Решение по дело №177/2022 на Районен съд - Сандански

Номер на акта: 93
Дата: 3 юни 2022 г.
Съдия: Рая Димитрова Манолева
Дело: 20221250200177
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 март 2022 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 93
гр. Сандански, 03.06.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – САНДАНСКИ, II НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесет и осми април през две хиляди двадесет и
втора година в следния състав:
Председател:Рая Д. Манолева
при участието на секретаря Мария Ил. Малинска
като разгледа докладваното от Рая Д. Манолева Административно
наказателно дело № 20221250200177 по описа за 2022 година
и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.59-63 от ЗАНН.
Образувано е по жалба на АНГ. Д. Ч., ЕГН – **********, с адрес – гр.
****, район „****“ № ****, против Наказателно постановление № 339а-
153/21 от 20.12.2021г. на Началник РУ – ****, с което на жалбоподателя, за
извършено нарушение по чл.16а, ал.2 от ЗЗШОС, на основание чл.34а, ал.1
ЗЗШОС му е наложено административно наказание “Глоба” в размер на 500
/петстотин/ лева.
С жалбата се навеждат доводи за неправилност и незаконосъобразност
на атакуваното наказателно постановление.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован – не се явява и
не изразява становище по жалбата си.
За административно-наказващият орган, редовно призовани –
представител не се явява и не изразява становище по спора.
За Районна прокуратура – ****, уведомени по реда на чл. 62 ЗАНН,
представител не се явява и не взема становище по жалбата.
1
Районният съд, след като съобрази доводите на страните, събраният по
делото доказателствен материал и закона, установи от фактическа страна
следното:
На 02.12.2021г. длъжностни лица при РУ – **** – актосъставителят
Н.Ч. в присъствието на свид.В. Т., съставили на жалбоподателя АУАН №
339а-153/17.12.21, затова, че на същата дата – 02.12.2021г. около 00.10 часа в
гр. ****, на ул.“****“ № ****, като собственик на жилищна къща, в която
живее допуска вдигането на шум в резултат на пускането на музика от
евентуална уредба на открито след 23.00 часа, с което нарушава нощната
тишина, с което е осъществил състав на административно нарушение по
чл.16а, ал.2 ЗЗШОС. Актът е съставен в присъствие на жалбоподателя,
предявен му е, същия го подписал без възражения.
Въз основа на акта, Началник РУ – ****, издал атакуваното НП №339а-
153/21 от 20.12.2021г, с което за извършено нарушение по чл.16а, ал.2 от
ЗЗШОС, на основание чл.34а, ал.1 ЗЗШОС му е наложено административно
наказание “Глоба” в размер на 500 /петстотин/ лева.
НП е връчено на жалбоподателя 18.03.2022 година, видно от
отбелязването върху разписката върху самото НП, приложено по делото. В
законоустановения срок е била депозирана и жалбата срещу издаденото НП.
Описаната фактическа обстановка се установява по безспорен и
категоричен начин от събраните по делото писмени доказателства и от гласни
доказателства – показания на свид.Н.Ч., които съдът намира за логични,
вътрешно непротиворечиви, обективни и съответни на останалите събрани по
делото писмени доказателства. Свид.Ч. /актосъставител/ установява
фактическа обстановка, идентична с очертаната в АУАН и НП.
Гласните и писмените доказателства, събрани по делото са
безпротиворечиви, относно подлежащите на доказване факти и установяват
по несъмнен начин възприетата фактическа обстановка, като последователни
и логични.
Съдът въз основа на събраните по делото доказателства, преценени
поотделно и в съвкупност и след като се запозна с доводите на страните
приема за установено от фактическа и правна страна следното:
Жалбата е подадена в преклузивния 7-дневен срок за обжалване,
2
изхожда от надлежна страна /санкционираното лице/, поради което е
допустима. Разгледана по същество същата е ОСНОВАТЕЛНА.
При така установената фактическа обстановка, съдът намира следното
от правна страна:
Неправилно жалбоподателя е бил санкциониран за нарушение на чл.16а,
ал.2 от ЗЗШОС. Посочената законова разпоредба забранява озвучаването от
обекти по ал.1 и на открити площи в зони и територии, предназначени за
жилищно строителство, рекреационни зони и територии и зони със смесено
предназначение за времето от 14.00ч. до 16.00ч. и от 23.00ч. до 8.00ч., с
изключение на териториите на религиозни храмове, железопътни гари,
автогари, аерогари, морски гари и при използването на системи за
предупреждение и оповестяване на населението при бедствия. Съобразно
санкционната норма на чл.34, ал.1 ЗЗШОС: „За нарушения на този закон,
свързани с превишаване на граничните стойности на шум, физическите лица
се наказват с глоба от 500 до 1000 лв., а на юридическите лица и на
едноличните търговци се налагат имуществени санкции в размер от 3000 до
6000 лв.“ От прочита на посочената разпоредба следва, че субектите, които
могат да бъдат наказани са два вида – физически лица, които извършват
нарушението по чл.16а, ал.2 от ЗЗШОС, т.е. озвучават обектите, или
юридически лица. В настоящия случай не се установи жалбоподателят да
попада измежду посочените субекти, доколкото същият не е озвучавал лично
нито посочения обект, нито откритите площи в зони и територии,
предназначени за жилищно строителство, като несъмнено не попада и в
категорията юридическо лице. Обстоятелството, че е собственик на жилищна
къща не го прави нарушител по чл.16а, ал.2 от ЗЗШОС.
На следващо място, на основание чл.11, т.5 от ЗЗШОС е издадена
Наредба № 6 от 26.06.2006г. за показателите за шум в околната среда,
отчитащи степента на дискомфорт през различните части на денонощието,
граничните стойности на показателите за шум в околната среда, методите за
оценка на стойностите на показателите за шум и на вредните ефекти от шума
върху здравето на населението. С нея се определят показателите за шум в
околната и жизнената среда, отчитащи степента на дискомфорт през
различните части на денонощието; граничните стойности на показателите за
шум в околната и жизнената среда; методите за оценка на стойностите на
3
показателите за шум в околната и жизнената среда и на вредните ефекти от
шума върху човешкото здраве; граничните стойности на нивата на проникващ
шум в помещенията на жилищни сгради, сгради със смесено предназначение
и обществени сгради, включително обекти с обществено предназначение;
методите за оценка на нивата на проникващ шум в помещенията на жилищни
сгради, сгради със смесено предназначение и обществени сгради,
включително обекти с обществено предназначение. В тази връзка акта за
установяване на административно нарушение и наказателното постановление
не се съдържат точно описание на нарушението и обстоятелствата, при които
е извършено. Липсват данни за нивото на шума, устройствената зона, в която
попада процесния обект, което е от значение за еквивалентното ниво на шума
в dB /A/ в посочената времева част от денонощието. При това положение за
жалбоподателя липсва яснота коя зона на гранични нива на шум му се
вменява, което ограничава в сериозна степен правото му на защита.
Предвид гореизложеното следва, че при съставяне на акта за
установяване на административно нарушение и издаване на наказателното
постановление са допуснати съществени процесуални нарушения, изразяващи
се в липса на описание на обстоятелствата, при които е било извършено
нарушението – чл.42, т.4 и чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН. Този пропуск препятства
правото на защита на жалбоподателя да узнае какво нарушение му се вменява
за да организира защитата си, поради което обжалваното постановление е
незаконосъобразно и подлежи на отмяна.
Мотивиран от гореизложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН,
съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ изцяло като незаконосъобразно Наказателно
постановление № 339а-153/21 от 20.12.2021г. на Началник РУ – ****, с
което на жалбоподателя АНГ. Д. Ч., ЕГН – **********, с адрес – гр. ****,
район „****“ № ****, за извършено нарушение по чл.16а, ал.2 от ЗЗШОС, на
основание чл.34а, ал.1 ЗЗШОС му е наложено административно наказание
Глоба” в размер на 500 /петстотин/ лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване 14-дневен срок от съобщаването
на страните пред Административен съд - Благоевград.
4
Съдия при Районен съд – Сандански: _______________________
5