Определение по дело №171/2021 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 397
Дата: 15 юни 2021 г. (в сила от 28 септември 2021 г.)
Съдия: Любомира Любенова Кръстева
Дело: 20217130700171
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 май 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

град Ловеч, 15.06.2021 година

 

ЛОВЕШКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, шести административен състав, в закрито съдебно заседание на петнадесети юни две хиляди двадесет и първа година в състав:

                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: Любомира Кръстева

като разгледа докладваното от съдия Кръстева адм. дело № 171 /2021 г. по описа на Административен съд Ловеч и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе съобрази:

 

Производство по  чл. 256, ал. 1 от АПК.

Административното дело е образувано по осъдителен иск по чл. 256, ал. 1 от АПК, наименуван жалба, с вх.№ 1764/28.05.2021 г. подаден от И.А.С. ЕГН**********,***, представлявано от адв.А.Ч., съдебен адрес ***, срещу бездействието на ОДМВР – Ловеч и Регионална дирекция „Гранична полиция“ – Елхово, да изпълнят нормативно вменени им задължения по Наредба за установяване, разследване, регистриране и отчитане на трудови злополуки (ПМС №263/30.12.1999 г., ДВ бр. 6 от 21.01.2000 г.) от 25.12.2014 г. до подаване на иска, за установяване по надлежния ред дали злополуката, която ищецът е претърпял на 25.12.2014 г., по време на командироването му в гр.Елхово, е била или не е била трудова, и бездействието на осигурителя ОДМВР – Ловеч да я регистрира и декларира по надлежния ред пред компетентните органи.

Ищецът иска от съда:

 да установи бездействието на ответниците да инициират и осъществят нормативно предвидената в чл. 2, ал. 2-4, чл. 3, ал.1 и чл. 5 от НУРРОТЗ процедура за разследване, установяване и регистриране характера на злополуката от 25.12.2014 г., произтекла на територията на гр.Елхово, заведение „Барът" по време на законната му командировка в същото населено място,

да установи бездействието на ответниците да изпълнят задължението си по чл. 57, ал. 1 във вр. с чл. 66, т. 2 от КСО за деклариране пред НОИ на злополуката като трудова такава и

да задължи административния орган да извърши съответните действия по регистрация на злополуката като трудова и декларирането й пред НОИ към относимия период.

Видно от представеното с исковата молба ЕР на ТЕЛК при МИ – МВР /лист 12 от делото/ ищецът е освидетелстван и са му определени 96% степен на трайно намалена работоспособност без чужда помощ поради общо заболяване. Т.е. налице е влязъл в сила административен акт на компетентния орган по медицинска експертиза на трудоспособността, с който е определена причинната връзка между увреждането на здравето и загубата на трудоспособността – общо заболяване, а не трудова злополука.

За да е налице компетентност на административния съд да обяви бездействието на административен орган за незаконосъобразно и да  разпореди на административния орган да извърши конкретни фактически действия по реда на чл. 256, ал. 1 и ал. 3 от АПК, следва да е налице изрично разпоредено в нормативен акт задължение на административния орган да извърши фактическо, а не правно действие, и то в сферата на изпълнително-разпоредителната дейност.

Предвид смисъла на чл. 256 от АПК фактическото бездействие представлява неизвършване на фактическо действие в областта на административната дейност, произтичащо пряко от закона. Това действие не следва да е правно, т.е. не следва да е волеизявление в областта на изпълнително-разпоредителната дейност (Решение № 11 515 от 03.11.2015 г. на ВАС по адм. дело № 12144/2014 г.).

Задължението по чл. 2 и чл. 3 от Наредба за установяване, разследване, регистриране и отчитане на трудовите злополуки и по чл. 56 от КСО не е такова за фактическо действие, тъй като се извършва чрез издаване на административни актове – волеизявления на осигурителя.

Това са правни действия по конституиране на комисия за разследване на злополуката, съставяне на протокол за резултатите от проверката, подаване на декларация /т.е. деклариране/ за злополуката пред ТД на НОИ. Всяко от тях представлява волеизявление на орган, а не фактическо действие.

Фактическо действие би било самото предоставяне на съставен при разследването протокол пред органите на НОИ, но съставянето на протокола не представлява фактическо действие, а правно волеизявление, както и попълването и подписването на декларация.

На следващо място правомощие да се разпореди на осигурителя подаване на декларация по чл. 57, ал. 1 и ал. 3 от КСО е дадено само на контролните органи на НОИ, съгласно чл. 3, ал. 2 от Наредба за установяване, разследване, регистриране и отчитане на трудовите злополуки. Съдът не разполага с такова правомощие.

С оглед обстоятелството, че сроковете по чл. 57, ал. 1 и ал. 2 от КСО очевидно отдавна са изтекли и са преклудирани правомощията на осигурителя /в 3- или 5-дневен срок/ и на пострадалото лице /в 1-годишен срок/ да инициират производство по установяване на трудова злополука, настъпила вероятно на 25.12.2014 г., пътят за защита на правата на ищеца в случая е по реда на чл. 57, ал. 3 и чл. 58, ал. 2 от КСО във вр. с чл. 3, ал. 2 от Наредба за установяване, разследване, регистриране и отчитане на трудовите злополуки.

С оглед изложеното, съдът счита, че предявеният иск е недопустим, като такъв с искане, което не е от компетентността на административните съдилища, и следва да бъде оставен без разглеждане и производството по делото да бъде прекратено.

Воден от горното, Ловешки административен съд, шести административен състав,

                                            ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ иск с правно основание чл. 256, ал.1 от АПК с вх.№1764/28.05.2021 г. подаден от И.А.С. ЕГН**********,***, представлявано от адв.А.Ч., съдебен адрес ***, предявен срещу бездействието на ОДМВР – Ловеч и Регионална дирекция „Гранична полиция“ – Елхово, да изпълнят нормативно вменени им задължения по Наредба за установяване, разследване, регистриране и отчитане на трудови злополуки за установяване по надлежния ред дали злополуката, която ищецът е претърпял на 25.12.2014 г., по време на командироването му в гр.Елхово, е била или не е била трудова, срещу бездействието на осигурителя ОДМВР – Ловеч да регистрира и декларира по надлежния ред пред компетентните органи трудовата злополука и с искане съдът да осъди ответниците да извършат действия по регистрация и деклариране на трудовата злополука пред НОИ, и ПРЕКРТАТЯВА производството по делото.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба в 7 –дневен срок от съобщението чрез АдмСЛ пред ВАС на РБ.

Препис от определението да се връчи на ищеца чрез процесуалния представител.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: