Решение по дело №2444/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 869
Дата: 29 юни 2022 г. (в сила от 16 март 2023 г.)
Съдия: Марина Христова Николова
Дело: 20217040702444
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

869

 

гр. Бургас, 29.06.2022 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД гр. Бургас, осемнадесети състав, в публично заседание на двадесет и девети юни, две хиляди двадесет и втора година, в състав:

Председател: М. Николова

 

при секретар Гергана Славова, като разгледа докладваното от съдия Николова административно дело № 2444/2021 год., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК във връзка със ЗПЗП.

Образувано е по жалба на земеделски производител А.И.А., ЕГН: **********, с адрес: ***, чрез адв. Д.А. *** срещу Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2019 г. изх. № 02-020-6500/9798 от 04.08.2021г. на заместник изпълнителен директор на Държавен фонд "Земеделие", в частта, в която е отказано финансово подпомагане по подмярка 13.2/НР2 в размер на 482.59 лв., мярка СЕПП в размер на 1149.87 лв., мярка 12/Натура 2000 в размер на 1512.13 лв., мярка СПП в размер на 58.98 лв., мярка СПК в размер на 5.78 лв., схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания (ЗДП) в размер на 461.89 лева.

В жалбата са релевирани възражения за незаконосъобразност на оспорения административен акт поради допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила, неспазване на установената форма и противоречия с материалния закон. Сочи се, че не са изложени конкретните причини, поради които е постановен отказът за финансиране. Иска се от съда да отмени уведомителното писмо в частта на отказа за финансиране.

В част от съдебните заседания жалбоподателят, редовно призован, се представлява от процесуален представител, който ангажира доказателства - съдебно-техническа експертиза и в депозирана по делото писмена молба изразява становище, че поддържа жалбата и претендира разноски, за които прилага списък.

Ответната страна - заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата като неоснователна и моли за нейното отхвърляне от съда. Предоставя административната преписка по издаване на оспореното уведомително писмо и представя други писмени доказателства. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Административен съд - Бургас, осемнадесети състав, след преценка на събраните по делото доказателства и като взе предвид становищата на страните, намира за установено следното от фактическа страна:

Жалбоподателят А.И.А. е регистриран земеделски производител с УРН 599764. С общо заявление за подпомагане с УИН 02/200619/38363 от 07.05.2019г., е заявила за подпомагане за кампания 2019г. площи по схема за единно плащане на площ (СЕПП) - общо 36.47ха, площи по Схема за предходна национална помощ за земеделска земя на хектар (ПНДП) – 8.56 ха, площи по Схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания (ЗДП) – 36.47ха, площи по Подмярка 13.2/HP2 – други 28.46 ха, площи по схема за обвързано подпомагане за протеинови култури (СПК)-1.88ха, площи по Мярка 12/ Натура 2000 -28.2ха. Общо заявените за подпомагане парцели са тридесет и седем в землищата на с.Мокрен и с.Градец, индивидуализирани в заявлението като номер, местоположение, площ, съответно схема/мярка, по която са заявени за подпомагане.

Заявените от жалбоподателя А. площи са били обект на проверка за допустимост на място, разпоредена със Заповед № 391790 от 12.11.2019г. на началник отдел на „Регионален технически инспекторат“ при ДФЗ, за резултатите от която свидетелства съставеният контролен лист и съставеният доклад за проверката (л.13-16). Те са  били изпратени до жалбоподателя с Уведомително писмо изх.№ 01-282-6500/955/14.11.2019г. (л.17 от делото) с указания, че може да направи забележки и възражения в писмен вид в 14 дневен срок от получаването му.

