Решение по дело №372/2022 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 21 ноември 2022 г.
Съдия: Ивайло Йосифов Иванов
Дело: 20227200700372
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 август 2022 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

     № 42

гр.Русе, 21.11.2022 г.

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд-Русе, I-ви състав, в открито заседание на осми ноември през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

                                                               СЪДИЯ: Ивайло Йосифов

при участието на секретаря Диана Михайлова, като разгледа докладваното от съдията адм.д. № 372 по описа за 2022 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл.145 и сл. от АПК вр. чл.118, ал.3 от КСО.

Образувано е по жалба от Х.Д. *** против решение № 2153-17-202/12.08.2022 г. на директора на ТП на НОИ – Русе, с което е отхвърлена жалбата й и е потвърдено разпореждане № 17223338778/01.07.2022 г. на ръководителя по пенсионно осигуряване в ТП на НОИ – Русе. С потвърденото разпореждане, на основание § 7ж от ПЗР на КСО и/или ПМС № 147/01.07.2022 г. за определяне на нов размер на социалната пенсия за старост, считано от 01.07.2022 г., е определен нов размер на получаваната от Д. лична пенсия за инвалидност поради общо заболяване. Жалбоподателката твърди, че постановеното решение е незаконосъобразно поради противоречието му с материалния закон. Сочи, че административният орган неправилно е определил притежавания от нея осигурителен стаж, придобит след датата на инвалидизиране като по този начин неправилно е изчислен размера на пенсията й. Иска се отмяната на оспорения административен акт и връщане на преписката на пенсионния орган за правилното определяне на нейния размер.

Ответникът по жалбата – директорът на ТП на НОИ – Русе, чрез процесуалния си представител, поддържа становище за нейната неоснователност. В хода на устните състезания сочи, че зачетеният осигурителен стаж на жалбоподателката, въз основа на който е изчислен размерът на пенсията й, отговаря кореспондира изцяло на представените от последната писмени доказателства, включително представените такива в съдебното производство. Твърди, че липсва осигурителен стаж, който да се установява от тези доказателства и който да не е бил зачетен. Иска от съда жалбата да бъде отхвърлена. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства, съобрази доводите на страните и извърши служебна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт, приема следното:

С разпореждане № 69/10.11.2000 г. (л. 7 от преписката) на жалбоподателката е отпусната лична пенсия за инвалидност поради общо заболяване за намалена работоспособност от 71 до 90 на сто, считано от 19.05.2000 г. (датата на инвалидизиране).  Осигурителният й стаж до тази дата е с продължителност 8 години, 11 месеца и 27 дни. Впоследствие пенсията на жалбоподателката е била индексирана, осъвременявана и преизчислявана, включително и въз основа на придобития от нея след инвалидизирането стаж. Така с разпореждане № 85/27.05.2022 г. на ръководителя по пенсионно осигуряване (л. 30 от преписката), на основание чл. 102, ал. 1, т. 2 и ал. 3-5 от КСО, личната пенсия за инвалидност поради общо заболяване на жалбоподателката е преизчислена, считано от 01.02.2022 г., като е зачетен стаж до датата на инвалидизиране от 11 години, 4 месеца и 5 дни и стаж след тази дата от 4 години, 9 месеца и 11 дни. Изчисленият размер на пенсията на Д. е 218,35 лв., който размер е под минималния за този вид пенсия, поради което, на основание чл. 75, ал. 4 от КСО, е разпоредено да й се изплаща минималният размер от 388,50 лв. Отказано е преизчисляване на пенсията въз основа на допълнително придобития от същата осигурителен доход, тъй като това би било по-неблагоприятно за нея поради изчисления по-нисък индивидуален коефициент. По делото няма данни това разпореждане да е било оспорено от Х.Д.. Впоследствие, с оспореното пред директора на ТП на НОИ – Русе разпореждане № 17223338778/01.07.2022 г. на ръководителя по пенсионно осигуряване (л. 6 от преписката), на основание § 7ж от ПЗР на КСО, е определен нов размер на личната пенсия за инвалидност поради общо заболяване на като размерът на пенсията на жалбоподателката към 30.06.2022 г. (218,35 лв.) е умножен с коефициент 1,10 и към новия размер е прибавена сума от 60 лв. по ПМС № 479/30.12.2021 г. Полученият размер от 300,19 лв. е под законово определения минимум за този вид пенсия, поради което на основание чл. 75, ал. 4 от КСО размерът на пенсията е приравнен към минималния от 490,35 лв.  Жалбоподателката оспорила това разпореждане с твърдения, че неправилно й е определен по-нисък размер на пенсията от полагащия й се, включително и поради неправилно определен индивидуален коефициент. В жалбата до горестоящия орган се поддържат твърдения, че при определянето на пенсията не е взет предвид трудовият стаж на жалбоподателката след датата на инвалидизирането, независимо че работодателите, при които е работила тя, са заплащали осигурителни вноски. Не бил съобразен и средномесечният осигурителен доход за страната до 2021 г.

С решение № 2153-17-202/12.08.2022 г. (л. 1-3 от преписката) директорът на ТП на НОИ – Русе отхвърлил жалбата като неоснователна и потвърдил оспореното пред него разпореждане. В мотивите си горестоящият орган се е позовал на разпоредбата на § 7ж, ал.2 от ПЗР На КСО като подробно е разяснил извършените въз основа на тази норма изчисления, чрез които е получен размерът на личната пенсия за инвалидност поради общо заболяване на жалбоподателката. В решението се сочи, че от 01.07.2021 г. размерът на личната пенсия за инвалидност поради общо заболяване на жалбоподателката е 197,79 лв., приравнен на минималния 315 лв., към който е изплащана добавка от 120 лв.  за подпомагане по време на извънредната епидемиологична обстановка. Тази добавка не е част от отпуснатата пенсия. От 25.12.2021 г., на основание §7е, ал.1, 2 от ПЗР на КСО, пенсията на Д. е преизчислена и е получен размер от 216,07 лв., който, на основание чл. 75, ал. 4 от КСО, е приравнен на минималния 388,50 лв., към който размер е изплащана и добавка от 60 лв. Тъй като сборът от преизчислената пенсия и добавката от 60 лв. е по-голям от получавания преди това размер на пенсията с добавка от 120 лв. през месец февруари 2022 г., на жалбоподателката не е изплащана индивидуална компенсаторна разлика. Отчетено е извършеното преизчисление на пенсията на жалбоподателката от 01.02.2022 г., при което е зачетен осигурителен стаж до инвалидизирането – 11 години, 4 месеца и 5 дни и след инвалидизирането 4 години, 9 месеца и 11 дни (погрешно посочени в решението като 3 години, 9 месеца и 6 дни). Горестоящият орган е преценил, че правилно, при извършеното изчисление на пенсията на жалбоподателката по реда на §7ж от ПЗР на КСО, е използван определеният именно от 01.02.2022 г. размер на пенсията й, който е бил и размерът на пенсията към 30.06.2022 г.

Решението на директора на ТП на НОИ – Русе е съобщено на жалбоподателката чрез изпращането му по пощата като е получено лично от нея на 17.08.2022 г. Жалбата срещу решението е депозирана в деловодството на ответника на 24.08.2022 г. Към жалбата Д. приложила допълнително споразумение № 487/21.12.2020 г. към трудов договор, сключено между жалбоподателката и УМБАЛ „Канев“ АД – Русе, в което общият трудов стаж на жалбоподателката е посочен като 15 години 0 месеци и 27 дни и придобит трудов стаж и професионален опит 1 година, 9 месеца и 10 дни. Представено е и удостоверение от ТД на НАП Варна, офис Русе, съдържащо справки – данни за осигуряването по ЕГН за периода от 01.05.2000 г. до 30.06.2022 г. С тези документи жалбоподателката обосновава твърденията си, че придобитият от нея осигурителен стаж след датата на инвалидизиране е повече от зачетения й такъв от пенсионния орган.

В хода на съдебното производство жалбоподателката представя и четири броя трудови книжки, както следва: трудова книжка № 352/25.10.1982 г.; трудова книжка № 352 (продължение)/15.12.2010 г.; трудова книжка № 6 (продължение)/23.04.2018 г. и трудова книжка № 005/17.12.2021 г., както и копие на осигурителна книжка (л. 16-39 от делото). Във връзка с тези доказателства ответникът по  жалбата, чрез процесуалния си представител, е изразил становище (на л.52-53), в което подробно е отразен в хронологична последователност зачетения осигурителен стаж на жалбоподателката.

При тази фактическа обстановка от правна страна съдът намира следното:

Жалбата е подадена от надлежна страна – адресат на административния акт, в предвидения в закона срок, при наличие на правен интерес, поради което е допустима. Съдът приема, че в конкретния случай, макар с оспореното решение да е потвърдено разпореждане, с което е определен размер на пенсията по-голям от дотогава получавания от Д., т.е. разпоредените последици са в полза на жалбоподателката, за нея е налице правен интерес от оспорването, тъй като се оспорва размера на пенсията, във връзка със зачетения осигурителен стаж на лицето, като се претендира по-висок размер на пенсията. Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

Предмет на оспорване в настоящото съдебно производство е решение № 2153-17-202/12.08.2022 г. на директора на ТП на НОИ – Русе, с което е потвърдено разпореждане № 17223338778/01.07.2022 г. на ръководителя по пенсионно осигуряване за определяне на нов размер на личната пенсия за инвалидност поради общо заболяване на жалбоподателката.

Решението е постановено от компетентен орган – от директора на ТП на НОИ – Русе, който, съгласно чл. 117, ал. 1, т. 2, б. „а“ от КСО, е компетентен да разгледа и се произнесе по жалба срещу разпореждане за отказ или за неправилно определяне или изменение и за прекратяване на пенсиите, добавките и компенсациите към тях.

Спазена е и изискуемата писмена форма. Директорът на ТП на НОИ – Русе се е произнесъл по подадената по административен ред жалба с мотивирано решение, каквото е изискването на чл. 117, ал. 3 от КСО.

Съдът не констатира в хода на административното производство да са допуснати съществени процесуални нарушения, а такива по същество не се и твърдят от жалбоподателката.

Относно материалната законосъобразност на оспореното решение и потвърденото с него разпореждане съдът намира следното:

Разпореждане № 17223338778/01.07.2022 г. на ръководителя по пенсионно осигуряване е издадено на основание § 7ж от ПЗР на КСО. Съгласно ал.1 и ал. 2 от тази норма, в сила от 01.07.2022 г., през 2022 г. пенсиите не се осъвременяват по чл. 100, а размерът, определен по реда на този кодекс към 30 юни 2022 г., на пенсиите, свързани с трудова дейност, отпуснати с начална дата до 31 декември 2021 г., се увеличава от 1 юли 2022 г. с 10 на сто. След увеличението, в размера на пенсията се включва сумата от 60 лева, изплащана на основание Постановление № 479 на Министерския съвет от 2021 г. за одобряване на допълнителен трансфер по бюджета на държавното обществено осигуряване за 2021 г. (ДВ, бр. 1 от 2022 г.), и сумата по §7, ал. 1 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2022 г., когато има такава.

В случая, видно от разпореждане № 85/27.05.2022 г., размерът на пенсията на жалбоподателката, определен по реда на КСО, считано от 01.02.2022 г. е 218,35 лв. като няма спор, че това е размерът на пенсията й към 30.06.2022 г. Именно този размер, съобразно цитираната норма на §7, ал. 2 от ПЗР на КСО, е увеличен с 10% (умножен е с коефициент 1,10), след което към него е прибавена сумата от 60 лв., изплащана по ПМС № 479/2021 г. По делото липсват данни на жалбоподателката да са изплащани суми по §7, ал. 1 от ПЗР на ЗБДОО за 2022 г. (компенсаторни разлики), които да следва да бъдат прибавени към пенсията й на основание § 7ж, ал. 2 от ПЗР на КСО.

Изложеното сочи, че пенсионният орган правилно и в съответствие с § 7ж, ал. 2 от ПЗР на КСО, на която норма се е и позовал, е извършил изчисленията си за определяне на новия размер на пенсията на жалбоподателката. Предвид факта, че и новия размер е под минимума за този вид пенсия, правилно е определено да й се изплаща минималният размер, на основание чл. 75, ал. 4 от КСО.

Съдът намира, че възраженията на жалбоподателката относно зачетения й осигурителен стаж след датата на инвалидизирането й, респективно относно изчисления й индивидуален коефициент, са ирелевантни към конкретното административно производство по реда на § 7ж от ПЗР на КСО. Това е така, защото цитираната разпоредба на § 7ж, ал. 2 от ПЗР на КСО изрично определя предпоставките (фактическите обстоятелства), при които възниква задължението на пенсионния орган да извърши ново изчисление на пенсията на лицата, като освен това императивно определя и конкретните изчисления, които органът е длъжен да направи. Видно от текста на разпоредбата, пенсионният орган е длъжен да използва за изчисленията размерът на пенсията на лицето, определен по реда на КСО към 30.06.2022 г., към който размер да приложи посоченото в нормата увеличение. Разпоредбата не предвижда възможност за ново изчисляване на пенсията по реда за нейното изчисляване по КСО – чрез определяне на зачетен осигурителен стаж и осигурителен доход и изчисляване на индивидуален коефициент или чрез промяна на средномесечния осигурителен доход, от който се изчислява пенсията по реда на чл.70 от КСО.

Възраженията, свързани с продължителността на зачетения осигурителен стаж, биха имали отношение към постановеното разпореждане № 85/27.05.2022 г., с което е извършено преизчисление на пенсията на жалбоподателката след зачитане на допълнително придобит осигурителен стаж. В случая обаче не това разпореждане е предмет на разглеждане в настоящото производство.

Независимо от това съдът намира, че възраженията на жалбоподателката относно зачетения й осигурителен стаж след датата на инвалидизиране са неоснователни. Съпоставката, която съдът извърши, на представените от Д. документи за осигурителен стаж – трудови и осигурителна книжки, с изготвения опис на осигурителния й стаж (л. 14-17 от преписката), макар и към 25.01.2021 г., и отразените в становището на ответника данни за зачетен осигурителен стаж, сочи, че не е налице стаж, който да не е бил зачетен от пенсионния орган.

Не кореспондира с наличните по делото доказателства възражението на Д., че работодателят й е зачел трудов стаж, за който й изплаща „клас прослужено време“, като този стаж към 21.12.2020 г. е 15 години, 0 месеци и 27 дни и този стаж е следвало да бъде зачетен и от пенсионния орган. На първо място тук следва да се посочи, че след 01.01.2003 г. е налице изменение чл.9, ал.1, т.1 от КСО, в резултат на което понятията „трудов стаж“ и „осигурителен стаж“ вече не се явяват тъждествени, особено в случаите, в които лицата са работили по трудов договор за по-малко от законоустановеното работно време, но над половината от него. В тези случаи трудовият стаж не е равен на осигурителния, поради което съпоставката между посочения в трудовия договор, респективно допълнителното споразумение към него, трудов стаж и зачетения осигурителен стаж при пенсиониране, не почива на закона.

Дори обаче такова съпоставяне да бъде извършено, то в представения от жалбоподателката трудов договор работодателят е посочил, че общият стаж на последната към 21.12.2020 г. е 15 години, 0 месеци и 27 дни, като приблизително толкова е и зачетеният от пенсионния орган осигурителен стаж месец по-късно, към 25.01.2021 г. – 15 години, 1 месец и 11 дни, от които 11 години, 4 месеца и 5 дни преди датата и инвалидизиране и 3 години, 9 месеца и 6 дни след тази дата (към 01.02.2022 г. този стаж е вече 4 години, 9 месеца и 11 дни).

В обобщение изложеното съдът намира, че оспореното решение на директора на ТП на НОИ – Русе е валиден и законосъобразен административен акт, който не страда от твърдяните от жалбоподателката пороци, поради което подадената срещу него жалба следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

При този изход на делото и на основание чл. 143, ал. 3 от АПК искането на представителя на ответника по жалбата за присъждане на юрисконсултско възнаграждение се явява основателно. Жалбоподателката следва да бъде осъдена да заплати юрисконсултско възнаграждение, което възнаграждение съдът определя в минималния размер от 100 лева съгласно чл.24, изр.първо от Наредбата за заплащане на правната помощ. Както се приема и в Тълкувателно решение № 3 от 13.05.2010 г. по тълк. д. № 5/2009 г.на ВАС, възнаграждението следва да се присъди в полза на юридическото лице, в чиято структура се намира представляваният от юрисконсулта едноличен административен орган, т.е. в полза на Националния осигурителен институт, който институт има качеството на юридическо лице съгласно чл.33, ал.2 от КСО.

Така мотивиран и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

Р Е Ш И:

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Х.Д.Д., с ЕГН **********,***, против решение № 2153-17-202/12.08.2022 г. на директора на ТП на НОИ – Русе, с което е отхвърлена жалбата й по административен ред и и е потвърдено разпореждане № 17223338778/01.07.2022 г. на ръководителя по пенсионно осигуряване в ТП на НОИ – Русе.

ОСЪЖДА Х.Д.Д., с ЕГН **********,***, да заплати на Националния осигурителен институт сумата от 100 лева – юрисконсултско възнаграждение.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

СЪДИЯ: