Решение по дело №690/2021 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 260370
Дата: 9 юли 2021 г. (в сила от 8 септември 2021 г.)
Съдия: Валери Митков Ненков
Дело: 20211720200690
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 април 2021 г.

Съдържание на акта

                    Р Е Ш Е Н И Е

                  В   И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

                                                 09.Юли. 2021година

Номер  260370                                                                                        гр. Перник

Пернишки  районен съд                                                                   01- Н. състав

На   22.V.                                                                                          година  2021г.

В  открито  съдебно заседание в следния състав:

                                                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ :  Валери   Ненков

                                                                                      ЧЛЕНОВЕ :

                                                                                     СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ :

Секретар: Биляна Миткова

ПРОКУРОР:

                Като разгледа докладваното от Председателя  АНД № 00690/21год. по  описа  на съда за 2021година, за  да  се   произнесе  взе   предвид следното:

               С  Наказателно постановление № 74/25.ІІІ.2021г.  на Р.Б.П.-М.на длъжност Директор на Дирекция „Контролна и превантивна дейност“ Упълномощена да изпълнява правомощията на Директор на Регионална Инспекция по околната среда и водите/РИОСВ/-София   въз основа на съставен  АУАН № 163/05.Х.2020г.  на осн. чл.200 ал.1 т.6 от  „Закона за водите“   за извършено нарушение на чл.48 ал.1 т.3 от  „Закона за водите“    на Община ПЕРНИК-ЕИК *********/адрес:гр.Перник пл.“Св.Ив.Рилски“ № 1А/ е наложена  “Имуществена санкция  в  размер 2 500/две хиляди и петстотин/лева за това, че:

      На 10.06.2020г. Община Перник,НЕ е изпълнила задължението си да поддържа необходимото качество на заустваните във водоприемника- „Мошинско дере“ пречистени отпадъчни води, формирани от дейността на Регионалното депо, а именно не е спазила индивидуалните емисионни ограничения (ИЕО), определени в Условие 10.1,2.1., Таблица 10.1.2.1.  от Комплексно разрешително (КР) № 382-Н0-И0- А0/2009г., актуализирано с Решение № 382-Н0-И0-А1/2011г.,издадено от изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по околна среда(ИАОС).

      На площадката на депото се формира смесен поток пречистени отпадъчни води-производствени (от автомивка, дезинфекционен трап, измиване на стопански двор, сепариране и компостиране),инфилтратни води,битово-фекални от стопански двор и инсталациите за сепариране и компостиране и дъждовни от охранителни канавки на тялото на депото и стопански двор. Отделните потоци води се събират в помпена станция, от където чрез изпомпване се подават по тръбопровод до точката на заустване във водоприемника.

      На 10.06.2020г. е проведен емисионен контрол върху състоянието на отпадъчните води, формирани от дейността в обекта, като е осъществена съвместна проверка от експерти на РИОСВ и ИАОС. Взета е водна проба за анализиране от определената в КР точка на пробовземане ТП 1,(след помпена станция за смесен поток), с координати СШ 42°37’48.1” и ИД 23° 04’ 55.5”,находяща се на площадката на депото.

      След преглед на резултатите от физико-химичния анализ е установено отклонение от заложените ИЕО в КР, показатели:

      Сулфатни йони (Сулфати):резултат от изпитване 1233 mg/dm3,при ИЕО-300 mg/dm3

      Амониеви йони:резултат от изпитване - 3,12 mg/dm3, при ИЕО - 2,00mg/dm3

      Община Перник е изхвърлила формираните отпадъчни води от дейността на Регионалното депо в „Мошинско дере“, като НЕ е спазила ИЕО по горецитираните показатели, определени в Условие 10.1.2.1., Таблица 10.1.2.1. от КР № 382-НО/2009г., актуализирано с Решение № 382-НО-ИО-А1/2011 г., изд. от  изпълнителния директор на ИАОС-нарушение чл.48 ал.1 т.3 от  „Закона за водите“ .

       Дата и място на извършване на нарушението: 10.06.2020г. в обект: Регионално депо за неопасни отпадъци „Тева“, находящо се в местност „Чокладиновец“, землище на с.Люлин, в точката на пробовземане ТП 1,(след помпена станция за смесен поток) с координати СШ 42° 37’ 48.1” и ИД 23° 04’ 55.5”, находяща се на площадката на депото.

       Против издаденото наказателно постановление в срок е постъпила Жалба от „Община ПЕРНИК-ЕИК *********в която се оспорва законосъобразността и обосноваността на издаденото наказателно постановление.

