Решение по дело №1864/2020 на Районен съд - Русе

Номер на акта: 260165
Дата: 16 март 2021 г. (в сила от 18 юни 2021 г.)
Съдия: Светлана Нейкова Нейчева
Дело: 20204520201864
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

град Р у с е, 16. 03. 2021год.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

                        Русенският районен съд, втори наказателен състав, в публично

                        заседание на 25.01.2021 год, в състав:

                                                      РАЙОНЕН СЪДИЯ: СВЕТЛАНА НЕЙЧЕВА

                        при секретаря ВИОЛЕТА ЦВЕТКОВА,

                        разгледа докладваното от съдията АНД N1864

                        по описа за 2020 год. на Русенски районен съд

                        и за да се произнесе съобрази:

 

            Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.

Постъпила е жалба от Г.Б.Б., ЕГН:**********,***-1085-003210/2019г. на  Началник  сектор към ОДМВР- РУСЕ, сектор Пътна полиция, с което за нарушение на чл.104б, т.2 от ЗДвП, на основание чл.175А,ал.1 от ЗДвП, са му   наложени административни наказания “глоба”, в размер на 3000лв. и лишаване от право да управлява МПС за 12 месеца. Моли за отмяна на наказателното постановление като незаконосъобразно – несъставомерност на деянието.

            Наказващият орган не изпраща представител и не взема становище по жалбата.

            РРП не взема становище по жалбата.

          Съдът, като прецени допустимостта на жалбата и след анализ на събраните по делото доказателства и становищата на страните приема, за установено следното:

Жалбата е процесуално допустима. Последната е подадена в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН. 

На 01.09.19год. св.К. и неговият колега били в наряд, като извършвали обход по бул.Липник посока центъра. Наближавайки кръстовището пред МОЛ Русе забелязал, че при зелен сигнал на светофарната уредба водачът на  л.а. – БМВ 330 ЦИ с рег.№ Т1113ТН потеглил рязко с форсиране на двигателя, като по този начин превърта задвижващите гуми на автомобила и нарушава устойчивостта му. Когато достигнали последният, го спряли и извършили проверка. Установили водачът му – жпод.Б., като на место му бил съставен акт, с който св.К. го обвинил в нарушение на чл.104б,т.2 от ЗДвП. На другият ден -02.092019год. последният изготвил докладна записка до Началник  сектор към ОДМВР- РУСЕ, сектор Пътна полиция. Впоследствие,  на 1410.2019год. бил снети писмени обяснения от жпод.Б. и пътуващите с него лица – А. Д. и св.И.Д.. И тримата заявили, че жпод.Б. потеглил с „по-вече газ, рязко, защото се били заприказвали” и водъчът не видял разрешителния сигнал своевремено, като потеглил едва след подадения сигнал на автомобила зад него.  

Въз основа на акта за установяване на административно нарушение било издадено обжалваното наказателно постановление, с което АНО наложил горепосочените наказания.

От изложената фактическа обстановка и приложените по делото писмени и събрани гласни доказателства,  съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е ОСНОВАТЕЛНА:

Съгласно разпоредбата на чл. 104б, т. 2 от ЗДвП, на водачите на МПС е забранено да ползват пътищата, отворени за обществено ползване, за други цели, освен в съответствие с тяхното предназначение за превоз на хора и товари.

Безспорно, умишленото и съзнателно опасно шофиране посредством нарушаване устойчивостта на автомобила, в никакъв случай не представлява използване на път за обществено ползване в съответствие с основната цел на пътищата – да се използват за превоз на хора и товари. Ноторно е, че този ефект, известен в обществото като "дрифт", може да се постигне чрез различни действия на водача при боравене с уредите и системите на автомобила, като напр. рязко подаване на газ, бързо отпускане на съединителя, рязко спиране, завъртане на волана, активиране на ръчната спирачка и други, които поотделно или в съчетание, довеждат до отклоняване от нормалната траекторията на движение на превозното средство с достигане на поднасяне на задната му част и превъртане на гуми.

В конкретният случай, по делото не бяха събрани безспорни доказателства, че жалб. Б. е извършил действия с цел демонстративно управление на МПС – така нареченият "дрифт", като напр. повишаване на оборотите на двигателя на автомобила, завъртане волана последователно вляво и вдясно или др. в резултат от което да се достигнало до поднасяне на превозното средство. В показанията си в съд.заседание св.Д. потвърждава дадените от него на 14.10.2019год. писмени обяснения. Твърди, че когато „стигнали светофара на МОЛ-а, били първа кола в средна лента.  Били се заприказвали, Г. се беше  разсеял нещо  и някой му свирна отзад и той тръгна по-рязко, в смисъл тръгна с газ.” Сочи, че движението на автомобила не е застрашавало пътната обстановка, не чул свистене на гуми, автомобилът не бил променял движението си в някоя посока, както се твърди в наказателното постановление, което би довело до ПТП тъй като имало коли в съседните пътни ленти. Съдът кредитира показанията му, тъй като същите факти  заявил при дадените на 14.10.2019год. писмени обяснения, които кореспондират и с тези дадени от жпод.Б. и другото лице пътувало в автомобилаАнатоли Димитров. 

Действително, в показанията си св.К. заявява, че поддържа вписаните в акта обстоятелства, но няма никакъв спомен за случая. Това обстоятелство, добавено с факта че в съставения акт свидетелят съвсем схематично описал нарушеинието, без да посочи в мястото където било осъществено – кръстовище пред МОЛ-Русе, прави обвинението недоказано. В разред с разпоредбите на ЗАНН, АНО си позволил да допълва фактическата обстановка, което е извън неговата функция.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира, че са налице данни за извършено нарушение на правилата за движение по пътищата като напр.несъобразена скорост при навлизане в кръстовището, каквито данни има по делото, което въобще не е посочено в АУАН, но липсват безспорни доказателства за извършено нарушение по чл. 104б, т. 2 от ЗДвП, а именно че умишлено форсиране двигателя на автомобила при потегляне на зелен сигнал на светофарната уредба, с което се нарушава неговата устойчивост се дължи на умишлени действия с цел целенасочено отклоняване на автомобила, поради което НП е необосновано и недоказано и като такова следва да се отмени.

Така мотивиран и на основание чл.63, ал.1 ЗАНН, съдът

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 19-1085-003210/2019г. на  Началник  сектор към ОДМВР- РУСЕ, сектор Пътна полиция, с което за нарушение на чл.104б,т.2 от ЗДвП, на основание чл.175А,ал.1 от ЗДвП , на Г.Б.Б., ЕГН:**********,***, са наложени административни наказания “глоба”, в размер на 3000лв. и лишаване от право да управлява МПС за 12 месеца.

 

Решението подлежи на обжалване по реда на АПК пред Административен съд – Русе в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                 РАЙОНЕН СЪДИЯ:…………………