Р Е
Ш Е Н
И Е
№23
08.02.2023 г. гр. Стара
Загора
В И
М Е Т О Н А Н А Р О Д А
Старозагорският
административен съд, в публично съдебно заседание на дванадесети януари през две хиляди двадесет и трета година в
състав:
Председател:
ГАЛИНА ДИНКОВА
Членове: ДАРИНА ДРАГНЕВА
МИХАИЛ РУСЕВ
при секретаря Албена А.а
и с участието на прокурор Константин Тачев
като
разгледа докладваното от съдия Галина Динкова КАН дело № 294 по описа за
2022 год, за да се произнесе съобрази следното:
Производството
е по реда на чл.208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във
връзка с чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.
Образувано
е по касационна жалба на А.Т.Л. ***, против Решение № 248/ 11.10.2022 г.,
постановено по АНД № 20225510200359/2022 г. по описа на Районен съд – Казанлък,
с което е потвърдено Наказателно постановление № 78/ 08.02.2022 г, издадено от
Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите /РИОСВ/ - Стара
Загора.
В
жалбата се твърди, че решението е незаконосъобразно, като постановено при
неправилно приложение на материалния закон – касационно основание по чл. 348,
ал.1, т.1 във вр. с ал.2 от НПК, във вр. с чл.63в от ЗАНН. Поддържа се
оплакване, че въззивният съд не е отчел и не е констатирал допуснатите
процесуални нарушения при съставяне на АУАН и издаването на НП.
Ответникът
по касационната жалба – Директор на Регионална инспекция по околната среда и
водите /РИОСВ/ – Стара Загора, редовно и своевременно призован, не се явява, не
се представлява в съдебно заседание и не изразява становище по касационната
жалба.
Представителят
на Окръжна прокуратура – Стара Загора в съдебно заседание дава заключение за
неоснователност на касационната жалба и предлага съдебното решение да бъде
оставено в сила, като правилно и законосъобразно.
Касационният
състав на съда, след като обсъди събраните по делото доказателства, наведеното
от жалбоподателя касационно основание, доводите и становищата на страните и
като извърши на основание чл.218, ал.2 от АПК служебна проверка на валидността,
допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния
закон, намира за установено следното:
Касационната
жалба е подадена в законово установения срок, от надлежна страна за която
съдебният акт е неблагоприятен и е процесуално допустима.
Разгледана
по същество жалбата е основателна.
Производството
пред Районен съд – Казанлък се е развило по жалба на А.Т.Л. срещу Наказателно
постановление /НП/ № 78 от 08.02.2022г., издадено от Директора на РИОСВ – Стара
Загора, с което въз основа на съставен Акт за установяване на административно
нарушение /АУАН/ № 78/ 04.10.2021г. на А.Л. е наложено административно
наказание глоба размер на 3000 лв на основание чл. 156, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците
/ЗУО/ във вр. чл. 120 от същия закон за
неизпълнение на предписание дадено в констативен протокол № 009051/ 09.07.2021
г. Обстоятелствата по извършване на нарушението са следните: С констативен
протокол № 009051/ 09.07.2021г. е било дадено предписание: „Да се предадат
отпадъците от ИУМПС и опаковките от пластмаса, находящи се в ПИ № 4949.93.771 и
ПИ № 49494.93.772 на лица, притежаващи документ по чл 35 от ЗУО“, със срок на
изпълнение до 09.08.2021г. На 02.08.2021 г. с писмо, вх. № КОС-04-009051(4)/02.08.2021
г. от А.Л. е поискано удължаване срока за изпълнение на предписанието. Същият е
удължен до 31.08.2021 г. При справка в деловодната система на РИОСВ-Стара
Загора, извършена на 01.09.2021г. е било установено, че не са постъпвали
документи от лицето, относно изпълнение на предписанията, дадени в КП № 009051/
09.07.2021г. На 09.09.2021 г. е извършена проверка по последващ контрол за
изпълнение на даденото предписание, на място от служители на РИОСВ-Стара Загора
в имот с идентификатор 49494.90.771, с местонахождение: гр. Мъглиж, с наемател А.Л..
Имотът е с телена ограда и отлична видимост. Проверката е отразена в КП № 009232
от 09.09.2021 г., като при огледа е констатирано, че в имота все още се
съхраняват излезлите от употреба моторни превозни средства, описани подробно в
КП № 009051/ 09.07.2021г. Установено е наличие на 41 бр. ИУМПС, всички без
регистрационни номера, а някои от тях с видимо увредени конструкции. Въз основа
на това е прието, че не са предприемани действия по премахването на
автомобилите и не е преустановена нерегламентираната дейност по съхранението
им. Посочено е, че административното нарушение е извършено на 01.09.2021 г. в имот
с идентификатор 49494.90.771 по кадастралната карта на гр.Мъглиж и е установено
на 09.09.2021 г.
За да
потвърди НП, въззивният съд е приел обвинението за доказано, въз основа на
събраните по делото писмени и гласни доказателства. Обсъдено е съдържанието на
НП с оглед изискванията на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН,
включително правилното определяне на размера на наложеното наказание глоба.
Решението
на Казанлъшкия районен съд е постановено при неправилно приложение
на закона, по следните съображения:
В
случая административнонаказателната отговорност на А.Т.Л. е ангажирана на
основание чл. 156, ал. 1 от ЗУТ,
съгласно която разпоредба за неизпълнение на предписание по чл. 113, ал. 3 или чл. 120 от ЗУО на физическите
лица се налага глоба в размер от 2000. 00 лв. до 10 000. 00 лв., а на
юридическите лица имуществена санкция в размер от 5000. 00 до 20 000. 00 лв.
Съгласно чл. 120 от ЗУО, при
извършване на проверките контролните органи по чл. 119, ал. 1 съставят
констативни протоколи, а при констатирани нарушения дават задължително
предписание в констативния протокол с определен срок за тяхното отстраняване
и/или съставят актове за установяване на административни нарушения. В този
смисъл за да е осъществен състава на чл. 156, ал. 1 вр. с чл. 120 от ЗУО е необходимо
предписанието по своето съдържание да изисква поведение за отстраняване на
констатирано нарушение. Конкретното фактическото обвинение е за неизпълнение на
задължително предписание № 1, дадено с констативен протокол № 009051 от
09.07.2021г. Видно от съдържанието на този констативен протокол, приложен на
лист 6 – 8 по въззивното дело, при извършена от служители на РИОСВ-Стара
Загора, с участието на представител от Община Мъглиж и полицейски служител от
ОДМВР – Стара Загора, проверка на имоти, находящи се южно в гр.Мъглиж, западно
от гробищния парк, с идентификатори 49494.93.771 и 49494.93.772, стопанисвани
от Г. В. А., е констатирано наличие на около 48 излезли от употреба МПС
/описани с марка и модел/, без регистрационни номера и някои с увредени
конструкции, както и наличие на струпани пластмасови опаковки. Във връзка с
тези констатации, със същия констативен протокол са дадени предписания до Г. В. А., както следва: 1. да се предадат отпадъците от ИУМПС и
опаковките от пластмаса, находящи се в ПИ №49494.93.771 и ПИ №49494.93.772 на
лица, притежаващи документ по чл.35 от ЗУО и 2. Да се уведоми писмено
РИОСВ-Стара Загора за предприетите действия по предписание № 1, като се
представят копия на документите от предаването на отпадъците. Срокът за
изпълнение на първото предписание е до 09.08.2021г., а на второто - до
10.08.2021г., а за отговорник е посочен Г. В. А..
По
своята същност задължителното предписание, дадено по реда на чл.120 от ЗУО
представлява властническо волеизявление на контролния орган, с което при
констатирано нарушение, описано в съставения при проверката констативен
протокол, провереното лице се задължава да извърши конкретно указани от органа
фактически действия за отстраняване на допуснатите пропуски или нарушения, като
се определя срок за изпълнението им. Следователно предписанията изискват
активно поведение от адресата им в рамките на дадените в тях срокове за изпълнението
им.
В
случая обаче е ангажирана административнонаказателната отговорност на лице,
което не е адресат на даденото с КП №009051/ 09.07.2021г. задължително предписание
№1. В съставения КП като отговорно лице за изпълнение на предписание № 1 и № 2
е посочен Г. В. А., като никъде не
фигурира лицето А.Л.. Тя не само не е адресат на дадените задължителни
предписания, но дори липсва отразяване в протокола, че проверяваните на място
недвижими имоти се ползват от нея. При това положение и доколкото А.Л. не е задължено
лице по обективираните в КП №009051/ 09.07.2021г. задължителни предписания, не
може да се приеме, че същата е административно отговорен субект по см. на чл.156,
ал.1 от ЗУО.
Недоказаността
на вмененото на санкционираното лице нарушение обуславя извод за материална
незаконосъобразност на издаденото Наказателно постановление № 78/ 08.02.2022г.,
поради което обжалваното съдебно решение следва да бъде отменено и вместо него да се постанови
отмяна на незаконосъобразно издаденото НП.
Водим от
горното и на основание чл. 221, ал.2, предл. второ във връзка с чл.222,
ал.1 от АПК Старозагорският административен съд
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Решение
№ 248/ 11.10.2022 г., постановено по АНД № 20225510200359/2022 г. по описа на
Районен съд – Казанлък, вместо което
постановява:
ОТМЕНЯ Наказателно
постановление № 78/ 08.02.2022 г, издадено от Директора на Регионална инспекция
по околната среда и водите - Стара Загора, с което на А.Т.Л., ЕГН **********, с
постоянен адрес: ***, е наложено административно наказание глоба в размер на
3000лв. на основание чл.156, ал.1 от Закона за управление на отпадъците.
Решението
не подлежи на обжалване и протестиране.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.