Решение по дело №2569/2019 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 628
Дата: 25 ноември 2019 г. (в сила от 13 декември 2019 г.)
Съдия: Тодор Гочев Минов
Дело: 20195530202569
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 септември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

                                                    25.11.2019 година                       град Стара Загора

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

СТАРОЗАГОРСКИ РАЙОНЕН СЪД                                   VІІ наказателен състав, на двадесет и четвърти октомври                            две хиляди и деветнадесета година.

В публично заседание в следния състав,                

               

                                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ : ТОДОР МИНОВ                       

 

Секретар: НЕЛИ ГЕОРГИЕВА

Прокурор:

като разгледа докладваното от съдията ТОДОР МИНОВ,

а.н.дело № 2569 по описа за 2019 година,

 

Р   Е   Ш   И :

 

                        ОТМЕНЯ наказателно постановление № 7423р-1028 от 01.08.2019 година на Началника на РСПБЗН – Стара Загора, с което на М.М.М., ЕГН ********** е наложено административно наказание – „глоба” в размер на 50 /петдесет/ лева за нарушение по чл.13, ал.1, т.4 и чл.16 /без посочена алинея/ от Наредба № 8121з-968 от 10.12.2014 година за правилата и нормите за пожарна безопасност при извършване на дейности във земеделските земи, във връзка с чл.140, т.1, във връзка с чл.265, ал.2 от ЗМВР, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

                        Решението подлежи на обжалване с касационна жалба в четиринадесет дневен срок от получаване на съобщението от страните пред Административен съд град Стара Загора.

 

                              

 

 

                                      РАЙОНЕН СЪДИЯ :

 

 

 

                        М О Т И В И :

                        Обжалвано е наказателно постановление № 7423р-1028 от 01.08.2019 година на Началника на РСПБЗН – Стара Загора, с което на М.М.М., ЕГН ********** е наложено административно наказание – „глоба” в размер на 50 /петдесет/ лева за нарушение по чл.13, ал.1, т.4 и чл.16 /без посочена алинея/ от Наредба № 8121з-968 от 10.12.2014 година за правилата и нормите за пожарна безопасност при извършване на дейности във земеделските земи, във връзка с чл.140, т.1, във връзка с чл.265, ал.2 от ЗМВР.

                        В жалбата си и в съдебно заседание, чрез процесуалния представител се излагат съображения за незаконосъобразност на обжалваното наказателно постановление и се моли съда същото да бъде отменено изцяло.

                        Въззиваемият, чрез процесуалния си представител, взема становище за неоснователност на подадената жалба и моли съда да потвърди обжалваното наказателно постановление.

                        Старозагорският районен съд, след като обсъди оплакванията на жалбоподателя, събраните по делото писмени и гласни доказателства и взе предвид становищата и доводите на страните намери за установено следното:

                        Жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.

                        На М.М.М. е съставен Акт за установяване на административно нарушение от 08.07.2019 година, за това, че на 01.07.2019 година около 13.30 часа при извършване на тематична проверка по линия на ДПК, във връзка с жътвената кампания в землището на село Михайлово, южно по пътя за село Ловец, в имот 39008, в качеството си на ползвател – земеделски производител, М. не е осигурил пожарозащитна ивица на пожънатата от него земеделска земя/житен масив, към общински автомобилен път. Масивът граничи с други житни масиви. Деянието е квалифицирано като нарушение по чл.13, ал.1, т.4 и чл.16 /без посочена алинея/ от Наредба № 8121з-968 от 10.12.2014 година за правилата и нормите за пожарна безопасност при извършване на дейности във земеделските земи, във връзка с чл.140, т.1 от ЗМВР. При съставяне на акта жалбоподателя се е възползвал от правото си на възражение, като е подал такова по реда на чл.44, ал.1 от ЗАНН. Няма данни административно-наказващия орган да се е произнесъл по това възражение с оглед задължението му по чл.52, ал.4 от ЗАНН.

                        Въз основа на този акт за установяване на административно нарушение е издадено обжалваното наказателно постановление, в което нарушението е описано и квалифицирано така, както е в акта. На жалбоподателя, на основание чл.265, ал.2 от ЗМВР е наложено административно наказание – „глоба” към минималния предвиден закона размер от 50 лева.

                        При съвкупната преценка на всички събрани по делото доказателства, съдът намира, че обжалваното наказателно постановление е незаконосъобразно по следните съображения:

                        От събраните по делото доказателства се установява, че при на 01.07.2019 година, служители на ано, са извършили проверка по линия на държавен противопожарен контрол във връзка със жътвената кампания в землището на село Михайлово, където актосъставителя – свидетеля Д. е установил, че жалбоподателя, в качеството му на земеделски производител-ползвател, не е осигурил противопожарна ивица на вече пожънатата от него земеделска земя към общински автомобилен път, като земята е граничила и с други житни масиви.

                        Следователно към момента на установяване на административното нарушение, засятата земеделска земя е била вече пожъната.

                        Относно посочените като нарушени правни норми: Съгласно чл.13, ал.1, т.4 от Наредба № 8121з-968 от 10.12.2014 година за правилата и нормите за пожарна безопасност при извършване на дейности във земеделските земи, физическите лица, осъществяващи дейности във земеделски земи, парцелират и осигуряват пожарозащитни ивици в земеделските земи, засети с житни култури, съгласно изискванията на чл.16 от наредбата. Следователно тази правна норма изисква като елемент от състава на нарушението да е налице земеделска земя засята с житна култура. Като нарушена е посочена и нормата на чл.16 /без посочена алинея/ от Наредба № 8121з-968 от 10.12.2014 година за правилата и нормите за пожарна безопасност при извършване на дейности във земеделските земи. Тук не става ясно какво точно е имал предвид административно-наказващия орган, тъй като посочения чл.16 от наредбата съдържа в себе си четири алинеи с конкретни изисквания които да обуславят наличието на административно нарушение. След като ано не е посочил конкретно на коя алинея се позовава от члена на наредбата, то това поставя във обективна невъзможност съдът да прецени волята на същия при реализиране на административно-наказателната отговорност което води и до нарушаване на правото на защита на жалбоподателя – а именно да разбере в какво точно е обвинен. Като цяло обаче нормата на чл16 от наредбата отново поставя изискване за противопожарни правила при започване на жътвата на житните култура, а не след като това вече е приключило. В тази насока следва да се има предвид, че формулираното административно обвинение се отнася до вече пожъната земеделска земя. Това се потвърждава и от разпитаните по делото свидетели. В тази връзка според съда е следвало да се посочи при формиране на административното обвинени първо нормата на чл.140,т.1 от ЗМВР и след това нормите на наредбата, тъй като да съда първо като нарушена би се явявала нормата на основния закон който предвид правилата препраща конкретно към нарушените правила в подзаконовия нормативен акт – цитираната наредба. Ето защо съдът намира, че в случай при реализиране на административна-наказателната отговорност ано е допуснал нарушение по чл.52, ал.4 от ЗАНН, както и по чл.57, ал.1, т.5 и т.6 от ЗАНН. Иначе казано от посочения общ административно наказателен състав на чл.265, ал.2 от ЗМВР, попълнен с текста на нарушените разпоредби не става ясно каква е била волята на ано при реализиране на административно наказателната отговорност, след като не е посочена алинеята на чл.16 от наредбата. Действително при прочит на този член от наредбата в ал.2, т.2 е посочено изискване на цитираната ивица и към пътищата от републиканската мрежа но това следва точно и ясно да е формулирани при изразяване на волята на ано. От доказателствата по делото се установява, че към датата посочена в НП вече не е съществувал житен масив, бил е ожънат. Следователно съдът приема, че и датата на нарушението не е точно посочена, а с оглед изложената възможния последен момент към който задължението съществува е ожънването на житния масив. Липсата на дата на деянието и на факти, които са от значение за съществуване на наказуемия състав сочи на незаконосъобразност на НП поради несъответствие с изискванията за неговото съдържание, установени в чл. 57, ал.1, т.5 и т.6 от ЗАНН.

                        Предвид на това съдът намира, че не следва да разглежда делото по същество, тъй като дори и да се приеме, че е налице административно нарушение, то това не би променило крайния резултат при постановяване на съдебния акт.

                        Предвид гореизложеното обжалваното наказателно постановление се явява незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено.          

                        Воден от горните мотиви, съдът постанови решението си.

 

 

 

 

                                                       РАЙОНЕН СЪДИЯ: