Решение по дело №620/2019 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 501
Дата: 16 юни 2021 г.
Съдия: Мариана Димитрова Шотева
Дело: 20197150700620
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 юни 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 501/16.6.2021г..

 

гр. Пазарджик

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Пазарджик, І-ви състав, в открито съдебно заседание на седемнадесети май, две хиляди двадесет и първа година в състав:

                            СЪДИЯ: МАРИАНА ШОТЕВА

 

при секретаря Тодорка Стойнова, като разгледа докладваното от съдия ШОТЕВА административно дело № 620 по описа на съда за 2019 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 156 и сл. от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК). Образувано е по жалба на „КАШ ИНДУСТРИЯ“ООД ЕИК *********, чрез управителите Д.Ш. и Н.Ш., със съдебен адрес *** – адв.Н.Б. срещу Ревизионен акт № Р-16001318004263-091-002/13.02.2019г. на  ТД на НАП, Пловдив, издаден от И.К. на длъжност Началник на сектор възложил ревизията и В. КовА.а на длъжност главен инспектор по приходите – ръководител на ревизията потвърдени с Решение № 282/-7.05.2019 г. на Директора на Дирекция „Обжалване и данъчно осигурителна практика“, гр. Пловдив при ЦУ на НАП, с който на жалбоподателя в обжалваната част е отказан данъчен кредит в общ размер на 238 274.06лв., в едно с прилежащите лихви от 39 034.08 лв.

 С жалбата до съда, в съдебни заседания и в представените по делото писмени бележки от адв. Б., РА се оспорва като незаконосъобразен.

Жалбоподателят счита, че РА е издаден от некомпетентен орган, тъй като е нарушена разпоредбата на чл.113, ал.3 от ДОПК.Твърди, че ревизиращият екип е променен след  изтичане срока на ревизионното производство.Счита, че промяната на екипа извън срока за извършване на ревизията засяга авторството на органа ръководител на ревизията, издаващ както РД и РА.

Жалбоподателят счита, че констатациите и изводите на приходния орган не се подкрепят от предприетите процесуални действия и събраните доказателства в хода на ревизията, както допълнително представени по делото. Развива подробни съображения, че събраните в хода на ревизията писмени доказателства установяват по безспорен начин извършването на фактурираните доставки на палети. Твърди се, че дружеството е добросъвестен получател на въпросните доставки, представени са всички необходими доказателства и е налице реално предаване на родово определените вещи. При доставката на палети/товарене са съставени фактури, изготвени са приемо-предавателни протоколи, попълнени са пътни листи. Това, че дружествата доставчици не са намерени на посочените адреси, не трябва да влияе на него и не е относимо към фактическия състав на правото на данъчен кредит. Възразява се, че произходът на стоката не е изискване за възникване на правото на данъчен кредит. Аргумент за правото си жалбоподателят сочи, че е налице редовно водено счетоводство, което отговаря на нормите на Закона за счетоводството и осчетоводяването на фактурите и плащанията по тях доказват реалност на сделките. Жалбоподателят ангажира гласни доказателства и съдебно-счетоводна експертиза, СТЕ и комплексна експертиза. По тези мотиви, подробно изложени в жалбата и писмените бележки по делото от адв. Б., се претендира отмяната на РА, потвърден в обжалваната част с решението на директор ДОДОП Пловдив и присъждане на направените разноски, за които се представя списък.

Ответникът по жалбата - директорът на Дирекция ОДОП - гр. Пловдив при ЦУ на НАП, чрез процесуални представители, оспорва жалбата като неоснователна и недоказана с мотивите, изложени в потвърдителното решение за нереалност на доставките. Оспорват се изводите на вещото лице за редовно водено счетоводство- на вещото лице от комплексната експертиза, както и допълнителното заключение изготвено от вещото лице от комплексната експертиза – икономист.Моли да се вземе в предвид първата съдебно-счетоводна експертиза.излага подробни съображения в писмено становище. Претендира се юрисконсултско възнаграждение и се възразява за прекомерност на претендираното от жалбоподателя.

Съдът, като взе предвид становищата на страните и доказателствата по делото, ревизионната преписка, обсъдени по отделно и в тяхната съвкупност, намира за установено следното:

Със Заповед за възлагане на ревизия /ЗВР/ № Р-16001318004263-020-001/20.07.2018 г., връчена на 23.07.2018г.по електронен път , е възложено извършването на ревизия на „КАШ ИНДУСТРИЯ“ООД с ЕИК ********* за определяне на задължения за Данък върху добавената стойност за периода от 01.01.2013г. до 30.06.2018г.Заповедта за възлагане на ревизията е подписана с електронен подпис от И.К. К., на длъжност Началник на сектор, на дата 20.07.2018г., макар, че изрично не е посочено, че именно той възлага ревизията.Според настоящият съдебен състав би следвало да се посочва кое е лицето което възлага ревизията , а не да се стига до този извод на базата на предположенията, че след като е подписано с електронен подпис то това лице е възложителя на ревизията.

Заповедта за възлагане на ревизия е изменена със ЗВР №Р-16001318004263-020-002/22.10.2018г. на основание чл.112,ал.2,т.1, чл.113,ал.3 и чл.114 ,ал.2 от ДОПК, отново без да се посочи кое е лицето което „възлага“тази ревизия.С тази заповед срока за извършване на ревизията е удължен до 23.11.2018г.

Заповедта за възлагане на ревизия е изменена със ЗВР №Р-16001318004263-020-003/16.11.2018г. на основание чл.112,ал.2,т.1, чл.113,ал.3 и чл.114 ,ал.2 от ДОПК, отново без да се посочи кое е лицето което „възлага“тази ревизия.С тази заповед срока за извършване на ревизията е удължен до 23.12.2018г.

 Всичките заповеди са подписани с електронен подпис от И.К. К. – на длъжност Началник сектор – без посочване на какво е Началник сектор. От Приложение №2 към Заповед №РД-09-1/03.01.2017г. може да се достигне до извод, че И.К. К. е Началник сектор „Ревизии“, с място на работа –Пловдив, както и от Приложение №1 към Заповед № РД-09-01/03.01.2017г., където е посочено, че това е списък на органите по приходи при ТД на НАП Пловдив, които при отсъствие на началниците на сектори „Ревизии“ ще изпълняват правомощията им, определени с тази заповед.

Със Заповед № РД-09-2/02.01.2019г. на основание чл.11,ал.1,т.1 от Закона за Националната агенция за приходите и предвид организацията на работа на дирекция „Контрол“,отдел „Ревизии“ ,Директорът на ТД на НАП Пловдив е изменил Заповед № РД-09-1801/28.09.2018г, в която са определени длъжностни лица, които да изпълняват функциите на ръководители на екипи в дирекция „Контрол“, отдел „Ревизии“при ТД на НАП Пловдив.С така посочената заповед е изключена вписаната под № 10 като ръководител на екип, с място на работа в гр.Пловдив, Лилия Браниславова Еленкова – главен инспектор по приходите, поради напускане системата на НАП. Определена е В. Г. КовА.а – главен инспектор по приходите, да изпълнява функцията“ръководител на екип“ с място на работа в гр.Пловдив, считано от 03.01.2019г. до провеждане на тест за установяване нивото на професионални знания и умения.изрично е посочено, че неприключилите производство, възложени на Лилия Еленкова, да бъдат иззети и превъзложени на В. КовА.а.

Със Заповед №Рд-09-1/03.01.2017г. директорът на ТД на НАП Пловдив на основание чл.1,ал.3 от Закона за НАП, във вр. с чл.112,ал.2,т.1 от ДОПК е определил органите по приходите, които да издават ЗВР съгласно чл.112 от ДОПК, както и заповеди за изменение на първоначално издадени заповеди за възлагане на ревизии, съгласно чл.113,ал.3 от ДОПК.

Със Заповед за изменение на ЗВР № Р-16001318004263-020-004/03.01.2019г. на основание чл.112,ал.2,т.1 и чл.113,ал.3 от ДОПК е възложено извършване на ревизия на „КАШ ИНДУСТРИЯ“ООД от В. Г. КовА.а – главен инспектор по приходите /ръководител на ревизията/ и Деница Веселинова Милушева – старши инспектор по приходите.Посочено е,че ревизията следва да завърши до 23.12.2018г. Заповедта за изменение на ЗВР е подписана с електронен подпис от И.К. К. , на длъжност Началник сектор.

Резултатите от ревизията са обективирани в Ревизионен доклад № Р-16001318004263-092-001/11.01.2019г.

В срока по чл. 117, ал. 5, изр. 2 от ДОПК, не е подадено възражение.

Ревизията е приключила с Ревизионен акт /РА/ № Р-16001318004263-091-002/13.02.2019г., издаден от И.К. К.- Началник на сектор (органа възложил ревизията) и В. Г. КовА.а – ръководител на ревизията, връчен на жалбоподателя на 14.02.2019г.

С жалба вх. № 70-00-3352/01.03.2019 г., е оспорен изцяло РА по административен ред.

С Решение по жалба срещу Ревизионен акт № 282/07.05.2019г.- Директорът на дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“гр.Пловдив е потвърдил РА № Р-16001318004263-091-001/13.02.2019г. издаден на „КАШ ИНДУСТРИЯ“ООД , в обжалваната част за отказан данъчен кредит в общ размер на 238 274.06 лв., ведно с прилежащите лихви от 29 034.08 лв., като законосъобразен.

При така установените факти, АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК обосновава следните правни изводи:

Оспорва се в срок, подлежащ на обжалване ревизионен акт, от надлежна страна, за която е налице и интерес от обжалването и жалбата е процесуално допустима.

Разгледана по същество жалбата е ОСНОВАТЕЛНА по следните съображения:

Съдът счита, че Ревизионен акт РА № Р-16001318004263-091-001/13.02.2019г. издаден на „КАШ ИНДУСТРИЯ“ООД, е нищожен, поради съществено нарушение на административнопроизводствените правила и липса на компетентност, поради което не следва да се разглеждат обстоятелствата по съществото на спора.

Съгласно чл. 114, ал. 1 от ДОПК, срокът за извършване на ревизията е до три месеца и започва да тече от датата на връчването на заповедта за възлагане.

Съгласно чл. 114, ал. 2 от ДОПК, ако срокът по ал. 1 се окаже недостатъчен, той може да бъде продължен до два месеца със заповед за удължаване на срока от органа, възложил ревизията.

В конкретният казус сроковете за извършване на ревизия са продължени от компетентен орган.В действителност ръководителят на ревизията Лилия Еленкова е заменена с друго лице – В. КовА.а, главен инспектор по приходите след срока за извършване на ревизията – 23.12.2018г., но това е така тъй като след срока за завършване на ревизията законодателят е дал 14-дневен срок за изготвяне на РД. При положение , че именно в този срок настъпи промяна в ревизиращия екип няма как да се удължи срока за извършване на ревизията.От друга страна обаче законодателят изрично е предвидил при какви условия може да се изземе преписката и да се възложат правомощията на друг.

РД  е издаден в срока по чл. 117, ал. 1 ДОПК, който е 14 дни след изтичане на срока за извършване на ревизията. Твърди се в Заповед № РД-09-2/02.01.2019г., че Лилия Еленкова следва да бъде изключена като ръководител на екип, с място на работа в гр.Пловдив, поради напускане системата на НАП.Не са представени никакви доказателства от кога това лице не е в системата на НАП- дали преди датата на завършване на ревизията или след това. След прекратяване на служебното правоотношение с ръководителя на ревизията , макар и да не е ясно точно от кога, безспорно е налице основанието по чл. 7, ал. 3 ДОПК в приложимата редакция в хипотезата на трайна невъзможност за изпълнение на служебните задължения на органа по приходите, който е компетентен да издаде РД и РА, за изземване на преписката и възлагане на правомощията му на друг, равен по степен орган. В чл. 7, ал. 3 ДОПК е определен и компетентният орган, който при наличие на предвидените в него случаи следва да изземе преписката и да я възложи на друг равен по степен орган, и това е определеният в закона горестоящ орган. С чл. 7, ал. 3 от Закона за Националната агенция за приходите правомощията по чл. 7, ал. 3 ДОПК са възложени на изпълнителния директор на НАП и на териториалния директор в качеството им на горестоящи органи или техните заместници, или други служители от агенцията, които те са оправомощили със заповед да упражняват техни правомощия.

В случая решението по чл. 7, ал. 3 ДОПК липсва. Със заповед № РД-09-1/03.01.2017г. и предходните заповеди на териториалния директор, И.К. е определена само като орган, който възлага ревизии или издава заповеди за изменение на ЗВР, но не и да издава решения на основание чл.7,ал.3 ДОПК, а такова както се спомена липсва.Със Заповед № РД-09-2/02.01.2019г. изрично е посочил, че неприключилите производства, възложени на Лилия Еленкова следва да бъдат иззети и превъзложени на В. КовА.а – Решение за изземване конкретно на това производство липсва. В настоящият случай и издадена Заповед за изменение на ЗВР № Р-16001318004263-020-004/03.01.2019г. от И.К. на основание чл.112,ал.2,т.1 и чл.113,ал.3 от ДОПК, като е посочено, че ревизията следва да бъде извършена от В. Г. КовА.а – главен инспектор по приходите. Не е посочено нито основание нито причина, като отново срока за извършване на ревизия е 23.12.2018г. Органът, възложил ревизията – И.К., притежава материална компетентност да издаде по реда на чл. 113, ал. 3 ДОПК ЗВР, с която да измени издадена от него предходна ЗВР, в т. ч. и за изменение на определените с нея ревизиращи органи, но когато това е обусловено от изземване по чл. 7, ал. 3 ДОПК, е необходимо преди това изземването да е направено от компетентния за това орган със законосъобразен акт. Настоящият касационен състав изцяло споделя мотивите в решение № 6782 от 23.05.2018 г. по адм. д. № 420/2018 г. на ВАС, първо отд.и Решение № 1416 от 3.02.2021 г. на ВАС по адм. д. № 10651/2020 г., според които от разпоредбата на чл. 7, ал. 3 ДОПК следва правилото за неизменност на компетентния орган по приходите за разглеждане и решаване на конкретен въпрос или преписка. Изключение е изземването на разглеждането и решаването на въпроса/преписката и възлагането им на друг орган, а предпоставките за това са изчерпателно регламентирани в закона - наличие на основания за отвод или самоотвод и трайна невъзможност за изпълнение на служебните задължения. Когато са налице предвидените в чл. 7, ал. 3 ДОПК случаи, това изземване и възлагане не може да бъде направено от органа, възложил ревизията, със заповед за изменение на ЗВР по реда на чл. 113, ал. 3 ДОПК, каквато в случая има издадена а решението за изземване липсва.

Предвид изложеното, настоящият съдебен състав на АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК приема, че обжалвания ревизионен акт е нищожен, поради особено съществени нарушения на административнопроизводствените правила, които не могат да бъдат отстранени впоследствие.

При този изход на спора, на основание чл. 161, ал. 1 от ДОПК, ще следва ответника да заплати на жалбоподателя направените разноски, представляващи държавна такса в размер на 50 лева и 3109/ три хиляди сто и девет / лева адвокатско възнаграждение и изплатено възнаграждение за вещи лица.

Така мотивиран, Административен съд Пазарджик, І– състав:

 

РЕШИ:

 

ОБЯВЯВА по жалба на „КАШ ИНДУСТРИЯ“ООД ЕИК *********, чрез управителите Д.Ш. и Н.Ш., със съдебен адрес *** – адв.Н.Б. НИЩОЖНОСТТА на  Ревизионен акт № Р-16001318004263-091-002/13.02.2019г. на  ТД на НАП, Пловдив, издаден от И.К. на длъжност Началник на сектор възложил ревизията и В. КовА.а на длъжност главен инспектор по приходите – ръководител на ревизията потвърдени с Решение № 282/-7.05.2019 г. на Директора на Дирекция „Обжалване и данъчно осигурителна практика“, гр. Пловдив при ЦУ на НАП, с който на жалбоподателя в обжалваната част е отказан данъчен кредит в общ размер на 238 274.06лв., в едно с прилежащите лихви от 39 034.08 лв.

ОСЪЖДА Дирекция Обжалване и данъчноосигурителна практика" – Пловдив, да заплати на „КАШ ИНДУСТРИЯ“ООД ЕИК *********, чрез управителите Д.Ш. и Н.Ш., направените по делото разноски в размер на 3 159 / три хиляди сто петдесет и девет/ лева.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България, в 14-дневен срок от съобщението.

 

 

 

                            СЪДИЯ : /П/

РЕШЕНИЕ:№ 5616София, 09.06.2022 г.Върховен административен съд на Република България - Осмо отделение , в съдебно заседание на деведнадесети април две хиляди и двадесет и втора година по адм.дело№7947/2021 на ВАС е постановено решение по адм.дело №620/2019-Адм.съд Пазарджик.

 

 

 

ОТМЕНЯ Решение № 501/16.06.2021г., постановено по адм. дело №620/2019г. по описа на Административен съд Пазарджик.

ВРЪЩА делото на Административен съд Пазарджик за ново разглеждане от друг състав.

Решението е окончателно.