       Излагат се доводи, че нарушението визирано в акта и наказателното постановление не е извършено, че в административно наказателната процедура са допусни съществени нарушения на процесуални правила и процесното НП, следва да бъде отменено.

       В съдебно заседание жалбоподателя  и въззиваемата страна не изпращат представители.

                  Пернишкият районен съд, в настоящия съдебен състав, след като прецени събраните по делото доказателства по реда на чл.14 и чл.18 от НПК, както и доводите на страните, намира за установено следното:      

        Жалбата е подадена в срок, от процесуално легитимиран субект с правен интерес, поради което е допустима, но разгледана по същество се явява НЕОСНОВАТЕЛНА.

       Със  АУАН № 163/05.Х.2020г.  съставен от Л.С.Х./ст.Инспектор в отдел „ККФОС“ към РИОСВ/ в присъствието на свидетеля К.П.К. е посочено, На 10.06.2020г. Община Перник, НЕ е изпълнила задължението си да поддържа необходимото качество на заустваните във водоприемника- „Мошинско дере“ пречистени отпадъчни води, формирани от дейността на Регионалното депо, а именно НЕ е спазила индивидуалните емисионни ограничения(ИЕО), определени в Условие 10.1,2.1., Таблица 10.1.2.1.  от Комплексно разрешително (КР) № 382-Н0-И0- А0/2009г., актуализирано с Решение № 382-Н0-И0-А1/2011г.,издадено от изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по околна среда(ИАОС).

      На площадката на депото се формира смесен поток пречистени отпадъчни води-производствени (от автомивка, дезинфекционен трап, измиване на стопански двор, сепариране и компостиране),инфилтратни води,битово-фекални от стопански двор и инсталациите за сепариране и компостиране и дъждовни от охранителни канавки на тялото на депото и стопански двор. Отделните потоци води се събират в помпена станция, от където чрез изпомпване се подават по тръбопровод до точката на заустване във водоприемника.

      На 10.06.2020г. е проведен емисионен контрол върху състоянието на отпадъчните води, формирани от дейността в обекта, като е осъществена съвместна проверка от експерти на РИОСВ и ИАОС. Взета е водна проба за анализиране от определената в КР точка на пробовземане ТП 1,(след помпена станция за смесен поток), с координати СШ 42°37’48.1” и ИД 23° 04’55.5”,находяща се на площадката на депото.

      Съставени са Протокол за проверка № 29/ 10.06.2020г. на РИОСВ-Перник и Протокол за вземане на извадка от води № 894/ 10.06.2020г. на ИАОС.

      Резултатите от изследването са отразени в Протокол от изпитване № 01- 1027/13.07.2020г. на ГД„Лабораторно-аналитична дейност“ към ИАОС,получен в РИОСВ-София с ПИСМО с Вх. № 9358/14.07.2020г.

      След преглед на резултатите от физико-химичния анализ е установено отклонение от заложените ИЕО в КР, показатели:

      Сулфатни йони (Сулфати):резултат от изпитване 1233 mg/dm3,при ИЕО-300mg/dm3

      Амониеви йони:резултат от изпитване - 3,12mg/dm3, при ИЕО - 2,00mg/dm3

       Община Перник е изхвърлила формираните отпадъчни води от дейността на Регионалното депо в „Мошинско дере“, като НЕ е спазила ИЕО по горецитираните показатели, определени в Условие 10.1.2.1., Таблица 10.1.2.1. от КР № 382-НО/2009г., актуализирано с Решение № 382-НО-ИО-А1/2011 г., изд. от  изпълнителния директор на ИАОС-нарушение чл.48 ал.1 т.3 от  „Закона за водите“ /чл.48.(1)Водоползвателите - титуляри на разрешителни, имат задължение да: 1. използват рационално водните ресурси, намаляват загубите на вода, като полагат грижи за опазване на околната среда; 2. използват водите и водните обекти в съответствие с целите, за които са предоставени;  3. поддържат необходимото качество на водата в съответствие с нормативните изисквания и условията на разрешителните;…………./ вр. чл.200 ал.1 т.2 от  „Закона за водите“ /чл.200.(1)Наказва се с глоба, съответно имуществена санкция, освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическото или юридическото лице, което:……… 2. ползва водни обекти, водностопански съоръжения и системи или изгражда такива без необходимото за това основание или в отклонение от предвидените условия в разрешителното - от 2000 лв. до 10 000лв……………/  .

       Дата и място на извършване на нарушението: 10.06.2020г. в обект: Регионално депо за неопасни отпадъци „Тева“, находящо се в местност „Чокладиновец“, землище на с.Люлин, в точката на пробовземане ТП 1,(след помпена станция за смесен поток) с координати СШ 42° 37’ 48.1” и ИД 23° 04’ 55.5”, находяща се на площадката на депото.

