Решение по дело №775/2020 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 3 февруари 2021 г. (в сила от 11 ноември 2021 г.)
Съдия: Слава Димитрова Георгиева
Дело: 20207160700775
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 декември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 5

гр. Перник, 03.02.2021 г.

 

Административен съд-Перник в открито съдебно заседание проведено на петнадесети януари през две хиляди двадесет и първа  година, в състав:

 

Съдия: Слава Георгиева

с участието на секретаря Е. В.***, като разгледа докладваното от съдия Георгиева адм. дело № 775 по описа за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 192, ал. 2 от Закона за културното наследство във вр. с чл. 145 и сл. от АПК

Делото е образувано по жалба от кмета на община П. против Разпореждане с изх. № 24-06-32 от 20.11.2020г., издадено от П. Г.- главен инспектор и В. И.-ст. инспектор  в Главна дирекция "Инспекторат за опазване на културното наследство" при Министерство на културата, с което е приложена принудителна административна мярка по чл. 192, ал. 1, т. 2, б. "а" ЗКН за констатирано нарушение по  чл. 28, ал. 6 ЗКН, извършено от  кмета на Община П..

В жалбата се излагат твърдения, че разпореждането е незаконосъобразно, тъй като не е извършено нарушение от страна на кмета на общината. Сочи, че директор на Регионален исторически музей е назначен до провеждане на конкурс и с изпитателен срок от 6 месеца, което не нарушава действащото законодателство и не представлява неизпълнение на ЗКН.  Това, че е изтекъл шест месечния срок не е превърнало трудовия договор в безсрочен, поради което и не е налице допуснато нарушение на чл. 28, ал. 6 от ЗКН, за което да се издаде оспорената мярка. С тези доводи се иска разпореждането да се отмени и да се присъдят направените по делото разноски.

В открито съдебно заседание проведено на 15.01.2021г. жалбоподателят се представлява от адв. А. А.***, от АК-П.. Поддържа жалбата и пледира да се уважи. Претендира присъждане на разноски, за което представя списък на разноските по чл. 80 от ГПК. В указания срок не депозира писмени бележки.

Ответниците  П.Г.- главен инспектор и В. И.-ст. инспектор  в Главна дирекция "Инспекторат за опазване на културното наследство" при Министерство на културата лично и чрез гл. юрисконсулт С.С. оспорват жалбата като неоснователна. Правят искане същата да се отхвърли.

Административен съд-Перник, като прецени събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

На 09.10.2020г. на място в Регионален исторически музей-Перник служители в ГД“ИОКН“ към Министерство на културата  извършили проверка по документи за нередности, свързани с прилагането на чл. 28, ал. 5 и ал. 6 от Закона за културното наследство /ЗКН/. Констатирали, че по силата на  трудов договор № 157 от 11.03.2020г. настоящият директор на РИМ е назначен на длъжност директор до провеждане на конкурс, със срок на изпитване шест месеца в полза на работодателя. Срокът за изпитване е изтекъл на 16.09.2020г., като правоотношението не е прекратено.  Приели, че от страна на кмета на община П.*** е налице бездействие и нарушение на чл. 28, ал. 6 от ЗКН, тъй като за длъжността не е организирано провеждане на конкурс до изтичане на изпитателния срок и до момента на проверката. Резултатите от проверката са отразени в Констативен протокол вх. № 24-06-32 от 09.10.2020г.. Протоколът е получен на 16.11.2020г., видно от приложена по делото обратна разписка.

Издадено е разпореждане за прилагане на  принудителна административна мярка от главен и старши инспектори в Главна дирекция "Инспекторат за опазване на културното наследство" при Министерство на културата. В него е прието, че провоотношенията с директорите възникват въз основа на конкурс. Съгласно разпоредбите на ЗКН и Правилника за устройството и дейността на РИМ–П. музеят се ръководи от директор, назначен въз основа на проведен конкурс, за срок от 5 години. Настоящият директор е назначен без конкурс и такъв не е бил проведен, нито до изтичане на срока за изпитване, нито към момента на проверката. Поради това и на основание чл. 192, ал. 1, т. 2, б. "а" ат ЗКН с цел преустановяване на констатираното нарушение от страна на кмета на община П. е дадено писмено предписание в срок до 28.02.2021г. да предприеме действия за организиране и провеждане на конкурс за избор на директор на Регионален исторически музей–П., съгласно чл. 28, ал. 6 от ЗКН.

В срока по чл. 149, ал. 1 от АПК е депозирана жалба от кмета на община П..

Предмет на съдебен контрол в настоящето производство е законосъобразността на Разпореждане с изх. № 24-06-32 от 20.11.2020г., издадено от П.Г.***-главен инспектор и В.И.***-ст. инспектор  в Главна дирекция "Инспекторат за опазване на културното наследство" при Министерство на културата, с което е приложена принудителна административна мярка по чл. 192, ал. 1, т. 2, б. "а" ЗКН за констатирано нарушение по  чл. 28, ал. 6 ЗКН, извършено от  кмета на Община П..

В хода на съдебното производство страните не ангажират доказателства. С оглед на това фактическа обстановка се възприема и основава на документите от административната преписка, които се кредитират като годни доказателства.

Административен съд–Перник, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, взе предвид становищата на страните и на основание чл. 168, ал. 1 от АПК въз основа на събраните по делото доказателства провери законосъобразността на оспорения акт на всички основания по чл. 146 от АПК, намери следното:

Жалбата е подадена от лице по чл. 147, ал. 1 от АПК, чиито права и законни интереси са засегнати от административния акт, в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК против акт, подлежащ на съдебен контрол,  поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество е неоснователна, по следните съображения:

Съгласно чл. 192, ал. 1, т. 2, б. "а" ЗКН при упражняване на контролната дейност от инспектората по чл. 15, ал. 2 от ЗКН, инспекторите прилагат принудителни административни мерки за предотвратяване и преустановяване на нарушенията по този закон, както и за отстраняване на вредните последици от тях, като дават писмени предписания за предотвратяване или преустановяване на нарушенията по този закон, както и за отстраняване на вредните последици от тях в определен срок. Прилагането на принудителните административни мерки се извършва с разпореждане на инспекторите, съгласно чл. 192, ал. 2 от ЗКН. Разпореждането е издадено от двама инспектори в Главна дирекция "Инспекторат за опазване на културното наследство" при Министерство на културата, следователно ПАМ е приложена от компетентен орган. Въведеният довод в пледоарията, за това, че този акт е издаден извън контролните правомощия на инспекторите не се споделя. Съгласно чл. 15, ал. 2 от ЗКН инспекторатът осъществява контрол за спазването на изискванията на този закон и на издадените въз основа на него актове, свързани със: 1. извършване на теренни и подводни археологически проучвания; 2. териториално-устройствена защита на недвижимите културни ценности; 3. опазване на движимите и недвижимите културни ценности в музеите; 4. извършване на консервация и реставрация на движимите и недвижимите културни ценности; 5. изпълнение на сключените концесионни договори; 6. опазване на книжовни и литературни културни ценности, съхранявани в библиотечните и архивните колекции - ръкописи, архивни документи и старопечатни издания; 7. извършване на сделките с движимите културни ценности, а съгласно ал. 3 на същия член, инспекторатът контролира и изпълнението на изискванията на този закон от физическите и юридическите лица при условията и по реда на действащото законодателство. При това положение се приема, че  обхвата на контролната дейност на инспекторите не се ограничава до правомощията по чл. 15, ал. 2 от ЗКН, а включва упражняване на контрол за спазването на всички изисквания по ЗКН. Едно от тези изисквания е длъжността директор да се заеме след провеждане на конкурс. Следователно разглежданата мярка попада в обхвата на контрол по чл. 15, ал. 3 от ЗКН. В тази връзка е Решение № 7930 от 22.06.2020г. на ВАС по АД № 12368/2019г..

Оспорения акт е в изискуемата се писмена форма и е с предвиденото в чл. 59, ал. 2 от АПК съдържание. Мотивиран е. В обстоятелствената част ясно и точно са изложени фактите, послужили като основание за прилагането на принудителната административна мярка.

В проведеното административно производство не са налице нарушения на административно-производствените правила, които да се приемат за съществени и на това основание акта да се отмени.

