Решение по дело №338/2018 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 29
Дата: 31 януари 2019 г. (в сила от 23 януари 2020 г.)
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20187120700338
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 септември 2018 г.

Съдържание на акта

  Р Е Ш Е Н И Е 

В името на народа

гр. Кърджали, 31.01.2019 г.

Административен съд - Кърджали, в  публично съдебно заседание на седми януари две хиляди и деветнадесета година в състав:

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ БОЖКОВА

При секретаря Мариана Кадиева                  

като разгледа докладваното от съдия   Божкова

административно дело 338/ 2018 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на Ардастрой“ ООД, с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление:***, подадена чрез управителя на търговското дружество. Оспорва се Отказ, изх. № 17-493/ 24.08.2018 г., на началника на Служба по геодезия, картография и кадастър (СГКК), Кърджали, за изменение на КККР на ***. Изложени са твърдения за незаконосъобразност на административния акт, свеждащи се до следното: Тъй като към съставяне на нотариалния акт, с който жалбоподателят се легитимира като собственик на описаните имоти, не е съществувала разпоредбата на § 12а от ПЗРЗСПЗЗ ( ДВ, бр.38/ 2014 г.) не съществува основание Областна дирекция „Земеделие“ (ОД“З“), гр.Кърджали да претендира, че процесния имот е включен в държавния поземлен фонд, поради което не е лице, легитимирано да участва в процедурата по отстраняване на непълноти и грешки в КК. Посочва се, че ОД“З“, Кърджали не е заинтересовано лице по смисъла на § 1, т.13 от ДРЗКИР, защото поземленият имот е частна собственост на основание нотариален акт, представен в административното производство по отстраняване на непълнота и грешка в КККР. В жалбата се твърди, че целта на процедурата по чл.54, ал.1 от ЗКИР е изменение на КК и КР именно с оглед наличие и констатирана грешка или непълнота при отразяване на конкретна сграда. Иска се да се отмени оспорения отказ на началника на СГКК, гр.Кърджали. В съдебно заседание, чрез процесуален представител по пълномощие, поддържа жалбата си. Прави искане за присъждане на деловодни разноски по представен списък по чл.80 от ГПК.

ОтветникътНачалникът на Служба по геодезия, картография и кадастър, гр.Кърджали се явява лично и оспорва жалбата като неоснователна. В писмено становище посочва, че в резултат на получен отговор от ОД „З“, Кърджали е възприел наличие на спор за право на собственост относно ПИ с идентификатор *** (стар номер ***). Излага съображения, че не съществува идентичност между сградата, чието нанасяне в КК и КР се иска и сградите, описани в НА №***, т.***, д.***/ *** г., както по местоположение, така и в квадратурата им. Прави възражение за прекомореност на адвокатското възнаграждение на основание чл.78, ал.5 от ГПК.

Заинтересованата страна – Министерство на земеделието, храните и горите, чрез упълномощен от Министъра юрисконсулт, взема становище за неоснователност на жалбата и правилност на оспорения отказ.

Настоящият състав на АС – Кърджали приема, че жалбата е допустима като подадена от лице, за което оспорения акт създава неблагоприятни последици. Тъй като в административната преписка не се съдържат доказателства кога е връчен отказът на упълномощено от управителя на дружеството-жалбоподателя лице, следва да се приеме, че жалбата е подадена в предвидения 14-дневен срок.

При извършена проверка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

Със Заявление, вх.№ ***/ *** г. пълномощник на „Ардастрой“ ООД, *** е поискал изменение на КККР на *** чрез нанасяне на сграда в ПИ с идентификатор *** в землището на ***. Проектът е приет и е издадено Удостоверение, изх.№ ***/ *** г. на началника на СГКК, Кърджали.

При извършена служебна справка Началникът на СГКК, Кърджали е установил, че ПИ с идентификатор *** е отразен като ДПФ – МЗГ.

За започнатата процедура по изменение на КККР на землището на *** е уведомена Областна дирекция „Земеделие“, гр.Кърджали, като е указано, че на основание чл.34, ал.3 от АПК, в 7-дневен срок може да се запознае с исканото изменение в сградата на СГКК, Кърджали и да направи писмени искания и възражения. 

