АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
||||||||||
РЕШЕНИЕ № 104 |
||||||||||
гр. Видин,
03.07.2020 г. |
||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||
Административен
съд – Видин, |
I административнонаказателен състав |
|||||||||
в публично заседание на |
Двадесет и девети юни |
|||||||||
през две хиляди и двадесета година в състав: |
||||||||||
Председател: |
Антония Генадиева |
|||||||||
Членове: |
Биляна Панталеева Росица Славчева |
|||||||||
при секретаря |
Мария И. |
и в присъствието |
||||||||
на прокурора |
Кирил Кирилов |
като разгледа докладваното |
||||||||
от съдия |
Росица Славчева |
|
||||||||
Касационно АНД № |
87 |
по описа за |
2020 |
Година |
||||||
и за да се произнесе,
съобрази следното: |
||||||||||
Касаторът д-р
В.В.И., чрез адв.И., е оспорила решение № 16/17.02.2019 г. по АНД № 857/2019 г.
по описа на Районен съд Видин, с което е потвърдено наказателно постановление
№ 27-490-1/11.06.2019 г., издадено от изпълнителния директор на ИА
"Медицински надзор" - София. С наказателното постановление за
нарушение на чл. 86, ал. 1, т.
3 от Закона за здравето, във връзка с чл. 81, ал. 2, т. 1 и на основание чл. 229, ал. 1 от Закона за
здравето
на д-р И. е наложено наказание глоба в размер на 200.00 лв. Касаторът
твърди, че обжалваното решение е неправилно поради нарушение на материалния
закон, съществени нарушения на процесуалните правила и необоснованост. Счита,
че разпоредбата на чл. 86, ал. 1, т.
3 от Закона за здравето структурно е бланкетна норма и не съдържа правило за поведение,
което да е нарушено. Ответникът
по касация, редовно призован, не изпраща представител. Преди заседанието пълномощникът
– юрк.Търнева е депозирала писмено становище, с което иска обжалваното
решение да бъде оставено в сила. Претендира разноски. Представителят
на Окръжна прокуратура Видин, счита, че касационната жалба е основателна, а
обжалваното решение предлага да бъде отменено, с оглед мотивите за
недоказаност на нарушението. Съдът като
прецени събраните по делото доказателства, доводите и възраженията на
страните намира следното: Касационната
жалба е подадена в срок от надлежно легитимирано лице, поради което е
допустима за разглеждане. Разгледана по същество е основателна. ВРС е приел следната фактическа обстановка: На 21.12.2018г. д-р Недялка Чолакова Йорданова - началник отдел в ИА“Медицински одит“ е съставила АУАН №А 27-490-1/21.12.2018г. на д-р И., за това че в качеството й на лекар изписала новороденото Александър Кременов Богомилов на 19.09.2018г., като недооценила, че цезаровото сечение е извършено преди 39 гестационна седмица, което носи значителни рискове за бебето, включващи по-висока смъртност, сепсис, респираторен дистрес, хипоглекимия, необходимост от реанимационни грижи, както и не са съобразени данните за спад в теглото на новороденото в рамките до 48 часа или около 13% показател за тежка дехидратация на новородено в 36-37 гестационна седмица. На 11.06.2019г. при същата фактическа обстановка е издадено Наказателно постановление №27-490-1/11.06.2019г., с което на касатора за нарушение на чл.86, ал.1,т.3 във вр. с чл.81,ал.2, т.1 от Закон за здравето /ЗЗ/, на основание чл.229, ал.1 във вр. с чл. 235 от същия закон й е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200.00 /двеста/ лева. Съгласно чл. 86, ал. 1, т.
3 от Закона за здравето като пациент всеки има право на достъпна и качествена здравна помощ. Съгласно чл. 81, ал. 2, т. 1 ЗЗ правото на достъпна
медицинска помощ се осъществява при прилагане на следните принципи: 1.
своевременност, достатъчност и качество на медицинската помощ. Съгласно чл. 229, ал. 1 от Закона за
здравето
който наруши разпоредбите на този закон или нормативните актове
по прилагането му извън случаите по чл. 209 - 228в, се наказва с глоба от 100
до 600 лв., а при повторно извършване на същото нарушение - от 500 до 3 000
лв. Районният
съд е приел, че НП е правилно и го е потвърдил, като е приел, че повдигнатото
обвинение е доказано. АС Видин не
споделя становището на РС Видин по следните съображения: На първо място АНО
не са изпълнили задължението си да опише конкретно, точно и ясно извършеното
нарушение, с всички съставомерни признаци и да му дадат коректна правна
квалификация. Посочените като нарушени разпоредби на чл. 86, ал. 1, т.
3 от ЗЗ,
във вр. с чл. 81, ал. 2, т. 1 от ЗЗ установяват принципи,
които следва да се спазват при осъществяване на медицинска помощ на пациента,
но същите са от категорията на несамостоятелнтите норми и не вменяват
конкретни задължения за лицата, предоставящи медицинска помощ, а очертават
само правната рамка, в която следва да вместват конкретните задължения
гарантиращи правата на пациентите в пълен обем. Съобразно
изискванията на Закона за нормативните актове, посочените от
административнонаказващия орган разпоредби на чл. 86, ал. 1, т.
3 и чл. 81, ал. 2, т. 1 от ЗЗ установяват
принципите, които следва да се спазват при реализиране правата на пациента и
предоставяне на здравна помощ за него. Те не вменяват конкретни задължения за
лицата, а очертават обща правна рамка, общ принцип, който следва да се
спазва, но който детайлно е разработен като правила за поведение в други
конкретни норми. За да бъде ангажирана административнонаказателната
отговорност на конкретно лице, следва да бъде посочена като нарушена норма от
закон или подзаконов нормативен акт, която има ясно и конкретно предписание
на задълженията, които са вменени на това лице. Затова, наказващият орган,
след като е описал факти, които счита за съставомерни, е следвало да посочи
конкретните разпоредби от медицинския стандарт, които са нарушени, а не да се
позовава на общи правни принципи. Следва да се
посочи, че съгласно чл. 80, ал. 1 от Закона за здравето, качеството на
медицинската помощ, съставляваща принцип по чл. 81, ал. 2, т. 1 от ЗЗ се основава на
медицинските стандарти, утвърдени по реда на чл. 6, ал. 1 от Закона за лечебните
заведения
и Правилата за добрата медицинска практика, приети и утвърдени по реда на чл. 5, т. 4 от ЗСОЛЛДМ. В нормативната уредба
липсва легална дефиниция за "достатъчност на медицинската помощ", с
оглед на което следва да бъдат съобразени видовете и обема на медицинските
дейности, утвърдени с гореописаните медицински стандарти. Предвид на това, посочената
в НП като нарушена норма на чл. 86, ал. 1, т. 3 – правото на достъпна и
качествена медицинска помощ, във вр. с чл. 81, ал. 2, т. 1 от ЗЗ няма самостоятелно
приложение. Същата не съдържа конкретен състав на административно нарушение,
а регламентира един от принципите посочени в чл. 81, ал. 2 от ЗЗ на правото на всеки
български гражданин на достъпна медицинска помощ, този на зачитане на
неговите права и само нейното посочване не е достатъчно за индивидуализацията
на нарушението. Посочената разпоредба следва да се прилага във връзка с чл. 80 от ЗЗ, чрез посочване на
конкретното нормативно установено задължение от съответния утвърден
медицински стандарт, което наказващия орган приема, че е нарушен. Наказателното
постановление е издадено при съществено нарушение на процесуалните правила,
тъй като не съдържа конкретни норми, които са били нарушени, а вместо тях са
посочени общи принципи за достъпна и качествена здравна помощ. При това положение и с
оглед горните съображения , Административният съд намира , че решението на РС
– Видин е неправилно и следва да бъде отменено, респ. НП, като
незаконосъобразно също следва да бъде отменено, а жалбата уважена. Водим от горното и на основание чл.63,ал.1, изр.
ІІ - ро от ЗАНН във вр. с чл.208 АПК , Административен съд - Видин Р Е Ш И: ОТМЕНЯ решение № 16/17.02.2019 г. по АНД № 857/2019 г. по
описа на Районен съд Видин, ВМЕСТО
КОЕТО ПОСТАНОВЯВА: ОТМЕНЯ НП № 27-490-1/11.06.2019 г., издадено от изпълнителния
директор на ИА "Медицински надзор" - София, с което на д-р В.В.И. е
наложено административно наказание „глоба” в размер на 200.00 лева за
нарушение на чл. 86, ал. 1, т.
3 от Закона за здравето, във връзка с чл. 81, ал. 2, т. 1, на основание чл. 229, ал. 1 от Закона за
здравето Решението е окончателно. ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ:1.
2. |
||||||||||
Решение по дело №87/2020 на Административен съд - Видин
Номер на акта: | 104 |
Дата: | 3 юли 2020 г. (в сила от 3 юли 2020 г.) |
Съдия: | Росица Христова Славчева |
Дело: | 20207070700087 |
Тип на делото: | Касационно административно наказателно дело |
Дата на образуване: | 9 юни 2020 г. |