      АУАН № 163/05.Х.2020г.  е съставен и връчен на нарушителя,който е направил възражение за неспазване сроковете по чл.34 от ЗАНН.

      Срещу разписка на същия бил връчен и препис от съставения акт за нарушение.

      В срока по чл.44 ал.1 от ЗАНН  жалбоподателя Община ПЕРНИК-ЕИК *********/адрес:гр.Перник пл.“Св.Ив.Рилски“ № 1А/  НЕ е упражнил правото си на писмени възражения, срещу констатацията за посочено нарушение в АУАН.

       Въз основа на събраните по преписката доказателства и след проверка по реда на чл.52 ал.4 от ЗАНН административно наказващият орган приел, че са налице основанията осн. чл.53 вр. чл.27/83/ от ЗАНН и чл.200 ал.1 т.2 от „Закона за водите“ /чл.200.(1)Наказва се с глоба, съответно имуществена санкция, освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическото или юридическото лице, което:  ……… 2. ползва водни обекти, водностопански съоръжения и системи или изгражда такива без необходимото за това основание или в отклонение от предвидените условия в разрешителното - от 2000 лв. до 10 000лв……………/  за извършено нарушение на чл.48 ал.1 т.3 от  „Закона за водите“ /чл.48.(1)Водоползвателите - титуляри на разрешителни, имат задължение да: 1. използват рационално водните ресурси, намаляват загубите на вода, като полагат грижи за опазване на околната среда; 2. използват водите и водните обекти в съответствие с целите, за които са предоставени;  3. поддържат необходимото качество на водата в съответствие с нормативните изисквания и условията на разрешителните;…………./ вр. чл.200 ал.1 т.2 от  „Закона за водите“ на Община ПЕРНИК-ЕИК *********/адрес:гр.Перник пл. “Св.Ив.Рилски“ № 1А/, поради което на жалбоподателя Община ПЕРНИК-ЕИК *********/адрес:гр.Перник пл.“Св.Ив.Рилски“ № 1А/ е наложена  “Имуществена санкция”  в  размер 2 500/две хиляди и петстотин/лева.

                Гореизложената фактическа обстановка съдът прие за установена по несъмнен начин, като взе предвид: АУАН № 163/05.Х.2020г. , Протокол за проверка № 29/ 10.06.2020г. на РИОСВ-Перник , Протокол за вземане на извадка от води № 894/ 10.06.2020г. на ИАОС, Протокол от изпитване № 01- 1027/13.07.2020г. на ГД„Лабораторно-аналитична дейност“ към ИАОС, ПИСМО с Вх. № 9358/14.07.2020г. и разпитани свидетел: Л.С.Х./ст.Инспектор в отдел „ККФОС“ към РИОСВ/ и К.П.К./.

 

        Съобразно установената фактическа обстановка, от правна страна, съдът намира следното:

       При извършване на служебна проверка за законосъобразност на обжалвания акт, съобразявайки доводите на страните, съдът НЕ констатира допуснати съществени нарушения на административно наказателната процедура,опорочаващи законосъобразността на обжалвания административен акт и обосноваващи отмяната му.Възражението за неспазен срок по чл.34  от ЗАНН,касаещ датата на нарушението не се приема с оглед момента на установяването му с оглед ПИСМО с Вх. № 9358/14.07.2020г.  и съставяне на АУАН № 163/05.Х.2020г.  в рамките на 3месеца

      Производството, предмет на настоящето разглеждане е от административно наказателен   характер при което е необходимо да се установи налице ли е деяние, същото представлява ли административно нарушение  по смисъла на чл.6 от ЗАНН, ако да- извършено ли е от посоченото в акта лице и извършено ли е виновно-предпоставките са абсолютни, като тежестта на доказване лежи върху административно наказващия орган.

       Съставянето на актове за извършеното административно нарушение е основополагащ елемент  от  всяко административно  производство.  Това е дейност от процесуално естество от чието добросъвестно и законосъобразно осъществяване зависи  в голяма степен ефективността на последващата юрисдикционна-наказателна дейност на административно наказващия орган .

       Чрез съставения акт се сезира оторизирания административно наказателен орган, със съответния административно наказателен спор и се иска  от него да се произнесе по същия, като се  внася твърдение,  че е налице виновно  извършено административно нарушение от определен вид.

       Абсолютно задължително е и в акта за установяване на административно нарушение и в наказателното постановление административното нарушение,  което е вменено във вина на нарушителя и за което той е санкциониран да бъде описано точно,  прецизно  и разбираемо, както  и  да съдържа всички обективни и субективни признаци на посочената,  като нарушена норма от  съответния  нормативен акт .

       Също така следва да съществува правно единство между описаното, като нарушение текстово и цифрово в акта и в наказателното постановление.                

       Не на последно място съставеният акт за установяване на административно нарушение, следва да съдържа всички реквизити, посочени  в   чл.42 от ЗАНН.

       В съответствие с разпоредбата на чл.43 ал.1 от ЗАНН актът  е подписан от актосъставителя както и от  свидетеля по акта. Предявен е на нарушителя  за запознаване с неговото съдържание.

       В графата му, предоставяща  му  възможност  да даде обяснения по нарушението и да изложи възражения НЕ се   констатираха такива.

       При спазване на разпоредбата на чл.43 ал.5 от ЗАНН  на нарушителя е   връчен   препис от акта  срещу   разписка.

       Последващата втора възможност за излагане евентуални възражения, законодателя е предоставил на евентуалния нарушител в разпоредбата на чл.44 от ЗАНН /чл.44.(1) Освен възраженията при съставяне на акта в тридневен срок от подписването му нарушителят може да направи и писмени възражения по него. (2) Когато във възраженията си нарушителят посочи писмени или веществени доказателства, те трябва да бъдат събрани служебно, доколкото това е възможно./ от  която  жалбоподателя НЕ  се е възползувал.

       Издаденото въз основа на него наказателно постановление е необходимо  да  съдържа реквизитите, посочени  в  чл.57 от ЗАНН и да бъде издадено от компетентен орган.

       Изводът на състава е, че при съставяне на  процесния АУАН и издаване на Наказателното постановление, СА спазени установените към съдържанието им  императивни  изисквания  в  чл.42 /”чл.42.Актът за установяване на административното нарушение трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име на съставителя и длъжността му;2. датата на съставяне на акта; 3. датата и мястото на извършване на нарушението;4. описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено;  5. законните разпоредби, които са нарушени;6. собственото, бащиното и фамилното име и възрастта на нарушителя, точния му адрес и местоработата, единен граждански номер;7. имената и точните адреси на свидетелите, единен граждански номер;8. обясненията или възраженията на нарушителя, ако е направил такива;9. (доп. - ДВ, бр. 59 от 1992 г.) имената и точните адреси на лицата, които са претърпели имуществени вреди от нарушението, единен граждански номер;10. опис на писмените материали и на иззетите вещи, ако има такива, и кому са поверени за пазене.”/  и  съответно  чл.57 ал.1 от ЗАНН  /”чл.57.(1)Наказателното постановление трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име и длъжността на лицето, което го е издало; 2. датата на издаването и номерата на постановлението;3. датата на акта, въз основа на който се издава, и името, длъжността и местослуженето на актосъставителя;4. собственото, бащиното и фамилното име на нарушителя и точния му адрес, единен граждански номер; 5. описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, както и на доказателствата, които го потвърждават; 6.законните разпоредби, които са били нарушени виновно;7. вида и размера на наказанието;8. вещите, които се отнемат в полза на държавата;9. размера на обезщетението и на кого следва да се заплати;10. дали наказателното постановление подлежи на обжалване, в какъв срок и пред кой съд”/.

          Конкретно относно, наложеното наказание “Имуществена санкция”  в  размер 2 500/две хиляди и петстотин /лева    на  Община ПЕРНИК-ЕИК *********на осн. чл.200 ал.1 т.2 от „Закона за водите“ /чл.200.(1)Наказва се с глоба, съответно имуществена санкция, освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическото или юридическото лице, което:  ……… 2. ползва водни обекти, водностопански съоръжения и системи или изгражда такива без необходимото за това основание или в отклонение от предвидените условия в разрешителното - от 2000 лв. до 10 000лв……………/  за  извършено нарушение на чл.48 ал.1 т.3 от  „Закона за водите“ /чл.48.(1)Водоползвателите - титуляри на разрешителни, имат задължение да: 1. използват рационално водните ресурси, намаляват загубите на вода, като полагат грижи за опазване на околната среда; 2. използват водите и водните обекти в съответствие с целите, за които са предоставени;  3. поддържат необходимото качество на водата в съответствие с нормативните изисквания и условията на разрешителните;…………./ вр. чл.200 ал.1 т.2 от  „Закона за водите“ /чл.200.(1)Наказва се с глоба, съответно имуществена санкция, освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическото или юридическото лице, което:……… 2. ползва водни обекти, водностопански съоръжения и системи или изгражда такива без необходимото за това основание или в отклонение от предвидените условия в разрешителното - от 2000 лв. до 10 000лв……………/ 

