АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
||||||||||
РЕШЕНИЕ № 57 |
||||||||||
Гр. Видин,
28.02.2019 г. |
||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||
Административен
съд Видин, |
шести административен състав |
|||||||||
в публично заседание на |
трети февруари |
|||||||||
през две хиляди и двадесета година в състав: |
||||||||||
Председател: |
Борис Борисов |
|||||||||
при секретаря |
Валерия Шутилова |
и в присъствието |
||||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
||||||||
от съдия |
Борис Борисов |
|
||||||||
Административно дело № |
374 |
по описа за |
2019 |
година |
||||||
и за да се произнесе,
съобрази следното: |
||||||||||
Образувано
е по жалба на В.И.Г. в качеството му на ЕТ“ В. 2005 – В.Г.“*** срещу Акт за
установяване на публично държавно вземане /АУПДВ/ изх. № 01-6500/3273 от 27.09.2019г.
издаден от зам. Изпълнителния директор на ДФЗ София.
Жалбоподателят
счита оспореният акт за незаконосъобразен като твърди, че е в нарушение на
материалния закон. Моли за отмяна на оспорения акт, евентуално за
прекратяване на ангажимента без да се изисква възстановяване на получената
сума по договора.
Ответникът ,
чрез процесуалния си представител счита подадената жалба за неоснователна.
Претендира присъждане на направените по делото разноски - юрисконсултско
възнаграждение в минимален размер.
Съдът, след
като прецени доводите на страните и събраните по делото доказателства, приема
за установено от фактическа страна следното: Г.
като ЕТ“ В. 2005 – В.Г.“ ЕИК ********* е подал на 23.03.2012 г.
Заявление за подпомагане по мярка 211
„Плащания за земеделски стопани за природни ограничения в планинските райони“.
Заявлението е регистрирано с Уникален идентификационен номер (УИН) 502862.
Приложени са договори за аренда на декларираните за подпомагане площи, както
и декларации за запознаване при участие
по схеми и мерки за подпомагане при мерките НР1 и НР2. С писмо изх.
№ 01-6500/3273 от 21.06.2019г. ДФ „Земеделие“ РА е открил производство по
издаване на акт за установяване на публично държавно вземане на основание чл. 26, ал. 1, във връзка с чл. 34, ал. 3 АПК. В указания 14-дневен срок, в ДФ „Земеделие“ София е постъпило възражение
с вх. № 01-6500/3273 от 16.07.2019г. Последвал е оспорения АУПДВ, с който ЕТ“ В. 2005 – В.Г.“ ЕИК *********
е изключен от подпомагане и е постановено възстановяване на сума в размер на 649,
63, която е 50% от общата изплатена
сума по мярка 211 за кампании 2012, 2013 и 2014г., като мотивите са, че са
нарушени разпоредбите на чл.4, ал. 1,т. 2 и 3 от Наредба № 11 от 03.04.2008г. за прилагане
на мярка 211 Плащания за земеделски стопани за природни ограничения в
планинските райони“ от Програмата за
развитие на селските райони за периода 2007 - 2013г.
При така
установената фактическа обстановка, като взе предвид доказателствата,
доводите и възраженията на страните и като прецени законосъобразността на
обжалвания административен акт съобразно чл. 168 АПК, съдът достигна до
следните правни изводи:
Жалбата е
процесуално допустима, като депозирана в 14-дневния срок от съобщаването на акта
насочена срещу годен за съдебно оспорване индивидуален административен акт,
за който е налице правен интерес. Разгледана по същество същата е
неоснователна.
ОспорениятАкт за установяване на публично държавно вземане /АУПДВ/ изх. № 01-6500/3273 от 27.09.2019г. издаден от зам. Изпълнителния директор на ДФЗ София е издаден от компетентен орган в изискуемата форма видно от заповед № 03-РД/2891 от 23.07.2019г. на изпълнителния директор на ДФЗ София. Съгласно чл. 20 и чл. 20а ЗПЗП в правомощията на изпълнителния директор на ДФ "Земеделие" е да представлява фонда и да ръководи дейността му при осъществяване на всички негови функции. Съгласно чл. 20а ал. 4 ЗПЗП Изпълнителният директор може да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления и/или сключване на договори за финансово подпомагане, на заместник-изпълнителните директори.
Актът е
постановен в писмена форма, подписан е от издателя си и съдържа изложени
фактически и правни основания за издаването му, кореспондиращи помежду си,
поради което е надлежно мотивиран.
При извършената служебна проверка не се установява в хода на административното производство да са допуснати съществени нарушения на административно производствените правила.
Съдът
намира, че оспорения АУПДВ е съответен на закона, при следните съображения: Безспорно установено е, че жалбоподателят не е изпълнил задължението си да подаде заявление за подпомагане по мярка 211 за кампания 2015г. за което го задължават гореописаните текстове от Наредба № 11 от 03.04.2008г. за прилагане на мярка 211 Плащания за земеделски стопани за природни ограничения в планинските райони“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013г. Последиците от неспазването на това изискване е уредено в чл. 14 ал. 1 от същата наредба и са изключване на кандидата от подпомагането и възстановяване на 50% от получената до момента субсидия. Размерът е правилно изчислен като неподаването на заявление е на четвъртата година от поетия петгодишен ангажимент. Това е
Съда счита за неоснователни наведените доводи от
жалбоподателя, че не е поемал такова задължение и, че подаденото заявление
съдържа декларативни фрази без да се пораждат , изменят или прекратяват
права. Следва да се каже, че задълженията произтичат от нормативни актове –
посочените наредби – те са публикувани по съответния ред. Това , че част от
тях са пресъздадени в съответното заявление е направено единствено за
удобство на кандидата и да заостри вниманието му към нормативните изисквания.
На следващо място именно попълненото такова
заявление за предишните три години е дало основание на жалбоподателя
да получи търсената субсидия. Неоснователен е доводът за форсмажорни обстоятелства, довели до неподаването на заявление за 2015г. Като такива се изтъкват продажбата на наетите площи от техните собственици. Представени са два наемни договора – единият от 2007г. за 15 години и втория от 2010г. за 5 години. Тези договори създават правното основание за Г. да кандидатства с тези площи и не е пречка продажбата им да бъдат заявени, независимо чия собственост са. Ако лицето е счело, че това са форсмажорни обстоятелства е следвало да уведоми ДФЗ за това своевременно, а не да ги изтъква едва след приключилата проверка.
Ето защо в
обобщение следва да се посочи, че в хода на валидно проведено административно
производство, компетентният административен орган правилно е приложил
материалния закон спрямо установените в производството факти. Постановеното в
процесния акт е в съответствие със закона и неговата цел, и подадената жалба
следва да бъде отхвърлена като неоснователна.
При този
изход на спора, съгласно в полза на ответника следва да бъдат присъдени,
платими от жалбоподателя, поисканите разноски. Направени са разноски за юрисконсултско
възнаграждение, което определено съобразно спецификата на производството по
реда на чл. 7 ал. 1 т. 4 вр. с параграф 1 от ДР на Наредба № 1 за минималните
размери на адвокатските възнаграждения е в размер на 100 лева.
Воден от горното и на осн. чл.172,ал.1 от АПК,
Административният съд РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на В.И.Г. в качеството му на ЕТ“ В.
2005 – В.Г.“*** срещу Акт за установяване на публично държавно вземане
/АУПДВ/ изх. № 01-6500/3273 от 27.09.2019г. издаден от зам. Изпълнителния
директор на ДФЗ София, като
неоснователна. ОСЪЖДА В.И.Г. в качеството му на ЕТ“ В. 2005 – В.Г.“***
да заплати на ДФЗ София сумата от 100
лева – разноски по делото. Решението подлежи на обжалване пред Върховен
административен съд в четиринадесетдневен срок от съобщението до страните. АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ : |
||||||||||
Решение по дело №374/2019 на Административен съд - Видин
Номер на акта: | 57 |
Дата: | 28 февруари 2020 г. (в сила от 27 май 2020 г.) |
Съдия: | Борис Огнянов Борисов |
Дело: | 20197070700374 |
Тип на делото: | Административно дело |
Дата на образуване: | 2 декември 2019 г. |