РЕШЕНИЕ
№ 1829
Варна, 21.12.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд -
Варна - IV тричленен състав, в съдебно
заседание на
четиринадесети декември две хиляди и двадесет и трета година
в състав:
Председател: |
МАРИЯ
ГАНЕВА |
Членове: |
МАРИЯНА ШИРВАНЯН |
При секретар ДЕНИЦА КРЪСТЕВА
и с участието на прокурора АЛЕКСАНДЪР КОНСТАНТИНОВ АТАНАСОВ като разгледа докладваното от съдия МАРИЯ ГАНЕВА кнахд № 20237050702384 / 2023 г., за да се произнесе
взе предвид следното:
Производството
е по чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/ във
връзка с чл. 208 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ и е
образувано по касационна жалба на директора на дирекция „Инспекция по труда“ –
Варна, подадена чрез началник отдел „ АИПО“ Д.О., против решение № 1372/26.09.
2023г. , постановено по нахд. № 1524/2023г., по описа на Районен съд – Варна.
В касационната жалба се релевира нарушение на закона -
касационно основание по чл. 348, ал. 1, т. 1 от Наказателно-процесуалния кодекс
/НПК/ във вр. с чл. 63в от ЗАНН. Твърди се, че вмененото нарушение е
индивидуализирано в степен санкционираното лице да разбере в какво е обвинено и
срещу какво да организира защита си. Събраните доказателства сочат на
възникнало трудово правоотношение между работника и наказаното дружество ,
поради което за последния е възникнало и задължение по предоставяне на работно
облекло. Отправеното искане към касационната инстанция е за отмяна на
обжалвания съдебен акт.
В съдебно заседание касаторът не се представлява.
Ответникът по касационната жалба – „Крафт Крю“ ЕООД,
редовно призован, не се представлява в съдебно заседание.
Представителят на Варненска окръжна прокуратура дава
заключение за неоснователност на подадената касационна жалба.
Настоящият тричленен състав при Административен съд –
Варна счита касационната жалба за процесуално допустима, като подадена от
надлежна страна с правен интерес от касационно обжалване, в срока,
регламентиран в чл. 211 от АПК. Разгледана по същество, същата е неоснователна
предвид следното:
Производството пред Районен съд – Варна е било
образувано по жалба на „Крафт Крю“ ЕООД против наказателно постановление /НП/ №
03-2201244 от 04.01.2023г., с което на дружеството за неспазване на чл. 296,
ал. 1 от КТ във вр. с чл. 6, ал. 1 от Наредбата за безплатно работно и
униформено облекло е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лв. на
основание чл. 416, ал. 5, във вр. с чл. 413, ал. 2 от КТ.
От фактическа страна районният съд е приел, че на
24.11.2022 г. гл. инспектор в дирекция „Инспекция по труда“ гр. Варна извършил
проверка по спазване на трудовото законодателство на територията на
кораборемонтен завод „***“ в гр. Варна, където на кей № *, бил акостирал м/к „***“.
Установил на палубата на моторен кораб „***“ да чистят около десетина души,
които декларирали пред него, че престират труд в полза на дружеството „Крафт
Крю“ ЕООД, но не са сключили трудови договори с дружеството. Едно от лицата се
представило като Е. М. Р. и в декларация по чл. 402 от КТ декларирало, че
работи в полза на „Крафт Крю“ ЕООД, считано от 21.11.2022 г., като общ
работник/чистач, че работи на обект м/к „***“, кей 6, островна зона, гр. Варна,
с работно време от 08:00 ч. до 16:30 ч., че няма сключен нито трудов, нито
граждански договор, при договорено трудово възнаграждение в размер на 40 лв.
дневно, както и че има установена почивка в рамките на 1 час в работния ден.
На същата дата /24.11.2022 г./ свид. Н. И. И. издал
постановление за обявяване съществуването на трудово правоотношение между
„Крафт Крю“ ЕООД и Е. М. Р..
На 08.12.20233 г. бил съставен и АУАН № 03 – 2201244
срещу същото дружество , заради това ,че като работодател не е осигурило
безплатно работно и униформено облекло на лицето Е. М. Р., установено да полага
труд по време на проверката на територията на КРЗ „***“, кей № *, м/к „***“.
Последвало е издаване на процесното НП.
За да отмени издаденото НП, ВРС е преценил като
недоказано административнонаказателното обвинение , понеже декларацията не е
била попълнена от Е. М. Р. , достоверността на този документ не може да бъде
потвърдена , тъй като при извършена проверка в АИС - БДС е констатирано ,че
лице с такива имена и дата на раждане не съществува на територията на Република
България. По същите съображения решаващият съд не е кредитирал и
постановлението за съществуване на трудово правоотношение между наказаното
дружество и лицето Е. М. Р..
На следващо място , РС-Варна е счел наличие на непълнота
в описанието на нарушението , което е довело до нарушено право на защита на
наказаното дружество , защото в АУАН и НП не е посочено в каква среда е била
осъществявана дейност от Е. М. Р., а този въпрос е от съществено значение за
изясняване на обективната съставомерност на вмененото нарушение.
Касационната инстанция счита обжалваното съдебно решение
за валидно, допустимо и правилно, като при неговото постановяване са спазани
относимите материалноправни разпоредби . Правилно районният съд е отчел, че
разпоредбата на чл. 296 от КТ въвежда право на работниците и служителите на
работно и униформено облекло, а детайлната регламентация по упражняване на това
субективно право е дадена в Наредбата за безплатното работно и униформено
облекло / НБРУО/. За да санкционира касационния ответник , наказващият орган е
счел, че същият не е спазил предписанието на чл. 6 , ал. 1 от посочената
наредба . Според чл. 6, ал. 1 от Наредбата работодателят осигурява на
работниците и служителите подходящо работно и/или униформено облекло в
съответствие със спецификата на извършваната дейност и на работното място. Ал.
2 на посочената правна норма регламентира, че след предварителни консултации с
представителите на синдикалните организации, с представителите на работниците и
служителите по чл. 7, ал. 2 от Кодекса на труда и с комитета/групата по условия
на труд работодателят писмено определя: 1. работните места и видовете работа,
за които се осигурява работно и/или униформено облекло; 2. работниците и служителите,
които имат право на работно и/или униформено облекло; 3. вида, характеристиките
и отличителните знаци на работното и/или униформеното облекло; 4. срока за
износване на работното и/или униформеното облекло; 5. условията за ползване,
включително почистването на работното и/или униформеното облекло.
При систематичното тълкуване на нормативното предписание
на чл. 6 от НБРУО се извежда заключение , че две са възможните хипотези на
административнонаказателно санкциониране за неговото неспазване : 1. бездействие
на работодателя по издаване на вътрешнослужебен акт, с който да уреди работните
места и видове работа , при чието изпълнение работниците ползват работно и/или
униформено облекло , срок на износване на същото и условия за ползване или за
сключване на колективен трудов договор с клаузи по осигуряване на работно и
/или униформено облекло ; 2 . бездействие на работодателя по изпълнение на
издаден от него вътрешнослужебен акт или на клаузи от колективния трудов
договор , касаещи осигуряване на работно и/или униформено облекло .
В даденото описание на правонарушението в АУАН и НП няма
фактически твърдения за нито една от посочени две възможни хипотези на
санкциониране по чл. 6 от НБРУО , а само бланкетно се твърди ,че работодателят
не е осигурил безплатно и униформено облекло на работника Е. Р. . Няма посочени
факти дали има сключен трудов договор от "Крафт крю" ЕООД със
синдикалните организации за осигуряване на такова облекло на работниците , няма
вписана информация дали има издадена заповед или друг вътрешнослужебен акт по
определяне видовете работа, които изискват ползване на работно и/или униформено
облекло . В административнонаказателното обвинение няма и твърдение за
неспазване на колективен трудов договор или вътрешнослужебен акт от страна на
работодателя , липсва твърдение с оглед трудовата функция на Е. Р. какво
работно или униформено облекло е следвало да ползва .
Посочените в АУАН и НП данни за полаган труд от
работника Е. Р. като чистач на кораб на територията на кораборемонтен завод „***“
– Варна на 24.11.2022г. и предвид спецификата на тази дейност предполагат
изследване дали работодателят е спазил регламентацията на чл. 284 от КТ и
Наредба № 3 от 19.04.2001 г. за минималните изисквания за безопасност и
опазване на здравето на работещите при използване на лични предпазни средства
на работното място, а не на НБРУО.
Съобразно действащия принцип за разделение на властите
съдът има правомощие да упражнява контрол за законосъобразност и обоснованост
на издадени наказателни постановления , но не и да замества наказващия орган в
неговата деятелност по задаване признаците на правонарушения в
административнонаказателното обвинение. В тази връзка обжалваното съдебно
решение е правилно, респективно подадената касационна жалба е лишена от
основателност и следва да се остави без уважение.
Мотивиран от изложените съображения и на основание чл.
221, ал. 2, изр. първо, пред. второ от АПК, Административен съд – Варна
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ В СИЛА решение № 1372/26.09.2023 г., постановено
по анд № 1524/2023 г. по описа на Районен съд – Варна.
Решението не подлежи на обжалване или протестиране.
Председател: |
|
Членове: |