Решение по дело №87/2020 на Административен съд - Видин

Номер на акта: 104
Дата: 3 юли 2020 г. (в сила от 3 юли 2020 г.)
Съдия: Росица Христова Славчева
Дело: 20207070700087
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 юни 2020 г.

Съдържание на акта

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН

РЕШЕНИЕ104

гр. Видин, 03.07.2020 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд – Видин,

I административнонаказателен състав

в публично заседание на

Двадесет и девети юни

през две хиляди и двадесета година в състав:

Председател:

Антония Генадиева

Членове:

Биляна Панталеева

Росица Славчева

при секретаря

Мария И.

и в присъствието

на прокурора

Кирил Кирилов

като разгледа докладваното

от съдия

Росица Славчева

 

Касационно АНД №

87

по описа за

2020

Година

и за да се произнесе, съобрази следното:

 

Касаторът д-р В.В.И., чрез адв.И., е оспорила решение № 16/17.02.2019 г. по АНД № 857/2019 г. по описа на Районен съд Видин, с което е потвърдено наказателно постановление № 27-490-1/11.06.2019 г., издадено от изпълнителния директор на ИА "Медицински надзор" - София. С наказателното постановление за нарушение на  чл. 86, ал. 1, т. 3 от Закона за здравето, във връзка с чл. 81, ал. 2, т. 1 и на основание чл. 229, ал. 1 от Закона за здравето на д-р И. е наложено наказание глоба в размер на 200.00 лв.

Касаторът твърди, че обжалваното решение е неправилно поради нарушение на материалния закон, съществени нарушения на процесуалните правила и необоснованост. Счита, че разпоредбата на  чл. 86, ал. 1, т. 3 от Закона за здравето структурно е бланкетна норма и не съдържа правило за поведение, което да е нарушено.

Ответникът по касация, редовно призован, не изпраща представител. Преди заседанието пълномощникът – юрк.Търнева е депозирала писмено становище, с което иска обжалваното решение да бъде оставено в сила. Претендира разноски.

Представителят на Окръжна прокуратура Видин, счита, че касационната жалба е основателна, а обжалваното решение предлага да бъде отменено, с оглед мотивите за недоказаност на нарушението.

Съдът като прецени събраните по делото доказателства, доводите и възраженията на страните намира следното:

Касационната жалба е подадена в срок от надлежно легитимирано лице, поради което е допустима за разглеждане. Разгледана по същество е основателна.

ВРС е приел следната фактическа обстановка: На 21.12.2018г. д-р Недялка Чолакова Йорданова - началник отдел в ИА“Медицински одит“ е съставила АУАН №А 27-490-1/21.12.2018г. на д-р И., за това че в качеството й на лекар изписала новороденото Александър Кременов Богомилов на 19.09.2018г., като недооценила, че цезаровото сечение е извършено преди 39 гестационна седмица, което носи значителни рискове за бебето, включващи по-висока смъртност, сепсис, респираторен дистрес, хипоглекимия, необходимост от реанимационни грижи, както и не са съобразени данните за спад в теглото на новороденото в рамките до 48 часа или около 13% показател за тежка дехидратация на новородено в 36-37 гестационна седмица. На 11.06.2019г. при същата фактическа обстановка е издадено Наказателно постановление №27-490-1/11.06.2019г., с което на касатора за нарушение на чл.86, ал.1,т.3 във вр. с чл.81,ал.2, т.1 от Закон за здравето /ЗЗ/, на основание чл.229, ал.1 във вр. с чл. 235 от същия закон й е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200.00 /двеста/ лева.

Съгласно  чл. 86, ал. 1, т. 3 от Закона за здравето като пациент всеки има право на достъпна и качествена здравна помощ.

Съгласно чл. 81, ал. 2, т. 1 ЗЗ правото на достъпна медицинска помощ се осъществява при прилагане на следните принципи: 1. своевременност, достатъчност и качество на медицинската помощ.

Съгласно чл. 229, ал. 1 от Закона за здравето който наруши разпоредбите на този закон или нормативните актове по прилагането му извън случаите по чл. 209 - 228в, се наказва с глоба от 100 до 600 лв., а при повторно извършване на същото нарушение - от 500 до 3 000 лв.

Районният съд е приел, че НП е правилно и го е потвърдил, като е приел, че повдигнатото обвинение е доказано.

АС Видин не споделя становището на РС Видин по следните съображения: На първо място АНО не са изпълнили задължението си да опише конкретно, точно и ясно извършеното нарушение, с всички съставомерни признаци и да му дадат коректна правна квалификация. Посочените като нарушени разпоредби на  чл. 86, ал. 1, т. 3 от ЗЗ, във вр. с чл. 81, ал. 2, т. 1 от ЗЗ установяват принципи, които следва да се спазват при осъществяване на медицинска помощ на пациента, но същите са от категорията на несамостоятелнтите норми и не вменяват конкретни задължения за лицата, предоставящи медицинска помощ, а очертават само правната рамка, в която следва да вместват конкретните задължения гарантиращи правата на пациентите в пълен обем.

Съобразно изискванията на Закона за нормативните актове, посочените от административнонаказващия орган разпоредби на  чл. 86, ал. 1, т. 3 и чл. 81, ал. 2, т. 1 от ЗЗ установяват принципите, които следва да се спазват при реализиране правата на пациента и предоставяне на здравна помощ за него. Те не вменяват конкретни задължения за лицата, а очертават обща правна рамка, общ принцип, който следва да се спазва, но който детайлно е разработен като правила за поведение в други конкретни норми. За да бъде ангажирана административнонаказателната отговорност на конкретно лице, следва да бъде посочена като нарушена норма от закон или подзаконов нормативен акт, която има ясно и конкретно предписание на задълженията, които са вменени на това лице. Затова, наказващият орган, след като е описал факти, които счита за съставомерни, е следвало да посочи конкретните разпоредби от медицинския стандарт, които са нарушени, а не да се позовава на общи правни принципи.

Следва да се посочи, че съгласно чл. 80, ал. 1 от Закона за здравето, качеството на медицинската помощ, съставляваща принцип по чл. 81, ал. 2, т. 1 от ЗЗ се основава на медицинските стандарти, утвърдени по реда на чл. 6, ал. 1 от Закона за лечебните заведения и Правилата за добрата медицинска практика, приети и утвърдени по реда на чл. 5, т. 4 от ЗСОЛЛДМ. В нормативната уредба липсва легална дефиниция за "достатъчност на медицинската помощ", с оглед на което следва да бъдат съобразени видовете и обема на медицинските дейности, утвърдени с гореописаните медицински стандарти. Предвид на това, посочената в НП като нарушена норма на чл. 86, ал. 1, т. 3 – правото на достъпна и качествена медицинска помощ, във вр. с чл. 81, ал. 2, т. 1 от ЗЗ няма самостоятелно приложение. Същата не съдържа конкретен състав на административно нарушение, а регламентира един от принципите посочени в чл. 81, ал. 2 от ЗЗ на правото на всеки български гражданин на достъпна медицинска помощ, този на зачитане на неговите права и само нейното посочване не е достатъчно за индивидуализацията на нарушението. Посочената разпоредба следва да се прилага във връзка с чл. 80 от ЗЗ, чрез посочване на конкретното нормативно установено задължение от съответния утвърден медицински стандарт, което наказващия орган приема, че е нарушен.

Наказателното постановление е издадено при съществено нарушение на процесуалните правила, тъй като не съдържа конкретни норми, които са били нарушени, а вместо тях са посочени общи принципи за достъпна и качествена здравна помощ.

При това положение и с оглед горните съображения , Административният съд намира , че решението на РС – Видин е неправилно и следва да бъде отменено, респ. НП, като незаконосъобразно също следва да бъде отменено, а жалбата уважена.

Водим от горното и на основание чл.63,ал.1, изр. ІІ - ро от ЗАНН във вр. с чл.208 АПК , Административен съд - Видин

 

                                          Р Е Ш И:

 

 

ОТМЕНЯ решение № 16/17.02.2019 г. по АНД № 857/2019 г. по описа на Районен съд Видин, ВМЕСТО КОЕТО ПОСТАНОВЯВА:

ОТМЕНЯ НП № 27-490-1/11.06.2019 г., издадено от изпълнителния директор на ИА "Медицински надзор" - София, с което на д-р В.В.И. е наложено административно наказание „глоба” в размер на 200.00 лева за нарушение на  чл. 86, ал. 1, т. 3 от Закона за здравето, във връзка с чл. 81, ал. 2, т. 1,  на основание чл. 229, ал. 1 от Закона за здравето

Решението е окончателно.

 

          ПРЕДСЕДАТЕЛ:                            ЧЛЕНОВЕ:1.

                                                                      

                                                                                      2.