                ОТ приложените писмени документи по делото е видно,че: Община Перник, НЕ е изпълнила задължението си да поддържа необходимото качество на заустваните във водоприемника- „Мошинско дере“ пречистени отпадъчни води, формирани от дейността на Регионалното депо, а именно не е спазила индивидуалните емисионни ограничения (ИЕО), определени в Условие 10.1,2.1., Таблица 10.1.2.1.  от Комплексно разрешително (КР) № 382-Н0-И0- А0/2009г., актуализирано с Решение № 382-Н0-И0-А1/2011г.,издадено от изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по околна среда(ИАОС),като е формирала смесен поток пречистени отпадъчни води-производствени (от автомивка, дезинфекционен трап, измиване на стопански двор, сепариране и компостиране),инфилтратни води,битово-фекални от стопански двор и инсталациите за сепариране и компостиране и дъждовни от охранителни канавки на тялото на депото и стопански двор и видно от проведения емисионен контрол  на 10.06.2020г.  върху състоянието на отпадъчните води, формирани от дейността в обекта и  взетите  водни проби за анализиране от определената в КР точка на пробовземане ТП 1,(след помпена станция за смесен поток), с координати СШ 42°37’48.1” и ИД 23° 04’ 55.5”,находяща се на площадката на депото при което са установени отклонение от заложените ИЕО в КР, показатели:

      Сулфатни йони (Сулфати):резултат от изпитване 1 233 mg/dm3,при ИЕО-300 mg/dm3

      Амониеви йони:резултат от изпитване - 3,12 mg/dm3, при ИЕО - 2,00mg/dm3

с което НЕ е спазила/след като е била длъжна/ ИЕО по горецитираните показатели, определени в Условие 10.1.2.1., Таблица 10.1.2.1. от КР № 382-НО/2009г., актуализирано с Решение № 382-НО-ИО-А1/2011г., изд. от  изпълнителния директор на ИАОС,което е нейно задължение.

       Момента на извършване на нарушението,което съда приема за безспорно извършено на база приложените писмени доказателства: АУАН № 163/05.Х.2020г. , Протокол за проверка № 29/ 10.06.2020г. на РИОСВ-Перник , Протокол за вземане на извадка от води № 894/ 10.06.2020г. на ИАОС, Протокол от изпитване № 01- 1027/13.07.2020г. на ГД„Лабораторно-аналитична дейност“ към ИАОС, ПИСМО с Вх. № 9358/14.07.2020г. и разпитани свидетели: Л.С.Х./ст.Инспектор в отдел „ККФОС“ към РИОСВ/ и К.П.К./ е меродавен за налагане на административно наказателната отговорност, поради което жалбоподателя е този, който следва да понесе и съответните неблагоприятни последици.

      По размера на наказанието: Видно от приложената санкционна разпоредба по чл.200 ал.1 т.2 от  „Закона за водите“/чл.200.(1)Наказва се с глоба, съответно имуществена санкция, освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическото или юридическото лице, което:……… 2. ползва водни обекти, водностопански съоръжения и системи или изгражда такива без необходимото за това основание или в отклонение от предвидените условия в разрешителното - от 2000лв. до 10 000лв……………/,както и наличните данни за други неглижирани сходни такива състава счита,че наложената санкция над минимално предвидения от законодателя такъв е резонен и спомогнал за в бъдеще по отговорно отношение към задълженията вменени в процесното КР.

      Предвид всички изложени съображения по посоченото нарушение и направени изводи съдът намира, че издаденото наказателно постановление,следва да бъде потвърдено, като  на основание чл.63 ал.1 пр.1-во  от ЗАНН.

      Мотивиран от изложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

  Р     Е     Ш     И:

         ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 74/25.ІІІ.2021г.  на Р.Б.П.-М.-Директор на Регионална Инспекция по околната среда и водите/РИОСВ/-София   с КОЕТО на осн. чл.200 ал.1 т.6 от  „Закона за водите“  за извършено нарушение на чл.48 ал.1 т.3 от „Закона за водите“  на Община ПЕРНИК-ЕИК *********/адрес:гр.Перник пл.“Св.Ив.Рилски“ № 1А/ е наложена  “Имуществена санкция  в  размер  2 500/две хиляди и петстотин/лева.

  РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд–гр.Перник на основанията, предвидени в Наказателно-процесуалния кодекс и по реда на Глава ХІІ-та от Административно процесуалния кодекс-в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                 ПРЕДСЕДАТЕЛ:………………………