Решение по дело №87/2018 на Районен съд - Панагюрище

Номер на акта: 98
Дата: 14 септември 2018 г. (в сила от 21 декември 2018 г.)
Съдия: Диана Симеонова Стателова
Дело: 20185230200087
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 март 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

98

 

       14.09.2018г.

 

   ПАНАГЮРИЩЕ

 
 


          Номер                Година                                             Град                                   

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ПАНАГЮРСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД

 

НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ

 
 


                                                                                                                 

 

Двадесет и трети август

 

2018

 
                

на                                                                             Година                                      

 

в публично заседание в следния състав:

ДИАНА  СТАТЕЛОВА

 
                                                                    

                                         РАЙОНЕН СЪДИЯ:                                            

 

                                                                                                                                                                                 

ПАРАСКЕВА ЗЛАТАНОВА

 
 

Секретар                                                        

 

 
 


и прокурор   КРАСИМИР ТАНЕВ                                                     

 

 

като разгледа докладваното от                                                                                    

съдия СТАТЕЛОВА

 

87

 

2018

 
 


                                       НАХД №                       по описа за                   год.,

 

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 59 и следващи от Закона за административните нарушения и наказания.

Образувано е по жалба на О. П., със седалище: гр. П., пл. „20 април“ №  13, представлявано от кмета на О. П. Н.Б. срещу НП № НЯСС-54 от 05.02.2018г. на заместник- председателя на Държавна ангенция за метрологичен и технически надзор, съставено по АУАН № 07-069/27.11.2017г. на Главна Дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“. В жалбата О.та- жалбоподател сочат, че при съставянето на АУАН е допуснато съществено процесуално нарушение относно установяваването на деянието, тъй като в противоречие с разпоредбите на чл. 40 от ЗАНН, процесният АУАН е съставен в присъствието на един свидетел, а не както по закон е изискуемо – поне двама, като е неприложимо въведеното изключение на чл.40, ал. 4 от ЗАНН и не е посочено правно основание в акта или НП, нито са изложени мотиви, защо Констативен протокол № 07-02-666/26.10.2017г. за извършена проверка на място, е възприет като официален документ. Жалбоподателите сочат, че в НП не са изложени конкретни и ясни мотиви от вмененото деяние, възприето като нарушение на чл. 141, ал.1, т.2 и чл. 141, ал. 4 от Закона за водите, нито относно релевантните факти и обстоятелства. Установено е, че язовирната стена не е оборудвана с контролно-измервателна система и поради това не са извършвани измервания и наблюдения с въпросната система, като в обстоятелствената част на НП е посочено, че има липса на резултати на технически мониторинг на язовирните стени, при условие, че конкретните наблюдения и измервания се определят в зависимост от контролно-измервателната  система. Сочи се, че  технически мониторинг за информация относно  сигурността на големите язовирни стени се изисква от чл. 85, ал.1 от Наредбата, но в този случай законодателят не е предвидил обратно действие на нормите, касаещи изпълнението на контролно-измервателни системи, относно съществуващи и експлоатирани язовирни стени и съоръжения. О.та- жалбоподател твърдят, че в НП не са изложени ясни мотиви и относно това, как и защо АНО е стигнал до извода, че язовирът „П. 1“, находящ се в поземлен имот с идентификатор № *****.**.*, представлява язовир по своята същност, респективно че е на лице язовирна стена, която може да се квалифицира като голяма язовирна стена, от които факти и обстоятелства да произтичат и задълженията, въведени в Закона за водите и Наредба за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях, както и на контрол за техническото им състояние. Сочи се също, че в разпоредителната част на процесното НП е визирано, че на О. П. се налага административно наказание имуществена санкция за неизпълнение на чл. 141, ал.1 от Закона за водите, а в чл. 13 от ЗАНН са изброени лимитативно административните наказания и имуществената санкция не се явява едно от тях, докато в чл. 83 от ЗАНН е въведена правната възможност за налагане на имуществени санкции на юридически лица, като въпреки общите чарти с административното наказание „глоба“, двата института са различни по своята правна същност, което мнение трайно е възприето от правната наука и съдебната практика.

Съгласно приложеното по делото НП № НЯСС -54/05.02.2018г. на заместник-председателя на ДАМТН, издадено въз онснова на АУАН № 07-069/27.11.2017г., на 26.10.2017г. е извършена проверка на язовир „П. 1“, находящ се в поземлен имот с идентификатор *****.**.*, в землището на гр. П., местност „Бялата кал“, който съгласно Акт за публична общинска собственост № 153/28.05.2002г., е собственост на О. П.. Посочено е, че язовирът е разположен западно от гр. П., на разстояние 2,5 км. и при авария и разрушаване на язовирната стена, ще бъдат засегнати южните части на гр. П. и пътя П.-Пазарджик. Посочено е, че язовирната стена е голяма, от земно-насипен тип. При извършен обход и проверка е констатирано, че язовирната стена и съоръженията към нея не са оборудвани с контролно- измервателна система, въпреки, че съгласно изискванията на чл. 141, ал.1, т.2 от Закона за водите, собствениците на водостопански системи и хидротехнически съобръжения, включително и на язовирни стени, са длъжни да осигурят използването на измервателна и контролна апаратура за мониторинг на тяхната дейност. В процесното постановление е посочено, че  поради липсата на такава контролно- измервателна система, липсват измервателни резултати по 14 броя показатели, мониторингът на които, осигурява информация за оценка на сигурността на големите язовири и съоръженията към тях, за евентуални потенциални опасности. В процесното НП са констатирани две нарушения на О.та- жалбоподател- не са осигурили използването на измервателна и контролна апаратура за мониторинг на дейността си, в нарушение на чл. 141, ал.1, т.2 от Закона за водите и не са осигурили спазването на изискванията за техническа и безопасна експлоатация на язовирните стени и на съоръженията към тях, с което е нарушена разпоредбата на чл. 141, ал.1, т.4 от Закона за водите. За тези нарушения им е наложена глоба в размер на 1000,00лв.- за нарушението, предвидено в чл. 141, ал.1, т.2 от Закона за водите и глоба в размер на 1000,00лв.- за нарушението по смисъла на чл. 141, ал.1, т.4 от същия закон.

По делото са изслушани актосъставителят Й.К.К. и свидетелката П.Ж.Ц..

Видно от приложения по делото Констативен протокол №07-02-666/26.10.2017г., язовирът, инспектиран от АНО, е със залята площ от 24 дка, със завирен обем от 120 000 кубически метра и е предназначен за напояване. В Протокола е посочено, че короната на язовира е равна, проходима, без нарушения, като въздушния откос на язовирната стена е в добро техническо състояние, почистен от дървестна и храстова растителност, както и водния откос на същата. Посочено е, че преливникът е челен, с бетонов праг, преграден със стоманобетонова стена, която намалява проводимостта му, като е предоставено становище за разширяване на преливника. Констатациите сочат, че няма изградени геодезическа мрежа за следене на поведението на язовирната стена, липсва нивомерно устройство за измерване на водното ниво, няма изграден пункт за измерване на филтиралото водно количество под и през тялото на язовирната стена и липсва нивомерен стълб в язовирното езеро, за измерване на наносите. Посочен е опис на представените документи и са дадени указания по осъществяване на безопасна техническа експлоатация на язовира, като следва да бъде премахната преградната стоманобетонна стена на преливника до 31.12.2017г. и е указано да се възстанови пропускателната способност на основния изпускател, след което да се представи протокол от извършени манипулации със затворния орган до 31.05.2018г.

От приложената по делото Заповед № А-394/31.05.2017г. на Председателя на Държавната агенция за метеорологичен и технически надзор се установява, че заместник – председателят на ДАМНТ е оправомощен да издава наказателни постановления.

Съгласно приложения по делото Акт за публична общинска собственост № 153/28.05.2002г., Микроязовир „Бялата кал“, с обща площ от 47 535 кв.м., при съответни съседи, е публична собственост на О. П..

Съгласно приложената по делото скица от 2007г., за язовира е отреден имот № 073001 в землището на гр. П..

Изслушан в открито съдебно заседание актосъставителя Й.К.К. сочи, че проверката за която е съставен АУАН, станал повод за издаването на процесното НП е извършена на 26.010.2017г., като е констатирана липсата на елементи за контрол на измервателната система,  с които се извършват измервания, предвидени в Наредбата за експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях. Сочи, че представители на АНО са обходили язовирната стена и съоръженията към нея – преливник и основен изпускател, като е установено липсата на измервателна система на язовир „П. 1“, който е голям язовир по критериите на Международната комисия, заложени в посочената Наредба. Актосъставителят изяснява, че язовирната стена е изградена от земен насип от земнонасипни материали, а измервателната система на един язовир е необходима с цел изготвянето на оценка за сигурността на големите язовирни стени и съоръженията към тях, които са в експлоатация, с цел своевременно идентифициране на потенциални опасности. Липсата на такава система, посочва актосъставителят, не дава информация за вероятни опасности, които могат да възникнат при експлоатация на язовирната стена. При изслушването си, актосъставителят К. посочи, че язовирната стена е  трябвало да бъде приведена съгласно изискванията в срок от 1 година от влизането в сила на Наредбата за експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях, а тя е влязла в сила на 18.10.2016г. Сочи, че са правени и предишни проверки на същия язовир – на 22.04.2016г. и са дадени предписания по техническата документация, да се изработи досие, инсталация и програма за технически контрол. Сочи също, че всеки язовир трябва да мине инструкция, когато се въвежда в експлоатация, като трябва да се изгради и програма за контрол, в противен случай язовирът не следва да се привежда в експлоатация. Актосъставителят изяснява, че липсват данни, кога е построен язовир „П. 1“ и е констатирано, че липсва контролно -измервателна система, като е дадено предписание същият да се приведе в съответствие с изискванията на чл. 118- за големи язовирни стени и чл. 205 -за малки язовирни стени, от Наредбата за условията и реда за експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях.

От разпита на свидетелката П.Ж.Ц. се констатира, че при проверката, извършена на 26.10.2017г. е посетила язовир „П. 1“ в местостта „Бялата кал“, в землището на гр. П. и чрез обход и оглед е извършена проверка на язовирната стена и състоянието на короната, водния откос, въздушния откос и преливника на язовира. Установено е, че не са изпълнени предписанията по реда на чл. 174, ал.4 от Наредбата за условията и реда за експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях, като липсват контролно- измервателна система, геодезическа мрежа, нивомерно устройство за измерване на водното ниво, няма изграден пункт за измерване на филтрацията пред и след тялото на язовирната стена, липсва нивомерен стълб за измерване на наноси и това е станало повод за съставяне на процесния АУАН.

Видно от приложения по делото Констативен протокол № 07-02-047/22.04.2016г. е, че при проверка на язовир „П. 1“, в местността „Бялата кал“, в землището на гр. П., са дадени предписания, че следва да се назначи оператор на язовира, съгласно чл. 138в от Закона за водите, да се изработи техническо досие на язовира, да се изработят инструкции за експлоатация на същия и да се изработи програма за технически контрол на язовира със срок - 6 месеца от датата на проверката. Посочено е, че следва да се премахне храстовидната и дървесна разтителност, както и да се свика експертно -технически съвет, който да обследва  и да реши, спазени ли са техническите проекти на челния бетонен преливник и има ли нужда от разширяване на същия.

Видно от приложения по делото Констативен протокол № 07-02-032/21.02.2017г. се установява, че след проверка, АНО са посочили, че техническото състояние на язовирните стени и съоръженията към тях не може да бъде определено, поради липса на заключение и оценка на техническото състояние и сигурността на язовирната стена и съоръженията към нея, дадени от експертен технически съвет, приел „Анализ на техническото състояние на язовирната стена и съоръженията към нея“. Дадени са предписания, документацията от експлоатацията да се приведе в съответствие с изискванията на чл. 118 и чл. 205 Наредбата за условията и реда за експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях, както и на контрол за техническото им състояние, като е определен срок -до 18.10.2017г. Указано е, че следва да се уведомят АНО за наличието на сключен договор с лице, отговарящо на изискванията на Наредбата за условията и реда за експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях, както и да се уведомят АНО за наличие на заповед за анализ, касаещ предприемането на мерки и действия за установявавенето на необходимостта от разширяване на челния бетонов преливник. Посочено е, че следва да се предприемат мерки и действия за възстановяване на експлоатационното състояние на основния изпускател и да се премахне дървесната и храстовидна растителност по водния и въздушния откос на язовирната стена.

Съгласно Констативен протокол № 07-02-186/23.05.2017г. на О.та- жалбоподател са дадени предписания документацията от експлоатацията на големите и малки язовирни стени да се приведе в съотвествие с изискванията на чл. 118 и чл. 205 от Наредбата за условията и реда за експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях, като е следвало да се представи протокол от извършени манипулации с основния изпускател, с цел установяване на експлоатационното му състояние.

Така на 26.10.2017г., макар да е установено след проверка, че короната на язовира е проходима, водният и въздушният откоси на язовирната стена са почистени от дървесна и храстовидна растителност, не са изпълнени изискванията на чл. 174, ал. 4 от Наредбата за условията и реда за експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях, като липсва изградена геодезическа мрежа за следене на поведението на язовирната стена, нивомерно устройство за измерване на водното ниво и наносите в язовирното езеро, което да осигурява връзка с информационната система за язовирите и съоръженията към тях на ДАМТН. Липсва изграден пункт за измерване на филтриралото водно количество под и през тялото на язовирната стена и липсва нивомерен стълб в язовирното езеро за измерване на наносите.

От събраните по делото писмени и гласни доказателства се установи, че О.та -жалбоподател е собственик на язовир „П. 1“ в местността „Бялата кал“, в землището на гр. П., който е с завирен обем 120 000 куб.м., със залята площ от 24 дка, има предназначение -за напояване и е с тип язовирна стена – земно- насипна. Констатирано е, че короната на язовира е проходима, равна и без нарушения към датата на проверката – 26.10.2017г., водният откос на язовирната стена и въздушният откос на същата са почистени от дървесна и храстовидна разтителност, като е установено, че липсва геодезическа мрежа за следене на поведението на язовирната стена, констатирана е липса на нивомерно устройство за измерване на водното ниво и наносите в язовирното езеро, което да осигурява връзка с информационната система на ДАМТН, липсва изграден пункт за измерване на филтриралото водно количество под и през тялото на язовирната стена и няма нивомерен стълб за измерване на наносите.

По делото не се събраха никакви доказателства, че дадените предписания от страна на АНО при извършена проверка на 22.04.2016г. -за изработване на програма за технически контрол на язовира, със срок от 6 месеца, са изпълнени. Не се доказа, че има инстралирани съоръжения за технически контрол на язовира и язовирната стена, които да дават възможност за извършване на мониторинг и изработване на анализи и наблюдения, относно потенциални опасности за язовирната стена на язовир „П. 1“. Установи се, че изискуемите 14 бр. показатели за оценка на сигурността на големите язовирни стени и съоръженията към тях, чрез извършването на наблюдения и измервания с контролно -измервателни съоръжения липсват и няма как да бъдат анализирани.

Съдът счита, че следва да потвърди Наказателното постановление и наложената в резултат на същото административно наказание – глоба в размер на 1000,00 лв., за нарушение на чл. 141, ал.1, т.2 от Закона за водите и глоба в размер на 1000,00 лв. -за нарушение по смисъла на чл. 141, ал.1, т.4 от Закона за водите.

Така мотивиран на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, Панагюрският районен съд

 

Р Е Ш И:

 

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № НЯСС -54/05.02.2018г. на зам.председателя на ДАМТН въз онснова на АУАН № 07-069/27.11.2017г - за административно  нарушение по смисъла на нарушение на чл. 141, ал.1, т.2 и чл. 141, ал. 4 от Закона за водите, извършено от О. П., с ЕИК- *********, със седалище и адрес на управление: град П., пл. „20 ти април“ № 13, представлявано от кмета Н.И.Б., с което е наложена глоба в размер на 1000,00 лв. (хиляда лева), за нарушение на чл. 141, ал.1, т.2 от Закона за водите и глоба в размер на 1000,00 лв. (хиляда лева) -за нарушение по смисъла на чл. 141, ал.1, т.4 от Закона за водите.

Решението подлежи на обжалване и протест пред Административен съд - Пазарджик на основанията, предвидени в НПК и по реда на Глава ХІІ от АПК в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните, че е изготвено с мотивите.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: