Р Е Ш
Е Н И Е
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
09.Юли. 2021година
Номер 260370
гр. Перник
Пернишки районен съд
01- Н. състав
На 22.V.
година 2021г.
В открито съдебно заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ : Валери Ненков
ЧЛЕНОВЕ :
СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ :
Секретар:
Биляна Миткова
ПРОКУРОР:
Като разгледа докладваното от
Председателя АНД № 00690/21год. по
описа на съда за 2021година,
за да
се произнесе взе предвид следното:
С Наказателно постановление № 74/25.ІІІ.2021г. на Р.Б.П.-М.на длъжност Директор
на Дирекция „Контролна и превантивна дейност“ Упълномощена да изпълнява правомощията на Директор на Регионална Инспекция по околната среда и
водите/РИОСВ/-София въз основа на съставен АУАН № 163/05.Х.2020г. на осн. чл.200 ал.1 т.6 от „Закона за водите“ за извършено нарушение на чл.48 ал.1 т.3 от „Закона за водите“ на Община ПЕРНИК-ЕИК *********/адрес:гр.Перник пл.“Св.Ив.Рилски“ №
1А/ е наложена “Имуществена санкция”
в размер 2 500/две хиляди и петстотин/лева за това, че:
На 10.06.2020г.
Община Перник,НЕ е изпълнила задължението си да поддържа необходимото качество
на заустваните във водоприемника- „Мошинско дере“ пречистени отпадъчни води,
формирани от дейността на Регионалното депо, а именно не е спазила
индивидуалните емисионни ограничения (ИЕО), определени в Условие 10.1,2.1., Таблица
10.1.2.1. от Комплексно разрешително (КР) №
382-Н0-И0- А0/2009г., актуализирано с Решение № 382-Н0-И0-А1/2011г.,издадено
от изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по околна среда(ИАОС).
На
площадката на депото се формира смесен поток пречистени отпадъчни води-производствени
(от автомивка, дезинфекционен трап, измиване на стопански двор, сепариране и
компостиране),инфилтратни води,битово-фекални от стопански двор и инсталациите
за сепариране и компостиране и дъждовни от охранителни канавки на тялото на
депото и стопански двор. Отделните потоци води се събират в помпена станция, от
където чрез изпомпване се подават по тръбопровод до точката на заустване във
водоприемника.
На 10.06.2020г. е проведен емисионен контрол
върху състоянието на отпадъчните води, формирани от дейността в обекта, като е
осъществена съвместна проверка от експерти на РИОСВ и ИАОС. Взета е водна проба
за анализиране от определената в КР точка на пробовземане ТП 1,(след помпена
станция за смесен поток), с координати СШ 42°37’48.1” и ИД 23° 04’ 55.5”,находяща
се на площадката на депото.
След
преглед на резултатите от физико-химичния анализ е установено отклонение от
заложените ИЕО в КР, показатели:
Сулфатни
йони (Сулфати):резултат от изпитване 1233 mg/dm3,при ИЕО-300
mg/dm3
Амониеви йони:резултат от изпитване - 3,12
mg/dm3,
при ИЕО - 2,00mg/dm3
Община Перник е изхвърлила формираните
отпадъчни води от дейността на Регионалното депо в „Мошинско дере“, като НЕ е
спазила ИЕО по горецитираните показатели, определени в Условие 10.1.2.1.,
Таблица 10.1.2.1. от КР
№ 382-НО/2009г., актуализирано с Решение № 382-НО-ИО-А1/2011 г., изд. от
изпълнителния директор на ИАОС-нарушение
чл.48 ал.1 т.3 от „Закона за
водите“ .
Дата
и място на извършване на нарушението: 10.06.2020г. в обект: Регионално депо за
неопасни отпадъци „Тева“,
находящо се в местност „Чокладиновец“, землище на с.Люлин, в точката на
пробовземане ТП 1,(след помпена станция за смесен поток) с координати СШ 42°
37’ 48.1” и ИД 23° 04’ 55.5”, находяща се на площадката на депото.
Против издаденото наказателно постановление в
срок е постъпила Жалба от „Община ПЕРНИК-ЕИК *********в която се
оспорва законосъобразността и обосноваността на издаденото наказателно
постановление.
Излагат се доводи, че нарушението визирано
в акта и наказателното постановление не е извършено, че в административно
наказателната процедура са допусни съществени нарушения на процесуални правила
и процесното НП, следва да бъде отменено.
В съдебно заседание жалбоподателя и въззиваемата страна не изпращат
представители.
Пернишкият районен съд, в настоящия съдебен
състав, след като прецени събраните по делото доказателства по реда на чл.14 и
чл.18 от НПК, както и доводите на страните, намира за установено следното:
Жалбата е подадена в срок,
от процесуално легитимиран субект с правен интерес, поради което е допустима,
но разгледана по същество се явява
НЕОСНОВАТЕЛНА.
Със АУАН № 163/05.Х.2020г.
съставен от Л.С.Х./ст.Инспектор в отдел „ККФОС“ към РИОСВ/
в присъствието на свидетеля К.П.К. е посочено, На 10.06.2020г.
Община Перник, НЕ е изпълнила задължението си да поддържа необходимото качество на
заустваните във водоприемника- „Мошинско дере“ пречистени отпадъчни води,
формирани от дейността на Регионалното депо, а именно НЕ е спазила индивидуалните емисионни
ограничения(ИЕО), определени в Условие 10.1,2.1., Таблица 10.1.2.1. от Комплексно разрешително (КР) №
382-Н0-И0- А0/2009г., актуализирано с Решение № 382-Н0-И0-А1/2011г.,издадено
от изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по околна среда(ИАОС).
На площадката на депото се формира смесен
поток пречистени отпадъчни води-производствени (от автомивка, дезинфекционен
трап, измиване на стопански двор, сепариране и компостиране),инфилтратни води,битово-фекални
от стопански двор и инсталациите за сепариране и компостиране и дъждовни от
охранителни канавки на тялото на депото и стопански двор. Отделните потоци води
се събират в помпена станция, от където чрез изпомпване се подават по
тръбопровод до точката на заустване във водоприемника.
На 10.06.2020г. е проведен емисионен контрол
върху състоянието на отпадъчните води, формирани от дейността в обекта, като е
осъществена съвместна проверка от експерти на РИОСВ и ИАОС. Взета е водна проба
за анализиране от определената в КР точка на пробовземане ТП 1,(след помпена
станция за смесен поток), с координати СШ 42°37’48.1” и ИД 23° 04’55.5”,находяща
се на площадката на депото.
Съставени са Протокол за проверка № 29/ 10.06.2020г. на
РИОСВ-Перник и Протокол
за вземане на извадка от води № 894/ 10.06.2020г. на ИАОС.
Резултатите от изследването са отразени в
Протокол от
изпитване № 01- 1027/13.07.2020г. на ГД„Лабораторно-аналитична
дейност“ към ИАОС,получен в РИОСВ-София с ПИСМО с Вх. № 9358/14.07.2020г.
След преглед на резултатите от
физико-химичния анализ е установено отклонение от заложените ИЕО в КР, показатели:
Сулфатни йони (Сулфати):резултат от изпитване 1233 mg/dm3,при
ИЕО-300mg/dm3
Амониеви йони:резултат от изпитване - 3,12mg/dm3, при ИЕО
- 2,00mg/dm3
Община Перник е изхвърлила формираните
отпадъчни води от дейността на Регионалното депо в „Мошинско дере“, като НЕ е спазила ИЕО по
горецитираните показатели, определени в Условие 10.1.2.1., Таблица 10.1.2.1. от
КР № 382-НО/2009г.,
актуализирано с Решение № 382-НО-ИО-А1/2011 г., изд. от изпълнителния директор на ИАОС-нарушение чл.48 ал.1 т.3 от „Закона за водите“ /чл.48.(1)Водоползвателите -
титуляри на разрешителни, имат задължение да: 1. използват рационално водните
ресурси, намаляват загубите на вода, като полагат грижи за опазване на околната
среда; 2. използват водите и водните обекти в съответствие с целите, за които
са предоставени; 3. поддържат необходимото качество на водата
в съответствие с нормативните изисквания и условията на разрешителните;…………./ вр. чл.200 ал.1 т.2 от „Закона за водите“ /чл.200.(1)Наказва се с глоба, съответно имуществена санкция, освен ако не
подлежи на по-тежко наказание, физическото или юридическото лице, което:………
2.
ползва водни
обекти, водностопански съоръжения и системи или изгражда такива без
необходимото за това основание или в отклонение от предвидените условия в
разрешителното - от 2000 лв. до 10 000лв……………/ .
Дата и място на извършване на
нарушението: 10.06.2020г. в
обект: Регионално депо за неопасни отпадъци „Тева“, находящо се в местност „Чокладиновец“,
землище на с.Люлин, в точката на пробовземане ТП 1,(след помпена станция за
смесен поток) с координати СШ 42° 37’ 48.1” и ИД 23° 04’ 55.5”, находяща се на
площадката на депото.
АУАН № 163/05.Х.2020г.
е
съставен и връчен на нарушителя,който е направил възражение за неспазване
сроковете по чл.34 от ЗАНН.
Срещу
разписка на същия бил връчен и препис от съставения акт за нарушение.
В срока по чл.44 ал.1 от ЗАНН жалбоподателя Община ПЕРНИК-ЕИК
*********/адрес:гр.Перник пл.“Св.Ив.Рилски“ № 1А/ НЕ е упражнил правото си на
писмени възражения, срещу констатацията за посочено нарушение в АУАН.
Въз основа на събраните по преписката
доказателства и след проверка по реда на чл.52 ал.4 от ЗАНН административно
наказващият орган приел, че са налице основанията осн. чл.53 вр. чл.27/83/ от ЗАНН и чл.200 ал.1 т.2 от „Закона за водите“ /чл.200.(1)Наказва
се с глоба, съответно имуществена санкция, освен ако не подлежи на по-тежко
наказание, физическото или юридическото лице, което: ……… 2. ползва водни обекти, водностопански съоръжения
и системи или изгражда такива без необходимото за това основание или в
отклонение от предвидените условия в разрешителното - от 2000 лв. до 10
000лв……………/ за извършено нарушение на чл.48 ал.1 т.3 от „Закона за водите“ /чл.48.(1)Водоползвателите -
титуляри на разрешителни, имат задължение да: 1. използват рационално водните
ресурси, намаляват загубите на вода, като полагат грижи за опазване на околната
среда; 2. използват водите и водните обекти в съответствие с целите, за които
са предоставени; 3. поддържат необходимото качество на водата
в съответствие с нормативните изисквания и условията на разрешителните;…………./ вр. чл.200 ал.1 т.2 от „Закона за водите“ на Община ПЕРНИК-ЕИК *********/адрес:гр.Перник пл. “Св.Ив.Рилски“ №
1А/, поради което на жалбоподателя Община
ПЕРНИК-ЕИК *********/адрес:гр.Перник
пл.“Св.Ив.Рилски“ № 1А/ е наложена “Имуществена санкция” в
размер 2 500/две хиляди и петстотин/лева.