От отговор на директора на ОД „З“, Кърджали се установява, че в ОД „З“ се пази изготвен парцеларен план въз основа на задание от Ликвидационния съвет на организация по § 12 от ПЗРЗСПЗЗ и Протокол за приемането му в изпълнение на чл.45, ал.3 от ППЗСПЗЗ. В посочените документи е приет нормативно определения размер на прилежащите площи към обект „Овчарник за 200 броя овце“, ***. Становището на ОД „З“, Кърджали е, че предложения проект за изменение на КККР на ***, представляващо „Нанасяне на сграда в ПИ с идентификатор ***, не отговаря на приетия парцеларен план.

На 24.08.2018 г. е бил издаден оспорения отказ за изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри, състоящо се в отстраняване на непълнота и грешка, представляваща „Нанасяне на сграда „Овчарник“ в ПИ *** в КК на землището на ***, описана в НА № ***, т.***, д.***/ *** г.“ Съгласно мотивите в административния акт отстраняването на непълнотата и грешката е невъзможно поради постъпило основателно писмено възражение от ОД „З“, Кърджали. В обжалвания отказ е прието, че в писмото си ОД „З“, Кърджали изразява несъгласие с изменението и прилага изготвен парцеларен план и протокол за приемането му. Посочено е също, че от събраните документи в административното производство е видно, че сградата, представляваща  „Овчарник“, представена в проекта за изменение на КККР не е тази, която СД „Ардастрой“ е закупило от Агрофирма „Родопи“( в ликвидация) и описана в НА № ***, т.***, дело ***/ *** г. Разположението на сградата в имота в проекта за изменение на КККР не съвпада по местоположение в имота с нито една от сградите в представения кадастрален план.

Съгласно така установената фактическа обстановка АС – Кърджали намира жалбата за основателна поради следните съображения:

Производството по отстраняване на непълнота и грешка в КККР на *** е започнало по заявление на пълномощник на жалбоподателя за нанасяне на сграда в ПИ с идентификатор ***. Кадастралната карта и кадастралните регистри за неурбанизираната територия в землището на *** е приета със Заповед № ***/ *** г. на ИД на АГКК, София.

Страните не спорят, че сградата, за която е поискано изменение на КККР на *** не е нанесена в одобрената КККР на селището. Съгласно издадена скица на ПИ с идентификатор ***, същият е записан на МЗГ като земя, представляваща държавен поземлен фонд.

От скица, към приложено към заявлението за изменение на КККР геодезическо заснемане, се установява, че площта на сградата е 76 кв.м. с предназначение: Селскостопанска сграда. Съгласно НА, за покупко-продажба на недвижим имот, № ***/ *** г. СД „Ардастрой“ е собственик на: „Овчарник“ със застроена площ от 477 кв.м заедно със „Сеновал“ към овчарника със застроена площ от 141 кв.м., построени през 1962 година. В НА е записано, че цялата площ (застроена и незастроена) е от 2 939 кв.м.

При така установените факти АС – Кърджали приема, че с оглед заявеното искане – нанасяне на сграда в КК и КР на ***, административният орган неправилно е приел, че съществува спор за правото на собственост, защото ПИ с идентификатор *** бил записан на МЗГ. В Закона за собствеността е предвидено, че правото на собственост върху недвижима вещ и правото на собственост върху земята, върху която е построена или поставена вещта може да принадлежат на различни лица. В случая жалбоподателят е поискал нанасяне на сграда, като собственик на която се легитимира с НА. От страна на ОД „З“, Кърджали не са отрекли правото му на собственост върху тази сграда, а са посочили, че проекта не отговаря на приетия парцеларен план. От това изявление не може да се установи дали ОД „З“, Кърджали изразява несъгласие с предложения проект или възразява затова, че поземления имот е собственост на Държавата и в същия не следва да се разполагат сгради. Както беше посочено по-горе, дори да е направено подобно възражение, то е неоснователно предвид законовата възможност правото на собственост върху земя и сграда да принадлежат на различни лица. От изложеното следва, че административният орган необосновано е приел, че съществува спор за право на собственост, който е относим към исканото нанасяне на сграда в ПИ с идентификатор ***.

Следващото основание за постановяване на оспорения отказ е, че сградата, заявена за нанасяне в одобрената КККР на *** не е тази, която СД „Ардастрой“ е закупило с НА от *** г. Това обстоятелство се потвърждава и от заключението на ВЛ по приетата СТЕ. Независимо, че тази констатация в оспорения отказ е подкрепена от СТЕ, поради липсата на мотиви защо не следва да бъде уважено искането за нанасяне на описаната сграда в КККР на ***, не може да се прецени от съда правилността на отказа с така посоченото основание. Мотиви не могат да се установят и от писменото становище по подадената жалба. Всъщност, тъй като е представено след подаване на жалбата до съда, не може да се приеме, че в него се съдържат мотиви към административния акт, съгласно ТР № 16 / 31.03.1975 г., ОСГК, ВС. Неизлагането на мотиви за отказа на посоченото основание не позволява да се извърши проверка относно неговата законосъобразност.

Освен изложените съображения за незаконосъобразност, АС – Кърджали приема че оспореният отказ е издаден и при съществено нарушение на административнопроизводствените правила. Това е така, защото съгласно данните, в КККР на ***, за собственост на ПИ с идентификатор ***, същият е записан на МЗГ (сега Министерство на земеделието, храните и горите). Като собственик на поземления имот, то е заинтересована страна по смисъла на § 1, т.13 от ДРЗКИР, доколкото не са предоставени права на управление ***. Обстоятелството, че в ЗСПЗЗ и ППЗСПЗЗ, както и в Устройствения правилник на Областните дирекции „Земеделие“, са предвидени определени правомощия на ОД „З“, свързани с управлението на земи от ДПФ не променя този извод. В чл.2, ал.2 от Устройствения правилник на областните дирекции „Земеделие“ е предвидено, че те са юридически лица на бюджетна издръжка със седалище в съответните областни градове.  Министерството на земеделието, храните и горите също е юридическо лице на бюджетна издръжка със седалище в София и с адрес: *** – чл.2, ал.1 от УП на Министерство на земеделието, храните и горите. От посочената нормативна уредба следва, че ОД „З“ и МЗХГ са самостоятелни субекти на правото с различни правомощия в областта на земеделието.

Съгласно чл.24, ал.1, изр.2-ро от ЗСПЗЗ, Министърът на земеделието, храните и горите упражнява правата на собственика за земите от държавния поземлен фонд, като ги отдава под наем или аренда, учредява ограничени вещни права върху тях, извършва продажба и замяна със земеделски земи на физически и юридически лица по парична равностойност, определена съгласно наредбата по чл. 36, ал. 2. А на основание ал.12 от чл.24 от ЗСПЗЗ, По дела, които се отнасят до земи от държавния поземлен фонд, държавата се представлява пред съда от министъра на земеделието, храните и горите.

Поради изложените съображения ОД „З“, Кърджали не е заинтересована страна по смисъла на §1, т.13 от ДРЗКИР и не е следвало да се уведомява за започналото административно производство по промяна на КККР на ***. От друга страна, неуведомяването на надлежната заинтересована страна – МЗХГ, представлява съществено нарушение на административнопроизводствените правила, тъй като МЗХГ е било лишено от възможността да участва като страна в административното производство. Съгласно чл.168, ал.5 от АПК (нова, ДВ, бр.77/ 2018 г., в сила от 01.01.2019 г.) посоченото е самостоятелно основание за отмяна на АА и изпращане преписката на административния орган.

При този изход на правния спор е основателно своевременно заявеното искане от жалбоподателя за присъждане на деловодни разноски. При направеното възражение, по чл.78, ал.5 от ГПК, за прекомерност на заплатеното адвокатско възнаграждение, както и с оглед фактическата и правна сложност на делото, обстоятелството, че жалбоподателят е представляван в съда в едно съдебно заседание, адвокатското възнаграждение следва да бъде присъдено в минималния размер от 600 лв., предвиден в чл.8, ал.2, т.1 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

На основание чл.143, ал.1 от АПК, Служба по геодезия, картография и кадастър, гр.Кърджали следва да бъде осъдена да заплати на жалбоподателя деловодни разноски в размер на 850 лв., от които 50 лв. – внесена държавна такса, 600 лв. – възнаграждение за един адвокат и 200 лв. – депозит по приетата СТЕ.

Водим от горните мотиви и на основание чл.173, ал.2 от АПК, Съдът:

 

 

Р Е Ш И:

 

Отменя Отказ, изх. № 17-493/ 24.08.2018 г., на началника на Служба по геодезия, картография и кадастър, гр.Кърджали, за изменение на КККР на ***.

Връща преписката на административния орган за произнасяне по заявление, рег. № ***/ *** г. на „Ардастрой“ ООД, *** при спазване на указанията по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на решението.

Осъжда Служба по геодезия, картография и кадастър, гр.Кърджали да заплати на „Ардастрой“ ООД, с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление:***, деловодни разноски в размер на 850 лв. (осемстотин и петдесет лева).

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

            

 

                                                                          Съдия: