Р Е Ш Е Н И Е
№
23.07.2019г., град ПЛЕВЕН
В ИМЕТО НА НАРОДА
Плевенски районен съд, дванадесети наказателен състав, в публично заседание на двадесети юни през две хиляди и деветнадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: АСЕН ДАСКАЛОВ
Секретар: ДАРИНА ДИМИТРОВА
като разгледа докладваното от съдия ДАСКАЛОВ АНД №*** по описа за 2018 – та година и на основание доказателствата по делото и Закона, за да се произнесе взе предвид следното:
ПРОИЗВОДСТВО по реда на чл. 59 ал. 1 ЗАНН
С Наказателно постановление № ***/12.03.2018г. на *** на ТД на НАП - ***, на
******** е наложена имуществена санкция в размер на 700 /седемстотин/ лева на
основание чл.185 ал.2 вр. ал.1 от Закона за данък върху добавената стойност, за
нарушение на чл.33 ал.1 от НАРЕДБА № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и
отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства.
Срещу така издаденото Наказателно постановление (НП), санкционираното лице
е подало жалба до РАЙОНЕН СЪД - ПЛЕВЕН.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, се представлява от
упълномощен защитник, който поддържа жалбата. Счита, че случаят се явява
„маловажен“ и е следвало административнонаказващият орган да приложи
разпоредбата на чл.28 ЗАНН, а като не е сторил това – е допуснал съществено
нарушение на процесуалните правила. На тази основа, пледира за отмяна на
обжалваното Наказателно постановление.
За ответната страна – ТД на НАП - *** – се явява съответен юрисконсулт. Оспорва
жалбата като счита, че в хода на административнонаказателното производство са
спазени както изискванията на материалния, така и на процесуалния закон,
издадено е законосъобразно и правилно Наказателно постановление, което пледира
да бъде потвърдено.
Съдът намира, че жалбата е подадена от оправомощена страна и в срока по
чл.59 ал.2 ЗАНН, поради което се явява допустима.
След щателно обсъждане на събраните доказателствени материали поотделно и в
тяхната съвкупност, Съдът намира следното:
Административнонаказателното производство е започнало със съставяне на Акт
за установяване на административно нарушение (АУАН) № **/16.02.2018г. от страна
на М.И.М.-**– инспектор по приходите при ТД на НАП – ***, в присъствието на
свидетеля Р.Т.М., както и В.К.Б. /пълномощник на ******/. Съставен е за това,
че при извършена проверка в 10:10 часа на **. в търговски обект – магазин 58 „**“,
находящ се в гр. ПЛЕВЕН, ул. „**, стопанисван и експлоатиран от ***ЕИК: **** е
установено, че всяка промяна на касовата наличност извън случаите на продажби
не се регистрира във фискалното устройство чрез операциите „служебно въведени“
или „служебно изведени“ суми в касата. Установено е, че от фискалното
устройство е разчетена наличност в размер на 57.00 лева, а фактическата
наличност, съгласно изготвен опис на паричните средства е в размер на 79.07
лева. Установената разлика между разчетената наличност по документи и фактическата
наличност към момента на проверката е в размер на + 22.07 лева, които не са
отразени чрез фискалното устройство, като „служебно въведени“ в касата суми.
Така описаното е квалифицирано като нарушение по чл.33 ал.1 от НАРЕДБА № Н-18
от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти
чрез фискални устройства във връзка с чл.118 ал.4, чл.185, ал.2 и чл.185, ал.1 ЗДДС. При съставяне на АУАН пълномощникът е направил възражение, че
констатираната разлика в наличността на касата се дължи на поставени монети с
номинали, считано от 01 до 50 стотинки, както и че преди извършената от
органите на НАП проверка, в действителност не са били извършени други продажби
за деня. По реда и в срока по чл.44 ал.1 ЗАНН, допълнителни възражения не са постъпили.
Административнонаказващият орган е възприел изцяло изложената от страна на
актосъставителя фактическа обстановка, респ. – преценил като неоснователни
направените от нарушителя възражения. На тази основа, издал обжалваното Наказателно
постановление, с което на ******** е наложена имуществена санкция в размер на
700 /седемстотин/ лева на основание чл.185 ал.2 вр. ал.1 от Закона за данък
върху добавената стойност, за нарушение на чл.33 ал.1 от НАРЕДБА № Н-18 от 13.12.2006
г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални
устройства.
Съдът намира, че Актът за
установяване на административно нарушение е съставен и обжалваното Наказателно
постановление – издадено, от компетентни лица /л.17 – 21 от АНД №***/2018г. по
описа на РС – ПЛЕВЕН/. В хода на административнонаказателното производство
обаче е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила.
Както беше отбелязано по-горе, административнонаказателното производство е
започнало със съставяне на АУАН в присъствието на пълномощник В.Б.. Следва да
бъде отбелязано, че в материалите по делото /включително – тези по АНД №***/2018г.
по описа на РС – ПЛЕВЕН/ е налице неколкократно представено, едно и също по
съдържание, нотариално заверено Пълномощно, с което *** Б., в качеството на
управляващ и представляващ ******, е упълномощила В.К.Б. и *** К.Б., поотделно,
с редица права. Налице е общо пълномощно, даващо правото на пълномощниците,
наред с другото, да представляват споменатото дружество пред НАП – ПЛЕВЕН, да
подават и подписват ***, да подават декларации, да обжалват данъчни,
административни и съдебни актове. В обема на представителната власт на
пълномощниците обаче не е включено участието по административнонаказателни
производства от името на дружеството, в т.ч. – да получават от негово име и
подписват съставени АУАН за нарушения на данъчното законодателство; не е налице
и изрично упълномощаване за участие в административнонаказателното
производство, започнало със съставяне на АУАН № **/16.02.2018г.
Следва да бъде напомнено, че разпоредбата на чл. 40 ал.1 ЗАНН е императивна
по своя характер и въвежда изискването АУАН да бъде съставен в присъствие на
нарушителя; изключение от това правило е предвидено в чл. 40 ал. 2 ЗАНН – когато нарушителят е известен, но не може да
се намери или след покана не се яви за съставяне на акта. От събраните в хода
на делото доказателствени материали е видно, че въпреки наличието на данни за
нарушителя и за неговия адрес, ****** изобщо не е бил съответно потърсено чрез
отправяне на покана за изпращане на нарочен представител в хода на
административнонаказателното производство. Тук следва да бъде отбелязано, че с
Разпореждането на съдията – докладчик за насрочване на делото, от
административнонаказващия орган са изискани съвкупност от доказателствени
материали, в т.ч. – прилагане на отправени покани за съставяне на АУАН до санкционираното
лице. В отговор на същото Разпореждане, по делото е постъпило писмо изх.№***/08.05.2019г.
на *** ОФИС ПЛЕВЕН при ТД на НАП – ***, в което изрично се посочва, че всички
материали по административнонаказателната преписка са постъпили в РС – ПЛЕВЕН,
очевидно визирайки изпратените за прилагане материали по АНД №***/2018г. по
описа на РС – ПЛЕВЕН. Нито в АНД №***/2018г., ното – в АНД №***/2018г. по описа
на РС – ПЛЕВЕН обаче се съдържа покана в очертаната насока и следователно –
такава не е била отправена до ******.
От изложеното дотук следва, че нито управителят, нито – дружеството като
юридическо лице са били надлежно поканени за съставяне на акт – така, както
повелява разпоредбата на чл.40 ал.2 ЗАНН. Пристъпено е към съставяне на акт в
присъствие на нарушителя, без да са били налице условията за съставяне на акт
по реда на чл.40 ал.1 ЗАНН. Присъствието на пълномощник, при липсата на
съответно изрично упълномощаване, не е в състояние да изпълни хипотезата на чл.40
ал.1 ЗАНН и следва да се приеме, че актът е бил съставен в отсъствие на
нарушителя. От друга страна, съставяне на акта в отсъствие на нарушителя, без
да са налице условията на чл. 40 ал. 2 ЗАНН, т. е. без физическото лице -
управител да е било поканено или да е била отправена съответна покана до ******
да изпрати надлежен представител, съставлява нарушение на чл. 40 ал. 1 ЗАНН. Нарушението
на процесуалните правила е съществено, тъй като е ограничило правото на защита
на санкционираното лице и в частност – възможността му да участва в започващото
срещу него административнонаказателно преследване. В този смисъл е и трайната
практика на касационната инстанция, обективирана например в Решение № 146 от
25.3.2013 г. по н. д. № 82/2013 г. на Административен съд – Плевен, Решение №
337 от 17.06.2013 г. по касационно административно-наказателно дело № 427 /2013
г. на Административен съд – Плевен, Решение № 298 от 05.06.2013 г. по
касационно административно-наказателно дело № 428 /2013 г. на Административен
съд – Плевен, Решение № 387/14.07.14г. по касационно административно дело №
575/2014 г. на Административен съд – Плевен, Решение от 19.12.14г. по касационно административно
дело № 899/2014 г. на Административен съд – Плевен, Решение № 229/12.05.15г. по
касационно административно дело № 232/2015 г. на Административен съд – Плевен, Решение
№ 519 от 13.11.2015г. по касационно административно-наказателно дело № 815 по
описа за 2015 год. на Административен съд – Плевен и много други.
Крайният извод е, че обжалваното Наказателно постановление е незаконосъобразно
и като такова - следва да бъде отменено, без да бъде разглеждан правния спор по
същество.
Водим от горното и на основание чл.63
ал.1 ЗАНН, Съдът
Р
Е Ш И :
ОТМЕНЯ КАТО НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО Наказателно постановление № ***/12.03.2018г. на *** на ТД на НАП - ***, с
което на ******** е наложена имуществена санкция в размер на 700 /седемстотин/
лева на основание чл.185 ал.2 вр. ал.1 от Закона за данък върху добавената
стойност, за нарушение на чл.33 ал.1 от НАРЕДБА № Н-18 от 13.12.2006 г. за
регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални
устройства.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Плевен,
в 14 - дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: