Разпореждане по дело №138/2023 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 1 септември 2023 г.
Съдия: Елена Стойнова Чернева
Дело: 20237210700138
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 юли 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РАЗПОРЕЖДАНЕ

№ 418

гр. Силистра, 01 септември 2023 г.

 

Административен съд – Силистра, в закрито заседание на първи септември през две хиляди и двадесет и трета година, в състав:

СЪДИЯ: Елена Чернева

разгледа адм. дело № 138 по описа на съда за 2023 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по делото е образувано по жалба на Община Силистра, БУЛСТАТ *********, представлявана от Кмета д-р Ю.Н., против  Решение на директора на ГД „Управление на териториалното сътрудничество“ в МРРБ и ръководител на националния орган (НО) по проект ROBG-432 „Екологично чист транспорт в трансгранична зона Наводари-Силистра“, по програма за трансгранично сътрудничество INTERREG V-A  Румъния-България 2014 -2020, с което на осн. чл. 70, ал. 1, т. 3 от ЗУСЕФСУ и т. 2 от Приложение № 2 към чл. 2, ал. 2 от Наредба за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕССУ, във вр. с § 5, т. 4 от ДР на ЗУСЕФСУ, е определена финансова корекция в размер на 10 % от стойността на допустимите разходи (без собствен принос), финансирани със средства на ЕСИФ в размер на 2 332 806.05 лв. с ДДС, за изпълнение по договор за възлагане на обществена поръчка № 2020–С-017 от 29.10.2020 г., сключен с изпълнителя „Ай Ти Ди Груп“ ЕООД, на стойност 1 983 698.85 лв. без ДДС (2380 438.62 лв. с ДДС).

Решаващият орган е обосновал решението си въз основа на констатация, че строежът е приключил с 451 дни забава от крайната дата, до която е следвало да приключи строителството съгласно сключения договор, и с бездействието си да потърси отговорност на изпълнителя за допуснатата забава, бенефициерът е нарушил принципа на добро финансово управление по смисъла на чл. 4, параграф 8 от Регламент (ЕС) № 1303 / 2013 г. на ЕП и Съвета, респ. принципите на икономичност, ефикасност и ефективност по смисъла на чл. 33 от Регламент (ЕС, Евратом) 2018 / 1046 на ЕП и на Съвета. Според органа, с приемането на забавено изпълнение без да се потърси отговорност на изпълнителя, бенефициерът конкретно е нарушил принципа на икономичност, тъй като не може да удостовери, че е използвал предоставените му ресурси своевременно, в подходящо количество и качество и на добра цена, което съставлява нередност по смисъла на т. 36 от Регламент (ЕС) № 1303 / 2013 г.

Жалбоподателят навежда доводи за материална и процесуална незаконосъобразност на оспорваното решение. Счита, че органът се домогва до недопустимо разширително тълкуване на основанията за определяне на финансови корекции, закрепени в Приложенията към Наредбата за посочване на нередности. Според жалбоподателя принципът на икономичност има четири проявления и органът не е посочил ясно кое от тези четири проявления е нарушено и не е изложил конкретни мотиви в тази насока. Акцентира, че неустойката по своята правна същност е обезщетение, а не публичен финансов ресурс, който може да се разходва от бенефициера своевременно, в подходящо количество и качество и на най-добра цена, и по никакъв начин не се покрива от квалификацията по т. 2 от Приложение № 2 към чл. 2, ал. 3 от Наредбата за посочване на нередности. В тази връзка изтъква, че ако законодателят беше преценил, че несвоевременното претендиране на обезщетение за забавено изпълнение съставлява основание за определяне на финансова корекция, то това щеше да е изрично предвидено и щеше да има относително ясни правила за нейното определяне. Позовава се на обстоятелството, че давностният срок за претендиране на неустойка не е изтекъл и към настоящия момент, което отклонява доводите на органа за несвоевременното ѝ претендиране. Счита, че административният орган няма правомощия да се произнася по същество по спор, свързан със забавено договорно изпълнение, респ. компетентност да преценява дали от страна на изпълнителя е допусната виновна забава, за която дължи обезщетение. Твърди, че органът не е анализирал в пълнота казуса от фактическа и правна страна и не е изяснил релевантните за произнасянето му обстоятелства, в това число и наличието на обективни причини за забавянето на строителството. По тези съображения моли за отмяна на решението и за присъждане на направените по делото разноски. Прилага писмени доказателства към исковата молба и моли за назначаването на техническа експертиза.

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 73, ал. 4 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управлениефондове (ЗУСЕФСУ).

Жалбата е подадена  в срока по чл.149, ал.1 АПК от лице, което е адресат на административния акт и има правен интерес от оспорването по смисъла на чл.147, ал.1 АПК; атакува се индивидуален административен акт, подлежащ на съдебен контрол, пред компетентния съд. Ето защо жалбата се явява процесуално  допустима и следва да се внесе за разглеждане в открито съдебно заседание.

Жалбата не е подадена съгласно правилото от чл.152 ал. 1 АПК, но в указания срок ответният орган е приложил административната преписка, като по допускането на събраните по нея доказателства съдът ще се произнесе в първото заседание – чл. 171, ал. 5 от АПК. 

Съгласно чл. 170, ал. 1 от АПК в тежест на административния орган е да установи съществуването на посочените в оспорения акт фактически основания, както и изпълнението на законовите изисквания за издаването му.

Жалбоподателят следва да установи в процеса своите твърдения, базирани на факти, от които произтичат за него благоприятни последици, по аргумент от чл.154 ал.1 ГПК, във връзка с чл.144 АПК. По направените доказателствени искания в жалбата съдът ще се произнесе в първото съдебно заседание, след като изслуша становището на ответника по тях. По повод искането за назначаване на експертиза на жалбоподателя следва да се укаже, че е необходимо да представи по делото необходимите справки от НИМХ относно метеорологичните условия в посочения период, въз основа на които вещото лице да даде своето заключение (вещото лице не може да издирва и представя в съда доказателства - такива процесуални права имат само страните).

Във връзка с гореизложеното и на осн. чл. 154, ал. 1, чл.157, ал. 1, чл. 159 и чл. 163 АПК съдът

Р  А  З  П  О  Р  Е  Д  И  :

 

НАСРОЧВА съдебно заседание за 30.10.2023 г.  от 14. 00 часа, за която дата да се призоват следните страни:

 

Жалбоподател: Община Силистра, БУЛСТАТ *********, представлявана от Кмета д-р Ю.Н.;

Ответник по жалбата: Директор на ГД „Управление на териториалното сътрудничество“ в МРРБ и ръководител на националния орган по Програма INTERREG V-A  Румъния-България 2014 -2020.

 

ПРЕПИСИ от настоящото разпореждане да се връчат на страните по реда на чл.138, вр. с чл.137 АПК, като ответният административен орган има право на писмен отговор и посочване на доказателства в 14-дневен срок от съобщаването.

 

ДАВА ВЪЗМОЖНОСТ на страните най-късно в насроченото съдебно заседание да посочат и да представят нови доказателства, съобразно указанията по чл. 163, ал. 3 и чл. 170 АПК, съдържащи се в мотивите на настоящото определение.

 

РАЗПОРЕЖДАНЕТО не подлежи на оспорване.

 

 

                                                                                    СЪДИЯ: