността за обжалване пред административния съд по постоянния адрес или седалището на посочения в акта адресат, в 14-дневен срок от съобщаването му.

Следователно установеният в чл.149, ал.1 АПК, вр. с чл.27, ал.5 и ал.7 ЗПЗП, вр. с чл.166, ал.2 ДОПК, 14-дневен срок за обжалване е започнал да тече от 05.08.2023г. и е изтекъл на 18.08.2023г. – петък, присъствен ден, като няма основания за удължаването му по смисъла на чл. 140 от АПК.

Жалбата на Г.Г. против процесния АУПДВ е подадена  по пощата на 01.09.2023г., видно от  приложената на л.37 от делото разписка, към която дата обаче правото на оспорване е било вече преклудирано.

 

Предвид изложеното съдът намира, че жалбата на Г.Х.Г. срещу Акт за установяване на публично държавно вземане № 24/06/3/0/05792/04/01, издаден от Директора на Областна дирекция на Държавен фонд „Земеделие“ – Хасково, се явява процесуално недопустима, като просрочена, което е пречка за разглеждането й по същество с произнасяне по нейната основателност. С оглед на което жалбата следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото – прекратено.

            Водим от горните мотиви и на основание чл.159, т.5 от АПК, съдът

 

           

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

 

 

            ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Г.Х.Г. ***, подадена чрез пълномощника му адв.И.С., срещу Акт за установяване на публично държавно вземане № 24/06/3/0/05792/04/01, издаден от Директора на Областна дирекция на Държавен фонд „Земеделие“ – Хасково, като недопустима.

 

            ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 560/ 2023г. по описа на Административен съд – Стара Загора. 

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от неговото съобщаване.

 

 

                                                                                                      СЪДИЯ: