ОПРЕДЕЛЕНИЕ
Номер 21.12.2023 година Град Търговище
Търговищки
Административен съд
първи състав
На двадесет и първи декември
2023
година
в закрито
заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
КРАСИМИРА ТОДОРОВА
Като
разгледа докладваното от ПРЕДСЕДАТЕЛЯ
Адм.Д № 256
по описа за 2023 година,
за
да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е образувано по жалба на НЧ „Иван Вазов“, ЕИК *********, адрес: с. Здравец,
общ. Търговище, ул. „Г. Д. “ № 21, представлявано от председателя Д. Д., чрез а..
А.С., срещу Решение на Комисията по чл.23 от ЗНЧ, обективирано в Протокол № 4
от 15.11.2023 г. Излага подробни доводи, които принципно не кореспондират с атакувания акт. Моли
за отмяна.
Съдът намира
следното:
Видно
от Протокол № 4 от 15.11.2023 г. дневния ред и гласуването е включвало четири
точки. Приемане на Правила за работа на Комисията. Разглеждане на поставената
задача от комисията на предходното
заседание на г-н Д. за изготвяне на
проект за вътрешни правила за разпределение и отчитане на субсидии на народните
читалища, проекто - механизъм и проект за анкетна карта - законосъобразни и не ощетяващи
читалищата. По т.3 Разглеждане на докладна записка от гл.
счетоводител на функция „Култура“ в Община и т.4 Разни. По същото липсва
проведено гласуване за разпределение на допълнителни разходи/трансфери за 2023
за делегирана от държавата дейност – читалища в Област Търговище, с оглед
твърденията в жалбата.
На оспорване
по реда на чл. 145 и сл. от АПК пред съд подлежат индивидуалните административни актове,
които по см. на чл. 21, ал. 1 АПК са изрични волеизявления или изразени с действие или
бездействие волеизявления на административен орган, с които се създават права
или задължения или непосредствено се засягат права, свободи или законни
интереси на отделни граждани или организации, както и отказът да се издаде
такъв акт. Липсва постановен административен акт - Решение за
разпределение на допълнителни разходи/трансфери за 2023 за делегирана от
държавата дейност – читалища в Област Търговище. Липсва размер, който да е
разпределен и това да е довело до цифрово изражение по отношение на всяко
читалище. Гласуваното в протокола е част от вътрешна процедура на Комисията и
не подлежи на пряк съдебен контрол и има за цел
подготвянето на окончателен акт. Правилността подлежи на преценка при
евентуалното постановяване и обжалване на окончателния акт, с който
се разпределя субсидията, а именно Решение, което не е прието.
Съгласно разпоредбата на чл. 23, ал. 1 от Закона за народните
читалища (ЗНЧ) предвидените по държавния и общинския бюджет средства за
читалищна дейност се разпределят между читалищата от комисия с участието на
представител на съответната община, на всяко читалище от общината и се
предоставят на читалищата за самостоятелно управление. Предмет на оспорване
пред съда са решения на комисията по чл. 23 от ЗНЧ, предпоставящи решение за
разпределение на предвидени по държавния и общинския бюджет средства за читалищна
дейност. Съгласно разпоредбата на чл. 25, ал. 5, изр. първо АПК не са
индивидуални административни актове волеизявленията, когато са част от
производствата по издаване или изпълнение на индивидуални или общи
административни актове или са част от производствата по издаване на нормативни
актове.
Наличието
на годен за обжалване административен акт е положителна процесуална
предпоставка за допустимост на образуваното съдебно производство пред
административния съд, която е от категорията на абсолютните и за наличието на
която съдът следи служебно. /В този смисъл е
Опр. № 12192 от 08.12.2023 г. на Върховният административен съд на
Република България - Трето отделение, по административно дело № 10655/2023 г. по
идентичен казус, между същите страни. /.
Съдът намира,
че липсва и правен интерес. Правният интерес е процесуалноправно понятие и се
свързва с призната от закона възможност да се търси съдебна защита. Право да
оспорват административните актове имат гражданите и организациите, чиито права,
свободи или законни интереси са нарушени или застрашени от тях или за които те
пораждат задължения. Правният интерес трябва да е личен и пряк, което означава,
че със самата отмяна на оспорения административен акт ще се отстрани
настъпващата или настъпилата щета от изпълнението на административния акт. Ако
административният акт има пряк правопроменящ, правопрекратяващ или
правопогасяващ ефект по отношение правата и законните интереси на лицата, е
налице правен интерес. В конкретния случай това не е така. С оспореният акт не
се засягат права и законни интереси на жалбоподателя. Няма да настъпят каквито
и да е изменения в правната сфера при отмяна.
Въз основа на
изложеното жалбата следва да се остави без разглеждане, а производството по
делото да бъде прекратено.
Водим от горното
и на основание чл. 159, ал. 1, т. 1 и т. 4 АПК, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ БЕЗ
РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на НЧ „Иван
Вазов“, ЕИК *********, адрес: с. Здравец, общ. Търговище, ул. „Г. Д. “ № 21,
представлявано от преседателя Д. Д., чрез а.. А.С., срещу Решение на Комисията
по чл.23 от ЗНЧ, обективирано в Протокол № 4 от 15.11.2023 г., като
недопустима.
ПРЕКРАТЯВА
производството по адм. дело № 256/2023 г. по описа на Административен съд
Търговище.
Определението подлежи
на обжалване в 7-дневен срок пред ВАС.
Препис от
същото да се изпрати на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
|