В доклада за проверка на площи от 12.11.2019г. е посочено, че заявените от жалбоподателя А. площи са били обект на проверка за допустимост на място, извършена в периода 02.04.2019г. – 05.04.2019г. по постъпил сигнал в писмо с peг. №808000-163/27.03.2019г. на комисар В.Д. - Директор на Регионална Дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“- С. до Изпълнителния Директор на ДФ „Земеделие“ (л.76 от делото). Сигналът е относно  възникнали 15 значителни пожара в земеделски земи в периода 10.02.2019г. до 25.03.2019г. в землищата на с.Жеравна, с.Нейково, град. Котел, с.Падарево и с.Градец. В доклада е посочено, че резултатите от проверката са отразени в ИСАК, съгласно указания за генериране на парцели към заявки тип „ДПП-2019 - частични ПнМ“ за отразяване на опожарени площи, като недопустими за подпомагане, съгласно чл.10, ал.2, т.3 от Наредба № 2 от 26.03.2018г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площи.

Установява се от доклада, че при направените проверки на място е било установено, че част от заявената площ на парцели с номера 17436-10-13-1, 17436-10-14-1 и 17436-10-15-1, представляват площи, недопустими за подпомагане съгласно чл.10, ал.2, т.3 от „Наредба № 2 от 26.03.2018г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ" - опожарени площи. Общо недопустимите за подпомагане - опожарени площи са 3.29 ха както следва: 0,67 ха от парцел  17436-10-13-1 с декларирана площ 0.67ха, 0.64 ха от парцел 17436-10-14-1 с декларирана площ 1.86ха и 1.98 ха от парцел 17436-10-15-1 с декларирана площ 1.98 ха.

С оспореното уведомително писмо изх. № 02-020-6500/9798 от 04.08.2021г. на заместник изпълнителен директор на Държавен фонд "Земеделие" жалбоподателя А. е била уведомена, че е изчислен размер на финансово подпомагане по схемите, базирани на площ в подаденото от нея заявление за подпомагане както следва: от поисканата сума в размер на 1 669.86 лева по Подмярка 13.2/HP е оторизирана сума 1187.27 лева в резултат на извършено намаление в размер на 482.59 лева, от поисканата сума в размер на 7096.33 лева по СЕПП е оторизирана сума в размер на 5946.46 лева в резултат на извършено намаление в размер на 1149.87 лева, от поисканата сума в размер на 5144.63 лева по мярка 12/Натура 2000 е оторизирана сума в размер на 3632.5 лева в резултат на извършено намаление в размер на 1512.13лева, от поисканата сума в размер на 4116.6 лева по СПП е оторизирана сума в размер на 4057.62 лева в резултат на извършено намаление в размер на 58.98 лева, от поисканата сума в размер на 403.77 по СПК е оторизирана сума в размер на 397.99 лева в резултат на извършено намаление в размер на  5.78 лева, от поисканата сума в размер на 4473.77 лева по Схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания (ЗДП) е оторизирана сума в размер на 4011.88 лева в резултат на извършено намаление в размер на 461.89 лева, поисканата и оторизирана сума в размер на 150.54 лева по Възстановяване на ФД (финансова дисциплина). В мотивите на писмото е посочено, че оторизираните суми са изплатени на земеделския производител в периода 16.12.2019г.  – 03.09.2020г. Посочени са и съответните ставки за заявените схеми за Кампания 2019г. Дадени са пояснения по отношение на колона 3, озаглавена „намаления“, като е посочено, че в тази колона се отчитат - намаления на субсидията след извършени административни проверки, при които са установени всички недопустими за подпомагане площи в съответното заявление – проверки за площи, заявени от повече от един кандидат, проверки на място или автоматизирани проверки спрямо данните в слоя с допустими площи от СИЗП и предоставени данни от МЗХГ и МОСВ; намаления на субсидията в случаите, когато не са спазени сроковете за подаване и/или редакция на заявлението, съгласно чл. 12 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подпомагане на заявления по схеми и мерки за директни плащания; наложена ставка корекция („финансова дисциплина“), определена съгласно чл.26 от Регламент (ЕС) № 1306/2013г. и чл.8, пар.1 от Регламент (ЕС) № 1307/2013г.; линейно намаление съгласно чл.51, пар.2 от Регламент (ЕС) № 1307/2013г., налагано съгласно чл.6, пар.2, б.“е“, т.“i“ от Регламент (ЕС) № 809/2014г. на Комисията; линейно намаление съгласно чл.65, пар.2, буква „в“ от Регламент (ЕС) № 1307/2013г., налагано съгласно чл.6, пар.2, б.“е“, т.“iii“ от Регламент (ЕС) № 809/2014г. на Комисията. Уведомителното писмо е изтеглено от профила на жалбоподателя А. от СЕУ на 06.08.2021г., видно от известието за доставяне на л.20 от делото.

По делото е представено становище от заместник изпълнителния директор на ДФ Земеделие - РА с изх.№ 02-020-6500/08.11.2021г., дадено във връзка с получено искане по електронна поща в ДДП на 29.10.2021г. във връзка с подадена жалба от А.И.А. срещу уведомителното писмо от 04.08.2021г. В ставището е посочено, че съгласно разпоредбите на чл.28 и чл.29 от Регламент (ЕО) № 809/2014 на Комисията от 17 юли 2014 година, чл.74 от Регламент (ЕО) №1306 на Комисията от 17 декември 2013, както и чл.37, ал. 2 от ЗПЗП за декларираните данни в заявлението на кандидата са извършени административни проверки, резултатите от които са представени в изпратеното уведомително писмо. Посочено е също, че в резултат на извършените административни проверки не са установени площи, заявени от повече от един земеделски стопанин за кампания 2019. От становището става ясно, че заявлението на А.И.А. е било частично избрано за извършване на проверка на място за кампания 2019. По отношение на площите, които не са избрани за ПнМ за кампания 2019, във връзка с чл. 37, ал. 2 от ЗПЗП, чл. 28 и чл. 29 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 809/2014 на Комисията са били извършени административните проверки, посочени в член 74 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на съвета, които включват кръстосани проверки чрез автоматизирани компютърни средства. Кръстосаните проверки представляват пространствено сравнение на заявените площи с допустимите референтни парцели в Системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП) по чл.24 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол в специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане", който включва площите, допустими за подпомагане в рамките на всеки физически блок по чл.14 на Наредба № 105 от 22.08.2006 г. Специализираният слой "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2019 е бил одобрен със Заповед № РД 46-485 от 27.11.2019 г. и РД 09-228 от 28.02.2020 г. на министъра на земеделието, храните и горите. В изпълнение на чл. 16г, ал. 5 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г., въз основа на одобрения от министъра на земеделието, храните и горите специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане", РА извършва окончателна оторизация и плащания на площ за съответната година. На основание чл.16а, ал. 6 от Наредба № 105 от 22.08,2006 г. и във връзка с чл. 43, ал. 3, т. 6 от ЗПЗП, ДФ „Земеделие” отказва частично или пълно плащания на площ, когато кандидатът е заявил площ, попадаща извън специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане" за 2019 г. В становището в таблица са посочени установени недопустими площи от три от заявените парцели за подпомагане от жалбоподателя А. в резултат на извършената проверка на място по подаденото от нея заявление.  В становището е предоставена и информация относно извършените изчисления по отделно по всяка от схеми/мерки за кампания 2019г., по които тя е заявила площи за подпомагане.

В настоящото производство по искане на процесуалния представител на жалбаподателя бе допусната и извършена съдебно-техническа експертиза, както и бяха поставени допълнителни въпроси към вещото лице, като дадените заключения бяха приети без оспорване от страните по делото и съдът цени същите като обективно и компетентно изготвени.

Вещото лице по съдебно-техническата експертиза е констатирало, че в хода на извършена проверка на място в периода 02.04.2019г. – 05.04.2019г. от административния орган са били установени като недопустими за подпомагане част от площите на три от парцелите, заявени за подпомагане от жалбоподателя А., които е представило в таблица както следва: 0.67 ха от парцел с № 17436-10-13-1, със заявена площ 0.67 ха,  0.64 ха от парцел с № 17436-10-14-1 със заявена площ 1.86 и цялата заявена площ на парцел № 17436-10-15-1 в размер на 1.98 ха. Вещото лице е посочило, че тези площи в размер общо на 3.29 ха от посочените парцели  представляват площи недопустими за подпомагане, съгласно чл.10, ал.2, т.3 от Наредба № 2 от 26.03.2018г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ" - опожарени площи. Вещото лице е потвърдило, че проверката на място е била извършена по сигнал, писмо с peг. №808000-163/27.03.2019г. на комисар В.Д. - Директор на Регионална Дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“- С. до Изпълнителния Директор на ДФ „Земеделие“ за възникнали 15 значителни пожара в периода 10.02.2019г. до 25.03.2019г. в землищата на с.Жеравна, с.Нейково, град. Котел, с.Падарево и с.Градец.

Вещото лице е посочило, че към момента на заявяване на парцелите - 07.05.2019г., площите са били опожарени, според писмото на Регионална дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението” – С., като това се е случило в периода от 10.02.2019г. до 25.03.2019г. В съдебно заседание вещото лице е потвърдило, че тези парцели са били включени в допустимия слой и е пояснило, че е основало констатациите си на протокола за резултатите от проверката на място, към който няма приложен снимков материал, от който да е видно, че са били опожарени, а това е било описано като текст в протокола.

Предвид заявеното от вещото лице, от страна на процесуалния представител на жалбоподателя, е поискано поставяне на допълнителна задача към вещото лице, а именно: същото, след като се запознае с документите, представени от страна на ответника, включително и със снимковия материал, и резултатите от проверката в електронен вариант - приложен диск към проверката на място по отношение на заявените от А. парцели, включително и от публичните архивни данни от сървърите на Гугъл Ърт Про (Google Earth Pro), да извърши анализ и разчитане на снимките от цифровата ортофотокарта на заявените парцели и да установи налице ли е неправилно измерване, дешифриране и отразяване частично на размера на недопустимите площи за подпомагане. В приетото по делото допълнително заключение, вещото лице отново е посочило, че недопустимостта на площите за подпомагане е установена с извършване на проверка на място на описаните в Таблица 1 от основното заключение земеделски парцели. Въз основа на предоставените от ДФЗ - Разплащателна агенция файлове със заявените площи за парцели 17436-10-13-1, 17436-10-14-1 и 17436-10-15-1, които са били обект на проверката на място, заради възникналите пожари, файла с данните от извършената проверка в цифров вид и извадка от данни от сървърите на Гугъл Ърт Про (Google Earth Pro) за същия район вещото лице е съставило схема на парцелите – Приложение № 1 към заключението, на което с бели линии са изобразени парцелите с техните площи и със сплайн линия (затворена крива линия) са отразени заснетата при проверката на място граница на опожарената площ. Заключението на вещото лице е, че в границата на тази площ попадат целите парцели 17436-10-13-1 и 17436-10-15-1, както и част от 17436-10-14-1 с площ от 0,64 ха.

Въз основа на така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е депозирана от лице с правен интерес, насочена е срещу годен за обжалване административен акт и е подадена в законоустановения срок, поради което е процесуално ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА по следните съображения:

Съгласно чл.20а, ал.1 и ал.2, т.2 от Закона за подпомагане на земеделските производители, изпълнителният директор на ДФ “Земеделие“ е изпълнителен директор на Разплащателната агенция и представлява същата. Съгласно §1 т.13 от ДР на ЗПЗП - Разплащателната агенция е специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове по правилата на законодателството на Европейския съюз. Разпоредбата на чл.20а, ал.4 от ЗПЗП предвижда възможност Изпълнителният директор да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, както и такива, делегирани на основание чл.2д, ал.2, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане, административни договори по Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове и по подадени заявки и искания за плащане, на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда. Предвид горното, обжалваното уведомително писмо е издадено от компетентен орган - Зам. изпълнителния директор на ДФ “Земеделие“, в рамките на делегираните му правомощия със Заповед № 03-РД/2891/23.07.2019г. (л.7 от делото) на изпълнителният директор на ДФ “Земеделие“.

Уведомително писмо е издадено в предвидената от закона форма, а мотиви за неговото издаване се съдържат в таблица 1 и 2 от писмото и в разясненията, дадени към колоните на тези таблици - метод трайно използван от Разплащателната агенция за мотивиране на уведомителните писма. От таблиците и разясненията става ясно, че поисканата от жалбоподателя сума за подпомагане се формира на база декларираната от него площ за подпомагане и определената ставка за всяка отделна схема, по която той е кандидатствал. В писмото са посочени ставките за кампания 2019г. по схемите за директни плащания, като е налице препратка и към електронния адрес, на който са публикувани заповедите, с които тези ставки са определени. Посочено е в разяснението, дадено към колона 3, че намаленията на поисканите субсидии са извършени след извършени проверки, при които са установени недопустими за подпомагане площи в съответното заявление. Подробни фактически основания за издаването на уведомителното писмо са изложени в представения по делото контролен лист и доклад за резултатите от проверката на място. В него по отделно за част от заявените за подпомагане парцели са описани установените при проверката факти, въз основа на които административният орган е приел, че част от заявените площи от жалбоподателя са недопустими за подпомагане по съответната схема/мярка. Съгласно ТР № 16/1975 г. на ОСГК на ВС на РБ мотивите към административния акт могат да се съдържат в друг документ, съставен с оглед предстоящото издаване на административния акт от помощни и подчинени на издателя на акта длъжностни лица или органи, какъвто впрочем е настоящият случай. Спазено е изискването тези документи и установените правнорелевантни обстоятелства да са част от административната преписка по издаване на акта, поради което не е било необходимо тези факти да се преповтарят и като мотиви на издаденото Уведомително писмо. Резултатите от извършената проверка представляват фактическите основания, които са мотивирали административният орган да вземе решението си. Това са конкретните факти, въз основа на които същият е счел, че следва да упражни предоставената му компетентност и на базата на които се извършва съдебния контрол за законосъобразност на акта.

От съдържанието на административната преписка, част от която е и становище на заместник изпълнителния директор на ДФ Земеделие - РА с изх.№ 02-020-6500/08.11.2021г., в което е изложена детайлна информация и изчисления по схеми/мерки, става ясно, че се касае за намаляване на декларираната площ с площите, попадащи извън специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане", одобрен от МЗХ за кампания 2019г.

По изложените съображения съдът намира за неоснователни възраженията на жалбоподателя, че не са посочени конкретните фактически основания – причините за издаване на отказа за финансово подпомагане, обективиран в писмото.

Оспореното писмо е издадено и при правилно приложение на материалния закон, като съображенията за това са следните:

Постановеният отказ за финансова помощ по кандидатстваните от жалбоподателя мерки и схеми за директни плащания за кампания 2019г. в размер на посочените „намаления“ в графа 3 от Таблица 1, определени като разлика между оторизираната и поисканата сума по всяка от схемите за директни плащания, базирани на площ, се основава на разпоредбите на чл.43, ал.3, т.6 от ЗПЗП, чл.16а, ал.6 и чл.16г, ал.5 от Наредба № 105 от 22.08.2006г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол в специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ (Наредба №105 от 22.08.2006г.). От фактическа страна намаленията са обосновани с констатациите за извършени проверки за допустимост на площите по заявените мерки и схеми, като са установени площи с несъответствия, посочени в табличен вид в становище на административния орган с изх. № 02-020-6500/08.11.2021г. - Таблица  „Площи с констатирани несъответствия по схеми и мерки за директни плащания за кампания 2019“. Видно от същата и поясненията към нея, намаленията калкулирани в колона 3 от обжалваното уведомително писмо се основават на възприета като недопустима обща площ от 3,29 ха от парцели - композитен номер 17436-10-14-1- за част от него в размер на 0,64 ха, за целия парцел 17436-10-15-1 с декларирана площ 1.98 ха и за целия парцел 17436-10-13-1 с декларирана площ 0,67 ха, по съображения, че същите попадат извън специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ за 2019г., одобрен със Заповед № РД 46-485 от 27.11.2019г. и РД № от 22.12.2015г. и Заповед № РД 46-236 от 01.03.2016г. на Министъра на земеделието и храните.

Специализираният слой "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2019 е одобрен със Заповед № РД 09-228 от 28.02.2020г. на министъра на земеделието, храните и горите. В изпълнение на чл.16г, ал.5 от Наредба № 105 от 22.08.2006г., въз основа на одобрения от министъра на земеделието, храните и горите специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане", Разплащателната агенция извършва окончателна оторизация и плащания на площ за съответната година. На основание чл.16а, ал.6 от същата наредба и във вр. с чл.43, ал.3, т.6 от ЗПЗП, ДФ "Земеделие" отказва частично или пълно плащания на площ, когато кандидатът е заявил площ, попадаща извън специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2019. В разпоредбата на чл.33а, ал.1 от ЗПЗП е посочено, че МЗХГ създава специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане", който включва площите, допустими за подпомагане в рамките на всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в наредбата по чл.40. Критериите, на които трябва да отговарят площите за определянето им като допустими за подпомагане за целите на създавания специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“, са регламентирани в раздел ІІІ Условия за допустимост за подпомагане на земеделските площи от Наредба № 2 от 26.03.2018г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ. В чл.4, ал.1 от Наредба № 2 е регламентирано, че допустимите за подпомагане земеделски площи съгласно чл.32, §2 от Регламент (ЕС) № 1307/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013г. за установяване на правила за директни плащания за земеделски стопани по схеми за подпомагане в рамките на общата селскостопанска политика и за отмяна на Регламент (ЕО) № 637/2008 на Съвета и Регламент (ЕО) № 73/2009 на Съвета (ОВ L 347, 20.12.2013 г.) (Регламент (ЕС) № 1307/2013), които: т.1. - се поддържат в състояние, годно за производство, трябва да отговарят на изискванията на чл.5, 6 и 9 и т.2 - се използват за производство, трябва да отговарят на изискванията на чл.7 - 9. Нормата на чл.10, ал.2 от Наредба № 2 сочи като временно неподходящи за подпомагане земеделските площи или части от тях, за които в календарната година се установи, че са опожарени.

В случая, по делото не е спорно, че А. е заявила за подпомагане за кампания 2019 земеделски парцели с композитен номер 17436-13-1, 17436-10-14-1 и 17436-10-15-1 в землището на с.Градец, общ.Котел с декларирана култура код 315000, т.е. като площ - ливади за косене (постоянни пасища) – чл.8 от Наредбата след като е била извършена проверката на място  по повод писмо № 808000-163 екз.№1/27.03.2019г. на МВР, Главна дирекция „Безопасност и защита на населението“, Регионална дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ – С., съдържащо данни за възникнали в периода 02.04.2019 г. - 05.04.2019г. 15 значителни пожари в земеделски земи – пасища и ливади, в частност в землището на с.Градец, м.Сарахана/Сахана, където се намират и процесните парцели. Впоследствие, е бил съставен доклад за проверка, обективиращ данни за опожарени площи, определени от административния орган като недопустими за подпомагане, съгласно чл.10, ал.2, т.3 от Наредба № 2 от 26.03.2018г. С нарочна проверка на място е установено действителното състояние на парцелите, като констатациите съдържащи се в доклада за проверка на площи се потвърждават и от заключенията на вещото лице по основната и допълнителната СТЕ, които съдът кредитира като обективни и кореспондиращи със събрания по делото доказателствен материал, определящо същите в размер на 3,29ха като наддекларирани, съответно - временно неподходящи за подпомагане, поради опожаряване. Според характера и механизма на възникването и разпространението на пожарите, в писмото на ГД „ПБЗН“ е намерено основание да се предполага, че същите са предизвикани в резултат на недобросъвестно ползване на огън от собствениците или ползвателите на земеделските земи за почистване и поддържане на съответните терени във вид, съответстващ на основните критерии за подпомагане, като е отбелязано, че опожаряването се повтаря ежегодно. Следва да се приеме, че опожаряването на процесните площи е основание за определянето им като недопустими, извън специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2019, поради което основателно е позоваването на ответника на разпоредбата на чл.10, ал.2, т.3 от Наредба № 2, според която временно неподходящи за подпомагане са земеделските земи или части от тях, за които в календарната година се установи, че са опожарени и в този смисъл материалният закон е приложен правилно.

Предвид изложеното, жалбоподателят А. не е следвало да ги заявява за подпомагане и е следвало да ги оттегли от заявлението си до първи декември 2019г., за да не й бъдат налагани допълнителни санкции, но данни по делото за такова оттегляне липсват.

В чл.63, §1 от Регламент 1306/2013г. е предвидено, че ако се установи, че даден бенефициер не изпълнява критериите за допустимост, ангажиментите или други задължения, свързани с условията за предоставяне на помощта или подкрепата, предвидена в секторното законодателство в областта на селското стопанство, помощта не се изплаща или се оттегля изцяло или частично и, когато е приложимо, съответните права на плащане, съгласно член 21 от Регламент (ЕС) № 1307/2013 не се предоставят или се отменят. В случая, с оглед установената недопустимост на заявените за подпомагане площи, правилно е отказано подпомагане в посочените намаления, като калкулираните от административния орган стойности не се оспорват от жалбоподателя А. и са коректно изчислени.

Правилно, изхождайки от данните за „Площи с констатирани несъответствия по схеми и мерки за директни плащания за кампания 2019г., след извършени проверки за допустимост на площите, за декларирани парцели по СЕПП, ЗДП, Подмярка 13.2/НР2 и Марка 12 „Плащания по Натура 2000 и Рамкова директива за водите“ и предвид установената недопустима за подпомагане/наддекларирана площ в размер на 3,29ха, административният орган е определил процент на наддеклариране - 9,92, представляващ процентно съотношение на наддекларираната площ към установената площ, съгласно чл.19 и чл.19а от Делегиран Регламент № 640/ 2014г. Последният е регламент за допълнение на Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на интегрираната система за администриране и контрол и условията за отказ или оттегляне на плащанията и административните санкции, приложими към директните плащания, подпомагането на развитието на селските райони и кръстосаното съответствие. От своя страна Регламент (ЕС) № 1306/2013, който може да се определи като основен, е относно финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика, с оглед на което санкциите, предвидени в Делегиран Регламента № 640/2014, включително и тези по чл.19 и чл.19а, следва да бъдат налагани и при съобразяване на разпоредбите на Регламент (ЕС) № 1306/2013, чието допълнение е делегирания регламент.

Следователно, с оглед процента на допустими и недопустими площи и цитираните по-горе правни норми, административният орган е определил правилно размера на оторизираните суми по схемите, по които жалбоподателя А. е заявила площи за подпомагане.

Размерът на плащането за един допустим за подпомагане хектар по подмярка 13.2/HP (от 0 до 50 ха) е 58.674 лв. на хектар, като площта за оторизация по тази подмярка е 20.235 ха, видно от писменото становище на зам.изпълнителния директор на ДФ „Земеделие”, следователно правилно оторизираната сума е изчислена в размера на 1187.27 лева /20.235 х 58.674/.

Размера на плащането за един допустим за подпомагане хектар по СЕПП е 194.58 лв. на хектар, като площта за оторизация е 30.7125 ха, видно от писменото становище на зам.изпълнителния директор на ДФ „Земеделие”, следователно правилно оторизираната сума е изчислена в размера на  5946.46 лева (30.7125ха х 194.58лева - 29.58 лева - сума на корекция за финансова дисциплина).

По мярка 12 плащания по Натура 2000, площта за оторизация по първото декларирано ниво на подпомагане от жалбоподателя А. е 0.55 ха, а площта за оторизация по второто декларирано ниво на подпомагане по тази мярка е 19.425 ха, видно от писменото становище на зам.изпълнителния директор на ДФ „Земеделие”, следователно правилно оторизираната сума по първото ниво на подпомагане е изчислена в размер на 61.31 лева, а по второто декларирано ниво на подпомагане – 3571.19 лева.

Размерът на плащането за един допустим за подпомагане хектар по СПП е 137.22 лева, като площта за оторизация по тази схема е 30 ха, видно от писменото становище на зам.изпълнителния директор на ДФ „Земеделие”, следователно правилно оторизираната сума по тази схема е изчислена в размер на 4057.62 лева (30 ха х 137.22 лева - 58.98 лева-сума на корекция за финансова дисциплина).

Размерът на плащането за един допустим за подпомагане хектар по СПК е 214.77 лева, като площта за оторизация по тази схема е 1.88 ха, видно от писменото становище на зам.изпълнителния директор на ДФ „Земеделие”, следователно правилно оторизираната сума по тази схема е изчислена в размер на 397.99 лева (1.88 ха х 214.77 лева- 5.78 лева - сума на корекция за финансова дисциплина).

Размерът на плащането за един допустим за подпомагане хектар по Схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания (ЗДП) е 122.67 лева, като площта за оторизация по тази схема е 33.18 ха, видно от писменото становище на зам.изпълнителния директор на ДФ „Земеделие”, следователно правилно оторизираната сума по тази схема е изчислена в размер на 4011.88 лева(33.18ха х 122.67 лева- 58.31 лева - сума на корекция за финансова дисциплина).

Предвид всичко изложено по-горе, съдът приема, че правилно и законосъобразно административният орган е извършил намаление на подпомагането, за което е изложил мотиви в уведомителното писмо. Съдът намира за правилно посочени размера на исканата сума, извършените намаления и оторизираната сума, съответно заявените площи, допустимите и недопустимите такива. Предвид изложеното, следва да се заключи, че процесното уведомително писмо се явява издадено и при спазване на материалния закон.

Съдът намира, че с издаването на оспорения административен акт е постигната и целта на закона. Целта на тези санкции и редукции е да гарантират, че средствата за подпомагане се усвояват на основа на законността, доброто финансово управление и устойчивото развитие, за гарантиране на тяхната ефективност и ефикасност. Тази цел се постига със специалните правила за намаляване и отказване на плащания, правомощията по които ответният административен орган упражнява при обвързана компетентност. При констатиране на нарушение на правилата за изпълнение на съответната мярка от програмата за подпомагане, единствената законосъобразна възможност за органа е да наложи предвидената санкция и редукция.

С оглед гореизложеното и спазвайки правилата на чл.168 от АПК, съдът приема, че уведомителното писмо е законосъобразно, като издадено от компетентен административен орган, в изискваната от закона форма, при спазване на материалните и процесуалните разпоредби и при съобразяване с целта на закона. Поради това жалбата като неоснователна, следва да бъде отхвърлена.

Предвид изход на спора, в полза на ответника следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева, на основание чл.78, ал.8 ГПК вр. чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредбата за заплащане на правната помощ.

Мотивиран от горното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Административен съд - Б., осемнадесети състав,

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на земеделски производител А.И.А., ЕГН: **********, с адрес: ***, чрез адв. Д.А. *** срещу Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2019г. изх. № 02-020-6500/9798 от 04.08.2021г. на заместник изпълнителен директор на Държавен фонд "Земеделие", в частта, в която е отказано финансово подпомагане по подмярка 13.2/НР2 в размер на 482.59 лв., мярка СЕПП в размер на 1149.87 лв., мярка 12/Натура 2000 в размер на 1512.13 лв., мярка СПП в размер на 58.98 лв., мярка СПК в размер на 5.78 лв., схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания (ЗДП) в размер на 461.89 лева.

 

ОСЪЖДА А.И.А., ЕГН: **********, с адрес: *** да заплати на Държавен фонд „Земеделие“ - София сумата от 100 лева разноски по делото.

 

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: