№ 294
гр. Видин, 05.06.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВИДИН, VI СЪСТАВ ГО, в публично заседание на
четиринадесети май през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:Галина В. Герасимова
при участието на секретаря ТАНЯ Г. ТОДОРОВА
като разгледа докладваното от Галина В. Герасимова Гражданско дело №
20241320102833 по описа за 2024 година
Предявени са обективно кумулативно съединени искове с правно
основание чл. 422, ал. 1 от ГПК, вр. чл. 415 от ГПК от „ЙЕТТЕЛ БЪЛГАРИЯ”
ЕАД, ЕИК **********, със седалище и адрес на управление: гр. С., район
„М.”, ж.к. „М. 4”, Б.П.С., сграда *, чрез адвокат С. В.. М. от САК, съдебен
адрес: гр. С., район „О.“, ул. „Б.К.“ № *, вх. *, ет. *, ап. * против М. Й. Г., ЕГН
**********, с адрес: с. Ж. общ. В., обл. В., ул. „В.“ № *.
Твърди се в исковата молба, че ответницата М. Й. Г. е сключила с
ищцовото дружество „Йеттел България“ ЕАД (предходно наименование
„Теленор България“ ЕАД) договор за услуга Интернет за дома с предпочетен
номер +359********* от 24.09.2021г., като със сключването на договора е
получила HUAWEI B311-221 with Antenna срещу еднократна такса за
ползване.
Твърди се, че ответницата е сключила с ищцовото дружество договор за
мобилни услуги с предпочетен номер +359********* от 21.02.2022г., като със
сключването му е закупила Realme C11 32GB Grey на преференциална цена,
договор за лизинг от 21.02.2022 г. за Базови аксесоари и застрахователна
полица № 10339476 „Смартфон протект" от 21.02.2022 г.
Твърди се, че ответницата е сключила с ищцовото дружество договор за
мобилни услуги с предпочетен номер +359********* от 21.02.2022г.
1
Твърди се, че ответницата е сключила с ищцовото дружество договор за
мобилни услуги с предпочетен номер +359********* от 08.03.2022г.
Твърди се, че ответницата не е изпълнила задълженията си по
договорите, в следствие на което те са прекратени едностранно от „Йеттел
България“ ЕАД (предходно наименование „Теленор България“ ЕАД) на 01.08.
2022 г. (за договора за лизинг - чл. 11, ал. 1 от общите условия на договор за
лизинг; за договора за мобилни услуги: т. 19б от Общите условия).
Твърди се, че към 05.08.2022 г. ответницата е имала задължения за
преходни периоди в размер на 150,95 лв., както и дължими лизингови вноски
за периода 05.07.2022 г. - 04.08.2022 г. в размер на 57,95 лв. по договор за
лизинг от 21.02.2022 г. за Базови аксесоари. Като последица от посоченото
неизпълнение са начислени договорени неустойки за предсрочно
прекратяване на услуги в общ размер на 499,25 лв., формирани както следва:
По договор за услуга Интернет за дома с предпочетен номер
+359********* от 24.09.2021г. сума в размер на 145,98 лв., от които сума в
размер на 49,98 лв., представляваща три месечни такси и сума в размер на
96,00 лв. за HUAWEI В3 11 - 221 with Antenna, представляващи цената на
устройството, което потребителят не е върнал при прекратяването на
договора.
По договор за мобилни услуги с предпочетен номер +359********* от
21.02.2022г. сума в размер на 260,80 лв., от които 116,07 лв. - три месечни
такси и сума в размер на 144,73 лева з а Realme C11 32GB Grey,
представляваща разлика между цената на устройствата без абонаментен план
и преференциалната цена по сключения договор за закупуване на устройство
на преференциална цена.
По договор за мобилни услуги с предпочетен номер +359********* от
21.02.2022г. сума в размер на 62,50 лв., представляваща три месечни такси.
По договор за мобилни услуги с предпочетен номер +359********* от
08.03.2022г. сума в размер на 29,97 лева, представляваща три месечни такси.
Твърди се, че задълженията за предходен период в общ размер на 150,95
лв. са обединени във Фактура № **********/05.05.2022 г. и Фактура №
**********/05.06.2022 г., като във всяка фактура е посочено подробно как е
формирано вземането. Общата стойност на цитираните фактури е в размер на
2
160,75 лв. От тази сума е приспадната сума в размер на 9,80 лв., която сума е
предплатена от длъжника при подписване на договорите, надплатена е в
предходни периоди или е частично плащане след издаване на фактурите. В
следствие на изложеното към момента на подаване на исковата молба
длъжникът има задължение за предходен период в размер на 150,95 лв.,
формирано както следва:
70,96 лева, дължими за период 05/04/2022-04/05/2022г., от които:
По договор за услуга Интернет за дома с предпочетен номер
+359********* от 24.09.2021г. сума в размер на 20,89 лв., представляващи
абонаментна такса и такса за потребление на мобилни услуги по договор за
Мобилни услуги.
По договор за мобилни услуги с предпочетен номер +359********* от
21.02.2022г. сума в размер на 18,26 лв., представляващи абонаментна такса и
такса за потребление на мобилни услуги по договор за Мобилни услуги, сума
в размер на 3,05 лв. вноска по договор за лизинг от 21.02.2022 г. за Базови
аксесоари и сума в размер на 4,99 лв. за Застраховки.
По договор за мобилни услуги с предпочетен номер +359********* от
21.02.2022г. сума в размер на 10,88 лв., представляващи абонаментна такса и
такса за потребление на мобилни услуги по договор за Мобилни услуги.
По договор за мобилни услуги с предпочетен номер +359********* от
08.03.2022г. сума в размер на 12,89 лева, представляващи абонаментна такса и
такса за потребление на мобилни услуги по договор за Мобилни услуги. Общо
дължимата сума по фактурата е в размер на 80,76 лв. от тази сума е
приспадната сума в размер на 9,80 лв., която сума е предплатена от длъжника
при подписване на договорите, надплатена е в предходни периоди или е
частично плащане след издаване на фактурите.
- 79,99 лв., дължими за период 05/05/2022-04/06/2022 г., от които:
По договор за услуга Интернет за дома с предпочетен номер
+359********* от 24.09.2021г. сума в размер на 20,88 лв., представляващи
абонаментна такса и такса за потребление на мобилни услуги по договор за
Мобилни услуги.
По договор за мобилни услуги с предпочетен номер +359********* от
21.02.2022г. сума в размер на 26,08 лв., представляващи абонаментна такса и
3
такса за потребление на мобилни услуги по договор за Мобилни услуги, сума
в размер на 3,05 лв. вноска по договор за лизинг от 21.02.2022 г. за Базови
аксесоари и сума в размер на 4,99 лв. за Застраховки.
По договор за мобилни услуги с предпочетен номер +359********* от
21.02.2022г. сума в размер на 12,10 лв., представляващи абонаментна такса и
такса за потребление на мобилни услуги по договор за Мобилни услуги.
По договор за мобилни услуги с предпочетен номер +359********* от
08.03.2022г. сума в размер на 12,89 лева, представляващи абонаментна такса и
такса за потребление на мобилни услуги по договор за Мобилни услуги.
В исковата молба се сочи, че при сключването на договор с „Йеттел
България“ ЕАД, всяко лице получава един или повече клиентски номера, под
които дружеството обединява всички сключени и действащи към момента
договори на конкретното лице и издава една обща фактура за задълженията по
тях. Под един клиентски номер може да има един или повече мобилни номера,
но всички те получават услугите си по договор, сключен с конкретното лице,
носител на дадения клиентски номер. Във всяка издадена от „Йеттел
България“ ЕАД фактура има подробно описване на вида услуги, на база на
които се формира задължението, индивидуализирано по вид и размер. В
случай, че към момента на издаване на фактурата клиентът има непогасени
задължения от предходен период, тази сума се включва в стойността на
новоиздадената фактура като „задължения от предходен период". При
констатиране на неизпълнение на задълженията по един или няколко
договора, сключени от дадено лице под един клиентски номер, услугите по
всички договори под този клиентски номер се деактивират, а непогасените и
дължими към момента задължения се обединяват в една фактура като
дължими за предходни периоди, като във фактурата се начисляват и
съответните неустойки.
Сочи се, че в системата на „Теленор България“ ЕАД ответницата М. Й.
Г. е с клиентски номер *********. Всички непогасени и изискуеми
задължения на М. Й. Г. в размер на 708.15 лева са обединени във Фактура №
**********/05.08.2022г. за клиентски номер *********, със срок на плащане
15 дни от датата на издаването и. Твърди се, че към момента на подаване на
исковата молба посочената сума не е заплатена от длъжника.
Иска се от съда да постанови решение, с което да признае за установено,
4
че М. Й. Г. с ЕГН ********** дължи на „Йеттел България“ ЕАД (предходно
наименование „Теленор България“ ЕАД), ЕИК **********, със седалище и
адрес на управление: гр. С., район М., ж.к. М. *, Б. п. С.., сграда *,
представлявано от: М. С. и Д. К.К.: сумата от 708.15 лева (седемстотин и осем
лева и петнадесет стотинки), от които:
- 70,96 лв., дължими за период 05.04.2022-04.05.2022г., от които:
По договор за услуга Интернет за дома с предпочетен номер
+359********* от 24.09.2021г. сума в размер на 20,89 лв., представляващи
абонаментна такса и такса за потребление на мобилни услуги по договор за
Мобилни услуги.
По договор за мобилни услуги с предпочетен номер +359********* от
21.02.2022г. сума в размер на 18,26 лв., представляващи абонаментна такса и
такса за потребление на мобилни услуги по договор за Мобилни услуги, сума
в размер на 3,05 лв. вноска по договор за лизинг от 21.02.2022 г. за Базови
аксесоари и сума в размер на 4,99 лв. за Застраховки.
По договор за мобилни услуги с предпочетен номер +359********* от
21.02.2022г. сума в размер на 10,88 лв., представляващи абонаментна такса и
такса за потребление на мобилни услуги по договор за Мобилни услуги.
По договор за мобилни услуги с предпочетен номер +359********* от
08.03.2022г. сума в размер на 12,89 лева, представляващи абонаментна такса и
такса за потребление на мобилни услуги по договор за Мобилни услуги.
- 79,99 лв., дължими за период 05.05.2022-04.06.2022 г., от които:
По договор за услуга Интернет за дома с предпочетен номер
+359********* от 24.09.2021г. сума в размер на 20,88 лв., представляващи
абонаментна такса и такса за потребление на мобилни услуги по договор за
Мобилни услуги.
По договор за мобилни услуги с предпочетен номер +359********* от
21.02.2022г. сума в размер на 26,08 лв., представляващи абонаментна такса и
такса за потребление на мобилни услуги по договор за Мобилни услуги, сума
в размер на 3,05 лв. вноска по договор за лизинг от 21.02.2022 г. за Базови
аксесоари и сума в размер на 4,99 лв. за Застраховки.
По договор за мобилни услуги с предпочетен номер +359********* от
21.02.2022г. сума в размер на 12,10 лв., представляващи абонаментна такса и
5
такса за потребление на мобилни услуги по договор за Мобилни услуги.
По договор за мобилни услуги с предпочетен номер +359********* от
08.03.2022г. сума в размер на 12,89 лева, представляващи абонаментна такса и
такса за потребление на мобилни услуги по договор за Мобилни услуги.
57,95 лв., дължими лизингови вноски за периода 05.07.2022-04.08.2022 г.
по договор за лизинг от 21.02.2022 г. за Базови аксесоари. 499,25 лв.,
неустойки за предсрочно прекратяване на услуги, формирани както следва:
- По договор за услуга Интернет за дома с предпочетен номер
+359********* от 24.09.2021г. сума в размер на 145,98 лв., от които сума в
размер на 49,98 лв., представляваща три месечни такси и сума в размер на
96,00 лв. за HUAWEI В311-221 with Antenna, представляващи цената на
устройството, което потребителят не е върнал при прекратяването на
договора.
- По договор за мобилни услуги с предпочетен номер +359********* от
21.02.2022г. сума в размер на 260,80 лв., от които 116,07 лв. - три месечни
такси и сума в размер на 144,73 лева з а Realme C11 32GB Grey,
представляваща разлика между цената на устройствата без абонаментен план
и преференциалната цена по сключения договор за закупуване на устройство
на преференциална цена.
- По договор за мобилни услуги с предпочетен номер +359********* от
21.02.2022г. сума в размер на 62,50 лв., представляваща три месечни такси.
- По договор за мобилни услуги с предпочетен номер +359********* от
08.03.2022г. сума в размер на 29,97 лева, представляваща три месечни такси
както и законната лихва от подаване на заявлението за издаване на заповед за
изпълнение – 08.08.2024 г. до изплащане на вземането.
Претендират се направените по делото разноски.
От ответника не е постъпил отговор на исковата молба в срока по чл.
131 ГПК.
В съдебно заседание се е явил съпругът на ответницата като неин
пълномощник, който е оспорил дължимостта на процесните суми, като е
заявил, че съпругата му не дължи нищо на ищеца.
По делото са събрани писмени доказателства, приложено е ч.гр.д. №
1954/2024 г. по описа на РС – Видин.
6
Видинският районен съд, като взе предвид събраните по делото
доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:
Между ищеца и ответника са сключени следните договори:
На 21.02.2022 г. между страните е сключен Договор за мобилни услуги с
предпочетен номер ++359********* за срок от 24 месеца с абонаментен план
Тотал + с неограничени минути към всички национални мрежи в България и
роуминг в зона ЕС, 100 минути към зона ЕС на месец, с месечен абонамент за
първоначалния срок в размер на 24,99 лв. и месечен абонамент след изтичане
на първоначалния срок в размер на 34,99 лв., като със сключването му
ответницата е получила устройство Realme C11 32GB Grey на
преференциална лизингова цена с абонаментния план – 89.99 лева.
Стандартната цена на устройството /в брой, без абонамент/ е 299.90 лева.
Отстъпката от стандартната цена е 209.91 лева.
Сключен е и договор за лизинг за базови аксесоари от 21.02.2022 г. и
застрахователна полица № 10339476 „Смартфон протект“ от 21.02.2022 г.
На 21.02.2022 г. между страните е сключен Договор за мобилни услуги с
предпочетен номер ++359********* за срок от 24 месеца с абонаментен план
Total + с 1000 минути към мрежата на Теленор на месец, 200 минути към
други национални мрежи в България и роуминг в зона ЕС на месец, с месечен
абонамент за първоначалния срок в размер на 9.99 лева и месечен абонамент
след изтичане на първоначалния срок в размер на 16.99 лева.
На 08.03.2022 г. между страните е сключен Договор за мобилни услуги с
предпочетен номер ++359********* за срок от 24 месеца с абонаментен план за
хора със зрителни увреждания с 2000 минути към всички национални мрежи в
България и роуминг в зона ЕС на месец и 1000 минути към отдел „Грижа за
клиента“ на месец, с месечен абонамент в размер на 11.99 лева.
На 24.09.2021 г. между страните е сключен Договор за услуга Интернет
за дома с предпочетен номер +359********* за срок от 24 месеца с
абонаментен план интернет за дома, с месечен абонамент 19.99 лева, като със
сключването му ответницата е получила устройство HUAWEI В311-221 with
Antenna. В договора страните са уговорили, че в случай на прекратяване на
договора преди изтичане на срока, посочен в договора по вина или
инициатива на потребителя или при нарушение на задълженията му по
настоящия договор или други документи, свързани с него, в това число
7
приложимите Общи условия, последният дължи за всяка СИМ карта, по
отношение на която е налице прекратяване: (а) неустойка при предсрочно
прекратяван за периода от прекратяване до изтичане на уговорения срок в
размер на всички най-високи според условията на плана месечни абонаменти,
но за не повече от три месеца. В случай, че са били налице отстъпки и/или
различна стойност на месечни абонаменти, потребителят дължи и
възстановяване на част от разликата между най-ниския и най-високия месечен
абонамент за плана, съответстваща на оставащия срок на договора; и (б) в
случаите, в които потребителят не върне оборудването с прекратяване на
отношенията по настоящия договор или в които оборудването е повредено,
съответно не е в търговски вид и/или вече не може да бъде използвано по
предназначение към момента на прекратяване на настоящия договор или към
който и да е друг момент, в следствие на причини, които не са вина на
оператора, то потребителят дължи неустойка в размер на 96.00 лева с ДДС при
предоставен за ползване модел оборудване HUAWEI В311-221 или HUAWEI
В311-220.
Ищецът е издал на ответника следните фактури:
1. Фактура № **********/05.05.2022 г. за отчетен период 05.04.2022 г. -
04.05.2022 г., срок за плащане - 20.05.2022 г., обща сума за плащане - 163.69
лева, от които:
- 72.72 лв. за разговори, данни, съобщения и други таксувани услуги,
месечни и еднократни такси, отстъпки с вкл. ДДС;
- 4.99 лв. застраховки, освоб. от ДДС по чл. 47;
- 3.05 лв. вноска за лизинг;
- 82.93 лв. баланс от предходен период с ДДС /задължения + внесени
плащания/;
2. Фактура № **********/05.06.2022г. за отчетен период 05.05.2022 г. -
04.06.2022 г., срок за плащане - 20.06.2022 г., обща сума за плащане – 160.75
лева, от които:
- 71.95 лв. за разговори, данни, съобщения и други таксувани услуги,
месечни и еднократни такси, отстъпки с вкл. ДДС;
- 4.99 лв. застраховки, освоб. от ДДС по чл. 47;
- 3.05 лв. вноска за лизинг;
8
- 80.76 лв. баланс от предходен период с ДДС /задължения + внесени
плащания/;
3. Издадена е от ищеца крайна Фактура № **********/05.08.2022 г. за
отчетен период 05.07.2022 г – 04.08.2022 г., срок за плащане – 20.08.2022 г.,
обща сума за плащане – 708.15 лева, от които:
- 96.00 лева – други начисления и компенсации с вкл. ДДС;
- 403.25 лева – неустойки предсрочно прекратяване на договори за
услуги;
- 57.95 лева – вноска за лизинг;
- 150.95 лева – задължения от предходен период с ДДС.
Към всеки от сключените договори с ответника е приложена ценова
листа за абонаментните планове, които цени са съобразени в приложените към
издадените фактури приложения за предоставени и използвани пакетни
услуги от абоната.
Представени са Общи условия на „Теленор България“ ЕАД за
взаимоотношенията с потребителите на мобилните телефонни услуги.
От приложеното ч.гр.д. № 1954/2024 г. по описа на РС – Видин е видно,
че съдът е издал заповед № 1088 от 12.08.2024 г. за изпълнение по чл. 410 от
ГПК за сумата от 708.15 лева, от която: 70.96 лева, дължими за периода от
05.04.2022 г. до 04.05.2022 г., 79.99 лева, дължими за периода от 05.05.2022 г.
до 04.06.2022 г., 57.95 лева, дължими лизингови вноски за периода от
05.07.2022 г. до 04.08.2022 г. по договор за лизинг от 21.02.2022 г. за базови
аксесоари, 499.25 лева – неустойка за предсрочно прекратяване на услуги,
ведно със законна лихва от 08.08.2024 г. – датата на подаване на заявлението
до окончателното изплащане на задължението, както и да заплати сумите:
25.00 лева за платена държавна такса и 480.00 лева за адвокатско
възнаграждение.
Посочено е, че вземането произтича от следните обстоятелства:
неизпълнение на задължения по Договор за услуга Интернет с предпочетен
номер ++359********* от 24.09.2021 г., неизпълнение на задължения по
договор за мобилни услуги с предпочетен номер ++359********* от 21.02.2022
г., договор за лизинг от 21.02.2022 г. за базови аксесоари и застрахователна
полица № 10339476 „Смартфон протект“ от 21.02.2022 г., неизпълнение на
9
задължения по договор за мобилни услуги с предпочетен номер +359*********
от 21.02.2022 г., неизпълнение на задължения по договор за мобилни услуги с
предпочетен номер +359********* от 08.03.2022 г. Посочено е, че тези
задължения на ищеца са обединени във фактура № **********/05.08.2022 г. за
клиентски номер *********.
При така установеното от фактическа страна, съдът намира от
правна страна следното:
По договорите за мобилни услуги
Ищецът основава претенциите си на твърдението, че има вземания за
стойността на потребени мобилни услуги по сключени договори за мобилни
услуги с ответника.
Безспорно е, че страните са в облигационни правоотношения,
регулирани от Общи условия, като ответникът има качеството абонат и
потребител на услуги от мобилния оператор „Теленор България " ЕАД,
съгласно т. 1 и т. 49 от ДР на Закона за електронните съобщения.
Ответникът е имал качеството на абонат по описаните договори за
мобилни услуги като ищецът е предоставил същите при условията на тарифни
планове, подробно описани в документите. Няма спор, че с подписване на
цитираните договори ищецът е предоставил и съответните сим-карти,
индивидуализирани по сериен номер, с което е изпълнил задължението си да
осигури достъп на ответника до своята мобилна мрежа и договорените
далекосъобщителни услуги - чл. 23, буква “б ” от Общите условия. Това
обстоятелство се установява и от издадените месечни фактури, които
представляват извлечение от автоматизираната система на оператора за
ползваните услуги. Осигуряването на достъп до мобилната мрежа,
респективно до уговорените мобилни услуги от страна на мобилния оператор
е породило задължение от страна на абоната да заплати дължимите за това
месечни такси и цената на допълнително използваните мобилни услуги, ако
има такива. Задължението за месечни такси не е в зависимост от
обстоятелството дали абонатът реално е ползвал мобилната услуга.
Съгласно разпоредбата на чл. 71 (част XIII) от Общите условия,
потребителят по договор за мобилни услуги е длъжен да заплаща
определените от Теленор цени по начин и в срокове за плащане, посочени в чл.
27 на същите Общи условия.
10
Ответникът не е заплатил издадените фактури за услуги, които е ползвал
в процесния период за клиентските номера, които се асоциират с него. С оглед
на обстоятелството, че се касае за доказване на отрицателен факт -
недължимост на претендираните суми и предвид разпределената
доказателствена тежест, ответникът е този, който следва да ангажира
доказателства, че не дължи съответните суми, което не бе сторено в
настоящото производство.
Ответникът не е възразил срещу процесните фактури.
От представените фактури и извлечение към всяка от тях, се
установяват потребените от ответника мобилни услуги и тяхната стойност.
Доказателства за извършено плащане на тези суми от ответника не са
ангажирани.
По договора за лизинг
От представения договор за лизинг се установява, че ищцовото
дружество като лизингодател е предоставило на ответника като
лизингополучател за временно възмездно ползване базови аксесоари. В
договора е уговорен подробен погасителен план на лизинга. Установява се
също, че страните са уговорили, че лизингополучателят има право да
придобие собствеността върху вещта като подпише Договор за изкупуване на
базовите аксесоари с лизингодателя най-малко 10 дни преди изтичане на срока
на договора за лизинг, след изпълнение на условията, посочени в ОУ и след
като заплати уговорена допълнителна сума, която ще бъде начислена във
фактурата за ползвани мобилни услуги. В противен случай аксесоарите
подлежат на връщане в срок от един месец след изтичане на срока на
договора, като в същия срок лизингополучателят може да заяви изрично в
писмена форма, че желае да върне същите.
Договорът за лизинг намира своето правно основание в чл. 342, ал. 1 ТЗ.
Съгласно този текст, с договора за лизинг лизингодателят се задължава да
предостави за ползване вещ срещу възнаграждение. Отношенията по договор
за лизинг се уреждат като при отношенията по договор за наем и разпоредбата
на чл. 345 от ТЗ препраща към разпоредбите на договор за наем.
В конкретния случай, се установява, че ответникът не е изпълнил
задълженията си да заплати дължимите се лизингови вноски по договора за
лизинг. Не се установи договорът да е прекратен, нито пък ответникът да е
11
върнал дадените на лизинг базови аксесоари. Поради това, същият ще
следва да заплати на ищцовото дружество дължимите се вноски.
По отношение на претендираната неустойка
Съгласно чл. 92 от ЗЗД задължението за неустойка възниква при
неизпълнение на конкретно задължение за едната страна по договора, като
страните следва да са уговорили начина, по който евентуално ще бъде
начислявана неустойката. Съдът намира, че ответникът е изпаднал в забава,
доколкото не е изпълнил в указания във фактурата срок задължението си към
мобилния оператор. Съгласно посоченото в договора, ако договорът бъде
прекратен по вина на абоната, включително при неплащане на дължими суми,
абонатът дължи неустойка в размер на не повече от трикратния размер на
месечните такси.
Всички договори за мобилни услуги съдържат изрично уговорени
клаузи за заплащане на неустойка при прекратяване по вина на абоната.
Размерът и условията, при които се дължат процесните неустойки са посочени
в съответните текстове на споразуменията и са известни на абоната, който ги е
приел с подписването на документите. Размерът и основанията за възникване
на неустойка са съобразени със Споразумение между Комисията за защита на
потребителите и мобилния оператор от 11.01.2018 година, поради което
следва, че е извършен анализ за наличие на неравноправни клаузи от органа,
оправомощен по закон да следи за правата на потребителите. С подписването
на споразумението е гарантирано, че предвидените в индивидуалните
договори неустойки не нарушават права на потребителите и в този смисъл не
представляват неравноправни клаузи. За да е налице такава клауза е
необходимо, същата да отговаря едновременно на следните условия: да бъде
уговорена във вреда на потребителя, да не отговаря на изискванията за
добросъвестност и да води до значително неравновесие между правата и
задълженията на търговеца или доставчика и потребителя. Посочените
предпоставки следва да са налице кумулативно, за да се приеме, че е клаузата
е неравноправна. В случая категорично липсва значителното неравновесие
между правата и задълженията на търговеца и потребителя и това се
установява със сключване на споразумението между мобилния оператор и
КЗП.
В допълнение, преценката за нищожност на клаузи дори по договори с
12
потребители, следва да се извършва в зависимост от специфичните за всеки
конкретен случаи факти и обстоятелства, при съобразяване на примерно
посочени критерии, като естеството и размер на обезпеченото с неустойката
задължение, обезпечение на поетото задължение с други, различни от
неустойката правни способи, вида на самата уговорена неустойка и на
неизпълнението, за което е предвидена, съотношението между размера на
неустойката и очакваните за кредитора вреди от неизпълнението /решение №
107/25.06.2010 г. на ВКС по т. д. № 818/2009 г„ II т. О./.
В допълнение, в практиката на Съда на Европейския съюз - Решение от
22.11.2018 година по дело С-295/17 е прието, че предварително определената
сума, получавана от икономически оператор при предсрочно прекратяване по
искане или по вина на негов клиент на договор за предоставяне на услуги с
минимално предвиден срок на обвързаност и съответстваща на сумата, която
операторът е щял да получи през останалата част на посочения срок, ако
договорът не беше прекратен (независимо дали в съответното законодателство
е квалифицирана като неустойка), следва да се приеме за възнаграждение за
извършена възмездна доставка на услуги, Тоест, прието е, че става въпрос за
вид възнаграждение по договора, уговорено между страните , което е свързано
с предвидими вреди. По тази причина, фактът, че е уговорено това
възнаграждение да не надхвърля три месечни вноски, обуславя извод за липса
на прекомерност.
Всички договори за мобилни услуги съдържат клауза, която предвижда
при прекратяване на договора по вина на абоната, той да дължи неустойка в
размер на всички месечни абонаменти за периода от прекратяване до изтичане
на уговорения срок, като максималният размер на неустойката не може да
надвишава трикратния размер на месечните абонаменти. По-нататък в текста
се уточнява, че месечният абонамент, приложим за нуждите на начисляване на
неустойката е най-високият съгласно условията на плана. При съобразяване на
изложеното и с оглед на уговореното относно месечния абонамент е видно, че
претендираните в исковата молба суми съответстват на трикратния размер на
уговорените максимални месечни абонаменти. В тази връзка, освен че
претенцията се явява основателна, същата е и доказана по размер.
В конкретния случай, се установява неизпълнение на задължението на
ответника да заплаща в срок дължимите по договорите за мобилни услуги
13
суми за потребените услуги. Това поражда правото на кредитора да прекрати
едностранно договорите по вина на потребителя и да начисли неустойка за
предсрочно прекратяване на същите. Начислените неустойки са в размер на
три месечни абонаментни такси. С оглед на това, съдът намира, че ответникът
дължи и претендираната неустойка.
В процесният случай съгласно горецитираните договори ответникът е
получил следните устройства:
HUAWEI B311-221 with Antenna за ползване за срока на договора със
задължение да върне устройството при прекратяването му, като е начислена
неустойка в размер на 96.00 лева, представляваща цената на устройството,
което потребителят не е върнал при прекратяването на договора.
Realme C11 32GB Grey на преференциална цена от 80.99 лева, при
стандартна цена от 299.90 лева, а е претендирана неустойка в размер на 144.73
лева, която се явява по-малко от реалната отстъпка, получена от длъжника за
устройството в размер на 209.91 лева.
Едновременно с прекратяването на договорите за мобилни услуги /на
01.08.2022 г./ веднага и автоматично настъпва и предсрочната изискуемост на
договора за лизинг, след което е прекратен и самият договор за лизинг. Тъй
като прекратяването е по вина на лизингополучателя към датата на
прекратяване на договорите и деактивиране на услугите за ответника е
възникнало задължение, представляващо предсрочно изискуеми вноски за
лизинг на лизинговите активи, дължима на основание чл. 12, ал. 2 от Общи
условия на договор за лизинг, които са неразделна част от договорите за
лизинг и са подписани от ответника. Сумата е формирана от сбора на
оставащите предсрочно изискуеми вноски за лизинг по договорите, подробно
описани в исковата молба и е начислена в съответните фактури.
Обстоятелството, че процесните устройства са предадени и използвани
от ответника се установява чрез саморъчни подписи на ответника на
съответните страници от договорите за мобилни услуги и договора за лизинг.
Изрично в договорите е индивидуализирано устройството, което се предава на
потребителя, от което може да се направи обосновано заключение, че самият
договор има реквизитите на приемо-предавателен протокол и с полагането на
подписа си ответникът е декларирал получаването му.
С оглед датата на прекратяване на договорите за мобилни услуги по
14
вина на абоната, разликата между стандартната цена на предоставените
мобилни устройства, съгласно ценова листа към датата на сключване на
договора за мобилни услуги и заплатената цена от длъжника при
предоставянето на устройството, съответстваща на оставащия срок на
договора, е дължима като неустойка и е начислена за всички устройства във
финалните фактури.
В заключителната фактура са обобщени и задълженията за минал период
на ответника, представляващи неплатени задължения за минали периоди с
вкл. ДДС. Исковата молба съдържа подробно описание за начина на
формиране на тази сума, както и доказателства /съответните фактури/ за
възникване на задължението. Ответникът е подписал договорите за мобилни
услуги и е ползвал същите до момента на деактивирането им съгласно Общите
условия на доставчика. Не са представени доказателства от ответника да са
заплатени дължимите абонаментни такси за услуги с настъпил падеж.
С оглед гореизложеното съдът намира, че предявените искове са
основателни и следва да бъдат уважени в пълен размер.
По отношение на разноските
С оглед изхода на делото, в полза на ищеца ще следва да се присъдят
разноски в общ размер на 605.00 лева /125.00 лева за платена държавна такса
и 480.00 лева – разноски за адвокатско възнаграждение/.
По заповедното производство в полза на ищеца ще следва да се
присъдят разноски в общ размер от 505.00 лева /25.00 лева – внесена
държавна такса и 480.00 лева – адвокатско възнаграждение/.
На основание чл. 236, ал. 1, т. 7 от ГПК в решението следва да се посочи
и банковата сметка, по която да се преведат присъдените суми, или друг
посочен от ищеца начин на плащане. В случая, ищецът е посочил банкова
сметка в заповедното производство, както следва: IBAN:
BG52CITI92501000104111.
Воден от горното, съдът
РЕШИ:
ПРИЗНАВА за установено по отношение на М. Й. Г., ЕГН **********,
с адрес: с. Ж. общ. В., обл. В., ул. „В.“ № *, че дължи на „Йеттел България“
15
ЕАД, ЕИК **********, със седалище и адрес на управление гр. С., район
„М.”, ж.к. „М. 4”, Б.П.С., сграда *, сумата от 708.15 (седемстотин и осем лева
и петнадесет стотинки) лева, от които:
- 70,96 лв., дължими за период 05.04.2022-04.05.2022 г., от които:
По договор за услуга Интернет за дома с предпочетен номер
+359********* от 24.09.2021 г. сума в размер на 20,89 лв., представляващи
абонаментна такса и такса за потребление на мобилни услуги по договор за
Мобилни услуги.
По договор за мобилни услуги с предпочетен номер +359********* от
21.02.2022 г. сума в размер на 18,26 лв., представляващи абонаментна такса и
такса за потребление на мобилни услуги по договор за Мобилни услуги, сума
в размер на 3,05 лв. вноска по договор за лизинг от 21.02.2022 г. за Базови
аксесоари и сума в размер на 4,99 лв. за Застраховки.
По договор за мобилни услуги с предпочетен номер +359********* от
21.02.2022 г. сума в размер на 10,88 лв., представляващи абонаментна такса и
такса за потребление на мобилни услуги по договор за Мобилни услуги.
По договор за мобилни услуги с предпочетен номер +359********* от
08.03.2022 г. сума в размер на 12,89 лева, представляващи абонаментна такса и
такса за потребление на мобилни услуги по договор за Мобилни услуги.
- 79,99 лв., дължими за период 05.05.2022 г. - 04.06.2022 г., от които:
По договор за услуга Интернет за дома с предпочетен номер
+359********* от 24.09.2021 г. сума в размер на 20,88 лв., представляващи
абонаментна такса и такса за потребление на мобилни услуги по договор за
Мобилни услуги.
По договор за мобилни услуги с предпочетен номер +359********* от
21.02.2022 г. сума в размер на 26,08 лв., представляващи абонаментна такса и
такса за потребление на мобилни услуги по договор за Мобилни услуги, сума
в размер на 3,05 лв. вноска по договор за лизинг от 21.02.2022 г. за Базови
аксесоари и сума в размер на 4,99 лв. за Застраховки.
По договор за мобилни услуги с предпочетен номер +359********* от
21.02.2022 г. сума в размер на 12,10 лв., представляващи абонаментна такса и
такса за потребление на мобилни услуги по договор за Мобилни услуги.
По договор за мобилни услуги с предпочетен номер +359********* от
16
08.03.2022 г. сума в размер на 12,89 лева, представляващи абонаментна такса и
такса за потребление на мобилни услуги по договор за Мобилни услуги.
57,95 лв., дължими лизингови вноски за периода 05.07.2022 г. -
04.08.2022 г. по договор за лизинг от 21.02.2022 г. за Базови аксесоари
499,25 лв., неустойки за предсрочно прекратяване на услуги, формирани
както следва:
- По договор за услуга Интернет за дома с предпочетен номер
+359********* от 24.09.2021 г. сума в размер на 145,98 лв., от които сума в
размер на 49,98 лв., представляваща три месечни такси и сума в размер на
96,00 лв. за HUAWEI В311-221 with Antenna, представляващи цената на
устройството, което потребителят не е върнал при прекратяването на
договора.
- По договор за мобилни услуги с предпочетен номер +359********* от
21.02.2022 г. сума в размер на 260,80 лв., от които 116,07 лв. - три месечни
такси и сума в размер на 144,73 лева за Realme C11 32GB Grey,
представляваща разлика между цената на устройствата без абонаментен план
и преференциалната цена по сключения договор за закупуване на устройство
на преференциална цена.
- По договор за мобилни услуги с предпочетен номер +359********* от
21.02.2022 г. сума в размер на 62,50 лв., представляваща три месечни такси.
- По договор за мобилни услуги с предпочетен номер +359********* от
08.03.2022 г. сума в размер на 29,97 лева, представляваща три месечни такси
Ведно със законната лихва от 08.08.2024 г. – датата на подаване на
заявлението за издаване на заповед за изпълнение по чл. 410 от ГПК до
окончателното плащане на сумата по издадена Заповед № 1088 от 12.08.2024
г. за изпълнение по чл. 410 от ГПК по ч.гр.д. № 1954/2024 г. по описа на
Районен съд – Видин.
ОСЪЖДА М. Й. Г., ЕГН **********, с адрес: с. Ж. общ. В., обл. В., ул.
„В.“ № * да заплати на „Йеттел България“ ЕАД, ЕИК **********, със
седалище и адрес на управление гр. С., район „М.”, ж.к. „М. 4”, Б.П.С., сграда
*, разноски в исковото производство в общ размер от 605.00 лева /125.00
лева за платена държавна такса и 480.00 лева – разноски за адвокатско
възнаграждение/.
17
ОСЪЖДА М. Й. Г., ЕГН **********, с адрес: с. Ж. общ. В., обл. В., ул.
„В.“ № * да заплати на „Йеттел България“ ЕАД, ЕИК ********** със
седалище и адрес на управление гр. С., район „М.”, ж.к. „М. 4”, Б.П.С., сграда
*, с разноски в заповедното производство по ч.гр.д. № 1954/2024 г. по описа на
Районен съд - Видин в общ размер от 505.00 лева /25.00 лева – внесена
държавна такса и 480.00 лева – адвокатско възнаграждение/.
Банковата сметка на ищеца, по която да се преведат присъдените суми е
IBAN: BG52CITI92501000104111.
Решението може да бъде обжалвано пред Окръжен съд - Видин в
двуседмичен срок от връчването му на страните, като след влизането му в сила
да се приложи препис по ч.гр.д. № 1954/2024 г. по описа на Районен съд -
Видин.
Съдия при Районен съд – Видин: _______________________
18