Гореизложената фактическа обстановка съдът прие за
установена по несъмнен начин, като взе предвид: АУАН № 163/05.Х.2020г. , Протокол за
проверка № 29/ 10.06.2020г. на РИОСВ-Перник , Протокол за вземане на извадка от
води № 894/ 10.06.2020г. на ИАОС, Протокол от изпитване № 01- 1027/13.07.2020г. на ГД„Лабораторно-аналитична
дейност“ към ИАОС, ПИСМО
с Вх. № 9358/14.07.2020г. и
разпитани свидетел: Л.С.Х./ст.Инспектор в отдел „ККФОС“ към РИОСВ/ и К.П.К./.
Съобразно установената
фактическа обстановка, от правна страна, съдът намира следното:
При извършване на служебна проверка за
законосъобразност на обжалвания акт, съобразявайки доводите на страните, съдът НЕ констатира допуснати съществени нарушения на административно
наказателната процедура,опорочаващи законосъобразността на обжалвания
административен акт и обосноваващи отмяната му.Възражението за неспазен срок по
чл.34 от ЗАНН,касаещ датата на
нарушението не се приема с оглед момента на установяването му с оглед ПИСМО с Вх. № 9358/14.07.2020г. и съставяне на АУАН № 163/05.Х.2020г. в рамките на
3месеца
Производството, предмет на настоящето
разглеждане е от административно наказателен
характер при което е необходимо да се установи налице ли е деяние,
същото представлява ли административно нарушение по смисъла на чл.6 от ЗАНН, ако да- извършено
ли е от посоченото в акта лице и извършено ли е виновно-предпоставките са
абсолютни, като тежестта на доказване лежи върху административно наказващия
орган.
Съставянето на актове за извършеното
административно нарушение е основополагащ
елемент от всяко административно производство.
Това е дейност от процесуално естество от чието добросъвестно и
законосъобразно осъществяване зависи в
голяма степен ефективността на последващата юрисдикционна-наказателна дейност
на административно наказващия орган .
Чрез съставения акт се сезира оторизирания
административно наказателен орган, със съответния административно наказателен
спор и се иска от него да се произнесе
по същия, като се внася твърдение, че е налице виновно извършено административно нарушение от
определен вид.
Абсолютно задължително е и в
акта за установяване на административно нарушение и в наказателното
постановление административното нарушение,
което е вменено във вина на нарушителя и за което той е санкциониран да
бъде описано точно, прецизно и разбираемо, както и да
съдържа всички обективни и субективни признаци на посочената, като нарушена норма от съответния
нормативен акт .
Също така следва да съществува
правно единство между описаното, като нарушение текстово и цифрово в акта и в
наказателното постановление.
Не на последно място
съставеният акт за установяване на административно нарушение, следва да съдържа
всички реквизити, посочени в чл.42 от ЗАНН.
В съответствие с разпоредбата
на чл.43 ал.1 от ЗАНН актът е подписан
от актосъставителя както и от свидетеля
по акта. Предявен е на нарушителя за
запознаване с неговото съдържание.
В графата му,
предоставяща му възможност
да даде обяснения по нарушението и да изложи възражения НЕ се констатираха такива.
При спазване на разпоредбата
на чл.43 ал.5 от ЗАНН на нарушителя
е връчен препис от акта срещу
разписка.
Последващата втора възможност
за излагане евентуални възражения, законодателя е предоставил на евентуалния
нарушител в разпоредбата на чл.44 от ЗАНН /чл.44.(1) Освен възраженията при съставяне на акта в тридневен срок от
подписването му нарушителят може да направи и писмени възражения по него. (2) Когато във възраженията си нарушителят посочи
писмени или веществени доказателства, те трябва да бъдат събрани служебно,
доколкото това е възможно./
от която
жалбоподателя НЕ се е възползувал.
Издаденото въз основа на него
наказателно постановление е необходимо
да съдържа реквизитите, посочени в
чл.57 от ЗАНН и да бъде издадено от компетентен орган.
Изводът на състава е, че при съставяне на процесния АУАН и издаване на Наказателното
постановление, СА спазени установените към
съдържанието им императивни изисквания
в чл.42 /”чл.42.Актът
за установяване на административното нарушение трябва да съдържа:1.
собственото, бащиното и фамилното име на съставителя и длъжността му;2. датата
на съставяне на акта; 3. датата и
мястото на извършване на нарушението;4. описание на нарушението и
обстоятелствата, при които е било извършено;
5. законните разпоредби, които са нарушени;6. собственото, бащиното и фамилното име и възрастта на
нарушителя, точния му адрес и местоработата, единен граждански номер;7. имената
и точните адреси на свидетелите, единен граждански номер;8. обясненията или
възраженията на нарушителя, ако е направил такива;9. (доп. - ДВ, бр. 59 от 1992
г.) имената и точните адреси на лицата, които са претърпели имуществени вреди
от нарушението, единен граждански номер;10. опис на писмените материали и на
иззетите вещи, ако има такива, и кому са поверени за пазене.”/ и
съответно чл.57 ал.1 от ЗАНН /”чл.57.(1)Наказателното постановление трябва да съдържа:1.
собственото, бащиното и фамилното име и длъжността на лицето, което го е
издало; 2. датата на издаването и номерата на постановлението;3. датата на
акта, въз основа на който се издава, и името, длъжността и местослуженето на
актосъставителя;4. собственото, бащиното и фамилното име на нарушителя и точния
му адрес, единен граждански номер; 5.
описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата,
при които е извършено, както и на доказателствата, които го потвърждават;
6.законните разпоредби, които са били нарушени виновно;7. вида и размера на
наказанието;8. вещите, които се отнемат в полза на държавата;9. размера на
обезщетението и на кого следва да се заплати;10. дали наказателното
постановление подлежи на обжалване, в какъв срок и пред кой съд”/.
Конкретно
относно, наложеното наказание “Имуществена санкция” в
размер 2 500/две хиляди и
петстотин /лева на Община ПЕРНИК-ЕИК *********на осн. чл.200 ал.1 т.2 от „Закона за
водите“ /чл.200.(1)Наказва се с глоба, съответно имуществена санкция, освен ако не
подлежи на по-тежко наказание, физическото или юридическото лице, което: ……… 2. ползва водни обекти, водностопански съоръжения
и системи или изгражда такива без необходимото за това основание или в
отклонение от предвидените условия в разрешителното - от 2000 лв. до 10
000лв……………/ за извършено
нарушение на чл.48 ал.1 т.3 от „Закона за
водите“ /чл.48.(1)Водоползвателите -
титуляри на разрешителни, имат задължение да: 1. използват рационално водните
ресурси, намаляват загубите на вода, като полагат грижи за опазване на околната
среда; 2. използват водите и водните обекти в съответствие с целите, за които
са предоставени; 3. поддържат необходимото качество на водата
в съответствие с нормативните изисквания и условията на разрешителните;…………./ вр. чл.200 ал.1 т.2 от „Закона за водите“ /чл.200.(1)Наказва се с глоба, съответно имуществена санкция, освен ако не
подлежи на по-тежко наказание, физическото или юридическото лице, което:………
2.
ползва водни
обекти, водностопански съоръжения и системи или изгражда такива без
необходимото за това основание или в отклонение от предвидените условия в
разрешителното - от 2000 лв. до 10 000лв……………/
ОТ приложените писмени документи по делото е
видно,че: Община Перник, НЕ е изпълнила
задължението си да поддържа необходимото качество на заустваните във
водоприемника- „Мошинско дере“ пречистени отпадъчни води, формирани от
дейността на Регионалното депо, а именно не е спазила индивидуалните емисионни
ограничения (ИЕО), определени в Условие 10.1,2.1., Таблица 10.1.2.1. от Комплексно разрешително (КР) №
382-Н0-И0- А0/2009г., актуализирано с Решение № 382-Н0-И0-А1/2011г.,издадено
от изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по околна среда(ИАОС),като е формирала
смесен поток пречистени отпадъчни води-производствени (от автомивка,
дезинфекционен трап, измиване на стопански двор, сепариране и
компостиране),инфилтратни води,битово-фекални от стопански двор и инсталациите
за сепариране и компостиране и дъждовни от охранителни канавки на тялото на
депото и стопански двор и видно от проведения емисионен контрол на 10.06.2020г. върху състоянието на отпадъчните води,
формирани от дейността в обекта и взетите
водни проби за анализиране от
определената в КР точка на пробовземане ТП 1,(след помпена станция за смесен
поток), с координати СШ 42°37’48.1” и ИД 23° 04’ 55.5”,находяща се на
площадката на депото при което са установени отклонение от заложените ИЕО в КР,
показатели:
Сулфатни йони (Сулфати):резултат от изпитване
1 233 mg/dm3,при
ИЕО-300 mg/dm3
Амониеви йони:резултат от изпитване -
3,12 mg/dm3,
при ИЕО - 2,00mg/dm3
с което НЕ е спазила/след като
е била длъжна/ ИЕО по горецитираните показатели, определени в Условие 10.1.2.1., Таблица
10.1.2.1. от КР № 382-НО/2009г., актуализирано с Решение № 382-НО-ИО-А1/2011г., изд. от
изпълнителния директор на ИАОС,което е
нейно задължение.
Момента на извършване на нарушението,което съда
приема за безспорно извършено на база приложените писмени доказателства: АУАН № 163/05.Х.2020г. , Протокол за проверка № 29/ 10.06.2020г. на
РИОСВ-Перник , Протокол
за вземане на извадка от води № 894/ 10.06.2020г. на ИАОС, Протокол от изпитване № 01-
1027/13.07.2020г. на ГД„Лабораторно-аналитична дейност“ към ИАОС, ПИСМО с Вх. № 9358/14.07.2020г. и разпитани свидетели: Л.С.Х./ст.Инспектор
в отдел „ККФОС“ към РИОСВ/ и К.П.К./ е меродавен за налагане на
административно наказателната отговорност, поради което жалбоподателя е този,
който следва да понесе и съответните неблагоприятни последици.
По
размера на наказанието: Видно от
приложената санкционна разпоредба по чл.200 ал.1 т.2 от „Закона за
водите“/чл.200.(1)Наказва се с глоба, съответно имуществена санкция, освен ако не
подлежи на по-тежко наказание, физическото или юридическото лице, което:………
2. ползва
водни обекти, водностопански съоръжения и системи или изгражда такива без
необходимото за това основание или в отклонение от предвидените условия в разрешителното - от 2000лв.
до 10 000лв……………/,както и наличните данни за други неглижирани сходни
такива състава счита,че наложената санкция над минимално предвидения от
законодателя такъв е резонен и спомогнал за в бъдеще по отговорно отношение към
задълженията вменени в процесното КР.
Предвид
всички изложени съображения по посоченото нарушение и направени изводи съдът
намира, че издаденото наказателно постановление,следва да бъде потвърдено, като на
основание чл.63 ал.1 пр.1-во от ЗАНН.
Мотивиран от изложеното и на основание чл.63,
ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е
Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 74/25.ІІІ.2021г. на Р.Б.П.-М.-Директор на
Регионална Инспекция по околната среда и водите/РИОСВ/-София с КОЕТО на осн. чл.200
ал.1 т.6 от „Закона за
водите“ за извършено нарушение на чл.48 ал.1 т.3 от „Закона за
водите“ на Община
ПЕРНИК-ЕИК *********/адрес:гр.Перник
пл.“Св.Ив.Рилски“ № 1А/ е наложена “Имуществена санкция” в размер 2
500/две хиляди и петстотин/лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно
обжалване пред Административен съд–гр.Перник на основанията, предвидени в
Наказателно-процесуалния кодекс и по реда на Глава ХІІ-та от Административно
процесуалния кодекс-в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:………………………