Решение по дело №871/2009 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 1070
Дата: 6 ноември 2009 г. (в сила от 26 февруари 2010 г.)
Съдия: Петя Кръстева Георгиева
Дело: 20092120200871
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 март 2009 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р     Е     Ш     Е    Н    И    Е

 

     1322,         02.11.2009 г. ,       гр.Бургас

 

В  И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

Бургаският районен съд,     наказателен състав,

на шести октомври, две хиляди и девета година,

в открито съдебно заседание, в следния състав:

                                                                                                                            

                                                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: 8-ми нак.състав           

                                                                  

                                                                                          Съдебни заседатели: .....................

                                                                      

                                                                                          

 

секретар 8-ми нак.състав

прокурор...............................

като разгледа докладваното от съдия 8-ми нак.състав наказателно административен характер   дело № 871 по описа за 2009г. , за да се произнесе взе предвид следното:

 

     Производството е по реда на чл.59-63 от ЗАНН и е образувано по повод жалбата на «ААА П.» ЕООД, със седалище гр. Б. и адрес на управление гр.Б., ж.к. «С.», бл.**, вх.*, ет.** против наказателно постановление № 295- Д/ 2008г., издадено на 05.01.2009г. от началника на Митница Бургас, с което за нарушение на чл.234а, ал.1 от Закона за митниците / ЗМ / на жалбоподателя  е наложена имуществена санкция в размер на 31572 лева, представляваща 100% от митническата стойност на стоката 14 416,612 кг. линеен полиетилен с ниска плътност, като наред с това на основание чл.234а, ал.3 от ЗМ е постановено да се заплати сумата от 31 572 лева, представляваща равностойността на стоката, предмет на нарушението по митническа стойност.  

       В жалбата се релевират доводи за незаконосъобразност и необоснованост на обжалваното постановление. Обосновава се липса на съставомерност на нарушението по чл.234а от ЗМ, поради липсата на двете изискуеми кумулативни предпоставки, а именно отклоняване на стока и неизпълнение на установените нормативни актове или определените от митническите органи условия. Иска се отмяна на наказателното постановление.

      Жалбата е депозирана в преклузивния срок за обжалване и е допустима.

      Процесуалният представител на ответната страна по жалбата - Митница Бургас оспорва депозираната жалба. Моли съда да постанови решение, с което да потвърди обжалваното наказателно постановление.

     Съдът, като прецени доказателствата по делото и съобрази закона с оглед на правомощията си по съдебния контрол намира за установено от фактическа и правна страна следното:

      На 14.12.2006г. на основание чл.91 от ЗМ и разрешение № BG1000/51/000388  „А** П"-ЕООД с ЕАД 1000/5-3568/14.12.2006г. е поставило под митнически режим активно усъвършенстване /отложено плащане / АУ/ОП „линеен полиетилен LLP 183N / плътност по-малка от 0,94 /” с тарифен код ********* от Митническата тарифа на Република България и с нето тегло 20000,000 кг.. Съгласно разпоредбите на чл.118 ал.1, т.1 от ЗМ и част от условията, посочени в кл.7, кл.8 и кл.9 от посоченото по-горе разрешение при прилагането на митнически режим АУ/ОП за 20000,000кг. линеен полиетилен ниска плътност /тарифен код *********/, и в резултат на операциите по усъвършенстването му е следвало дружеството-жалбоподател да получи вписания в кл.8, първо и второ подразделение на разрешение № BG1000/51/000388 основен компенсаторен продукт с тарифен код ********* от Митническата тарифа на Република България за 2006г. и допълнително описание, а именно: полиетиленово фолио с плътност по-малка от 0.94 за селскостопански цели.