Оспореният акт е издаден при правилно приложение на материалния закон и в съответствие с целта му. От събраните по делото доказателства се установява по безспорен начин, че длъжността директор на РИМ-П.*** се заема от лице, което не е назначено след проведен конкурс. С това лице е сключен срочен трудов договор, за работа на конкурсна длъжност за времето, докато бъде заета въз основа на конкурс. В уговорения изпитателен срок от 6 месеца и до момента на проверката кметът на община П.***, който по силата на чл. 31, т. 2 от ЗКН ръководи музея в административно-организационно отношение, не е обявил и провел конкурс. Кметовете на общини, съгласно чл. 17, ал. 1 от ЗКН  организират и координират осъществяването на политиката по опазване на културното наследство на територията на съответната община, като  оказват съдействие при извършването на дейности по издирване, изучаване, опазване и популяризиране на културните ценности съобразно правомощията си, както и извършват други дейности, определени в този закон. Бездействието му нарушава изискванията по чл. 28, ал. 6 от ЗКН, което е основание за издаване на задължителните предписания. Съгласно  чл. 28, ал. 6 във вр. с ал. 5 от ЗКН правоотношенията с директора на регионален музей възникват въз основа на конкурс за срок от 5 години, който се провежда от комисия, назначена по реда на Кодекса на труда, в състава на която се включват трима представители на съответната община, трима директори на национални и/или регионални музеи и един представител на Министерството на културата. По разбиране на състава правилно и законосъобразно административният орган го е задължил да предприеме действия за организиране и провеждане на конкурс за избор на директор на РИМ–П. като определения в него срок обективно позволява да бъде стартирана конкурсната процедура.

Държейки сметка, че в действащата нормативна уредба липсва нормативно определен срок, в който да се провеждат конкурси, но като се вземе предвид, че съгласно чл. 90, ал. 2 от Кодекса на труда конкурс се обявява за длъжност, която е обявена за заемане с конкурс със закон, или когато длъжността е свободна или предстои да бъде освободена, както и при продължително отсъствие на лицето, което я заема, за времето до завръщането му, а в случая не е спорно, че длъжността е конкурсна се следва, че действията за организиране и провеждане на конкурс трябва да се осъществяват в най-кратък срок. Изминалия период от време, от назначаването на настоящия директор до издаване на предписанията е бил повече от разумен за предприемане на действия от страна на кмета на общината по провеждане на конкурс за тази длъжност. Дадения от своя страна срок за изпълнение на предписанията е достатъчен за организиране и провеждане на конкурса.

Въведените в жалбата аргументи свързани с изпитателния срок и нетрансформирането на срочния трудов договор в безсрочен се възприемат напълно от състава, но се приемат за ирелевантни. Това е така защото предмета на предписанието е да се проведе конкурс, а не за това, че е сключен срочен трудов договор, със срок за изпитване до провеждане на конкурс.  

Издадения акт съответства и на целта на закона. Опазването и закрилата на културното наследство осъществяващо се от държавните, регионалните и общинските музеи изисква тези институции да се ръководят от лица, които притежават необходимата квалификация, съгласно класификатора на длъжностите по чл. 37, ал. 2 от ЗКН. Въведеното изискване не е самоцелно, тъй като чрез неговото изпълнение  се постига сигурност, целенасочено планиране на музейните дейности и стратегическо управление на културните ценности, носители на историческа памет и  национална идентичност. Посредством издаването на оспорвания акт се цели да се преустанови неправомерното бездействие на жалбоподателя и правоотношенията да се приведат в съответствие с чл. 28, ал. 6 от ЗКН.

Въз основа на изложеното и при осъществената цялостна проверка за законосъобразност на Разпореждане с изх. № 24-06-32 от 20.11.2020г., с което е приложена принудителна административна мярка по чл. 192, ал. 1, т. 2, б. "а" ЗКН за констатирано нарушение по  чл. 28, ал. 6 от ЗКН, извършено от  кмета на Община П. не се откриха отменителни основания по чл. 146 от АПК. Жалбата е неоснователна и ще се отхвърли.

По изложените съображения и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд-Перник

 

РЕШИ:

ОТХВЪРЛЯ жалбата на кмета на община Перник против Разпореждане с изх. № 24-06-32 от 20.11.2020г. за прилагане на  принудителна административна мярка, издадено от П.Г.***- главен инспектор и В.И.***-ст. инспектор  в Главна дирекция "Инспекторат за опазване на културното наследство" при Министерство на културата.

 Решението може да се обжалва пред Върховен административен съд на Република България в 14 – дневен срок от съобщаването му на страните.

                                                                       Съдия:/П/