      На основание заповед за възлагане № 60/03.04.2008г. на Директора на РМД- Бургас, във връзка с дейността на “ А** П"-ЕООД”, стартирала проверка от служители на Митница Бургас-отдел “Последващ контрол”. Целта на същата била да установи спазват ли се разпоредбите на митническото законодателство по отношение на стоките, поставени под режим активно усъвършенстване. Длъжностните лица, след като се запознали с всички документи, предоставени им от жалбоподателя констатирали, че за периода от 01.01.2007г. до 30.09.2007г. в сравнение с предходния период 01.01.2006г. до 31.12.2006г. има промяна в използваната в производството на полиетиленово фолио разходна норма на линеен полиетилен ниска плътност / ЛПЕНП / с тарифен код *********, поставен под митнически режим АУ/ОП и съответно в рандемана на получавания в резултат на операциите по усъвършенстване основен компенсаторен продукт, а за периода от 01.10.2007г. до 02.04.2008г. няма производство на полиетиленово фолио. На база тези месечни справки счетоводно е отразяван разход на ЛПЕНП за производството на всеки вид полиетиленово фолио по кредита за производството на счетоводна сметка *** „материали”. Разликата между разходната норма на ЛПЕНП, прилагана при определяне на рандемана на основания компенсаторен продукт с цел приключване на митнически режим АУ/ОП и разходната норма на ЛПЕНП, съгласно месечните справки за вложените материали в различните видове фолиа, според техният цвят и дебелина, подробно изложени в таблици от №1 до №.5. „А** П"-ЕООД” ЕООД –гр.Бургас не е уведомило митническите органи за промяната на разходната норма на ЛПЕНП, прилагана при производството на различните видове полиетиленови фолиа. Промяната на разходната норма на ЛПЕНП оказва влияние върху рандемана на основния компенсаторен продукт и съответно върху приключването на митническия режим АУ/ОП, за което митническите органи също не са уведомени. От „справка за приключване на режим АУ/ОП по ЕАД №1000/5-3568/14.12.2006г., подадена от жалбоподателя с писмо вх.№ 2601-0544/13.06.2007г. и от списъците към кл.40 „митнически манифест /предшестващ документ” на митническите декларации, описани в тази справка за приключване на митнически режим АУ/ОП е видно, че въпреки промяната на разходната норма за ЛПЕНП през периода 01.01.2007 до 30.09.2007г., включително и съответната промяна на рандемана на основния компенсаторен продукт „ААА Пластик” ЕООД-гр.Бургас осъществява приключване на митнически икономически режим АУ/ОП при определен рандеман на база разходна норма 78% за ЛПЕНП. В приложения от №2 до №30 към доклад 018/30.05.2008г. е отразен и разхода на основния компенсаторен  продукт в количествено изражение, като са посочени и първичните счетоводни документи, отразяващи съответните стопански операции. При спазване на разпоредбите на чл.334с, ал.1, т.1 от ППЗМ за ЕАД 1000/5-3568/14.12.2006г. в хода на проверката в рамките на последващия контрол е изготвена справка за  приключване на митнически икономически режим АУ/ОП / приложение №31 към доклада/, като рандемана на основния компенсаторен продукт е определен на основата производствени данни. Въз основа на данните изложени в приложение №31 към доклада е установено, че в рамките на срока за приключване на режима, а именно от 14.12.2006г. до 14.12.2007г. включително „А** П"-ЕООД” ЕООД- гр.Бургас в съответствие с чл.95, ал.1 от ЗМ е дало допустимо митническо направление реекспорт на 11310,000кг. основен компенсаторен продукт  /полиетиленово фолио с плътност по-малка от 0,94 за селскостопански цели/, произведени от 5583,388 кг. ЛПЕНП. В резултат на променената разходна норма на ЛПЕНП, поставен под режим активно усъвършенствате при производството на основан компенсаторен продукт „полиетиленово фолио с плътност по-малка от 0,94 за селскостопански цели” за периода от 01.01.2007г. до 30.09.2007г. включително е променен и рандемана на основния компенсаторен продукт, което оказва влияние върху съдържанието на кл.8, трето подразделение от разрешение № BG1000/51/000388. Митнически режим АУ/ОП за 20000,000 кг. ЛПЕНП по ЕАД 1000/5-3568/14122006 е приключен съгласно рандеман на основния компенсаторен продукт, който не е определен съгласно производствени условия, като митническите органи не са уведомени за настъпилите промени, предвид условието в кл.16,т.2 от разрешение № BG1000/51/000388. „А** П"-ЕООД -гр.Бургас е осъществило приключване на митническия режим АУ/ОП при рандеман на основния компенсаторен продукт, който не е определен на основата на производствени данни, съгласно чл.123 от ЗМ и чл.334о от ППЗМ, като за това не е уведомило митническите органи. Това деяние „А** П"-ЕООД” ЕООД- гр.Б. е нарушило разпоредбите на чл.95, ал.1 от ЗМ като за 14416,612 кг. ЛПЕНП /съгласно приложение №31 към доклад №18/30.05.2008г./ от общото количество 20000,000 кг. ЛПНП поставени под митнически режим АУ/ОП с ЕАД 1000/5-3568/14.12.2006г. режимът не е приключен с даване на допустимо митническо направление на стоката, поставена под този режим или на получени от нея компенсаторни продукти в резултат на операции по усъвършенстване. Установено е, че14416,612 кг. ЛПЕНП поставени под гореспоменатия митнически режим, за който режима не е приключен, съгласно разпоредбите на чл.95, ал.1 от ЗМ по счетоводни данни, не са налични в складовата и производствената база на „А** П"-ЕООД - гр.Бургас.

      Деянието е квалифицирано като нарушение по чл.234а, ал.1 от ЗМ, като е отклонило 14416,612кг. линеен полиетилен с плътност по-малка от 0,94 и с тарифен код390110100 от Митническата тарифа на Република България за 2006г. от митнически режим активно усъвършенстване по системата с отложено плащане / ЕАД 1000/5-3568/14.12.2006г./, като не е изпълнило условието определено от митническите органи в издадено от началника на ТМУ Бургас разрешение за митнически икономически режим BG 1000/51/000388, кл.16 „Допълнителна информация”, т.2 вр. с кл.8, трето подразделение „Рандеман”, чието определяне е на основата на производствени данни и титулярът на разрешението е длъжен надлежно да уведомява надзорното митническо учреждение за всяка промяна на рандемана, съгласно разпоредбите на чл.123 от ЗМ и чл.334о от ППЗМ.

      На 08.07.2008г. на “ А** П"-ЕООД - гр.Бургас е съставен акт за установяване на митническо нарушение. Актът е предявен за запознаване на пълномощник на жалбоподателя-Дотан Гилад.

      Административнонаказващият орган, сезиран с преписката по акта намерил фактическите констатации за доказани и за нарушение на чл.234а, ал.1 от Закона за митниците / ЗМ / на жалбоподателя  е наложена имуществена санкция в размер на 31572 лева, представляваща 100% от митническата стойност на стоката 14 416,612 кг. линеен полиетилен с ниска плътност, като наред с това на основание чл.234а, ал.3 от ЗМ е постановено да се заплати сумата от 31 572 лева, представляваща равностойността на стоката, предмет на нарушението по митническа стойност.   

      По време на съдебното следствие са разпитани актосъставителката А.И. и свидетелките Р.С. и Д. К. и трите служители в отдел последващ контрол на Митница-Бургас. Митническите инспектори сочат, че след посещение в производствената база, запознаване с всички счетоводни документи, представени от жалбоподателя и анализ на събраните по време на проверката доказателства са стигнали до единствения възможен извод, свързан с дейността на дружеството по повод на учредения режим. Заявяват, че констатациите им относно извършено от жалбоподателя митническо нарушение са намерили отражение в изготвения доклад и съставения срещу “ А** П"-ЕООД” ЕООД акт.

     По делото е назначена и изготвена съдебно-счетоводна експертиза. Вещото лице на база приложените към преписката и предоставени от Митница Бургас митническите и счетоводни документи е установило, че за периода 14.12.2006г. до 14.12.2007г. в счетоводството на "AП." ЕООД Бургас, ЕИК : *********, по дебита на сметка ***-Материали е записан /заприходен/ полученият материал ЛПЕНП (LLP 183 N) - с нето тегло 20 000,00 кг.

     В счетоводството на доставчика на услугата "Г. б." ЕООД Н., за периода 14.12.2006г. - 14.12.2007г., има издадена данъчна фактура № 000000**** / 03.08.2007г. на обща стойност - 784,80 лв. с ДДС. Дължимата сума е платена в брой от получателя на облагаемата доставка /услуга/ " A***П. " ЕООД, като има приложен фискален касов бон от ЕКАФП. Цитираната ДФ е отразена в отчетните регистри по чл.104 от ЗДДС - "Дневник за продажбите" и "Справка декларация по ДДС" за съответният данъчен период. Получената сума е осчетоводена в счетоводството на доставчика "Г. б." ЕООД в сметка *** - Приходи от услуги.

      Експертизата не може да се произнесе какъв е съставът на извозеният отпадък - промишлен, битов, технологичен, строителен и т.н., както и с какво тегло, поради липса на нужната информация.

      За доставения линеен полиетилен LLP 183 N - плътност по-малка от 0,94 с тарифен код *********, с нето тегло 20 000,00 кг. по утвърдената разходна норма от 78 % при безотпадна технология, би следвало да се произведе готова продукция - фолио, с тегло от 15 600,00 кг. Вещото лице е стигнало до същият извод, че за периода от 01.01.2007г. до 30.09.2007г., в сравнение с предишен период от 01.01.2006г. до 31.12.2006г., има промяна на разходната норма при производството на полиетиленово фолио, поставен под митнически режим АУ/ОП и съответно на рандемана на получавания в резултат на операциите по усъвършенстване основен компенсаторен продукт.За периода от 01.10.2007. до 02.04.2008. - няма производство на полиетиленово фолио.

     За периода от 14.12.2006. до 14.12.2007. "A.П." ЕОД е дало допустима митническо направление на реекспорт на основен компенсаторен продукт -полиетиленово фолио с плътност по-малка от 0,94 за селскостопански цели, с тегло от 11 310,00 кг., който е произведен по счетоводни данни от 5 583,388 кг. линеен полиетилен LLP 183 N.

     Според вещото лице промяната на разходната норма от 78 % възлиза на 49,37 %. Митнически режим АУ/ОП 20 000,00 кг. ЛПЕНП по ЕАД № 1000/5-3658 / 14122006, е приключен съгласно рандеман на основния компенсаторен продукт, който не е определен съгласно производствените условия, като не са уведомени митническите органи за настъпилите промени от разрешение № BG 1000 /51 /000388. За получената разлика от 14 416,612 кг. линеен полиетилен ниска плътност (LLP 183 N) - поставени под митнически режим на АУ/ОП са непреключени.

    Съдът намира изготвената по делото експертизата за обективна и точна, а заключението на вещото лице за обосновано и изчерпателно.

     Видно от разпоредбата на чл.234а, ал.1 от ЗМ / нов - ДВ, бр. 63 от 2000г., изм., бр. 45 от 2005г./, който отклони временно складирани стоки или стоки, на които са дадени митнически режим или митническо направление, като не изпълни установените в нормативните актове или определените от митническите органи условия, се наказва с глоба - за физическите лица, или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, от 100 до 200 на сто от митническата стойност на стоките - предмет на нарушението.

     Законодателят е създал посочената по-горе норма, за да дисциплинира вносителите на стоки, като ги принуди да се съобразяват с митническото законодателство и спазват задълженията си, след учредяване на съответния режим. Адресатите на тази разпоредба са длъжни да изпълняват установените в нормативните актове или определените от митницата условия във връзка със стоката, поставена под режим или направление. Тези задължения безспорно включват ангажимент за уведомяване на митническите власти при всяка настъпила промяна по време на производството на стоки, в които се влагат други такива, поставени под режим активно усъвършенстване, включително и при промяна на рандемана на основния компенсаторен продукт. Като не е направило това и е бездействало, игнорирайки задължението си за съобщаване на съответните митнически власти при такава настъпила промяна, „А** П.„ ЕООД е отклонило посоченото по-горе количество стока от режим и е осъществило от обективна страна състава на чл.234а, ал.1 от ЗМ.

     Безспорно е установено по делото, че режимът за 14416,612 кг. ЛПЕНП от общо количество 20000,000 кг. не е приключен съгласно разпоредбата на чл.95, ал.1 от ЗМ. Като не е изпълнило ангажимента си да влага внесените в страната стоки по посочения в разрешението начин и да спазва определения и съгласуван с митническото учреждение рандеман, дружеството е отклонило от режим активно усъвършенстване 14416,612 кг линеен полиетилен с плътност по-малка от 0,94 и с тарифен код ********** от  Митническата тарифа на Република България за 2006г.

      По мнение на съда в хода на административното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, довели до засягане правото на защита на жалбоподателя. Деянието е съставомерно от обективна страна, като са реализирани и двата елемента от сложния фактически състав на чл.234а, ал.1 от ЗМ-отклонена е стока от режим- това е количеството ЛПЕНП, за което същият не е приключен и същевременно е налице неизпълнение на определените от митническите органи условия за осъществяване на производство на продукта и приключването на режима, поради неспазване на предварително заложения рандеман на основния компенсаторен продукт. 

     Наложената имуществена санкция е в минимален размер, като при определянето и наказващият орган е съобразил обществената опасност на деянието и тежестта на нарушението. Административното наказание е справедливо. Същото е достатъчно за постигане превантивните цели на наказанията по чл.12 от ЗАНН. Правилно наказващият орган е стигнал до извода, че следва да приложи разпоредбата на чл.234а ал.3 от ЗМ, препращаща към нормата на чл.233 ал.4 от ЗМ, като е счел, че стоката предмет на нарушението липсва, поради което следва да се присъди нейната равностойност в съответствие с чл.20 ал.1 от ЗАНН.

      Мотивиран от гореизложеното, Бургаският районен съд намери обжалваното постановление за законосъобразно и обосновано, поради което и на основание чл. 63, ал.1 ЗАНН

                                         Р    Е    Ш    И    :

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление наказателно постановление № 295- Д/ 2008г., издадено на 05.01.2009г. от началника на Митница Бургас, с което за нарушение на чл.234а, ал.1 от Закона за митниците / ЗМ / на «А** П.» ЕООД, със седалище гр. Б. и адрес на управление гр.Б., ж.к. «С.», бл.**, вх.**, ет.**  е наложена имуществена санкция в размер на 31572 лева, представляваща 100% от митническата стойност на стоката 14 416,612 кг. линеен полиетилен с ниска плътност, като наред с това на основание чл.234а, ал.3 от ЗМ е постановено да се заплати сумата от 31 572 лева, представляваща равностойността на стоката, предмет на нарушението по митническа стойност.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд-Бургас в 14- дневен срок от съобщаването му на страните.

                                                                             

                                                              Председател:   8-ми нак.състав

Вярно с оригинала!

А. Р.